Na veľkolepom odhalení v Berlíne spoznávame škodovku, ktorá má byť opäť pre masy.
Tak a je to tu! Po niekoľko mesačnom napínaní a špekuláciách prišiel ten dlho-očakávaný moment a česká automobilka Škoda oficiálnou cestou predstavila svoj úplne nový model, ktorým vstupuje do segmentu plnohodnotných, stredne-veľký SUV-čiek. Práve prvý septembrový podvečer totiž došlo v Berlíne k veľkolepému odhaleniu vozidla, od ktorého si značka sľubuje veľký úspech. Reč je nepochybne o novinke, ktorá nesie názov Kodiaq. Jeho podobu nielenže naznačili predošlé upútavky, ale v uplynulých hodinách aj predčasný únik oficiálnej sady reklamných fotografií. Veľké prekvapenie sa teda nekoná, uznať ale treba, že dizajn ako taký môžeme označiť do veľkej miery za nový, najmä pri pohľade na predné partie. Tie sa nesú v najnovšom dizajnovom štýle, ktorý naznačil koncept VisionS, no a ako je zrejmé na fotografiách, predovšetkým celá predná časť je do skutočne veľkej miery zhodná s onou štúdiou.
Samozrejme, niektoré rýdzo koncepčné riešenia sa do sériovej podoby nepreniesli, tvar širokej masky so zdvojením rebrovaním, či horizontálne rozdelené svetlomety, ostalí zachované. Pokiaľ ide o svetlá, pozeráte sa na prvú sériovú škodovku, ktorá v rámci príplatkovej výbavy dostane výkonné full-LED svetlomety, ktoré nahradia (bi-)xenóny a halogénové žiarovky. Predný nárazník sa pýši horizontálnou aplikáciou čierného plastu, ktorý automobil opticky rozšíril, žiadne prídavné svetlá v nich ňom už ale nečakajte. Pri pohľade z profilu je badať, že ide o koncernové vozidlo, ktoré má toho viac než dosť spoločného s o čosi menším Tiguanom či Atecou. Blatníky dostali hranatejší tvar, pokiaľ ide o obutie, Kodiaq s rozmermi 4697 x 1882 x 1676 milimetrov bude možné postaviť až na 20" disky. Profil ďalej napovedá, najmä veľkosť zadného páru dverí, že vo vnútri bude priestoru opäť viac než dosť. Vzadu dominujú pozdĺžne svetlá s prepracovanou grafikou a aplikáciou českého kryštála na štýl svetiel v Superbe, ktoré rozdeľujú rozmerné piate dvere s bezdotykovým otváraním pomocou mávnutím nohy. V neposlednom rade treba vypichnúť skutočnosť, že Kodiaq, teda na pohľad akýsi mix Range Roveru Evoque a Q7-čky bude prvým vozidlom značky s okrídleným šípom, ktoré by sa nemalo zďaleka stratiť ani v teréne - svetlá výška je 194 milimetrov a maximálny nájazdový uhol 22°.
Exteriér najväčšej Škody je na jednú stranu vcelku zaujímavý, na druhú stranu sa nedá vyhnúť dojmu, že ničím prelomovým až tak nezaujme, dokonca i exemplár na propagačných fotkách v pomerne fádnej farbe pôsobí miestami nudne. Inak tomu nie je ani v interiéri, ktorý prináša úplne nové členenie. Uprostred palubovky je nový centrálny displej s uhlopriečkou v rozmedzí 6,5 až 8" v závislosti od prítomného multimediálneho systému. Vrcholom v ponuke bude navigačný systém Columbus s 64 GB GB diskom, bezdrôtové nabíjanie smartfónov či audio sústava Canton. Po bokoch centrálnej obrazovky nájdeme vertikálne výduchy klimatizácie a pod nimi osobitný panel s ovládačmi. Škoda láka, okrem iného, aj na nové technológie a asistenčné systémy - volič jazdného režimu Driving Mode Select, adaptívny podvozok DCC (režimy Comfort, Normal, Sport a Offroad), podpora Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink či balík Škoda Connect rátajúci s mapami Google Earth a Google Street View. Samozrejme, vynechať nemožno ani 360-stupňovú kameru, ktorá bude má rovnako s príchodom SUV Kodiaq v prípade škodovky premiéru. Zaujímavosťou pritom je, že okrem kamier a senzorov ako takých bude prítomná i technológia Area View, ktorá umožní vodičovi zobraziť priestor pred vozidlom v reálnom čase, čo do veľkej miery zlepší výhľad z vozidla, ktoré rozhodne nebude disponovať tou najmenšou kapotou.
Najväčšou doménou aj tejto Škody je nepochybne priestrannosť a praktickosť, ktorej dokáže v danej triede konkurovať len málokto. Na výber bude v závislosti od verzie výbavy viacero typov volantov, ten najvyšší, multifunkčný bude možné vybaviť aj technológiou vyhrievania venca. Predné sedadlá sa pýšia naozaj pôvabným tvarom, zaujmú však i tým, že okrem ich vyhrievanie je možné siahnúť aj po funkcii chladenia či zapamätaniu ich polohy. Zadné sedadlá sú rozdelené v pomere 60:40, pričom každé z nich je možné individuálne nastavovať a meniť sklon ich operadiel. Ako napovedá veľkosť dverí i fotografie interiéru, zadná posádka sa absolútne nemôže sťažovať na nedostatok miesta, práve naopak. Podstatnou informáciou je však to, že ide o prvý automobil značky so 7-miestnym rozložením. Reč je teda o prídavnom, treťom rade sedadiel, ktorý bude možné zakúpiť za príplatok, no a a posledný rad nemožno tiež označiť za "núdzové", ale relatívne pohodlné sedenie. Pri 5-miestnom rozložení ponúkne batožinový priestor pritom až 720 litrov, ba čo viac, pri sklopení aj druhého radu sedadiel narastie tento údaj až na úroveň 2065 litrov. K dispozícii bude ambientné podsvietenie interiéru, 3-zónová klimatizácia Cliamtronic, no a ide o Škodu, takže aj množstvo šikovných a trefných vychytávok či doplnkov ako súčasť Simply Clever riešení.
Škoda navyše v rámci celého koncernu prichádza ako vôbec prvá s tzv. ochranným prostriedkom hrany dverí. Reč je o mechanizme, ktorý síce poznáme z minulosti z vozidiel Ford, Češi si ho dali ale patentovať. Jeho podstatou je špecifická výsuvná plastová "podložka", ktorá sa vysunie po otvorení (predných i zadných) dverí cez ich hranu, čím sa zabráni poškodeniu laku pri strete so stenou či vedľa stojacím vozidlom. Poďme sa ale pozrieť na to, čo nájdeme po kapotou najväčšieho sériového modelu mladoboleslavskej automobilky. Bohužiaľ, šesťvalcové agregáty by ste hľadali márne, chvalabohu ale Kodiaq nedostane (ani v budúcnosti) žiadny trojvalcový motor, keďže sa bude spoliehať výhradne len na štvorvalce - dve benzínové jednotky TSI a dve výkonnostné verzie jedného TDI-čka. Základné vyhotovenie bude zastupovať, podľa očakávaní, dobre známy koncernový agregát 1.4 TSI s výkonom 110 kW / 150 koní a 250 N.m, naopak vrcholom v ponuke bude motor 2.0 TSI, ktoré bude v tomto prípade naladené na výkon 132 kW / 180 koní a 320 N.m.
Dieselová paleta počíta s agregátom 2.0 TDI, ktorý bude možné kúpiť v dvoch výkonnostných spektrách - 110 kW / 150 koní a 340 N. m (s veľkou pravdepodobnosťou pôjde asi o najobľúbenejšia verzia), respektíve 140 kW / 190 koní a 400 N.m. Áno, žiadne prekvapenie sa teda nekoná, a všetky motory sú nám dobré známe, najmä ak sa pozrieme do ponuky koncernového Tiguanu. Na výber bude 6-stupňová manuálna prevodovka alebo 7-stupňové DSG-čko, no a pokiaľ ide o pohon, štandardne bude poháňaná iba predná náprava, za príplatok bude však možné siahnuť po verzii s 4x4. Palivové nádrže budú máť veľkosť 58, resp. 60 litrov. Najslabšie naftové vyhotovenie dokáže s približne 1,9 tonovým SUV-čkom jazdiť podľa papierov v priemere za 5 litrov. Naopak, napríklad najvýkonnejší diesel akceleruje z 0-100 km/h za 8,6 sekundy, pričom maximálna rýchlosť bude 210 km/h. To by bolo na teraz asi všetko, na záver teda dodám, že samotná sériová výroba bude spustená koncom roka, prvé kusy, za zatiaľ nešpecifikovaných cenových relácii sa na trhu objavia začiatkom roku 2017.