V Bratislave len pribúdajú, kým v Žiline sa ich snažia zbavovať.
Nemáme problém to priznať. Všetky reklamy by sme najradšej zniesli zo sveta. Okrem tých v médiách nám však na uliciach každý deň kradnú pohľady bilbordy a podobné reklamné plochy. A niekedy je toho naozaj až príliš veľa. Bilbordy neskutočne kazia celé prostredie, pominúc fakt, že väčšina reklám, ktoré sú na nich zobrazené, sú vrcholom nekreativity. Záplava bilbordov môže okrem totálnej neestetickosti tiež ohroziť bezpečnosť cestnej premávky. Ako sú na tom s bilbordmi a podobnými reklamnými spôsobmi slovenské mestá?
Obľúbeným miestom pre bilbordy sú napríklad také parkoviská obchodných centier. To funguje aj v Trnave, kde majú momentálne 313 reklamných stavieb, čo je ešte v únosnej miere.
Veľký problém tvoria aj nelegálne reklamné plochy. Kým Bratislava má problém s trojnožkami Present a vedeniu sa nedarí zbaviť sa ich už niekoľko mesiacov, Žilina od minuloročného novembra ničí bilbordy bez zľutovania. Do konca roka zdemolovalo mesto 53 bilbordov a reklamné agentúry si demontovali ďalších 45. Na území mesta Žiliny sa však dá stále nájsť cez neuveriteľných 5000 reklamných plôch rôznych druhov, ale vedenie sa snaží a aktuálne si nový bilbord či megaboard v Žiline skrátka nepostavíte.
Reklamným tŕňom v oku je aj Banská Bystrica, kde sa nachádza až 649 bilbordov. Niet divu, keď umiestnenie bilbordu na jeden rok stojí len 420 €. Oproti tomu najpríjemnejších reklamných "valčekov" je v meste len 30 kusov. Banská Bystrica má ešte jedno prvenstvo. Všade kam sa pozriete, na budove je reklama. Polepených, zaplachtovaných a reklamne pomaľovaných budov je v stredoslovenskej metropole až 96. Pre porovnanie, v Bratislave je to len kúsok nad 20.
Omnoho rafinovanejšie k tejto problematike pristupuje mesto Martin. Aj napriek nevalcujúcemu počtu obyvateľov sú ceny bilbordov pomerne drahé, mesto však rozlišuje miesto umiestnenia. Ak napríklad chcete bilbord v centre, zaplatíte si klasických 400 € plus príplatok za centrálnu mestskú oblasť (v tomto prípade 1,3 násobok). Na okrajových štvrtiach by vás vyšiel bilbord len na okolo 300 €. Mesto nám však nedokázalo povedať, ako na tom stojí s počtom reklamných stavieb.
Na druhej strane, Trenčín kladie voči reklamným plochám akéhokoľvek druhu statočný odpor a aj súčasný počet len 52 bilbordov na mestských pozemkoch znižuje všetkými silami. Reklamné agentúry sú však nezlomné a na súkromné pozemky si bilbordov postavilo ďalších 340. Jediná forma reklamy, ktorú Trenčín akceptuje, sú reklamy na stĺpoch pouličného osvetlenia. No ani tam nemôžu plochou presiahnuť viac ako 1.2 m2. A tiež stojí za to povedať, že za bilbord si budete musieť siahnuť do vrecka až po astronomických 720 €. Kto sa presťahuje?
A na záver hlavné mesto. Len vojdete do mesta a množstvo bilbordov je omračujúce. Idete po nejakej z prístupových ciest do mesta? Cez bilbordy ledva vidno dopravné značky. Bratislava sa skrátka s bilbordmi nevie vysporiadať. A ex-primátor ani nemal záujem. Tesne pred voľbou nového primátora teatrálne odpílil bilbord na Rožňavskej ulici pred kamerami médií, no deň na to už bola schválená legalizácia ďalších 400 reklamných stavieb.
Situácia sa aktuálne trochu lepší, kedže mesto ruší navigačné tabule na stĺpoch verejného osvetlenia. Či však práve tie sú to najhoršie, si naozaj nie sme istí a o bilbordoch sa zatiaľ stále nehovorí. Tie sú skrátka všade. Pri historických pamiatkach. Na nábreží určenom na rekreáciu. Pri obľúbenom trhovisku je dokonca celá stena ovešaná reklamami. A z mesta za rok 2015 zmizli 4 bilbordy. Dychvyrážajúci progres.
Spomínali sme už nezákonné trojnožky Present. Tie sú obmotané okolo pomerne veľkého počtu stĺpov a akonáhle ich mesto demontuje, do troch dní je tam nová. Aj s reklamami. A Presentu to nevadí, kedže do neho investujú veľké firmy, lebo ich reklamu bude vidieť.
A bilbordy či iné formy reklamných stavebných plôch sa postupne zjavujú všade. Reklamné agentúry sú nezastaviteľné a keď im povolenie nedá mestský stavebný úrad, prenajmú si súkromné pozemky. Ak chcete žiť mimo reklamného smogu, do miest asi radšej ani nechoďte.
Za ústretové odpovede ďakujeme hovorcom a tlač. referentom miest!