Prvý film o Alexandrovi Dubčekovi, významnej osobnosti slovenských dejín, natočí svetoznámy ruský režisér...
Produkčná spoločnosť LECA production pripravuje natáčanie filmu „Ľudská tvár" o Alexandrovi Dubčekovi, charizmatickom Slovákovi, významnej osobnosti slovenských dejín a Pražskej jari 1968. Zaujímavé je, že na režisérsku stoličku zasadne Rus, a to nielen tak hocijaký, ale sám Andrei Michalkov Končalovskij. Áno on! Svetoznámy ruský režisér, ktorý má na svedomí filmy ako Tango & Cash, Dom Bláznov, Lev v zime, Runaway Train, Ujo Váňa, Sibiriáda a tak ďalej. Ocenený na MFF v Benátkach, držiteľ EMMY a Zlatých glóbusov. Zároveň je ale známy aj svojím umeleckým prístupom k nakrúcaniu filmov a kritickým názorom na hollywoodske lahôdky, o ktorých tvrdí, že sú natáčané pre ľudí, ktorí nevedia čítať. Dokonca odmietol, aby jeho v Benátkach ocenený film Poštárove biele noci reprezentoval Rusko na Oscaroch v kategórii cudzojazyčných filmov. Končalovského charakterizujú ako prirodzeného rebela z politicky privilegovanej rodiny, ktorý robí „umenie pre umenie“. Jeho brat, takisto slávny režisér, je pre zmenu vnímaný ako veľký nacionalista a podporovateľ Putina.
Na začiatok hlavne treba predstaviť samotného Alexandra Dubčeka. Je smutné, že mladšia generácia prakticky netuší, kto to bol a pritom bol ako jeden z mála slovenských politikov doslova milovaný celým československým národom a aj vo svete je známy ako muž so srdcom na pravom mieste. Zaujímavé je aj vyjadrenie hokejistu Jaromíra Jágra: „Prečo mám na prilbe A. D. a 1968 rok? Babička mi veľa rozprávala o roku 1968, o tom, čo pre ňu znamenal, aj o pánovi Dubčekovi, ktorého si veľmi vážila. Ja som si zasa veľmi vážil babičku a veril som jej. Preto Dubčekove iniciálky a ten rok“.
V 1968 ho zvolili za prvého tajomníka úradu vlády Komunistickej strany Česko-Slovenska. V tejto funkcii presadzoval kroky k liberalizácii režimu. Proces je nazývaný Pražskou jarou. Ľudia, ktorí sa s ním dostali do kontaktu, o Dubčekovi hovorili ako o nekonfliktnom, priateľskom a usmievavom človeku, ktorý bol vhodným kompromisom medzi reformistami a konzervatívnym krídlom. Bol predstaviteľom pozitívnych zmien vtedy v nie až tak dobrých časoch a ľudia ho milovali. Prikladám prekrásny citát od veľkého českého spisovateľa Bohumila Hrabala: „Z tohto sveta odišiel môj kamarát Sášenka Dubček... Je to prvý ušľachtilý komunista, ktorý kraľuje aj na kresťanských nebesiach... bol hrdina a vypil svoj kalich horkosti do dna.“ Bol dokonca zatknutý sovietskymi vojskami a odvedený do Moskvy. Po nežnej revolúcii ‘89 sa vrátil do politiky. Uvažovalo sa o ňom ako o možnom prezidentovi Česko-Slovenska. V roku 1992 však zomrel na následky autonehody, o ktorej stále kolujú dohady, že to nemusela byť tak celkom nehoda. Oficiálna verzia ale tvrdí, že jeho šofér dostal aqua-planning na českej strane diaľnice medzi Bratislavou a Prahou. Rozpráva sa, že nebyť tragédie, Česko-Slovensko mohlo byť vďaka nemu oveľa ďalej, ako je dnes.
Na scenári sa má podieľať spolu s Končalovským Karol Hlávka, úspešný scenárista v slovenskej filmovej tvorbe, ktorého najznámejším počinom je Fontána pre Zuzanu. Téme 60. rokov a osobnosti Alexandra Dubčeka sa venuje už niekoľko rokov :„Keď som sa dozvedel, že film o Dubčekovi bude nakrúcať Rus, nebol som celkom pokojný, hoci som vedel, že Končalovskij je filmový génius,“ hovorí scenárista „Potom som sa však upokojil. Presne jeho potrebujeme, ak chceme, aby vzniklo filmové dielo bez pocitu ukrivdenia. Končalovskij sa ponára do hĺbky a tému vie ukázať, ako svet spoza kľúčovej dierky. To podstatné síce nevidíme, ale tušíme.“
Zabudnite na všetko, čo ste o Dubčekovi vedeli, žiadny životopisný film o ňom nenakrútime, povedal vraj Končalovskij Hlávkovi, keď sa stretli. Preto Hlávka, ktorý predtým pracoval na dokumente o Dubčekovi, začal hľadať kľúč, ako film o tvári Pražskej jari vymyslieť. Myslí si, že najlepšie bude, ak sa príbeh skoncentruje do dlhých vyjednávaní a telefonických rozhovorov s Brežnevom tesne pred ruskou inváziou. “Ide nám o zmapovanie akýchsi pravidiel hry, všeobecne fungujúcich mechanizmov moci, ktoré sa nevzťahujú iba na pohnuté roky šesťdesiate, ale existujú v širokých geopolitických kontextoch a siahajú až do najživšej súčasnosti.“ komentuje Hlávka.
Napriek tomu, že nepôjde o biografický film, ale o hraný politický thriller, vyžaduje scenár prísne dodržiavanie historických súvislostí, pričom sa využívajú osobné výpovede svedkov a priateľov A. Dubčeka, štátnikov a historikov.
„Alexander Dubček patrí k najznámejším a súčasne najvýznamnejším Slovákom, resp. Čechoslovákom vo svete. Jeho meno rezonuje do dnešných čias ako meno politika s ľudskou tvárou, politika dobrej vôle. Naším cieľom je detailne skúmať jeho osobnosť a pochopiť historické a politické súvislosti. Súčasne však aj zachytiť ideál ľudskosti, vnútornej celistvosti, umenie brániť svoje ideály. V žiadnom prípade nám nejde o idealizáciu a glorifikáciu jedného človeka“, hovorí producent filmu Andrej Antonio Leca.
„Dubčekov príbeh je príbehom človeka, ktorý prekročil hranicu a odvážil sa postaviť strachu,“ vyhlásil Končalovskij. Práve vďaka osobnosti Alexandra Dubčeka prijal ponuku na réžiu a spoluprácu na scenári svetoznámy ruský režisér.
Otázne je však ešte financovanie celého projektu. Producentom filmu je Andrej Antionia Leca, ktorý s filmovou produkciou zatiaľ nemá skúsenosti. Film, pôvodne pod názvom Pravidlá hry, mal odhadovaný rozpočet päť miliónov eur. Audiovizuálny fond im žiadosť o podporu síce zamietol, producenti sa však nevzdávajú. S novým názvom Ľudská tvár znižujú svoje odhady a spomínaných 5 miliónov označujú ako strop a znižujú náklady. Leca si myslí, že Dubčekova osobnosť a rok 1968 zarezonujú doma aj v zahraničí a očakáva silnú podporu. Časť rozpočtu už majú dokonca v kapse. Veríme, že odkaz Alexandra Dubčeka a meno režiséra Andreja Končalovskeho sú zárukou toho, že film Ľudská tvár má šancu obstáť nielen na Slovensku a v Česku, ale aj v medzinárodnom filmovom svete a zviditeľniť tak našu krajinu a jej miesto v Európe.
Zámerom je film predstaviť v roku 2018, pri príležitosti 50. výročia Pražskej jari, ktorej symbolom je Alexander Dubček. Projekt je budovaný ako medzinárodná koprodukcia s Českou republikou, Talianskom a Francúzskom.