Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
24. februára 2016 o 21:03
Čas čítania 0:00
Dominik Vetrák Miroslav K.

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

FILMY A SERIÁLY ČÍNA
Uložiť Uložené

Všetko nasvedčuje tomu, že filmový priemysel sa v priebehu najbližších niekoľkých rokov poriadne zmení.

Už niekoľkokrát sme sa venovali tejto téme, no keďže je stále o čom písať, tak sa na ňu pozrieme opäť. Začneme tým, že štúdio Universal, ktoré v minulom roku prekonalo všetky možné finančné rekordy pre samostatné štúdio (už po pol roku sa mohli pochváliť ziskom vyše 5,5 miliardy dolárov) podpísalo dohodu s veľkým čínskym štúdiom Perfect World, ktorá zahŕňa financovanie 50 snímok za obdobie piatich rokov. Ázijská spoločnosť, zatiaľ známejšia tvorbou počítačových hier ako filmov, investuje minimálne 250 miliónov, vďaka ktorým si predstavujú vstup na americký trh.

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

Profitovať ale budú obe strany. Universalu pravdepodobne ani tak nejde o finančnú kolaboráciu so štúdiom, ako skôr o dobytie čínskeho trhu. Ázia sa totiž stáva stále väčším hráčom na filmovom trhu, keď v roku 2014 bol zisk z filmových tržieb „len“ 4,9 miliardy amerických dolárov, v minulom roku to bolo už 6,3 miliardy. Podľa predpovedí by sa mohli tržby do troch rokov vyšplhať tesne pod hranicu desiatich miliárd dolárov ročne. Prečo teda americké štúdiá neposielajú všetky filmy na uvedenie do Číny? Jednoducho, nemôžu. Najľudnatejšia krajina sveta si totiž dobre stráži domácu produkciu a zvyšku sveta ponúkajú tzv. sloty, čiže obmedzené množstvo filmov (za rok 2015 to bolo 34), ktoré si vyberú podľa vlastného uváženia. Pokiaľ si to neviete hneď predstaviť, najaktuálnejším príkladom je, že sa rozhodli zamietnuť uvedenie Deadpoola na svoj trh z dôvodu nadmerného množstva násilia v snímke. 1,2 miliardy Číňanov tak stratilo možnosť vidieť film v kinách, tým pádom Fox prišiel o pekných pár desiatok miliónov. A práve kvôli spoločnému financovaniu Universalu a Perfect World by mohlo americké štúdio úplne obísť veľmi prísne vyberané sloty.

Odporúčané
Ján Šiška spieval v čínskej talentovej show „Nepi Jano, nepi vodu“. Býval tam v 40-poschodovom paneláku Ján Šiška spieval v čínskej talentovej show „Nepi Jano, nepi vodu“. Býval tam v 40-poschodovom paneláku 19. augusta 2024 o 14:30

Na sloty doplatilo najviac Disney so Star Wars: The Force Awakens, pretože pre pokračovanie kultovej ságy už akosi nezostal na konci roku 2015 žiadny voľný slot. Práve kvôli tomu sa čínski fanúšikovia dočkali až 9. januára. Snímka zarobila v krajine viac ako 125 miliónov (na Slovensku to bolo tesne niečo cez 1 miliión) a po domácom americkom trhu a Spojenom kráľovstve išlo o 3. najziskovejší región vo svete. Ďalšou veľmi lukratívnou možnosťou pre zahraničné štúdiá je vytvorenie pobočky priamo v Číne. Touto cestou sa vydalo DreamWorks, ktorého orientálna pobočka vytvorila tretí diel Kung Fu Pandy. Tá je v kinách od 29. januára, pričom jej domácou krajinou je práve Čína. Štúdio tak obišlo sloty a len na „domácej pôde“ zarobilo zatiaľ 127 miliónov dolárov, čo je o 20 viac ako v Spojených štátoch.

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

Obrovským zvratom vo filmovom priemysle ale ešte môže byť aj dobudovanie najväčšieho filmového štúdia na svete, ktoré je aktuálne v plnom prúde a ukončenie výstavby sa predpokladá na rok 2017. Iniciátorom megainvestície je Dalian Wanda Group a jej výška sa pohybuje niekde v rozmedzí od 4,9 miliárd až do 8,17 miliárd. Ťažko predpovedať, aký veľký vplyv bude mať nová obrovská spoločnosť Wanda, ale aj tí konzervatívnejší pozorovatelia hovoria, že pôjde o obrovskú zmenu v čínskom filmovom priemysle. Podľa vyhlásenia Wandy bude približne 70 percent svojich nových štúdií fungovať výhradne pre miestnu produkciu. To ale samozrejme ešte neznamená, že by sme sa nemohli dočkať podobnej spolupráce, aká bola uzatvorená pred pár dňami.

Veľkým problémom čínskeho trhu ale aj naďalej je, že sa neslávne nazýva aj týždňovým trhom. To sa ukázalo hlavne pri uvedení snímky Spectre, poslednej bondovky z minulého roku. Zatiaľ čo pri otvorení sa tržby vyšplhali až na 44,5 milióna amerických dolárov, v druhom týždni klesli o 72% a v treťom o 81% oproti druhému. Z ďalších problémov by sme mohli spomenúť aj veľkú nevýhodu slotov. Pretože sa stáva (a pomerne často), že China Film Group, ktorá má na starosti výber jednotlivých zahraničných filmov rozhodne neskoro, a tak sa jeden septembrový víkend v minulom roku stalo, že sa stretli premiéry M:I - Rogue Nation, Mimoňov a Pixels. Číne je jednoducho úplne jedno, ako tie americké filmy dopadnú. Už dlhé roky bojujú za to, aby ich vlastná produkcia zaznamenávala väčšie zisky a lákala do kín viac ľudí, čo vyústilo aj v nekalé praktiky prevádzkovateľov kín a distribútorov v krajine. Zatiaľ najefektívnejším spôsobom obídenia kvót je teda vytvorenie partnerstva medzi americkými a čínskymi spoločnosťami, aby snímky zapadali do domácej kategórie namiesto zahraničnej. Ako príklad môžeme brať filmové štúdio Legendary, ktoré má čínsku divíziu, Dreamworks Animation budujúce štúdiá v Šanghaji a Paramount, ktoré uzavrelo partnerstvo s China Movie Channel, pripomenúť môžeme aj Kung Fu Pandu 3, hollywoodsky animák, ktorý sa ale oficiálne berie ako čínska produkcia. 

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

Samozrejme, stále viac a viac zahraničných snímkov natáčajú pod záštitou čínskych filmových produkcií, aby zapadali do kategórie domácich filmov. Avšak nie každému sa pozdáva táto spolupráca. Riaditeľ Dalian Wanda Group sa k čínsko-hollywoodskej spolupráci vyjadril takto:

„Hollywood chce zarobiť peniaze tým, že hodí do svojich filmov niekoľkých slávnych čínskych hercov, dá im pár scén a minimum dialógu a potom tie scény vystrihne pre severoamerický trh. Ak americké filmové spoločnosti vyberú tento štýl spolupráce a nerešpektujú čínsky trh (divákov), potom  tieto typy spoločností na čínskom trhu určené k zlyhaniu."

Odporúčané
26-ročný Denis leží v bezvedomí v čínskej nemocnici. Jeho matka a sestra nám povedali, čo sa mu stalo a ako ich šokovali lekári 26-ročný Denis leží v bezvedomí v čínskej nemocnici. Jeho matka a sestra nám povedali, čo sa mu stalo a ako ich šokovali lekári 13. júna 2024 o 16:30

To je už dnes klasika. Prečo si myslíte, že Vin Diesel tak túžil po ázijskom miláčikovi pre xXx 3? Jet Li ho síce odmietol, no Donnie Yen kývol. Je oveľa jednoduchšie predať film v Číne, keď máte v traileroch zábery s ich obľúbenými hercami z domovskej krajiny. Je to predsa veľký úspech, biť sa so záporákmi po boku najväčších hollywoodskych, svalnatých hviezd. 

Transformers 4 je ukážkovým príkladom toho, akým smerom sa v najbližších rokoch môžu uberať obrovské blockbustery. Časť príbehu bola natočená v Číne, pričom dôležitú postavu stvárňuje práve čínska herečka Li Bingbing. Bumblebee a spol. zarobili 245 miliónov v USA, no v Číne to bolo viac než 320 miliónov. Nejde len o úspech zahraničných snímok, ale aj o domáce produkcie, ktoré sú každým rokom veľkolepejšie.

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden


Hollywoodske štúdiá si všimli, že čínske publikum vie oceniť hviezdy, ktoré sú ochotné prísť do Číny, aby podporili film. Stačí sa pozrieť spätne na minulý rok, aké osobnosti boli ochotné prísť propagovať svoje snímky. Hugh Jackman a Peter Dinklage šli do Číny kvôli X-Men: Days of Future Past, zatiaľ čo Andrew Garfield, Jamie Foxx a Emma Stone robili kampaň pre The Amazing Spider-Man 2. Samotný Captain America - Chris Evans, Scarlett Johansson a Samuel L. Jackson vycestovali do Pekingu, aby podporili Captain America: The Winter Soldier, Statham bol v Číne navštíviť fanúšikov Fast & Furious a Angelina Jolie bola v Šanghaji kvôli snímke Maleficent. V tomto zozname by sme mohli pokračovať snáď donekonečna, ale už vám asi došlo, čo sme tým chceli povedať.

Odporúčané
Populárny obchod Temu valcuje svet online nakupovania. Ako sa mu podarilo ovládnuť trh a prečo je taký lacný? Populárny obchod Temu valcuje svet online nakupovania. Ako sa mu podarilo ovládnuť trh a prečo je taký lacný? 5. júna 2024 o 9:30

Aj keď Jurassic World (228 mil. dol.) či Age of Ultron (240 mil. dol.) zarobili v Číne hotový majland, stále sú na tom slabšie, než také Monster Hunt, komédia z čínskej produkcie, o ktorej ste možno ani nepočuli, no zarobila 380 miliónov amerických dolárov, o 8 miliónov viac než Furious 7. Snímka sa tak stala najzárobkovejším filmom v krajine. Takýchto by malo postupom rokov prísť viac a nakoniec padne aj tento rekord. 

Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

Celý svet si je vedomý sily čínskeho trhu, nikto ale nečakal, že v priebehu pár rokov bude dýchať tomu vôbec najziskovejšiemu - USA. Pravdou je, že do pár rokov bude Čína zarábať hollywoodskym blockbusterom viac, než samotné USA, čo bolo len nedávno ešte nepredstaviteľné. Začnú sa tam budovať značky (môžeme sa staviť, že Epizóda VIII už zarobí cez 200 miliónov), americký trh a štúdia hollywoodskej veľkej šestky (BIG 6, o tomto si niečo povieme nabudúce) budú tlačiť na čínsku vládu a všetko to skončí tak, že z Číňanov sa stanú fanúšikovia tvorby Zděňka Trošky. Pustíte im v reklamách hocijaký film z USA a oni naň bez väčších výhrad pôjdu. Tomu dopomôže aj fakt, že také Warner Bros sa spojilo s China Media Capital, aby spolu v budúcnosti tvorili čínsky hovoriace filmy.

Samozrejme, tento boom nenastal len tak sám od seba. Nielenže sa filmový priemysel stavia na nohy, ako nikdy predtým, štúdiá dávajú do svojich filmov o desaťtisíce až stotisíce dolárov viac, než kedysi, v Číne sa aj zdvihla ekonomika (aj keď je pravda, že minulý rok zaznamenala pokles). Ľudia sú bohatší a logicky začali viac utrácať na zábavu. Fakt, že filmy dokážu zarobiť toľké peniaze, enormne navýšiť cestovných ruch v krajine, zvýšiť záujem zahraničia o ich vlastné projekty, dohnať k nutnej spolupráci dovtedy nedotknuteľné americké štúdiá a, samozrejme, nesmierne potenciálny a gigantický trh divákov znamená, že Čína sa do roku 2020 ocitne na špičke vo viacerých aspektoch filmového priemyslu, aspoň čo sa tržieb týka. Rátať môžeme aj s tým, že do zahraničia začnú vyvážať oveľa viac filmov. Nakoniec, v krajine sa len v roku 2014 postavilo viac ako 8 000 sál. Zatiaľ čo v USA je sál cez 39 000 tisíc, Čína ich má cez 32 000 a postupne giganta zo západu dobieha. V prípade, že kiná budú v nasledujúcich rokoch lákať čoraz viac ľudí, číslo sa zvýši. Nakoniec, Čína disponuje 4x väčším množstvom divákov než USA. Problémom je, že v roku 2015 to vychádza na 0.8 návštev kina na občana, zatiaľ čo v USA sa tento pomer vyšvihol na 3.22. 


Čína valcuje Hollywood. Čoskoro sa vo filmovom priemysle stane hráčom číslo jeden

Čo sa týka amerických snímok, ktoré by mohli byť uvedené v tomto roku, medzi najpravdepodobnejšie a najistejšie by sme mohli zaradiť Ice Age: Collision Course, X-Men: Apocalypse, Independence Day: Resurgence, Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows, Star Trek: Beyond, Jack Reacher: Never Go Back, Captain America: Civil War, The Jungle Book, Finding Dory, The Finest Hours, Batman v Superman: Dawn of Justice, Tarzan, Suicide Squad, Fantastic Beasts and Where to Find Them, Inferno či Angry Birds. Čína bude jednoducho stále atraktívnejším trhom ako pre natáčanie, tak uvádzanie nielen veľkofilmov aj napriek tomu, že odtiaľ majú zahraničné filmy peňaží najmenej. Číne jednoducho nerozkážete, že vám nestačí 25-30% z tržieb, zatiaľ čo v iných krajinách to siaha až k 50%. 

Domov
Zdieľať
Diskusia