Sieť Starbucks a neuveriteľné fakty o nej.
Jeden z najväčších fenoménov dnešného sveta, ktorý neustále rastie, rozvíja sa a inovuje, ale aj napriek všetkému si ho ešte stále nemôžeme priamo vychutnať na Slovensku. Starbucks ešte minulé leto uviedlo na slovenský trh svoje automaty na čerpacích staniciach, ale v novembri sme sa dozvedeli, že spoločnosť hľadá šikovných slovenských manažérov, ktorí by sa teoreticky vedeli postarať o pripravovanú bratislavskú prevádzku. Polovica slovenskej mládeže stratila pri tejto informácii hlavu, pretože Starbucks jednoducho udáva smer, a keďže jeho čas by aj u nás mal pomaly prichádzať, ponúkame ti niekoľko zaujímavých faktov o jednej z najväčších spoločností na svete, ktoré skomponovali na webe Business Insider. Mimochodom, ak by si si chcel prečítať niečo aj o mužovi, ktorý zo Starbucks spravil to, ako ho poznáme dnes, potom ti odporúčame aj náš článok o Howardovi Schultzovi.
1. Rast nezastavíš
Napriek tomu, že Starbucks Coffee bolo založené ešte v roku 1971 a jeho úspech sa nezačal len tak zo dňa na deň, v posledných desaťročiach neprestajne zažíva obrovský rozmach. Keď sa ti pri návšteve v zahraničí zdá, že Starbucks sa nachádza doslova na každom kroku a každej druhej ulici, potom zrejme nebudeš ďaleko od pravdy, pretože štatistiky hovoria, že za posledných 27 rokov boli každučký deň otvorené v priemere dve nové kaviarne Starbucks. Slušné.
2. Meno inšpirované literatúrou
Aj keď prvú publikáciu legendárneho románu Biela veľryba od Hermana Melvillea z roku 1851 nezažil nikto z nás, táto kniha doslova každý deň ovplyvňuje milióny a milióny ľudí po celom svete. V príbehu o legendárnom morskom živočíchovi sa vyskytlo hneď niekoľko zaujímavých postáv, ktorých mená oslovili zakladateľov spoločnosti, ale nechýbalo veľa a Starbucks sa dnes mohol volať Peqoud podľa lode zo spomínaného románu. Našťastie, nakoniec padlo iné rozhodnutie a vybraté bolo meno prvého dôstojníka Starbucka, ktorý ani netuší, ako sa navždy zapísal do dejín.
3. Farba nebola vždy zelená
Mnohí z nás v roku 1987 ešte neboli ani na svete, a tak si ani nemôžeme pamätať na to, že naše obľúbené Starbucks niekedy nemalo svoju charakteristickú zelenú farbu, ale namiesto toho bolo logo hnedé. Neskorší riaditeľ Howard Schultz ale ma pri pohľade na hnedé logo isté pochybnosti, a preto sa po dohode s kolegami rozhodol, že nastal čas zmeniť nielen logo, ale najmä jeho farbu. Voľba nakoniec padla na zelenú, pretože, ako sám povedal, tá mu prišla oveľa upokojujúcejšia a podporujúcejšia, čo bolo presne to, čo človek v kaviarni hľadá.
4. Peniaze nie sú problémom
Ak sa človek zamyslí nad tým, koľko prevádzok Starbucks sa už po svete nachádza a zoberie do úvahy aj to, ako si tieto kaviarne obľúbili milióny ľudí aj napriek neveľmi ľudovým cenám, potom niet divu, že Starbucks sa v rámci tržieb topí v peniazoch. Samozrejme, nejde o čistý zisk, ale celkový ročný príjem spoločnosti za minulý rok dosiahol neuveriteľných 19,2 miliárd dolárov, čo je v prepočte približne 17,3 miliárd eur. Nie zlé na kaviarne.
5. Charakteristické poháre
Pravdou je, že polovica ľudí chodí do Starbucks iba preto, aby sa mohli potešiť vlastným menom na plastovom pohári. Aj keď v mnohých prípadoch vyjdeš z kaviarne s iným menom, aké si pracovníkovi povedal, mimochodom, robia to naschvál, ani si zrejme neuvedomuješ, koľko takých pohárov, aké držíš v ruke, sa ročne spotrebuje. Čísla hovoria jasnou rečou, a teda, že Starbucks po celom svete za jeden rok použije minimálne 4 miliardy pohárov a to ešte nie je úplne presné.
6. Kofeínom sa nešetrí
Kaviarne Starbucks ľudia navštevujú nielen kvôli samotnej káve, ale často len kvôli tomu, aby sa mohli pochváliť priateľom na sociálnych sieťach. Keď sa už človek ale zastaví v Starbucks, potom by bola chyba nevychutnať si nejakú dobrotu, a tak množstvo ľudí siahne po klasickej veľkej káve. Jeden by ale nepovedal, že jedna veľká káva v Starbucks obsahuje až 330 miligramov kofeínu, čo vyznieva mohutne aj v porovnaní s Red Bullom. Jedna veľká káva totiž obsahuje až štyrikrát toľko kofeínu, čo jedna plechovka Red Bullu.
7. Nekonečné kombinácie
Ľadová káva si za posledné desaťročia získala obrovské množstvo fanúšikov a keď v roku 1995 spoločnosť Starbucks uviedla na trh dnes už legendárne Frappuccino, ľudia zažívali ošiaľ. Chutná káva s ľadom a ďalšími všemožnými prísadami dnes dominuje v prevádzkach Starbucks po celom svete a keby si si dal tú námahu vyskúšať každučkú kombináciu, musel by si vypiť až 36-tisíc ľadových káv, pretože existuje až také neuveriteľné množstvo rôznych kombinácií s rozdielnymi ingredienciami.
8. Expandovanie neušetrí ani Čínu
Čínsky trh patrí medzi tie najatraktívnejšie pre rôzne veľké spoločnosti z iných častí sveta a chápu to aj ľudia v Starbucks. Podľa štatistík fungovalo v roku 2015 v Číne viac ako 800 charakteristických zelených kaviarní, ale keďže dopyt v Číne nezadržateľne stúpa, Starbucks má v pláne počet navýšiť hneď niekoľkonásobne. Informácie hovoria o tom, že v ideálnom prípade by malo byť do roku 2019 v Číne otvorených viac ako 3400 nových kaviarní, čo vôbec nie je málo. Mohli by tí Číňania zopár požičať aj nám.
9. Vianočný darček
Vyberanie ideálneho vianočného darčeka môže byť namiesto zábavy a pôžitku pre niektorých ľudí hotovým trestom a mučením. Čo kúpiť človeku, ktorý už prakticky všetko má a nič nepotrebuje? Počas posledných, a nielen tých, Vianoc sa teda tisíce a tisíce Američanov rozhodli svojim blízkym darovať pod stromček darčekovú kartu do Starbucks. Štatistiky dokonca hovoria o tom, že kartu do zelených kaviarní si pod stromčekom našiel každý šiesty Američan a koniec koncov, aspoň je to darček, ktorý človek využije.
10. Mobilné aplikácie ovládajú svet
Mnohé kaviarne Starbucks v dnešnej dobe ponúkajú šikovnú možnosť, ako sa vyhnúť dlhým radám a po vstúpení do kaviarne v priebehu zopár sekúnd rovno aj odísť. Vtip spočíva v tom, že svoj nápoj si stačí objednať priamo cez mobilnú aplikáciu, rovno aj zaplatiť a potom si ju už len vyzdvihnúť v konkretnej prevádzke. Možno by si človek mohol myslieť, že budú ľudia najskôr dosť opatrní, ale opak je pravdou, pretože už počas minulého roku, a pokračuje to samozrejme aj teraz, je viac ako 20 percent všetkých objednávok v Spojených štátoch amerických urobených z mobilu. Jednoduché a rýchle.