4. januára 2016, 21:04

Krvavý, prehnane zábavný a vtipný, taký je seriál Ash vs Evil Dead (Recenzia)

Bruce Campbell sa vrátil do svojej životnej roly a naservíroval najzábavnejší seriál roka 2015.

Keď sa ohlásil návrat Asha v podobe seriálu Ash vs. Evil Dead, nejasal som nadšením. Predsa len, seriálový formát kultových pokračovaní v drvivej väčšine v posledných rokoch dopadá prinajlepšom priemerne, respektíve ešte horšie. Na všetko ale dohliadal Sam Raimi, tvorca kultovej trilógie, ktorý natočil aj úžasný pilot. Už ten bol prísľubom skvelého dobrodružstva.

Asha dobehla minulosť a Zlo, ktoré vypustil do sveta spolu so svojimi kamarátmi v chatke v lese. Sily Zla sa čoraz viac ozývajú po tom, ako zhúlený Ash začne z knihy démonov a temna čítať jednej zo svojich víkendových žien. Zo začiatku sa síce pred zodpovednosťou snaží uniknúť, spolu s dvoma novými sidekickmi ale začína proti démonom bojovať spôsobom jemu vlastným. Motorovka zakvačená na zápästí, spílená brokovnica v ľavej ruke, neotesaný humor, sexistické narážky a množstvo odkazov nielen na pôvodnú trilógiu sprevádza jeho cestu za záchranou sveta. Hlavne ale chce mať konečne pokoj. Zo začiatku síce nevýrazní a možno trochu otravní, neskôr sa ale Pedro Pablo a Kelly dostávajú do popredia a výrazne Ashovi pomáhajú. Najmä v záverečných troch epizódach im veľmi fandíte a majú pár skutočne fantastických scén.

Tými je seriál preplnený počas každej časti, ktorých stopáž činí až na pilot a finále niečo cez pol hodinu. Zo začiatku ma to sklamalo, zároveň som ale vedel, že jedine takto môžu jednotlivé epizódy fungovať a nepôsobiť fillerovo. Ide sa z bodu A do bodu B, pričom jediné vedľajšie cestičky si väčšinou vytvorí Ash svojim ľahkomyseľným konaním a rozhodovaním. Vždy je to ale zábavné a akonáhle sa dostanete do jeho sveta a života, príde vám to aj úplne logické a vôbec nie nevhodné. Užívate si každý moment s Ashom, aj keď s ním niekedy nemusíte súhlasiť, držíte mu palce a viete, že sa z toho vždy dostane, miestami aj vďaka tomu, aký je to beznádejný somár, sympatický narcis a v hĺbke svojho srdca aj dobrák, aj keď neustále poškuľujúci po ďalšej sexuálnej príležitosti.

Seriál vás ohromí hneď viacerými svojimi prednosťami. Zamilujete sa okrem iného do postáv a neustáleho Ashovho hláškovania, ktoré síce občas trpí v preklade (ktorý je ale inokedy skvelý a trefne prekladá mnoho slovných hračiek do českej/slovenskej podoby), no aj tak vás občas dostane do kolien. V úžase môžete ostať aj po geniálne brutálnych a prehnaných scénach, ktorých je taktiež plná kopa a zaručene vás pobavia. V neposlednom rade je to potom vizuál, praktické efekty či masky, ktoré vzdávajú hold pôvodnej trilógii, no taktiež sú v mnohom inovatívne. Hektolitre krvi, odseknutých končatín, brutálnych zabití či vtipov s nimi spojených. To všetko nájdete v každej jednej epizóde, za čo vďačíme práve ich krátkym stopážam. Aj preto je dej vždy hnaný dopredu, nespomaľuje, ba naopak, miestami je veľmi intenzívny až napínavý. Režisérom pritom nie sú cudzie ani prvky hororu, aj keď sa následne pretavia do humorných sekvencií, čoho zlatým príkladom je práve posledná, finálová epizóda.

Aby sme to zhrnuli, Ash vs Evil Dead je veľkým prekvapením tohto roka. Nesmierne vtipné dialógy a hlášky obľúbenej postavy Asha v podaní starého mládenca Brucea Campbella, jemné hororové prvky kombinované s napínavými momentami a brutálne krvavou akciou či uspokojivé herecké výkony. To všetko seriál má, pričom sa dá povedať, že je zvládnutý aj po technickej stránke, či už je to kamera alebo samotná réžia. Praktické efekty, kulisy a masky sú geniálne, no a na pozadí toho všetkého ešte stojí aj výkričník, že sa tvorcovia neboja pripraviť o život obľúbené či sympatické postavy. Veľakrát si prežitím tej a tej postavy jednoducho nebudete istí. Jemne ale pokrivkáva príbeh či jeho spracovanie. Predsa len, je len akýmsi prostriedkom, vďaka ktorému sa môžu tvorcovia vyhrať so všetkým, čo na tomto svete milujeme, takže sa pár hluchých miest či nedostatkov dá ľahko prehliadnuť či rovno odpustiť. Najvhodnejšie asi prvú sériu opíšeme slovami, že je tým najzábavnejším, čo momentálne televízna tvorba môže ponúknuť... a zároveň sa netváriť ani vážne, ale ani nasilu vtipne. 9/10

0/10