Prvé spracovanie kriminálnych diel Dominika Dána s názvom Červený kapitán dorazí už o pol roka. Sledujte prvý trailer.
Konečne! Asi si viacerí hovoríme práve toto. Červený kapitán, román od známeho slovenského spisovateľa kriminálok, Dominika Dána, ktorého meno vám je určite všetkým minimálne povedomé, sa dočká filmového spracovania, ktorého existencia sa na širokú verejnosť dostala uvedením prvého teaseru v decembri minulého roka. Hovorilo sa, že snímka sa do kín dostane už túto jeseň, nakoniec ju však uvidíme až na jar budúceho roka, konkrétne 10. marca 2016. Trailer sľubuje napínavú naháňačku za pravdu, je ale jasné, že pôjde o životy. Nejako takto sme si to aj predstavovali a sme radi, že ani po traileri nemusíme byť skeptickí, naopak, môžeme sa na túto detektívnu kriminálku tešiť ešte viac. O to viac sme radi, že trailer vám ponúkame exkluzívne ako prví v Slovensku a Česku.
Dej hovorí o relatívne mladom detektívovi Richardovi Krauzovi z oddelenia vrážd, ktorý si už vyslúžil uznanie kolegov: veľkou mierou stál za dolapením najznámejšieho porevolučného sériového vraha - „Beštie“ Riga. Jemu to ale nestačí. Keď počas posledného leta Česko-Slovenska robotníci na cintoríne odkryjú umučené telo kostolníka s klincom v lebke, zacíti ďalšiu príležitosť, ako sa ukázať. Napriek varovaniam sa vydáva pátrať po Červenom kapitánovi, niekdajšom expertovi na finálne výsluchy v ŠtB. A kým tvrdohlavo ide za svojim, okolo neho začínajú pribúdať mŕtvoly.
Hlavnú rolu vo filme hrá Maciej Stuhr, ktorý je u nás známy z kultovej gangsterskej komédie Chlopaki nie placza alebo z novšieho filmu Dozvuky. Okrem neho ale hrajú aj Marián Geišberg, Martin Finger, Zuzana Kronerová, Ladislav Chudík (pána Chudíka budeme mať možnosť vidieť v jeho poslednom filme, nech mu je zem ľahká), Helena Krajčiová, Oldřich Kaiser, Michal Suchánek a iní. Režijne, producentsky a aj scenáristicky sa o projekt postaral Michal Kollár, pričom so scenárom mu pomáhal Miroslav Šifra a Anna Fifíková. Pre Kollára pôjde o režijný debut, producentsky však zastrešil úspešných Klaunov. Rozpočet činil 2 milióny eur.
Nakrúcanie začalo na jar 2014 a skončilo v lete 2015. Nakrúcalo sa v Bratislave, Krakove, Olomouci, Prahe a okolí, v českých Tepliciach aj v štúdiách Barrandov, pričom až 70% z toho tvorili scény v hlavnom meste Slovenska. Rozsahom šlo o najväčšie nakrúcanie v Starom Meste od hollywoodskeho filmu Peacemaker v roku 1996. Pre potreby filmu postavili v štúdiách Barrandov bratislavskú policajnú kanceláriu U dvoch levov a niekoľko chát, ktoré neskôr kvôli natáčaniu zhoreli. Od momentu, kedy sa dotočilo, až po premiéru 10. marca 2016 ubehne 9 mesiacov. Náročnú postprodukciu tvorili najmä triky a CGI.
V tejto chvíli je už film postrihaný a v pražskom štúdiu MagicLab sa pracuje na 400 trikových záberoch, ktoré sa vo filme objavia. Pokiaľ sa nemýlim, Červený kapitán tak vytvorí nový slovenský rekord. Najnáročnejšie sú paradoxne tie, ktoré majú veci skrývať: Bratislava sa za 23 rokov výrazne zmenila a každý jeden záber v meste vyžaduje odmazávanie nových budov, billboardov alebo prefarbovanie krikľavých zateplených barákov. Všetko vychádza z dobových fotiek, ktoré si robil režisér Michal Kollár pre iný projekt – komédiu. Tá sa nezrealizovala a teraz slúžia ako podklady pre trikové štúdio. Niektoré trikové zábery sú také náročné, že každý z nich vyžaduje 3 týždne práce 4-členného tímu (napríklad práve premaľovanie Kamenného námestia v Bratislave)
Ladislav Chudík s režisérom Michalom Kollárom
Dominik Dán je najpredávanejší slovenský autor, ktorý vydal už 20 kníh a predal z nich skoro 700 tisíc kusov. Červený kapitán je jeho siedmou knihou. V novembri mu vychádza novinka: prípad upálenia mladej ženy a jej dieťaťa s názvom Krv nie je voda. Dominik Dán nie je jeho skutočné meno, svoju pravú identitu si úzkostlivo stráži. Vie sa o ňom len málo: sám pracoval ako kriminalista a zo svojich skutočných prípadov čerpá aj pri písaní kníh. Scenár filmu bol s nim osobne konzultovaný a inkognito sa objavil aj na natáčaní.
Kniha Červený kapitán vyšla v roku 2007 ako šiesta kniha Dominika Dána a režisér/producent v jednej osobe Michal Kollár po nej hneď siahol. Okrem napínavého prípadu totiž dávala aj možnosť spracovať dobu, ktorej sa filmári doteraz vyhýbali – a ukázať Bratislavu, ako vyzerala na počiatku 90. rokov. Celý filmový projekt začal v roku 2009 a prešiel náročným európskym vývojom. Scenár sa pripravoval v rámci scenáristického programu Scripteast (Poľsko, Cannes, Berlinale) a produkčného EAVE; ako prvý slovenský hraný film získal podporu európskeho programu MEDIA SINGLE DEVELOPMENT. Pre ďalšie informácie sleduj facebook a instagram.
Na koniec si vychutnajte aj gify znázorňujúce, aké zmeny sa museli vo filme v post-produkcii udiať. Dej je totiž zasadený do 90. rokov a Bratislava vtedy vyzerala inak.