Bolo to epické, bolo to monštruózne, bolo to istým spôsobom revolucionárske. No našli sa v našej redakcii aj takí, ktorých Max neohúril?
Niet pochýb, Max niečo navždy zmenil, niečo prepísal, pár (tisíc - či miliónov?) ľudí uchvátil a posadil na zadok, no mal aj svoje negatívne, respektíve slabšie momenty. Pre mňa to ale neprekrylo najúžasnejší kino zážitok môjho života (fanboy), a preto si v recenzii odniesol Max plný počet. Rozhodol som sa ale, že si zaslúžite vedieť aj o pohľadoch niektorých iných článkov našej redakcie. V krátkosti teda spísali svoje dojmy.
kedar
Po kultových filmoch ako sú napríklad Mad Max: The Road Warrior (1981) alebo Terminator 2 (1991), ktoré si za základ akčného mixu často berú ťažké nákladne autá s plným arzenálom zbraní, pričom výsledok je často úchvatne strhujúci a surový, som pochyboval, že sa ešte niekedy dočkám niečoho podobného. Samozrejme, bez toho, aby som mal pocit, že to, čo vidím, som videl už veľakrát predtým. George Miller si zobral len to najlepšie z najúspešnejšieho druhého dielu slávnej „šialenej“ trilógie a vyťažil z toho maximum. Zo začiatku som mal obavy, že film nebude nič iné, než obyčajný „spektákl“, bez žiadneho skutočného príbehu alebo dramatickej hĺbky. A vlastne aj bol. A bolo mi to jedno! Na rozdiel od tuctoviek Michaela Baya je Šialený Max podobne prekvapujúcim očarením, akým bol minulý rok John Wick (2014). Post-apokalyptický svet plný zaujímavých postáv a dôrazu na detail dýcha skutočnosťou a diváka si podmaňuje. Akčné scény nemajú vôbec tendenciu spadať do lacných počítačových trikov. Keď vybuchuje auto, tak skutočne vybuchuje a človeka to neomrzí sledovať. Strih a práca kamery je neskutočne dynamická, akčná, strhujúca. Niektoré filmy sa pýšia tým, že vás ich akcia priam zarazí do kresiel, ale tento film tak naozaj robí.
Na druhú stranu tu sú aj niektoré veci, ktoré by som vytkol. Opakované, zrýchlené akcie, ako napríklad viditeľne zrýchlený pohyb postáv. Možno mali pridať na celkovom efekte, ale osobne ma trocha rušili. Ďalšia vec je Tom Hardy, ktorý sa mi zdal skôr pozorovateľom, než skutočným hlavným hrdinom, čo pravdepodobne zapríčinila odhodlaná Charlize Theron, ktorá si išla horko ťažko za svojím cieľom. A to sa dá vlastne povedať aj o ostatných postavách, ktoré mali v divokej honičke oveľa dramatickejší finiš ako hlavný protagonista, podľa ktorého je film pomenovaný. Napriek tomu som si však Millerov „masterpiece“ veľmi užil a považujem ho za jeden z najlepších akčných filmov vôbec.
mireX
George Miller musel dve dekády bez hraného filmu zrieť ako víno v tých najhlbších vínnych pivničkách, aby nakoniec priniesol svoj produkt najvyššej akosti. Keď som sa dozvedel, že ten sedemdesiatnik dostal cez 200 miliónov na natočenie 4. Šialeného Maxa, pýtal som sa sám seba: „Kto mu bol ochotný dať toľko prachov?“ A potom som vyšiel z kina po premietaní a bolo mi rázom jasné, že tie dve stovky melónov by mu asi dal hocikto, kto by si prečítal scenár. Dovolím si tvrdiť, že pravdepodobne ide o najprogresívnejší blockbuster vôbec! Konečne post-apokalyptická dráma, v ktorej sa budete skutočne báť o každú jednu postavu a spolu s ňou sa uhýbať nástrahám púšte. Film vôbec nepotrebuje slová, tie dokonale zastupuje vražedný náklad akcie, Miller nechal CGI asi v spomínanej pivničke, takže nečakajte nič iné, než poctivé efekty a akciu. Tom Hardy je famózny (ostatne asi ako vždy) a vystačí si s tromi výrazmi tváre a ešte menším množstvom slov a Charlize Theron ma presvedčila, že si na plagátoch skutočne zaslúžila pomaly viac miesta ako Max.
Možno mierne zamrzí viac akcie v prvej polovici filmu ako v samotnom finále, no v konečnom dôsledku na to ani nepomyslíte. Svojské a stále otvorené filmové univerzum, do ktorého návrat je jasnou povinnosťou. Povinná návšteva kina pre každého jedného fanúšika filmu a skutočného komerčného filmového umenia najvyššej triedy! Pokiaľ by každý jeden režisér po 20 ročnej pauze od hraných filmov natočil niečo podobných kvalít, tak mi dajte lopatu, idem po Michaela Baya a Petra Jacksona...A skoro by som bol zabudol, guitar hero ftw!
Osky
Čo k tomu dodať? Goerge Miller, muž, ktorý ma svojim prvým Mad Maxom priviedol k post-apokalyptickému žánru, je späť! A to so všetkou parádou! Čakanie na Fury Road bolo doslova neznesiteľné, pretože propagácia snímky bola obrovská a ja som si nedokázal pripustiť, že by som vynechal čo i len jeden trailer či plagát. Do kina som sa síce vybral celý nadšený a plný očakávania, v kútiku duše som sa však nemohol zbaviť nepríjemného pocitu, ktorý určite pozná každý jeden z vás. To, že na projekcii dostaneme úplne niečo iné, než sme po zhliadnutí trailerov očakávali, sa už žiaľ stáva pomaly pravidlom. V tomto prípade však musím uznať, že moje obavy boli absolútne zbytočné a ja som sa pekelne mýlil! Režisér mi na zlatom podnose naservíroval akčné šialenstvo z iného sveta, na ktoré by som sa dokázal pozerať večne. Pri sledovaní týchto audiovizuálnych orgií som takmer nedýchal, ostal som v nemom úžase a vychutnával som si ich plnými dúškami. Na plátne sa takmer vždy niečo dialo, ani sekundu som sa nenudil a výkony Charlize Theron spolu s Nicholasom Houltom boli skutočne bravúrne. Návšteva kina je v tomto prípade povinnosť, pretože ten zážitok je naozaj neopakovateľný.
Peter
Opus magnum Georga Millera. On je skutočnou hviezdou filmu. Odkedy nám na konci 70. rokov minulého storočia predstavil postavu renegáda Maxa, ktorý prišiel o všetko, všetko spelo k tejto snímke, ktorú sa nebojím nazvať revolučnou. Iste, nič nie je dokonalé a aj vo Fury Road sa nájdu chybičky v podobe slabšieho príbehu či kostrbatého rozvoja postáv. Ak by sme však od filmu očakávali tieto elementy, tak by sme si kupovali lístok do kina na nesprávny film. Príbeh a mytológia post-apokalyptického sveta tu slúžia len ako nástroj na to, aby sa pred nami v priebehu 120 minút mohla odohrať jedna nekončiaca akčná sekvencia.
Po tom, ako si projekt prešiel produkčným peklom, keďže raz bol vo vývoji, potom nebol, potom ho zrazu v roku 2012 natočili, no nikto si nebol istý či a kedy sa ho dočkáme, vypustilo štúdio do sveta túto bombu. Zájdem dokonca až tak ďaleko, že poviem, že podľa môjho názoru ide o najlepšie natočený a zostrihaný film všetkých čias. Megalomanská naháňačka v púšti plnej šialencov s pochybnou motiváciou vás nenechá ani na chvíľu spustiť oči z plátna, pričom zvierate partnerovu ruku alebo operadlo stoličky až vám modrejú prsty na rukách. Keď si už myslíte, že vám do nich neprúdi krv, film zvoľní tempo (nie veľmi, ale predsa) a dovolí vám nadýchnuť sa len preto, aby vás doviedol do vytúženého finále. K tomu všetkému nezabudne na fanúšikov druhého Mad Maxa zopárkrát žmurknúť očkom pri referenciách na jeho príbeh. Dostali sme Road Warriora na konských steroidoch. Konceptom podobného, no omnoho väčšieho a omnoho lepšieho. A ja si len prajem, aby sme Toma Hardyho v zaprášenom aute mohli zhliadnuť ešte aspoň raz.
Braňo
Talentovaný remeselník George Miller musel dvadsať rokov oddychovať pri animovaných tučniakoch a prasiatku Babe, aby sa vrátil v plnej poľnej a vytrel nám zrak jednoduchou priamočiarou lopatou - v poradí už štvrtým dobrodružstvom šialeného Maxa. Prechlastaného konzervatívca Gibsona tentokrát nahradil minimalistický Hardy po boku Charlize Theron a sympatického Nicholasa Houlta (schválne, koľko z vás si položili počas filmu otázku „kde som tohto týpka už videl?"). Mad Max ponúka trikové orgie starej školy (minimum CGI = minimum nevkusu), priamočiaru akciu a šikovne vykreslený dekadentný post-apokalyptický svet, vďaka ktorému zaplesá srdce nejedného milovníka podobnej estetiky.
Moja osobná výtka tkvie iba v minime dialógov a takmer nulovom príbehu. Pokiaľ vám toto nevadí, dáte tomu určite plnú paľbu. Tvorcovia si však za moje hodnotenie môžu sami. Je to ich chyba, že ma navnadili na množstvo zaujímavých postavičiek, vytvorili si vlastné univerzum so svojskou mytológiou, ktorá si pýta detailnejší pohľad pod hrdzavú kapotu, ale predhodili mi iba pár náznakov a domnienok. Chcem viac! Samozrejme, treba podotknúť, že toto treba vidieť v kine. Už len preto, že starý pán vo veku našich prarodičov musel opäť zasadnúť na režisérsku stoličku, aby to všetkým tým Bayom a W.S. Andersonom ukázal, ako sa robia akčné orgie. Pokiaľ si to chceš pozrieť doma v cam-ripe, daj si po hube hrdzavým kladivom.
Mads
Už sa z toho stala fráza, ale skutočne - trailery neklamali a ukázali len zlomok toho, čím film je. Symfónia pohybu a deštrukcie, veľkolepé zážitkové kino, ktoré sa vymyká všetkým škatuľkám a prekvapivo dobre funguje i v 3D. Úplne bez preháňania a s čistým svedomím môžem nového Maxa prehlásiť za najprogresívnejší akčný film poslednej doby - nech už je to radikálnym strihom, akčnou choreografiou, citlivou prácou so scénou, umeleckými sýto oranžovými a modrými filtrami (ale dôjde aj na perfektné použitie čiernobielej), úžasnou náložou nápadov alebo samotným konceptom dvojhodinového „chase movie“, ktoré vám nedá vydýchnuť. Čo niektorí filmu vytýkajú - teda „absenciu“ príbehu a strohé dialógy - považujem ja za klad. Nový Mad Max je náročnejší, než by sa mohol zdať. Miller totiž mnoho podstatných informácií povie len raz a už ich nezopakuje. Na príbeh ani nenabaľuje zbytočné vedľajšie línie, ktoré sú u Američanov tak populárne. Postavy sú formované vyprahnutým prostredím, úsečnosť a uprednostňovanie činov je ich prirodzenou vlastnosťou. Film v tomto ohľade prehovára viac obrazom a nachádza sa v ňom všetko podstatné, čo potrebujeme vedieť (napríklad stav Maxovho oblečenia jasne ukazuje, čím všetkým si už prešiel a prenasledujúce flashbacky dostatočne ilustrujú jeho minulosť). Navyše v sebe miesi vskutku vizionárske prvky: všetko vo filme je motivované (vrátane hudby, ktorá vychádza priamo z prostredia), sú tu až tri rovnocenné hlavné postavy, originálna mytológia, „oldschool“ vizuál a ekofeministické posolstvo.
smetyl
Jako fanoušek té, snobsky řečeno, vyšší filmové úrovně a zarytý odpůrce bezmyšlenkovitých akcí nabitých blockbusterů jsem dlouho Mad Maxovi nedával šanci. No, enormně pozitivní recenze a vzrušující trailer mě nakonec přesvědčili. A stejně jako naprostá většina diváků jsem nelitoval. Předlohu, která vznikla v roce 1979, jsem neviděl, tak jsem příliš nevěděl, na co se těšit. Nejspíše se budu opakovat, ale to, co mi přeběhlo před očima na plátně, bylo něco neskutečného, co mi vzalo dech a nevrátilo až do závěrečných titulků. Šílený Max je velkolepé, drsné a epické šílenství až do morku kostí. Jestli jsi někdy o nějakém filmu řekl, že to byla „jízda“, tak po téhle náloži budeš muset svoje stanovisko přehodnotit. Ve 120minutové stopáži příliš hluchých míst krom závěrečných titulků nenajdeš. George Miller nastavil laťku velmi vysoko a žánr posunul někam do jiné dimenze. Abych nepochleboval jen jemu, musím pochválit herecké výkony všech představitelů, a to především Toma Hardyho a Charlize Theron. Do kina se má člověk jít především pobavit a toho se u tohoto počinu bát nemusíš. Jen těžko by šlo lépe vyobrazit šílenou postapokalyptickou silniční válku, než se to podařilo filmařům kolem George Millera. Je těžké na filmu cokoli kritizovat, snad jen, že pro žánrově vyhraněné to nemusí být to pravé ořechové. Za mě jasných 10/10, a pokud se dočkáme dalšího dílu, budu mezi prvními, co si zarezervují lístek na premiéru. Uff, takhle nadšený jsem z kina snad ještě nikdy nešel.
S ktorým názorom súhlasíte najviac? Alebo si myslíte, že sme všetci z Maxa až príliš namäkko a je to zlý film? V každom prípade, my sa už tešíme na premiéru v IMAXe v Bratislave. Snáď sa teda podarí, nech vám ju môžeme potvrdiť čo najskôr.