Tesla predstavila Model S vo verziách D, ktoré sú vybavené dvojicou elektromotorov poháňajúce obe nápravy.
Začiatkom októbra sa na sociálnych sieťach automobilky Tesla Motors objavil teaser, ktorý vyvolal pomerne veľký rozruch. Kompetentní nám totiž oznámili, že 9. októbra oficiálne odhalia nový model pod označením D. Táto informácia predstavovala prekvapenie, keďže automobilka síce v najbližšej dobe plánuje spustiť výrobu a predaj ďalšieho modelu v rámci svojho portfólia, no ako už dlhšie vieme, má isť o SUV s označením Model X a nie vozidlo nesúce v názve písmeno D. Krátko na to, ako úvodný rozruch jemne opadol, sa začalo špekulovať o čo teda vlastne pôjde, pričom i na základe promo fotografie sa predpokladalo, že vo veci bude "len" nové vyhotovenie, respektíve verzia súčasného Modelu S. Predpoklady sa naplnili a ako som i ja tušil, pointa novinky nesúcej dodatok D spočíva v pohone všetkých kolies S-kovej Tesly. Ak si však myslíte, že nič prelomové sa nestalo, ešte chvíľu s názorom počkajte.
Predtým, než prejdem k pohonnému ústrojenstvu, ktoré predstavuje zmysel novej verzie, treba povedať, že D-čkový Model S sa v porovnaní s klasickými modelmi po estetickej stránke, okrem písmena D v označení, nijak neodlišuje. Novinka dostala len pár drobných dizajnových vylepšení, ktoré ale pravdepodobne nájdeme aj vo vyhotoveniach so zadným pohonom.
Samotný elektromobil Model S si predstavovať hádam nemusíme, ostatne, spravil som tak dávnejšie, no pre tých piatich, ktorým toto revolučné vozidlo stále s nepochopiteľných dôvodov ušlo, pripomínam podrobný článok opäť. To, čo sa špekulovalo už dávnejšie sa tak najnovšie napĺňa a Elon Musk v Los Angeles predstavil trojicu nových verzií - 60D, 85D, P85D. Ide tak o staré-známe, toľko pretriasané tri výkonnostné vyhotovenia, ktoré bude po novom možné doplniť o písmeno D v názve, a teda ich vybaviť systémom pohonu všetkých kolies. Popravde, žiadny komplikovaný systém pohonu jednotlivých náprav nečakajte, no treba povedať, že v Tesle to vyriešili jednoducho a bravúrne zároveň, a k zadnému elektromotoru poháňajúcemu výhradne zadnú nápravu pridali ďalší, v prednej časti umiestnený elektromotor, ktorý roztáča výhradne predné kolesá. Stále tak ide o čistý elektromobil.
V prípade verzii 60D a 85D sa tak pôvodný, celkový výkon rozdelil rovnomerne na polovicu, keďže predný i zadný elektromotor disponuje výkonom 191 koní, čo vo výsledku predstavuje 382 koní. Klasické verzie s výhradne zadným pohonom (mimochodom o čosi vylepšené - väčší výkon, väčší dojazd) majú daný výkon len na zadnej náprave. Model 60D vybavený pohonom 4x4 a batériou o kapacite 60 kWh vyšprintuje na 96 km/h (t.j. 60 míľ) za 5,7 sekundy a (-0,2 s. oproti zadokolke), zvládne uháňať maximálkou 201 km/h (zadokolka 193) a zároveň ponúka dojazd až 362 km (zadokolka 346). Variant 85D s kapacitou batérií 85 kWh zvládne "stovku" za 5,2 sekundy (-0,2 s.), maximálnu má až 250 km/h (zadokolka 201) a zároveň sa dojazd predĺžil na 475 km.
Čerešničkou na torte je však pochopiteľne opäť najsilnejšie možné riešenie - P85D. To si ponechalo zadný elektromotor s pôvodným, nerozdeleným výkonom, teda 477 koní (áno, medzičasom došlo k navýšeniu zo 416 koní), ktoré putujú len na zadné kolesá a navyše, do predných priestorov sa nasťahoval spomínaný elektromotor poháňajúci prednú nápravu, ktorý v tomto prípade disponuje výkonom 224 koní. Na základe jednoduchej matematiky (224 + 477) sa tak dostávame na hodnotu, posaďte sa, 701 koní! Keď zoberieme do úvahy, že sa stále bavíme o luxusnej limuzíne v sériovom vyhotovení dostupnom pre všetkých zákazníkov, musíme opäť priznať, že Tesla znovu posúva levely a tentokrát na takú úroveň, kde kraľujú tie najlepšie superšporty! Na "stovku" dokáže P85D-čko vystreliť len za 3,2 (!) sekundy, a to i napriek svojím rozmerom a váhe viac než 2,2 tony! Priznám sa, že osobne by som chcel zažiť danú akceleráciu, najmä ak berieme do úvahy, že Tesla má len jeden rýchlostný stupeň, teda v porovnaní so zvyškom vozidiel nepreraďuje. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h, pričom dojazd na jedno nabitie sa pochopiteľne jemne skrátil na 442 km (P85+ cca 490).
Suma-sumár, keď poriadne zalovím v pamäti, tak ma nenapadne žiadny produkčný automobil typu sedan (limuzína), ktorý by dokázal akcelerovať na stovku v tak extrémne krátky čas! Pravda je taká, že na základe údajov v tejto disciplíne, je Tesla Model S P85D najrýchlejším sériovo vyrábaným sedanom na svete! Kto by to bol povedal, že držiteľom tohto titulu je elektromobil, však?! Konkrétne táto, najlepšia verzia pritom začína s cenovkou od 120-tisíc $, čo v hrubom prepočte predstavuje čiastku okolo 95-tisíc €. U nás však budú cenové relácie opäť o čosi odlišné, teda vyššie, keďže len v o čosi nižšej cenovej hladine sa pohybuje cena verzie P85. I tentokrát sa snažím všetkých spohybňovačov hovoriacich o prestrelenej cenovej politike upokojiť tým, že si musíme uvedomiť, že ide o veľké luxusné vozidlo (nie bakelitovú i3-ku za 35-tisíc) s revolučnou technikou a výkonom (ak sa bavíme o P85D), ktorý v dnešnej dobe neponúka ani väčšina superšportov za rádovo stovky tisíc €!
Tesla okrem toho prichádza na trh s viacerými vychytávkami. Spomeniem napríklad, v dnešnej dobe už pomerne dosť rozšírenú funkciu rozpoznávanie značiek, ktoré prebieha v spolupráci s prednou kamerou umiestnenou za čelným sklom. Okrem toho, že palubný počítač automaticky oboznámi vodiča o obsahu daného cestného značenia, systém môže vozidlo napríklad samovoľne spomaliť na základe rýchlostného obmedzenia. S-ko ďalej využíva predný sonar, radar a viac 12 senzorov monitorujúcich okolie vozidla, vďaka čomu dokáže okrem iného samé zaparkovať. Všetky spomenuté technológie sú základným predpokladom autopilotov, ktoré skôr či neskôr vo vozidlách nájdeme.
Tesla Model S sa tak po novom dokáže držať v jazdnom pruhu bez zásahu vodiča, či dokonca sama zastaviť, ak sa pre ňou nachádza prekážka. Samozrejme, tieto funkcie má v dnešnej dobe už veľa drahších automobilov a rovnako ako tie, tak i v prípade Tesly určite dôjde k situáciám, kedy sa tento systém ukáže ako nie úplne stopercentný. Vypichol by som najmä fakt, že pokiaľ vodič prejde do režimu, kedy systém prevezme kontrolu nad riadením, v prípade, že vodič "vyhodí" smerovku a systém vyhodnotí na základe kamier a senzorov preradenie do druhého pruhu za bezpečné, vozilo samovoľne opustí daný pruh a prejde do vedľajšieho bez toho, aby vodič použil volant. Viď video nižšie.
Na záver dodám len toľko, že čím sa elektromobily značky Tesla tešia väčšej obľube, expandujú do sveta, rapídne stúpajú ich predaje (i u nás ich počet rastie) a pripravuje sa rozšírenie modelového portfólia (Model X a Model III), tým viac sa pretriasa aj ich spoľahlivosť - na Nürburgringu kvôli problémom so systémom Model S prepadol & počas testovania v mínusových teplotných podmienkach sa rapídne znižuje dojazd atď atď. Ďalej sa spochybňuje ich ekologickosť, keďže vďaka výrobe akumulátorov vraj Tesly zaťažia životné prostredie v konečnom dôsledku viac, ako konvenčné vozidlá. Do popredia sa stále prediera aj otázka životnosti batérií, respektíve ich drahej výmene, keďže o tom automobilka veľmi otvorene nehovorí. K týmto aspektom sa vyjadrovať radšej nebudem, v čom sa však musíme zhodnúť je fakt, že odhliadnuc od spomenutých pochybností treba povedať, že Tesla naozaj predstavuje obrovský pokrok, revolúciu a posúva levely automobilového priemyslu, čo nové verzie s pohonom všetkých kolies a dodatkom D len potvrdzujú! A za to Teslu nesmierne cením. I tak som však zástanca myšlienky, že v prípade absencie ropy, bude najvhodnejším riešením vodík...