Za kávu si priplatíme o niekoľko desiatok centov viac než prednedávnom.
Ak si vášnivý kávičkár, zrejme ti neuniklo, že ceny v niektorých bratislavských kaviarňach v poslednom období mierne vzrástli. Dôvodov môže byť viacero: vyššia cena kávy, transakčná daň, vyššie náklady na zamestnávanie ľudí. Oslovili sme viaceré známe prevádzky z hlavného mesta a pýtali sa, ako sa s tým vyrovnávajú.
Vyššie náklady totiž donútili mnohých majiteľov kaviarní zvýšiť ceny. Tí, ktorí tak zatiaľ neurobili, priznávajú, že to – chtiac-nechtiac – v blízkej dobe plánujú.
Baví ťa naša tvorba? Pridaj sa do klubu Refresher+. Aj vďaka tvojej podpore dokážeme prinášať kvalitné články. Okrem množstva benefitov, ktoré na teba čakajú, získaš neobmedzený prístup k prémiovému obsahu.
- O koľko zdražela káva v bratislavských kaviarňach a ako na to zákazníci reagujú.
- Aké faktory ovplyvňujú cenu kávy.
- Ktoré prevádzky zatiaľ k zdražovaniu nepristúpili.
- Čo si podnikatelia myslia o zavedení transakčnej dane.
- Či zákazníci môžu očakávať ďalšie zdražovanie kávy.

Káva zdražela aj o 30 centov
O zdražovaní pomerne otvorene hovorí napríklad kaviareň a pražiareň LOT coffee. Pre úpravu cien základných kávových nápojov zo stálej ponuky (napr. espresso, cappuccino) sa rozhodli ešte na jeseň minulého roka, keď ich navýšili približne o 10 %. O rovnaké percentá začiatkom roka stúpla tiež cena koláčov.
„No aj po tomto navýšení ceny kávy stále držíme vo veľmi prijateľnej hladine – najmä vďaka tomu, že sme zároveň pražiareň a kávu si vyrábame sami. To nám dáva určitú flexibilitu, no realita je taká, že s rastúcimi nákladmi bojuje nielen gastro, ale všetci podnikatelia a ich premietnutím do cien aj koneční spotrebitelia,“ vysvetlila Simona z LOT, ktorá podniká spolu s manželom.
V priemere asi o 10 % zdražela aj káva v kaviarni Goriffee a zvýšenie cien plánujú napríklad aj v obľúbenej kaviarni Pán Králiček. „V dohľadnej dobe budeme zvyšovať ceny,“ reagovali stručne, pričom ako dôvod uvádzajú rast nákladov, vyššiu DPH či transakčnú daň.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké faktory ovplyvňujú cenu kávy.
- Ktoré prevádzky zatiaľ k zdražovaniu nepristúpili.
- Či zákazníci môžu očakávať ďalšie zdražovanie kávy.