Fotka košele z dielne rodinnej značky sa objavila na webe Temu bez ich vedomia.
Čínsky e-shop Temu vykradol dizajn aj fotky slovenskej značky s názvom Vtáčatko. Rodinná značka, ktorá kladie dôraz na udržateľnosť a slow fashion, na to upozornila na svojom Instagrame. Ich menčestrová košeľa „Straka“ sa objavila na stránke čínskeho obchodu za smiešne nízku cenu.
„Vykradli nás. Presne tak sa cítime. Ja a naše fotky. Nie, nepredávame tam. Nie, nemajú naše povolenie. Nie, neposkytli sme im naše fotky. Ale oni si ich vzali. Aj s mojím telom. Len mi odrezali tvár,“ napísala majiteľka Dana Vrabcová na Instagrame značky.
Napodobeninu predávajú za smiešnu sumu
Oversized menčestrová košeľa Straka vo farebnej colorblock verzii je vyrobená zo 100 % bavlny. Originál sa predáva za 100 €. Temu napodobnenina stojí 15,26 €.
Majiteľky značky sa to mimoriadne dotklo, keďže sa snažia šíriť osvetu o udržateľnosti a zodpovednom podnikaní. Každý ich kúsok je originálny, vyrobený na Slovensku v malých dielňach, kde dbajú na vhodné podmienky pre pracovníkov. Jednoducho, presný opak čínskeho gigantu Temu.
„Toto ale nie je len o jednej košeli. Toto je o hodnotách, práci a poctivosti. O tom, že keď si kúpite originál, podporíte malú značku a ľudí za ňou. Značku, ktorá tvorí férovo a s láskou. A nie korporáciu, ktorá žije z kopírovania a podhodnotenej ľudskej práce,“ dodali. Podľa fotky, ktorú zverejnili na sociálnej sieti, okopírovanú košeľu na Temu si kúpilo už takmer 500 ľudí.
Slováci podali sťažnosť, Temu mlčí
K situácii sme požiadali o stanovisko aj samotný čínsky e-shop. V prípade jeho vyjadrenia budeme článok aktualizovať. Vrabcová pre Refresher uviedla, že si je vedomá toho, že ultra fast fashion reťazce takto fungujú a vykrádajú malé značky. Reagovala vraj okamžite po tom, ako to zistila a podala sťažnosť na podporu Temu za neoprávnené použitie fotografií a dizajnu.
„Požiadali sme o odstránenie tohto produktu z ich platformy. Pridali sa k nám aj naši sledovatelia, keď sa o tejto kauze dozvedeli. To pravdepodobne vytvorilo na Temu tlak a produkty, ktoré boli viacnásobne nahlásené, nateraz stiahli z predaja,“ hovorí majiteľka.
„Giganty ako Temu, Shein, Trendyol či Aliexpress rátajú s tým, že malí lokálni tvorcovia zrejme nemajú peňažné prostriedky ani čas na nejaké súdne spory. Asi aj práve preto to robia. Nie sme prvý ani posledný prípad“, uviedla Vrabcová a dodala, že sami nevedia, koľko ďalších ich produktov na stránkach Temu či podobných online obchodoch ešte existuje.
Majiteľka vykradnutej fotografie a dizajnu sa tiež priznala, že tento prípad nie je len o košeli, ale skôr o hodnotách a poctivej práci. Značka Vtáčatko kladie dôraz na to, aby ľudia nakupovali vedome a premyslene a chce, aby nepodporovali korporácie, ktoré žijú z kopírovania a podhodnotenej ľudskej práce.