Zisti, ako môžeš ochrániť svojich starých rodičov.
Svojou nevedomosťou sa často stávajú obeťami rôznych online či telefonických podvodov. Za minulý rok bolo na Slovensku zaznamenaných 186 prípadov telefonických podvodov zameraných na seniorov, pričom celková škoda spôsobená týmito podvodmi presiahla 2,2 milióna eur.
Podvodníci často využívajú tzv. “šokové telefonáty”, kde sa vydávajú za policajtov, prokurátorov, lekárov alebo advokátov a pod emocionálnym nátlakom žiadajú od seniorov peniaze na rôzne fiktívne účely, ako je mimosúdne vyrovnanie alebo náhrada škody.
Problematika podvodov sa netýka len nátlakových telefonátov, spadajú sem aj kybernetické útoky, ako sú phishing, smishing či podvodné e-maily, pri ktorých seniori prichádzajú o svoje peniaze.
Kľúčové je vzdelávanie
Vzdelávanie seniorov v oblasti digitálnych zručností je mimoriadne dôležité. Pomáha im nielen udržiavať krok s rýchlo sa meniacim svetom, ale zlepšuje aj ich kvalitu života. Naučiť sa aktívne používať smartfóny, počítače alebo tablety môže seniorom otvoriť nové možnosti, ako sú online nakupovanie, komunikácia cez sociálne siete alebo prístup k informáciám a službám.
Okrem digitálnych zručností je dôležité vzdelávať seniorov aj o množiacich sa podvodoch, ktoré sú na nich páchané, ako sú telefonické alebo online podvody. Informovanosť a prevencia sú najlepšie nástroje na ochranu pred týmito hrozbami.
-
Nekontaktuj podvodníkov späť. Ak dostaneš podozrivý telefonát, nikdy nevolaj späť na číslo, z ktorého ti volali.
-
Overuj si informácie. Ak ti niekto tvrdí, že je z polície, banky alebo inej inštitúcie, zavolaj na oficiálne číslo tejto inštitúcie a over si to.
-
Neposkytuj osobné údaje. Nikdy neposkytujte svoje osobné údaje, bankové údaje alebo heslá cez telefón ani aplikáciu.
-
Nenechaj sa zastrašiť. Podvodníci často používajú taktiky zastrašovania. Zachovaj pokoj a over si informácie.
-
Informuj príbuzných. Ak máš podozrenie, že si obeťou podvodu, okamžite informuj svojich príbuzných alebo dôveryhodné osoby.
-
Kontaktuj políciu. Ak máš podozrenie na podvod, kontaktuj políciu a nahlás incident.
Najčastejšie situácie, ktoré používajú podvodníci na vylákanie peňazí od seniorov
Podvodníci často predstierajú inú identitu a vymýšľajú si príbehy o členoch rodiny, ktorí mali dopravnú nehodu alebo sú v inej kritickej situácii a údajne potrebujú peniaze, aby im pomohli. Vydávajú sa aj za lekárov, policajtov, právnikov, bankárov alebo sudcov.
Podvodníci často presviedčajú seniorov, aby napríklad vyhodili peniaze z okna, nechali ich na dohodnutom mieste alebo ich zastrašujú vykradnutím bytu. Podvodníci sa vydávajú za pracovníkov elektrární, plynární, poisťovní a podobne, pričom ponúknu seniorom na overenie svojej totožnosti iné, zdanlivo vierohodné číslo, kde však odpovie ďalší komplic podvodníka.
-
Posielanie SMS: Podvodníci sa snažia získať kódy na nákup alebo dobitie kreditu.
-
Falošné správy: Podvodníci šíria správy o spoplatnení aplikácií ako WhatsApp alebo Messenger a nabádajú, že treba overiť osobné údaje.
-
Volania v mene známych spoločností: Podvodníci sa snažia získať prihlasovacie údaje alebo presvedčiť seniorov k inštalácii škodlivého softvéru.
-
Poskytnutie údajov k bankovému účtu: Podvodníci používajú príbehy o vrátení peňazí na účet alebo vyplatení zostatku na účte ku kryptomene.
-
Posielanie podozrivých e-mailov: Podvodníci posielajú spamové e-maily s cieľom získať peniaze alebo údaje seniora.
-
Podozrivé e-shopy: Podvodníci vytvárajú falošné e-shopy na vylákanie peňazí.
-
Dôvera informáciám v online priestore: Podvodníci zneužívajú dôveru seniorov k získaniu citlivých údajov.
-
Posielanie hesiel/PIN kódov: Podvodníci sa snažia získať prístup k účtom seniorov.
Okrem toho sa podvodníci vydávajú za policajtov, navštevujú seniorov a vylákajú od nich peniaze pod zámienkou ochrany pred vykradnutím. Ďalšou častou technikou je prezváňanie. Podvodníci prezváňajú seniorov s cieľom donútiť ich zavolať späť na čísla so zvýšenou tarifou.
Počas podvodného hovoru podvodníci taktiež navádzajú seniorov, aby zavolali na tiesňové číslo bez prerušenia hovoru, aby tak dodali telefonátu autenticitu. Pri svojom konaní podvodníci vytvárajú na seniorov tlak, aby nekontaktovali príbuzných a dodržiavali ich pokyny. Taktiež im opakovane volajú, aby zabránili seniorom preveriť si to, čo im povedali.
Súčasťou kampane je aj vyhlásenie grantového programu na zvýšenie digitálnych zručností a povedomia seniorov o bezpečnosti v online prostredí, v rámci ktorého sa prerozdelí 50 000 €.