Známy český dizajnér Jan Černý je na módnej scéne považovaný za návrhárskeho mága. Po úspešnej stáži pre Louis Vuitton sa mu podarilo vzkriesiť z popola aj českú značku KARA. S prehliadkou na Pražskom hrade teraz začína novú éru vlastnej značky.
Vyhlásiť, že dizajnér Jan Černý je jednou z najsledovanejších osobností českého módneho priemyslu, rozhodne nie je prehnané. Zmysel pre detail a odvaha experimentovať totiž jeho tvorbu povyšujú na svetovú úroveň. Hoci si získal popredné miesto predovšetkým na streetwearovej scéne, svoje dizajnérske umenie rozhodne nelimituje. Inými slovami, čohokoľvek sa dotkne, premení na zlato.
Ako čerstvý absolvent Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne si totiž rovno namieril na stáž do luxusného módneho domu Louis Vuitton, kde si jeho tenisky z kolekcie PRESTIGE X JAN všimol aj samotný Virgil Abloh. Z popola však vzkriesil aj českú značku KARU, ktorá si so svojou koženou a kožušinovou módou vďaka Janovi získala mladšiu cieľovku. Aj vďaka tomu ho ako najmladšieho kreatívneho dizajnéra českého biznisu zaradil do rebríčka 30 pod 30 aj časopis Forbes.
Práca s kožušinou však zďaleka nie je to najodvážnejšie, po čom doteraz siahol. Ako ambasádor značky Lexus si dokonca navrhol kompletnú potlač karosérie na vlastný model UX. Tá je pokrytá Rorschachovým testom (zrkadlovými vzormi). „Zbožňujem skrátka experiment a progres vo všetkých smeroch a nechcem sa limitovať len na odev,“ hovorí pre Refresher.
„Mňa jednoducho od prírody baví vytvárať nové veci. A keď píšem nové, myslím tým z podstaty vizuálne alebo koncepčne odlišné od tých, ktoré by ste bežne čakali. Našiel som si už za ten čas svoj rukopis a myslím, že rovnaké veci, ktoré robím ja, inde nenájdete. To je pre mňa ten najväčší zmysel a motivácia mojej práce. Ponúkať ľuďom produkty, myšlienky, zážitky, ktoré by inak nezažili,“ dodáva.
Skutočným zážitkom bola aj jeho 11. fashion show, na ktorej sme cez víkend v Prahe nemohli chýbať. Jan svojou veľkolepou prehliadkou odštartoval novú víziu značky, ktorá sa z Jan Černý zmenila na JAN SOCIÉTÉ. V exkluzívnom rozhovore pre Refresher nám prezradil, čo ho k výraznému rebrandingu inšpirovalo, ale aj ako sa mu spolupracuje s hviezdnou klientelou, o ktorú, ako sme sami videli, nemá núdzu.
V Refresheri ti radi prinášame príbehy úspešných Slovákov z módneho priemyslu. Len nedávno sme pre teba vyspovedali aj slovenskú dizajnérku Zuzanu Ľos-Božikovú, ktorá nám predstavila svoju najnovšiu kolekciu Ad astra per aspera. Ak ťa bavia články o inšpiratívnych ľuďoch, ktorí vynikajú v módnom priemysle, umení či kultúre, staň sa členom klubu REFRESHER+ a všetky články si prečítaj bez obmedzení.
Cez víkend sme si v Prahe pozreli veľkolepú prehliadku, ktorá odštartovala novú víziu vašej značky. Jan Černý sa odteraz stáva JAN SOCIÉTÉ. Prečo po rokoch takáto zmena, čo vás k nej priviedlo?
JAN SOCIÉTÉ je zrazu plnohodnotná značka, ktorú tvorím ja s tímom mojich blízkych spolupracovníkov. Z názvu odišlo moje priezvisko, ktoré nenieslo žiadnu informáciu, a pridalo sa slovo, ktoré vystihuje spoločnosť, kultúru, komunitu, kult. Takže, naopak, pridáva informáciu, a to rovno do názvu celej značky. JAN SOCIÉTÉ zastrešuje celú moju víziu, preškrtnutý JAN však, samozrejme, zostáva. Navyše aj pre zahraničné trhy je tento názov úplne perfektný.
JAN SHOW 11 prebehla v prekrásnom exteriéri Pražského hradu. Lokalita prehliadky, samotný názov JAN SOCIÉTÉ, ale aj niektoré z luxusných predstavených modelov už na prvý pohľad evokujú luxus a eleganciu. Vaša tvorba sa však doteraz spájala najmä so streetwearom. Do akej miery sa zmena značky dotýka vášho dizajnérskeho rukopisu?
Ja rád hovorím, že mozog, ktorý kolekciu navrhol, sa nezmenil. (smiech) Súčasne však určite aj kvôli lokácii šou aj v dôsledku prirodzeného posunu môžete vidieť v kolekcii množstvo noviniek a zmien. Tie sa týkajú najmä materiálov, kde nastal veľký progres.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké veľké novinky sme videli počas JAN SHOW 11 a čo nimi dizajnér sleduje.
- Prečo sa Jan sústreďuje na unisex dizajn a ktorý kúsok z prehliadky budeš hneď chcieť.
- Aká najväčšia spolupráca kariéry pribudla nedávno Janovi na zoznam.
- S akou netradičnou požiadavkou sa dizajnér stretol počas spolupráce s hviezdnou klientelou.
- Čo mu chýba na dnešnej streetwearovej scéne a ako sa ju snaží pretvoriť.
- Ako sa Janovi Černému spolupracuje s raperom NobodyListenom.