Známy český dizajnér Jan Černý je na módnej scéne považovaný za návrhárskeho mága. Po úspešnej stáži pre Louis Vuitton sa mu podarilo vzkriesiť z popola aj českú značku KARA. S prehliadkou na Pražskom hrade teraz začína novú éru vlastnej značky.
Vyhlásiť, že dizajnér Jan Černý je jednou z najsledovanejších osobností českého módneho priemyslu, rozhodne nie je prehnané. Zmysel pre detail a odvaha experimentovať totiž jeho tvorbu povyšujú na svetovú úroveň. Hoci si získal popredné miesto predovšetkým na streetwearovej scéne, svoje dizajnérske umenie rozhodne nelimituje. Inými slovami, čohokoľvek sa dotkne, premení na zlato.
Ako čerstvý absolvent Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne si totiž rovno namieril na stáž do luxusného módneho domu Louis Vuitton, kde si jeho tenisky z kolekcie PRESTIGE X JAN všimol aj samotný Virgil Abloh. Z popola však vzkriesil aj českú značku KARU, ktorá si so svojou koženou a kožušinovou módou vďaka Janovi získala mladšiu cieľovku. Aj vďaka tomu ho ako najmladšieho kreatívneho dizajnéra českého biznisu zaradil do rebríčka 30 pod 30 aj časopis Forbes.
Práca s kožušinou však zďaleka nie je to najodvážnejšie, po čom doteraz siahol. Ako ambasádor značky Lexus si dokonca navrhol kompletnú potlač karosérie na vlastný model UX. Tá je pokrytá Rorschachovým testom (zrkadlovými vzormi). „Zbožňujem skrátka experiment a progres vo všetkých smeroch a nechcem sa limitovať len na odev,“ hovorí pre Refresher.
„Mňa jednoducho od prírody baví vytvárať nové veci. A keď píšem nové, myslím tým z podstaty vizuálne alebo koncepčne odlišné od tých, ktoré by ste bežne čakali. Našiel som si už za ten čas svoj rukopis a myslím, že rovnaké veci, ktoré robím ja, inde nenájdete. To je pre mňa ten najväčší zmysel a motivácia mojej práce. Ponúkať ľuďom produkty, myšlienky, zážitky, ktoré by inak nezažili,“ dodáva.
Skutočným zážitkom bola aj jeho 11. fashion show, na ktorej sme cez víkend v Prahe nemohli chýbať. Jan svojou veľkolepou prehliadkou odštartoval novú víziu značky, ktorá sa z Jan Černý zmenila na JAN SOCIÉTÉ. V exkluzívnom rozhovore pre Refresher nám prezradil, čo ho k výraznému rebrandingu inšpirovalo, ale aj ako sa mu spolupracuje s hviezdnou klientelou, o ktorú, ako sme sami videli, nemá núdzu.
V Refresheri ti radi prinášame príbehy úspešných Slovákov z módneho priemyslu. Len nedávno sme pre teba vyspovedali aj slovenskú dizajnérku Zuzanu Ľos-Božikovú, ktorá nám predstavila svoju najnovšiu kolekciu Ad astra per aspera. Ak ťa bavia články o inšpiratívnych ľuďoch, ktorí vynikajú v módnom priemysle, umení či kultúre, staň sa členom klubu REFRESHER+ a všetky články si prečítaj bez obmedzení.
Cez víkend sme si v Prahe pozreli veľkolepú prehliadku, ktorá odštartovala novú víziu vašej značky. Jan Černý sa odteraz stáva JAN SOCIÉTÉ. Prečo po rokoch takáto zmena, čo vás k nej priviedlo?
JAN SOCIÉTÉ je zrazu plnohodnotná značka, ktorú tvorím ja s tímom mojich blízkych spolupracovníkov. Z názvu odišlo moje priezvisko, ktoré nenieslo žiadnu informáciu, a pridalo sa slovo, ktoré vystihuje spoločnosť, kultúru, komunitu, kult. Takže, naopak, pridáva informáciu, a to rovno do názvu celej značky. JAN SOCIÉTÉ zastrešuje celú moju víziu, preškrtnutý JAN však, samozrejme, zostáva. Navyše aj pre zahraničné trhy je tento názov úplne perfektný.
JAN SHOW 11 prebehla v prekrásnom exteriéri Pražského hradu. Lokalita prehliadky, samotný názov JAN SOCIÉTÉ, ale aj niektoré z luxusných predstavených modelov už na prvý pohľad evokujú luxus a eleganciu. Vaša tvorba sa však doteraz spájala najmä so streetwearom. Do akej miery sa zmena značky dotýka vášho dizajnérskeho rukopisu?
Ja rád hovorím, že mozog, ktorý kolekciu navrhol, sa nezmenil. (smiech) Súčasne však určite aj kvôli lokácii šou aj v dôsledku prirodzeného posunu môžete vidieť v kolekcii množstvo noviniek a zmien. Tie sa týkajú najmä materiálov, kde nastal veľký progres.
Na catwalku ste videli napríklad sandwich alumíniového plechu a bavlny, takže máte bundu, ktorú si pokrčíte do akéhokoľvek tvaru a ona tak zostane. Objavili sa tam aj kúsky z termocitlivého nylonu, takže modeli menili teplom svojho tela farbu oblečenia. Veľa látok bolo z Japonska alebo Talianska.
Keď hovoríme o materiáloch, na prehliadke nechýbal ani denim, ktorý sme u vás doposiaľ nevideli.
Áno, presne tak. Som extrémne hrdý na launch nového JAN denimu. Ten sme na víkendovej prehliadke videli prvýkrát a čoskoro bude dostupný aj na eshope. Uvidíme v ňom taktiež menšie verzie kabeliek, ktoré sú extrémne cute.
„Miešajú sa v nej symboly rôznych kultúr a spirituálnych skupín. Povedal by som, že sa vrstvia rovnako, ako sa na nás v živote vrstvia všetky rôzne vplyvy, a tie nás napokon formujú a dotvárajú. Do až vtipného kontrastu tam prichádzajú aj iní ,bohovia‘, ktorých ako ľudia máme: naši domáci miláčikovia, závislosť od nakupovania a hľadania zmyslu života,“ hovorí Jan pre Refresher.
Pompéznu atmosféru Jazdiarne Pražského hradu dotváral magický výhľad na Katedrálu svätého Víta, ale aj biely dym, ktorý do prezentácie vniesol dostatočnú dávku napätia. K charakteru samotnej prehliadky však v neposlednom rade prispelo aj prítomné publikum v modeloch s prečiarknutým „JAN“ a celebritná front row pozostávajúca z najväčších mien česko-slovenského šoubiznisu (nechýbal Ben Cristovao či Yaksha).
Byť súčasťou toho všetkého nám neprinieslo len neutíchajúcu eufóriu, ale aj potvrdenie, že JAN SOCIÉTÉ je viac ako značka. Je to kult, ktorého súčasťou chce byť každý, kto doň aspoň na okamih nazrie. Highlightom večera bol aj hudobný podmaz od NobodyListena. Okrem drámy si prichystal aj chytľavé arabské rytmy, ktoré sme si okamžite museli zaobstarať aj pre vlastný Spotify.
Top 6 vecí, ktoré nás na prehliadke JAN SHOW 11 zaujali:
Prečo ste sa rozhodli ísť cestou unisex dizajnu?
Ja rád používam slovo genderless. Je to proste pre všetkých, komu sa to páči. Baví ma táto myšlienka, je to veľké gesto slobody, v ktorej môžeme žiť. Jednoducho noste, čo sa vám páči.
Vaša fanúšikovská základňa je dnes poriadne silná, prirodzene sa o nej dá z veľkej časti hovoriť ako o klientele. Vedeli by ste spomedzi všetkých spoluprác vybrať jednu, ktorá bola pre vás najsilnejšia?
Asi práve projekt, v ktorom som obliekal španielskeho herca Aróna Pipera, objavil sa napríklad v seriáli Elite na Netflixe. Už dlho ma hrozne baví jeho štýl a on ako osobnosť. Takže som mal brutálnu radosť, keď som mu do jeho nového klipu vyskladal celý look.
Azda najslávnejšie partnerstvo vašej značky je však s DJ-om a producentom NobodyListenom. Okrem toho, že nosí vašu tvorbu, stojí aj za hudobnou šou, tá posledná nebola výnimkou. Publikum sa vám podarilo roztancovať aj arabskými rytmami.
S Kubom sa poznáme od mojich začiatkov v Prahe a stali sa z nás naozaj blízki priatelia. Spája nás láska k móde, baví nás sledovať podobné, ale niekedy aj úplne odlišné veci. Práve pri týchto rozdieloch sa od seba najviac učíme. Mám obrovskú radosť, že mix pre JAN SHOW 11 vytvoril opäť Jakub, chceli sme prekvapiť a myslím, že sa nám to podarilo.
Stretli ste sa pri hviezdnych klientoch aj s náročnejšími požiadavkami, ktoré vás napríklad prekvapili?
Moji klienti mi dôverujú a vyberajú si z môjho portfólia, čo niekedy eliminuje prehnané požiadavky. Vtipný moment bol práve na natáčaní klipu s Arónom. Do mojej bomberky, ktorú mal oblečenú, museli urobiť štyri diery na hrudník kvôli zavesovaciemu systému, aby mohol lietať vo vzduchu. To bola jedna z extra požiadaviek, ktorá tú bomberu zničila. Ale výsledok stál za to. (smiech) Ako už bolo spomenuté, vznikla z toho jedna z najlepších spoluprác.
Svojím dizajnom už od začiatku meníte a inovujete streetwearovú scénu. Čo vám na streetovej móde chýba doma a v zahraničí?
Zdá sa mi, že po obrovskom boome tejto estetiky v minulých rokoch sa tento štýl ustálil a trošku ho opúšťa hype – začína byť občas možno až veľmi predvídateľný a nie je inovovaný – až na pár výnimiek. Ja chcem s JAN SOCIÉTÉ ukazovať nové možnosti, ako sa môžete obliekať, a nejde nutne len o streetwear.
Čo si, naopak, myslíte o trendoch?
Trendy vždy boli a budú. Momentálne sa však menia na trendy jednotlivých komunít namiesto toho, aby jeden trend ovplyvnil masu ľudí. Je celkom zaujímavé pozorovať rozdrvenie veľmi mocných a virálnych trendov.
Legendárnymi produktmi z vašej dielne, ktorá pôvodne vznikla pod menom Jan Černý, sa stali najmä tričká či tenisky. Dnes však v repertoári nechýbajú ani sofistikované modely, ako napríklad obleky, blejzre či kabáty. Ako sa postupne vyvinul koncept vašej značky a váš umelecký rukopis?
Pre mňa je to o celom svete, ktorý prezentujem. Od veľkých a jedinečných zážitkov, ako sú napríklad JAN SHOWS, cez výnimočné produkty na mieru až k dostupnejším, ale nie menej zaujímavým a kvalitným produktom, ktoré potom ponúkam na svojom online store. Všetko do seba zapadá a jedno bez druhého by nebolo. Táto synergia napĺňa celú značku.
Len nedávno vám na zoznam úspechov pribudol ďalší významný míľnik – stali ste sa dizajnérom oblečenia českého olympijského tímu, ktoré bude budúci rok predstavené v Paríži. Aké sú momentálne vaše pocity a môžete prezradiť detaily?
Kolekcia do Paríža je najväčší projekt, na ktorom som vo svojej kariére doteraz pracoval. Je to vzrušujúce a súčasne je to obrovská zodpovednosť. Ja si však nedávam limity, a tak sa na to už veľmi teším. Kolekciu uvidíte budúce leto a môžem sľúbiť, že obyčajná naozaj nebude. Spájajú sa v nej moje signatúrne prvky, téma národnej hrdosti a ďalšie koncepty.