Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Zlatý Bažant.
27. apríla 2023 o 13:00
Čas čítania 3:21
Sponzorovaný obsah

Slovenské pivo Zlatý Bažant už nie je to, čo bývalo. Výrobcovia sa po 25 rokoch rozhodli pre zásadný krok

Slovenské pivo Zlatý Bažant už nie je to, čo bývalo. Výrobcovia sa po 25 rokoch rozhodli pre zásadný krok
Zdroj: Zlatý Bažant
GASTRO PIVO PIVOVARY
Uložiť Uložené
Citlivý obsah
Článok môže obsahovať:
  • produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
  • sex, nahotu a iný NSFW obsah
  • násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
mám nad 18 rokov (zobraziť obsah)
späť na hlavnú stránkuSpäť

Nový chuťový profil je reakciou na názory Slovákov, a to doslova.

Keď počuješ názov Zlatý Bažant, automaticky vieš, že ide o jednu z najobľúbenejších značiek slovenského piva. Vedia to aj ľudia, pre ktorých je svet tohto zlatistého moku veľkou neznámou. Svedčí o tom aj fakt, že Zlatý Bažant je lídrom na trhu už 25 rokov a podarilo sa mu formovať našu pivnú kultúru. Značka tento rok však prišla so zásadnou zmenou. Po viac ako dvoch dekádach mení svoju tradičnú receptúru, aby dokázala udržať krok s aktuálnymi trendmi a preferenciami Slovákov. 

Zlatý Bažant bol známy ako pivo s výraznou sladovou chuťou a nižšou horkosťou. Nový 12° ležiak má oveľa výraznejšiu a horkejšiu chuť. Zároveň má vyšší podiel alkoholu a 90 % surovín použitých na jeho výrobu je slovenského pôvodu.

Prečo sa zmenila receptúra? 

Vieš, ako sa hovorí, že každých sedem rokov sa menia tvoje chute? V tomto tvrdení sa skrýva zrnko pravdy a všimli si to aj výrobcovia piva. Faktom je, že Slováci majú od chuti piva a ležiakov už iné očakávania než pred desiatimi či dvadsiatimi rokmi. Senior Brand manažérka značky Zlatý Bažant Radoslava Anguš-Stratená vysvetlila, že najnovšie prieskumy poukazujú na to, že sladový charakter ležiakov ustupuje pivám s výraznejšou, horkejšou chuťou.

Marketingový riaditeľ HEINEKEN Slovensko Robert Kubička.
Marketingový riaditeľ HEINEKEN Slovensko Robert Kubička. Zdroj: HEINEKEN Slovensko

„Prirodzene sme sa zamysleli, či máme dokonalú a ‚výhernú‘ receptúru alebo produkt, s ktorým sme schopní rásť a rozširovať bázu spotrebiteľov. Rozhodli sme sa, že sa poctivo pozrieme na to, čo slovenskí spotrebitelia preferujú a ako dnes vyzerajú trendy,“ dopĺňa marketingový riaditeľ HEINEKEN Slovensko Robert Kubička. Nový Zlatý Bažant ťa zaujme svojou horkosťou, ktorá sa z 24 EBU zvýšila na 32 EBU. Zároveň môžeš očakávať plnšiu chuť a výraznejšiu chmeľovú arómu. Podiel alkoholu sa zvýšil zo 4,6 na 4,7 %. 

EBU (European Bitterness Units) je stupnica, ktorá sa používa pri výrobe piva na označenie horkosti. Čím je toto číslo vyššie, tým je pivo horkejšie. V súvislosti s horkosťou sa môžeš stretnúť ešte so skratkou IBU (International Bitterness Units), ktorú stanovili americkí pivovarníci. Obe skratky uvádzajú horkosť piva, no pri meraní využívajú rozličné metódy.

Vývoj trval rok

Zmene receptúry predchádzalo viacero prieskumov. Najprv sa výrobcovia snažili zistiť, „čo znamená pivo pre Slovákov“. V ďalších kolách výrobcovia sledovali preferencie spomedzi aktuálnych pív na trhu a skúmali aj samotné vnímanie značky Zlatý Bažant. Nechýbali ani slepé testy. „Testovalo sa 16 pív rôznych značiek, z toho 12 bolo ležiakov a štyri boli výčapné pivá, teda desiatky. Robili sa slepé aj brandované testy. Každý spotrebiteľ ochutnával tri vzorky a hodnotil jednotlivé parametre. Pôvodná receptúra Zlatý Bažant 12° neskončila na vrchole rebríčka a to bolo pre spoločnosť Heineken potvrdením, že slovenskí konzumenti skutočne viac inklinujú k horkejším profilom,“ opisuje Radoslava Anguš-Stratená.

Senior Brand manažérka značky Zlatý Bažant Radoslava Anguš-Stratená.
Senior Brand manažérka značky Zlatý Bažant Radoslava Anguš-Stratená. Zdroj: Zlatý Bažant

Predtým než sa finálna verzia dostala na pulty, musela prejsť sériou spotrebiteľských testov. V tomto prípade porovnávali starú a novú receptúru a ešte najsilnejšiu konkurenciu z radov českých značiek. „V slepom teste ležiakov agentúry Ipsos bol náš vynovený Zlatý Bažant 12° s novou receptúrou jednoznačným víťazom. Spotrebitelia hodnotili celkový chuťový zážitok, osvieženie, farbu a vôňu,“ dodáva senior brand manažérka. Nový chuťový profil je reakciou na názory Slovákov, a to doslova.

Na vývoji sa podieľali sládkovia z Hurbanova, odborníci, a teda aj samotní spotrebitelia. „Kým sme vyladili vôňu, chuť, plnosť a horkosť piva, uvarili sme viac než 10 rôznych šarží. Finálnej receptúre predchádzalo veľa kôl degustovania. Výraznejšiu horkosť sme dosiahli zmenou množstva a druhu chmeľu. Zlatý Bažant 12° je varený tradičným spôsobom dekokčnej metódy rmutovania. Je to proces náročnejší na prípravu, ale vo výsledku prinesie dokonale bohatú a plnú chuť piva,“ ozrejmuje manažérka výroby a kvality piva Andrea Cseriová.

zisti viac o výrobe piva v Hurbanove
Rmutovanie je proces, pri ktorom sa zmes postupne zahrieva na teploty od 70 do 100 °C. Tento proces trvá niekoľko hodín a dochádza pri ňom k ďalšiemu štiepeniu cukrov a bielkovinových podielov. 

Odborníčka zároveň dodáva, že pivo si najlepšie vychutnáš vychladené na 7 – 10 °C. Pri tejto teplote sa zvyčajne pohár správne orosí. 

Manažérka výroby a kvality piva Andrea Cseriová.
Manažérka výroby a kvality piva Andrea Cseriová. Zdroj: Zlatý Bažant

Nová „dvanástka“ obsahuje 90 % surovín slovenského pôvodu. Zlatý Bažant je vyrobený zo 100 % hurbanovského sladu a vody z artézskych studní priamo z Hurbanova. Dôležitou súčasťou novej receptúry je chmeľ zo slovenskej chmeľnice v Nemšovej. Výrobcovia využili odrodu Žatecký skorý červeňák, vďaka ktorej získalo pivo novú, nezameniteľne horkastú chuť a arómu.  

„Zameriavame sa na celý proces výroby piva od zrnka jačmeňa až po pohár načapovaného piva. Poľnohospodárstvo je pre nás kľúčovým odvetvím. Udržateľné pestovanie sladovníckeho jačmeňa je alfou a omegou našej tradičnej pivovarníckej výroby. V HEINEKEN Slovensko kladieme veľký dôraz na kvalitu surovín, keďže práve tie zohrávajú významnú rolu vo výslednej nezameniteľnej chuti nášho piva,“ vysvetľuje Rene Kruijt, generálny riaditeľ HEINEKEN Slovensko.

Vylepšením prešla aj „desiatka“. Aj od Zlatý Bažant 10° môžeš očakávať plnšiu chuť, mierne zvýšenú horkosť (z 20,5 EBU stúpla na 23 EBU) a zároveň aj vyšší podiel alkoholu (3,9% na 4,1%). 

Senior brand manažérka spoločnosti Zlatý Bažant Radoslava Anguš-Stratená.
Senior brand manažérka spoločnosti Zlatý Bažant Radoslava Anguš-Stratená. Zdroj: Zlatý Bažant

Zlatý Bažant 12° nájdeš v rovnakej fľaši, ktorá dostala nálepku NOVÁ RECEPTÚRA. Táto verzia je v obchodoch dostupná už od konca marca a onedlho úplne nahradí „starú dvanástku“. Novinku ti načapujú aj v baroch po celom Slovensku alebo na výčapoch barov a reštaurácií v kanáli HoReCa.

Na re-launchi Zlatého Bažanta 12° sme nechýbali ani my. Ako to vyzeralo, si môžeš pozrieť v galérii nižšie. 

zlatý bažantzlatý bažantzlatý bažantzlatý bažant
Zobraziť galériu
(7)
Domov
Zdieľať
Diskusia