Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je PR správa spoločnosti Orange.
12. decembra 2022, 18:00
Čas čítania 3:34
Sponzorovaný obsah

Jednou esemeskou môžeš zlepšiť život deťom v náhradných rodinách. Zisti, ako im pomôcť

ZAUJÍMAVOSTI DETI ORANGE SLOVENSKO VIANOCE
Uložiť Uložené

Nadácia Orange pomáha aj občianskemu združeniu Návrat. To sa venuje deťom a rodinám v adopcii či pestúnskej starostlivosti.

Ako trávia Vianoce deti, ktoré nie sú so svojimi biologickými rodičmi? O to, aby mali nielen sviatočné obdobie čo najpríjemnejšie, sa dlhodobo snaží občianske združenie Návrat spolu s partnerom Nadáciou Orange. Dopomáhajú k tomu, aby vyrastali v náhradných rodinách a nie v detských domovoch. Ako takáto spolupráca funguje a ako môžeš prispieť aj ty k tomu, aby mali deti magické nielen Vianoce, ale aj detstvo, prezradili Andrea Ungvӧlgyi, správkyňa Nadácie Orange, Ľubica Vyhnánková, sociálna pracovníčka Návratu v Bratislave, a Marek Roháček, zakladateľ a predseda Návratu.

Ako vzniklo partnerstvo Návratu s Orangeom? 

Partnerstvo Návratu a Orangeu patrí medzi najdlhšie svojho druhu na Slovensku. Marek Roháček prezradil, že v roku 1999 a 2000 hľadali strategického partnera, s ktorým by mohli vytvoriť dlhodobý vplyv, komplexne meniť veci v prospech rodinných modelov starostlivosti o opustené deti (okrem pomáhania konkrétnym opusteným deťom). Pomáhali im v tom napríklad aj dokumentárne filmy, ktoré sa stali dôležitými komunikačnými nástrojmi na ďalšie roky. V roku 2001 natočili v rámci spolupráce s Kontom Globtel ďalšiu sériu filmov (Ne)chcené deti.

„Od vzniku Návratu sa snažíme o dlhodobé vzťahy pre deti, ale dlhodobé pracovné vzťahy potrebujeme mať aj my. Zo strany Konta Globtel bolo zrozumiteľné, že ani oni nemyslia spoluprácu jednorazovo, a z roka na rok sa zmysluplnosť partnerstva potvrdzovala,“ vysvetľuje. Aj po rebrandingu na Orange spolupráca pokračovala až do dnešného dňa. „Považujeme ju za výnimočnú, rástla kvalita partnerského dialógu a relevantnosti partnerských aktivít.“

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Zdroj: Unsplash/Vitolda Klein

Deti potrebujú vyrastať s rodičmi

„Prácu Návratu si nesmierne vážim,“ vysvetľuje Andrea Ungvӧlgyi, správkyňa nadácie Orange. Hovorí, že nielen preto ide o jedno z najdlhších partnerstiev korporátnej nadácie a mimovládnej organizácie na Slovensku. „Novátorský prístup k dôležitej téme a autentická snaha priniesť systémové riešenie nás uisťovali, že dlhodobá podpora tejto myšlienky má zmysel. Návrat postupne, trpezlivo a veľmi otvorene formuloval presvedčenie, že rodina je optimálnym prostredím, v ktorom môže dieťa dozrieť v plnohodnotnú a zodpovednú bytosť,“ dodáva.

Dieťa potrebuje lásku, prijatie, pocit bezpečia a istoty. Práve rodina a nie inštitúcia, ktorou je detský domov, môže dieťaťu dôležité hodnoty poskytnúť. Medziľudské vzťahy majú rozhodujúci význam pre kvalitu života, a preto dieťa potrebuje vyrastať s rodičmi – či už sú to rodičia vlastní, alebo náhradní. 

Ungvӧlgyi dodáva, že aj vďaka finančnej podpore Nadácie Orange sa Návratu podarilo nielen zvýšiť povedomie o téme náhradného rodičovstva, ale dosiahli aj systémové zmeny, keď si čoraz viac detí nachádza svoje náhradné rodiny. „Svoju prácu robili a stále robia pokorne, skromne a profesionálne,“ dodáva Ungvӧlgyi.

Partnerstvo prinieslo dlhodobé systémové zmeny

Spolupráca Návratu a Nadácie Orange priniesla mnoho benefitov, jedným z nich je aj možnosť komunikovať dôležité témy mediálne. Roháček spomína, že v rámci spolupráce vytvorili niekoľko sérií kampaní o rodičovstve a náhradnom rodičovstve. Darilo sa vďaka tomu meniť verejnú mienku v prospech rodinných modelov starostlivosti o opustené deti. Jeden z výsledkov je, že od roku 2006 deti do 6 rokov vyrastajú v profesionálnych rodinách, nie kolektívnych zariadeniach.

Čo sa oproti 90. rokom zmenilo? 

„Dnes je v profesionálnych rodinách 1 500 detí, ktoré predtým vyrastali vo veľkých detských domovoch. Vtedy nebola rozvinutá náhradná osobná starostlivosť, deti boli umiestňované primárne do detských domovov, dnes sú oslovovaní ako prví starí rodičia a iní príbuzní,“ objasňuje Roháček. 

  • V rodinách starých rodičov a iných príbuzných dnes vyrastá okolo 4 000 detí.
  • V pestúnskych rodinách je dnes okolo 1 500 detí. 
  • V 90. rokoch bolo všetkých týchto rodín iba okolo 1 700 a chýbala im odborná a komunitná podpora.
Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Zdroj: Unsplash/Phillip Goldsberry

Lepšie budovanie vzťahov pre deti aj náhradných rodičov vďaka finančnej podpore

Ako sa využívajú peniaze, ktoré Nadácia Orange v rámci Vianočného fondu pomoci venuje pre Návrat? Ľubica Vyhnánková, sociálna pracovníčka Návratu, objasňuje, že budú využité na pobyty a akcie pre náhradné rodiny, ale aj rodiny v ohrození, ktoré organizujú. Cieľom takýchto pobytov je poradenstvo, vzdelávanie a oddych.

Rodičia sa môžu vzdelávať v nejakej téme, vymeniť si skúsenosti a majú priestor hovoriť s poradcami z Návratu. Vzniká však aj priestor na oddych, aby rodiny mohli spoločne stráviť čas, ktorý upevní ich vzťahy a budú mať z neho príjemný spoločný zážitok. Význam pobytov je v tom, že rodiny sa stretnú, môžu sa zoznámiť a vymieňať si skúsenosti.

„Pre deti v adopcii alebo pestúnskej starostlivosti je veľmi významné, ak majú kamarátov, ktorí takisto nevyrastajú vo svojej pôvodnej rodine. Vytvoria si tu dlhodobé vzťahy, rozumejú si v niečom viac ako s inými deťmi. Pre ich identitu je to významná podpora, vedia, že v tom nie sú samy a že aj iné deti majú tie isté otázky o svojej minulosti, vzťahu s rodičmi,“ dodáva Vyhnánková.

Pobyty vytvárajú priestor aj na to, aby si rodičia od detí oddýchli. Časť programu sa venuje ich vzdelávaniu či preberaniu výchovných situácií. V tomto čase sa deťom venujú dobrovoľníci a kolegovia z Návratu. „Je tam miesto na pohyb, šport, tvorenie aj terapeutické aktivity. Časť programu je venovaná prehlbovaniu vzťahov medzi deťmi a rodičmi a trávia ho v spoločných organizovaných aktivitách, aj voľne,“ opisuje Vyhnánková.

Ako sa do Vianočného fondu pomoci Nadácie Orange môžu zapojiť zákazníci Orangeu?

„Do Vianočného fondu pomoci sme vložili 25 000 eur. Toto číslo súvisí aj s tým, že spoločnosť Orange, zakladateľ nadácie, slávi tento rok 25. výročie. K pomoci môžu prispieť aj zákazníci Orangeu zaslaním ľubovoľnej SMS na krátke číslo 808. Prispejú tak 1 eurom, ktoré Nadácia Orange znásobí rovnakou sumou, a to až do celkovej sumy 10 000 eur. Veríme, že aj týmto spôsobom spoločne pomôžeme náhradným rodinám a biologickým rodinám v kríze, aby trávili zmysluplný, kvalitný čas spolu,“ vysvetľuje Andrea Ungvӧlgyi.

nadácia orange
Zdroj: Orange
Advertisement Advertisement
Domov
Zdieľať
Diskusia