Je reprezentatívny, mimoriadne pohodlný, s obrovskou ľahkosťou hltá diaľničné kilometre, má nadpriemerný vnútorný priestor a súčasne vynikajúce jazdné vlastnosti.
Automobilka Volkswagen v roku 2017 príjemne prekvapila, keď na trh uviedla mimoriadne atraktívny Arteon. Vizuálne veľmi konzervatívne modely značky totiž doplnila dizajnová bomba, ktorá už na prvý pohľad zaujala. V roku 2020 vydali ešte štýlovejší variant Shooting Brake s obrovským batožinovým priestorom, čím sa Arteon stal ešte atraktívnejším.
Naposledy automobilka rozšírila portfólio o Arteon R, čím zo svojej vlajkovej lode spravila komplexný celok, ktorému medzi neprémiovými autami nemá čo konkurovať. Prinášame ti náš podrobný test 320-koňového Arteonu R Shooting Brake.
Štýl, avšak nie na úkor praktickosti
Najmarkantnejšou zmenou je predný svetelný pás, ktorý plynulo prechádza z efektne členených hlavných svetiel až k logu. Zaujímavosťou však je, že hoci Arteon disponuje výbornými prednými full-LED svetlami, naďalej nejde o špičkovú technológiu iQ.Light, ktorou sa pýšia paradoxne aj menšie modely značky. Túto technológiu má len vzadu, kde plní funkciu efektnej grafiky so zaujímavými animáciami.
Veľmi prísnu a zároveň štýlovo strihnutú prednú masku v prípade verzie R dopĺňa ešte agresívnejší nárazník s podstatne väčšími otvormi, vďaka čomu najvýkonnejšie vyhotovenie ľahko identifikuješ už z diaľky – vpredu dominujú čierne plochy, ktoré navyše v rohoch svetiel opticky navodzujú dojem, že je karoséria širšia. Atraktívne sú aj 20" efektné dvojfarebné disky či strieborné kryty vonkajších spätných zrkadiel a aj povestný modrý metalický lak Lapiz Blue. Ten dodáva autu šmrnc, no nenarúša výslednú eleganciu.
Aj napriek tomu, že Arteon R Shooting Brake boduje svojimi príťažlivými krivkami, naďalej si zachováva nadpriemernú úžitkovosť. Hoci má Passat Variant väčší kufor, aj tak ide o jedno z vôbec najpriestrannejších áut na trhu. Kufor má veľmi slušných 590 litrov, no pozoruhodnejšia je priestrannosť v interiéri.
Arteon Shooting Brake totiž svojím veľkolepým priestorom valcuje akúkoľvek konkurenciu. Zadným pasažierom Volkswagen doprial vzdušnosť luxusnej limuzíny – už i priestor v priečnom smere je nadštandardný, no v pozdĺžnom je doslova impozantný, slušná rezerva je však aj nad hlavou.
Arteon si aj v tomto podaní zachováva bezrámové riešenie dverí, čo sa pri vozidlách tohto typu často nevidí. Pekným doplnkom sú štyri obrovské a plne funkčné koncovky výfuku podčiarkujúce nádherný celok.
Dotykové ovládanie v hlavnej úlohe
Palubná doska už v rámci faceliftu nepochádza z modelu Passat, za čo Arteon doposiaľ schytával kritiku. Modernizácia zaručila osobitnú estetickú interpretáciu, hoci žiadnu revolúciu od VW nemožno čakať. Drobná dizajnová zmena však kokpitu prospela, v prípade verzie R ju navyše dopĺňa hŕstka nových detailov – špecifický dekór, modré prešívanie, veľmi pohodlné športové sedadlá s výrazným bočným vedením, plakety R, veľké pádla prevodovky či športový volant so splošteným vencom a tlačidlom R, ktoré vozidlo prepne rovno do režimu Race.
Nový kapacitný volant s hrubším vencom je síce sám osebe výborný, no jeho dotykové ovládacie prvky nie sú žiadna sláva – stláčanie nie je jednoznačné, vyžaduje si trpezlivosť, a teda aj väčšiu pozornosť vodiča. Problémom nie sú ani tak jednotlivé dotykové plochy, ale to, že všetky tlačidlá sú zaliate do jedného celku, a tým činom sme neraz stláčali niečo iné, než sme chceli.
Dotykmi sa ovláda aj panel ventilácie, v tomto prípade je však ovládanie intuitívne a jednoduché. Škoda len, že Arteon má stále veľkú páku prevodovky, kompaktné riešenie s malým voličom v novom Golfe je predsa len elegantnejšie.
Digitálne budíky majú ostrejšiu grafiku či plynulejšie prechody a ocenili sme aj fyzické kolieska na 8" obrazovke palubného systému Discover Media. Na dnešné pomery ide už o pomerne malý displej (v ponuke je aj 9" rozhranie), nechýba však podpora Apple CarPlay/Android Auto či 360-stupňová kamera.
To najlepšie sa schováva až pod povrchom
Podľa vzoru ostatných Volkswagen R modelov (nerátajúc Touareg R) je motor 2.0 TSI naladený na výkon 235 kW/320 koní a 420 Nm. Auto má 7-stupňovú prevodovku DSG a pohon 4Motion.
Začnime zľahka, pretože ak tak budeš jazdiť aj ty, tak Arteon R Shooting Brake ťa prekvapí nízkou spotrebou. Z dlhodobého hľadiska vidíme kombinovanú spotrebu na úrovni 9,5 l/100 km, čo v kontexte výkonu, veľkosti a váhy (cca 1,8 t) nie je vôbec zlé. Pri úspornej jazde mimo mesta je možné s týmto 320-koňovým kombi podliezť hranicu 7,5 l/100 km. S Golfom R s identickou technikou sme sa dokonca priblížili na úroveň 6 l/100 km.
Keď však vodič začne využívať motor verzie R naplno, spotreba ide raketovo hore. Arteon R je aj sakramentsky rýchly. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne rodinné kombi len za 4,9 sekundy. Práve na diaľnici sa Arteon R cíti ako ryba vo vode. Nemožno povedať, že na okresných cestách sa trápi, ale predsa len je veľké auto, ktoré začne naplno dýchať až na diaľnici, kde vie potrápiť aj oveľa zvučnejšie vozy.
Po aktivovaní režimu Race sa priostria reakcie na plyn, prevodovka radí razantnejšie a viac sa spolieha na vyššie otáčky, zatiaľ čo vo výfukovom systéme sa otvorí klapka. Pripočítaj si k tomu veľmi presné riadenie, pomerne ostro naladenú brzdovú sústavu a pohotové reakcie dvojlitrového motora a za volantom si tú jazdu až prekvapivo užiješ. Motor má výborný ťah, doslova lineárny prejav a jeho potenciál neutícha ani vo vysokých otáčkach atakujúcich hranicu 7-tisíc. 2.0 TSI je proste klenot, hoci kultivovanosť šesťvalca mu chýba.
Vďaka dlhému rázvoru a aj širokým pneumatikám (245 mm) je možné sa do zákrut pekne oprieť a pri perfektnej priľnavosti ich v pozoruhodnom tempe opustiť. Stabilita Arteonu je úchvatná. Dôvodom je aj nový zadný diferenciál pohonu 4Motion, ktorý prepína krútiaci moment individuálne medzi jednotlivými zadnými kolesami – preferuje vonkajšie zadné koleso, čím predok auta pekne smeruje do zákruty, eliminuje nedotáčavosť, no dokonca pridáva štipku pretáčavosti.
Arteon R však nie je Golf R, teda nečakaj úplnú divočinu, systém v tomto prípade ani neponúka tzv. Drift Mode. Arteon je v prvom rade úžasný Grand Tourer. Jeho adaptívny podvozok ponúka nevídanú škálu nastavení. Vie byť tvrdý a uskákaný, no súčasne aj na 20" kolesách vie docieliť plavnosť a komfort, aký v istých situáciách nedosahuje ani Mercedes-Benz triedy E.
Volkswagen Arteon R Shooting Brake je dokonalý mix štýlu, športovosti a praktickosti. Iste, nie je lacný, jeho suma sa začína na vyše 62-tisíc eur, lenže R-ko ponúka toho toľko, že je prakticky nemožné mu nájsť priameho konkurenta. Je reprezentatívne, mimoriadne pohodlné, s obrovskou ľahkosťou hltá diaľničné kilometre, má nadpriemerný vnútorný priestor a súčasne vynikajúce jazdné vlastnosti.