Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj predplatné Refresher+ už od 1 € 🥳
24. mája 2022 o 9:30
Čas čítania 5:43
Jana Chovancová

Ak by niekto otvoril núdzový východ v lietadle počas letu, vyletel by von. Letecký technik Tomáš hovorí o svojej práci (Rozhovor)

Ak by niekto otvoril núdzový východ v lietadle počas letu, vyletel by von. Letecký technik Tomáš hovorí o svojej práci (Rozhovor)
Zdroj: Instagram @zeto.r
ZAUJÍMAVOSTI CESTOVANIE NEZVYČAJNÉ POVOLANIA
Uložiť Uložené

Práca lietadlového mechanika bol sen môjho otca, nikdy sa mu to však nesplnilo. Dnes aj vďaka nemu opravujem veľké lietadlá a táto práca ma napĺňa.

Tomáš Zeman pracuje ako technik na veľkých lietadlách. K práci ho priviedli rodičia a dnes je za to rád. V rozhovore nám prezradil viac o náplni svojej práce. 

V Refresheri ti každý deň prinášame zaujímavé články a rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi. Ak sa ti naša tvorba páči a chceš podporiť redakčný tím, staň sa členom klubu Refresher+

Prečo si si vybral prácu leteckého mechanika?

Práca leteckého mechanika bol sen môjho otca. Nikdy sa mu však nesplnil a myslím si, že aj preto ma k tomu odjakživa viedol. Chodili sme spolu na letecké dni a v nadobudnutí tejto práce ma podporovali napokon obaja rodičia. V konečnom dôsledku to bola moja jediná voľba.

Tomáš Zeman pracuje v noci, keď lietadlo opustí posádka. Postará sa, aby bolo pred ďalším letom v poriadku.
Tomáš Zeman pracuje v noci, keď lietadlo opustí posádka. Postará sa, aby bolo pred ďalším letom v poriadku. Zdroj: Instagram/@zeto.r

Som letecký technik kategórie B1.1, čo znamená, že opravujem lietadlá s prúdovou pohonnou jednotkou nad 6600 kilogramov. V praxi sú to veľké lietadlá, nie malé vrtuľové.

V minulosti sa odohrala katastrofa, keď zlyhalo viacero ľudských faktorov, no zodpovedný bol aj technik. Poznáš tú situáciu?Lietadlo smerovalo z Grécka do Prahy s medzipristátím v Aténach. Predošlá posádka tu nahlásila chybu s dverami a požiadali technika, aby sa na to pozrel. Ten potreboval vykonať takzvanú skúšku pretlaku kabíny. Z toho dôvodu prepol tlačidlo zodpovedné za pretlak na manuálne ovládanie a naspäť do automatického módu ho už nevrátil.

Odporúčané
Ako sa dostať cez polovicu Európy zadarmo (a prežiť)? Stopovanie je najintenzívnejší spôsob cestovania Ako sa dostať cez polovicu Európy zadarmo (a prežiť)? Stopovanie je najintenzívnejší spôsob cestovania 30. mája 2025 o 16:00

Keď do lietadla prišla druhá posádka smerujúca do Prahy, napriek predletovým obhliadkam si nevšimla, že je toto tlačidlo v nesprávnej pozícii. Vyštartovali teda do destinácie bez akýchkoľvek viditeľných problémov. Ako lietadlo stúpalo do plánovanej výšky, tlak sa vnútri znižoval a po pár minútach sa v kokpite rozžiarila kontrolka. Posádku upozorňovala, aby prestala stúpať, no piloti si varovanie vyložili mylne.

Krátko nato v dôsledku pomalej dekompresie a hypoxie upadla posádka a všetci pasažieri do spánku. Keď piloti niekoľkokrát neodpovedali ohlasom z veže, vyslali k nim dve stíhačky, aby zmonitorovali situáciu v lietadle. Pilotom v stíhačkách sa však naskytol hrozný pohľad, keď zbadali nevládne telá ležať na sedadlách s voľne visiacimi kyslíkovými maskami. Let duchov teda pokračoval, až pokým sa nevyčerpalo všetko palivo, a následne lietadlo havarovalo v horách.

Vieš podľa príbehu opísať, kde nastala chyba?

Chybu urobilo hneď niekoľko ľudí. V prvom rade to bol technik, ktorý zabudol prepnúť gombík. V druhom rade piloti, ktorí najprv pri kontrole prehliadli zle nastavené tlačidlo a neskôr počas letu ignorovali výstrahu.

V treťom rade mohol pilotov mýliť aj fakt, že zvukový alarm na Boeingu 737, ktorý mal varovať pred nízkym tlakom v kabíne, bol v tom čase identický s ďalším alarmom vzletovej konfigurácie. Ten sa však mohol rozoznieť iba na zemi a upozorniť pilotov, že lietadlo nie je pripravené vzlietnuť. Aj preto po katastrofe Boeing (výrobca – pozn. red.) tento zvukový alarm upravil a dnes sa už oba líšia.   

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Trojročné - 17 %
180 € 150 €
Účtuje sa raz za tri roky
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
8 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatného Mám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu Refresher+ už od 1€

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Koľko pristátí vydrží lietadlová brzda.
  • Ako často musia mechanici kontrolovať súčiastky v lietadle.
  • Ako prebieha skúška funkčnosti motora.
  • Či sa dajú otvoriť núdzové východy počas letu.
  • Či je človek v lietadle počas búrky ohrozený.
Dočítaj článok už od 1 €
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 115084 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: 1+1 pizza zdarma v Gatto Matto , Burger v Roxore ZDARMA alebo Pizza v Oggi ZDARMA
Zobraziť všetky (22)
Domov
Zdieľať
Diskusia