Práca lietadlového mechanika bol sen môjho otca, nikdy sa mu to však nesplnilo. Dnes aj vďaka nemu opravujem veľké lietadlá a táto práca ma napĺňa.
Tomáš Zeman pracuje ako technik na veľkých lietadlách. K práci ho priviedli rodičia a dnes je za to rád. V rozhovore nám prezradil viac o náplni svojej práce.
V Refresheri ti každý deň prinášame zaujímavé články a rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi. Ak sa ti naša tvorba páči a chceš podporiť redakčný tím, staň sa členom klubu Refresher+.
Prečo si si vybral prácu leteckého mechanika?
Práca leteckého mechanika bol sen môjho otca. Nikdy sa mu však nesplnil a myslím si, že aj preto ma k tomu odjakživa viedol. Chodili sme spolu na letecké dni a v nadobudnutí tejto práce ma podporovali napokon obaja rodičia. V konečnom dôsledku to bola moja jediná voľba.
Som letecký technik kategórie B1.1, čo znamená, že opravujem lietadlá s prúdovou pohonnou jednotkou nad 6600 kilogramov. V praxi sú to veľké lietadlá, nie malé vrtuľové.
V minulosti sa odohrala katastrofa, keď zlyhalo viacero ľudských faktorov, no zodpovedný bol aj technik. Poznáš tú situáciu?Lietadlo smerovalo z Grécka do Prahy s medzipristátím v Aténach. Predošlá posádka tu nahlásila chybu s dverami a požiadali technika, aby sa na to pozrel. Ten potreboval vykonať takzvanú skúšku pretlaku kabíny. Z toho dôvodu prepol tlačidlo zodpovedné za pretlak na manuálne ovládanie a naspäť do automatického módu ho už nevrátil.
Keď do lietadla prišla druhá posádka smerujúca do Prahy, napriek predletovým obhliadkam si nevšimla, že je toto tlačidlo v nesprávnej pozícii. Vyštartovali teda do destinácie bez akýchkoľvek viditeľných problémov. Ako lietadlo stúpalo do plánovanej výšky, tlak sa vnútri znižoval a po pár minútach sa v kokpite rozžiarila kontrolka. Posádku upozorňovala, aby prestala stúpať, no piloti si varovanie vyložili mylne.
Krátko nato v dôsledku pomalej dekompresie a hypoxie upadla posádka a všetci pasažieri do spánku. Keď piloti niekoľkokrát neodpovedali ohlasom z veže, vyslali k nim dve stíhačky, aby zmonitorovali situáciu v lietadle. Pilotom v stíhačkách sa však naskytol hrozný pohľad, keď zbadali nevládne telá ležať na sedadlách s voľne visiacimi kyslíkovými maskami. Let duchov teda pokračoval, až pokým sa nevyčerpalo všetko palivo, a následne lietadlo havarovalo v horách.
Vieš podľa príbehu opísať, kde nastala chyba?
Chybu urobilo hneď niekoľko ľudí. V prvom rade to bol technik, ktorý zabudol prepnúť gombík. V druhom rade piloti, ktorí najprv pri kontrole prehliadli zle nastavené tlačidlo a neskôr počas letu ignorovali výstrahu.
V treťom rade mohol pilotov mýliť aj fakt, že zvukový alarm na Boeingu 737, ktorý mal varovať pred nízkym tlakom v kabíne, bol v tom čase identický s ďalším alarmom vzletovej konfigurácie. Ten sa však mohol rozoznieť iba na zemi a upozorniť pilotov, že lietadlo nie je pripravené vzlietnuť. Aj preto po katastrofe Boeing (výrobca – pozn. red.) tento zvukový alarm upravil a dnes sa už oba líšia.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Koľko pristátí vydrží lietadlová brzda.
- Ako často musia mechanici kontrolovať súčiastky v lietadle.
- Ako prebieha skúška funkčnosti motora.
- Či sa dajú otvoriť núdzové východy počas letu.
- Či je človek v lietadle počas búrky ohrozený.