Režiséra dennej reality šou Tomáša Eibnera sme sa opýtali, ako vyberá účastníkov do šou, čo si myslí o taktickom bodovaní a čo hovorí na kritiku divákov pre sexizmus a detailné zábery ženského „pozadia“.
Relácia Bez servítky, ktorú vysiela televízia JOJ, trhá v posledných mesiacoch rekordy sledovanosti. Dlhoročná denná šou Markízy prešla od minulého roka na obrazovku konkurenčnej Jojky, ktorá formát rozpracovala a dosadila doň známe tváre a kontroverzné osobnosti. V poslednom čase aj preto vyvoláva medzi divákmi búrlivé diskusie.
Režiséra Bez Servítky Tomáša Eibnera sme sa opýtali, ako vyberá účastníkov do šou, čo si myslí o taktickom bodovaní a čo hovorí na kritiku divákov pre sexizmus a detailné zábery ženských kriviek.
V Refresheri ti pravidelne prinášame rozhovory na aktuálne témy so slovenskými aj svetovými osobnosťami. Všetky nájdeš v kategórii Rozhovory. Vstupom do klubu Refresher+ získaš prístup ku všetkým exkluzívnym článkom.
Ako režisér ste pracovali na mnohých televíznych projektoch, ako bola reality šou Vyvolení, Moja mama varí lepšie ako tvoja, Superstar či Inkognito. Reláciu Bez servítky ste prebrali od televízie Markíza. Čím je pre vás tento program výzvou?
Je to náročný projekt a najväčšou výzvou bolo práve zopakovať jeho úspech. Nechcel som ho poňať rovnako ako Markíza, vedeli sme, že to už nestačí, že ho musíme trošku rozšíriť a zdynamizovať. Hlavná zmena je v samotnom castingu, na ktorom veľmi pracujeme. Vedel som, že táto relácia nemôže byť len o varení ako takom, ale musíme sa zamerať na ľudské príbehy a emócie. Dnes je to mix rôznych formátov a myslím, že nám to takto funguje.
Je tam aj kúsok Inkognita, keď ľudia hádajú, čo im hostiteľ pripravil, trochu varenia, na ktorom je to celé postavené, a trochu reality šou, keď si všetci piati sadnú za stôl a „bez servítky“, teda na plné ústa, povedia tomu druhému svoj názor. Vďaka tomu, že sme pomiešali niekoľko formátov, vznikla veľmi dynamická šou. Nepamätám si podobnú šou tohto typu, ktorá bola vysielaná o šiestej večer.
Novinkou je aj to, že nás dnes účastníci púšťajú do svojho súkromia. Predtým varili v rôznych reštauráciách a nehnuteľnostiach, kde nevedeli ani to, kde majú varechu. Bolo to cítiť. Samozrejme, nie vždy sa to dá, ale na 99 percent trvám na tom, aby sa varilo priamo v príbytkoch účinkujúcich. Jeden deň sa štáb tlačí v maličkej garsónke, kde sa požičiavajú stoličky od suseda, druhý deň prestierame v honosnej haciende.
Ako dlho sa točí jedna epizóda?Jeden deň, ale je to veľmi krutý deň. Štáb má nástup často aj o šiestej či siedmej ráno, potom ho čaká cesta, niekedy aj dvojhodinová. Nakrúcanie sa veľakrát končí aj o polnoci alebo o jednej ráno. Je to strašný „zaberák“ – pre účinkujúcich aj pre štáb. Keby sme jedno varenie alebo večeru presunuli na druhý deň, stratilo by to autentickosť. Za päť dní jednoducho musíme natočiť päť častí.
Ako prebieha výroba tejto šou na pľaci?Väčšinou začíname predstavením bytu, kde natočíme účinkujúceho v jeho vlastnom prostredí. Točíme všade tam, kde nás účinkujúci pustí, no neprekračujeme jeho súkromie. Potom sa pripravíme na varenie, nachystáme suroviny. Súťažiaci majú na varenie vyhradené tri až štyri hodiny. Po varení nasleduje príchod hostí a večera. Potom točíme neskutočne veľa výpovedí, aby sme mali záznamy ku všetkému, čo sa dialo. Na záver je ešte bodovanie.
Na základe čoho vyberáte účastníkov, ktorí sa do šou prihlásia?
Covidová doba nás prinútila zvoliť trošku atypický casting, ktorý ja nemám veľmi rád, pretože bezprostredný kontakt je pre nás veľmi dôležitý. Robíme to tak, že nám záujemca pošle video, v ktorom nám o sebe povie základné informácie, porozpráva o svojej kuchyni a načrtne nám svoje povahové vlastnosti. Priloží tiež fotografie svojich gastrovýtvorov, na ktoré je hrdý, a ponúkne nápad na večerný program.
Niekedy vidieť, že to nie je úplne spontánne a ľudia hovoria vopred naučené texty. Ak sa mi niečo nezdá alebo nadobudnem pocit, že je to zinscenované, požiadame ich, aby poslali nové video, alebo to vybavíme cez telefonický rozhovor.
Človeka teda spravidla nevidíte predtým, ako si ho vyberiete do relácie?Nie je to pravidlo. Túto prácu robím už 20 rokov, s reality šou mám skúsenosti a stačia mi dve-tri minúty, aby som odhadol človeka s pomerne slušnou úspešnosťou. Na základe toho viem posúdiť, či to bude humorne ladený človek alebo konfliktný typ, ako aj to, či tie fotky jedál sú naozaj jeho výtvory alebo posťahované z webu.
Aké typy ľudí preferujete?Hlási sa k nám niekoľko skupín ľudí. Prvá, ktorú máme najradšej, sú vtipní dynamickí ľudia, ktorí vedia variť. Mať takýchto ľudí je náš primárny cieľ. V druhom rade sa hlásia takí, ktorí bohužiaľ nemajú veľa peňazí a chcú si privyrobiť – variť síce veľmi dobre nevedia, ale nejaké základy majú. Musíme byť veľmi ostražití, aby sme takýchto ľudí odhalili včas. Tretia skupina je najhoršia – to sú ľudia, ktorí sa chcú len zviditeľniť, od začiatku kalkulujú a vymýšľajú, ako do televízie dostať svoju firmu, stránku a podobne. Chcú sa jednoducho zviesť na úspechu relácie, a pritom s varením nemajú nič spoločné. Na to im v 90 percentách prípadov aj prídeme.
Tvrdíte síce, že sa takýmto ľuďom snažíte vyhýbať, ale influencerov a známe tváre pritom vidíme v relácii pravidelne. Napríklad nepredpokladám, že influencer Slaytiiina prišiel do relácie len preto, aby navaril špagety s kečupom.
Samozrejme, je veľmi zábavné sem-tam do relácie dosadiť ľudí, ktorí vybočujú z normálu. V takom prípade dosadíme aj takéhoto účinkujúceho, ako je Slaytiiina, ktorý sa sám do šou prihlásil, to treba poznamenať. On nejaké základy varenia mal, no v relácii prevýšili iné jeho schopnosti ako tie gastronomické. Myslím, že to splnilo svoj účel a bolo to príjemné spestrenie. Diváci si ho aj tak obľúbili kvôli jeho úprimnosti a nie špagetám. Zvolil si také menu, ktoré on sám má rád, a musím uznať, že to naservíroval naozaj kreatívne.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo si režisér myslí o Slaytiiine, ktorý v relácii navaril špagety s kečupom.
- Či vyberá ľudí na základe toho, či vedia urobiť dobrú šou.
- Ako často oslovuje celebrity, aby účinkovali v Bez servítky.
- Do akej miery idú účastníci podľa scenára.
- Čo hovorí na kritiku divákov, že šou už nie je o varení, ale že sa točí najmä okolo detailných záberov ženského pozadia a sexistických poznámok.
- Či si myslí, že je v poriadku, že takéto zábery sa vysielajú v čase, keď sú pred obrazovkami deti.
- Prečo nevylúčil Dušana, ktorý z taktických dôvodov rozdával súperom nula bodov, hoci v pravidlách súťaže je uvedené, že takéto taktické bodovanie je zakázané.