„Je veľká škoda, že na Slovensku poznáme iba makrónky a croissanty. Mne vždy viac chutili iné jedlá, preto ich chcem predstaviť aj Slovákom,“ hovorí šéfkuchár Colette Richard Kalanin, ktorý pôsobil aj v parížskej michelinskej reštaurácii.
Keď sa povie francúzska gastronómia, väčšina ľudí si predstaví krehké maslové croissanty, farebné makrónky, chrumkavé bagety či tenké palacinky „crêpes“. Túto zaužívanú predstavu sa rozhodol zbúrať kuchár Richard Kalanin spolu s modelkou Michaelou Budáčovou a jej francúzskym priateľom. V Bratislave otvorili „gurmánsky butik“ Colette, ktorý „dýcha“ Parížom.
Gurmánsky butik predstavuje kombináciu „pastry shopu“ s francúzskymi dezertmi, reštaurácie a baru. Je to teda miesto, kde si môže hosť vybrať z viacerých menších pokrmov, o ktoré sa delí s ostatnými – neplatí tu pravidlo „toto jedlo je moje, toto tvoje“. Spoločným menovateľom je Paríž, jeho chute, vône a atmosféra.
Madlenka či marlenka?
Hlavnou hviezdou podniku sú však madlenky – tradičné francúzske pečivo z piškótového cesta, ktoré má tvar mušličky. Francúzi ich milujú, pretože im pripomínajú detstvo, podobne ako nám Slovákom bábovka. Madlenky si obľúbili roľníci aj králi v 17. storočí a do francúzskej kultúry ich vtesnal filozof Marcel Proust začiatkom 20. storočia.
„Madlenky síce pozostávajú len z pár surovín, no práve vďaka tejto jednoduchosti sú priam dokonalé,“ hovorí Michaela Budáčová, ktorej tieto koláčiky učarovali na cestách v rámci jej modelingovej kariéry. „Majú množstvo rôznych variantov a príchutí, dá sa s nimi naozaj vyhrať. Mám pocit, že Slováci ich veľmi nepoznajú. Väčšinou si myslia, že ide o medvedie labky, prípadne si ich názov pletú s marlenkou.“
Pridáva sa aj šéfkuchár Colette Richard Kalanin, ktorý v minulosti pôsobil aj v reštaurácii L’Atelier de Joël Robuchon Étoile s dvomi michelinskými hviezdami na slávnej parížskej ulici Champs-Élysées. „Je veľká škoda, že na Slovensku poznáme iba makrónky a croissanty. Síce dobyli svet, a to oprávnene, no mne vždy oveľa viac chutili iné jedlá. Aj preto ich nemáme v ponuke – neviem pripravovať niečo, čo mi nechutí. Navyše ľudia to poznajú, tak prečo neponúknuť niečo iné? Neviem, či je to osvedčený biznismodel, ale myslím, že je lepšie robiť niečo, čo ešte nie je všade.“
Michaela chcela pôvodne otvoriť laboratórium na madlenky, ktoré by slúžilo len ako predajňa. Spolu so svojím priateľom hľadala niekoho, kto má s francúzskymi dezertmi skúsenosti. Jej sestra jej napokon odporučila Richarda, ktorý v tom čase vypomáhal v bratislavskom Langoš bare Lukáša Heska.
Dotyk ženskej elegancie
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo z pôvodného nápadu vytvoriť menšiu predajňu zišlo.
- Ako vznikol názov Colette.
- Ako sa kuchár z Humenného dostal až do michelinskej reštaurácie pod Víťazným oblúkom v Paríži.
- Ako si Richard Kalanin spomína na to, keď piekol v cukrárni v čisto ženskom kolektíve.
- Čo znamená, že na tanieri v Colette dostaneš „duševný výlev“.
- Koľko zaplatíš za jedno jedlo.
- Ako chutí čokoládový mousse s olivovým olejom, so soľou a s čili.