Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Tento článok je vytvorený v rámci mediálnej spolupráce so spoločnosťou Fashion Live!
22. februára 2022 o 17:16
Čas čítania 2:18
Sponzorovaný obsah

Akú módu ukázali slovenské talenty na London Fashion Weeku?

Akú módu ukázali slovenské talenty na London Fashion Weeku?
Zdroj: Jarka Črepová
MÓDA LUXUSNÉ MÓDNE ZNAČKY
Uložiť Uložené

Mladé talenty inšpirovala aj téma genderovej príslušnosti či svet outsiderov.

Spôsob, akým sa móda prezentuje, sa pomaly mení a svoj vplyv ukazujú aj mladé talenty. To, že móda sa dá ukázať aj mimo predvádzacieho móla, ukázal aj Londýnsky týždeň módy. Mladí dizajnéri sa okrem toho, čo je „in“, zaoberajú aj životnými otázkami, patria medzi ne generácia Z a hľadanie vlastnej identity či vplyv sociálnych sietí a virtuálneho sveta. Nad podobnými vecami uvažujú aj slovenskí dizajnéri, ktorí sa snažia ukázať kreatívne riešenie týchto problémov. Slovak Fashion Council ich prezentoval počas Londýnskeho týždňa módy v spolupráci s platformou Fashion Scout. Tohtoročná londýnska prezentácia mala názov Who Am I?

fashion live
Zdroj: Jarka Črepová
Slovak Fashion Council (SFC) je profesionálna nezisková organizácia, ktorá pomáha podporovať a rozvíjať slovenský módny ekosystém od roku 2011. Založila ho módna návrhárka Dana Kleinert, ktorá odvtedy získala mnoho domácich i zahraničných ocenení. Od decembra 2019 je vymenovaná nová generálna riaditeľka Zuzana Bobiková, ktorá od vzniku SFC vytvára stratégiu a program, a tak logicky vo svojej práci pokračuje ďalej.

Tvorba ako hľadanie odpovedí

V priestoroch concept storu Lone Design Club priamo v Covent Garden, populárnej londýnskej nákupnej štvrti, predstavila svoju kolekciu (p)Laced Sofia Tureková, absolventka londýnskej akadémie módy Central Saint Martins. Pri tvorbe sa Sofia zaoberá výskumom od kritickej teórie až po historické zdroje remeselnej zručnosti, rovnako ju zaujíma aj vplyv súčasného umenia. Skúma, čo znamená pojem „luxus“, a to tak, že v tvorbe premiešava experimentálne sochárstvo, inovatívny 3D záves a vytvára dizajn, ktorý ti povie vlastný príbeh.

Na jej dielach môžeš vidieť, že sú bohato modelované. Momentálne čerpá inšpiráciu v ľudovej tvorbe, využila techniku paličkovania, táto téma je jej blízka, pretože je bývalá folklórna tanečnica. O tom, čo pre ňu znamená účasť na podujatí LFW, hovorí: „Bola to vynikajúca skúsenosť a už sa teším na ďalší fashion week. Chcem, aby moje modely boli viac ako kúskom látky oblečeným na tele. Moje modely rozprávajú príbeh.“

fashion live
Zdroj: Jarka Črepová

Svoje modely predvádzala aj dizajnérka Petra Famlerová, ktorá svojou značkou Famale chce komunikovať o svetových problémoch – či už ide o sociálne, politické, alebo environmentálne otázky. Pre jej oblečenie je typická potlač, ktorá má silný odkaz. V najnovšej kolekcii s názvom Fashion Weak uvidíš tričká inšpirované ľuďmi, ktorí nie sú v „norme“, jednoducho by sme ich mohli nazvať outsidermi. „Kolekcia predstavuje moju osobnú skúsenosť vo svete módy ako zakladateľky značky. Oblečenie je mojou vizuálnou reinterpretáciou toho, čo vidím okolo seba v uliciach Bratislavy,“ opisuje Petra. Slovná hračka „fashion weak“ je výzvou, aby sme prehodnotili svoje vnímanie módy. Ak sa ti páči myšlienka, že oblečením môžeš niečo svetu povedať „nahlas“, tak možno táto značka bude práve pre teba. 

fashion live
Zdroj: Jarka Črepová

Future Is Who We Are

Slovak Fashion Council spája veľké príbehy a zaujímavú prezentáciu. V Londýne okrem slovenskej módy predstavili aj fashion film režisérky Vladimíry Hradeckej s názvom The Future Is Who We Are, ktorý mal na podujatí svoju svetovú premiéru.

„Filmy a videá sú výborným digitálnym nástrojom na komunikovanie celospoločenských tém. Formou príbehov a silnou atmosférou dokážu v publiku zanechať silnú emóciu, otvárať dôležité spoločenské otázky, na ktoré hľadáme odpoveď. Film The Future Is Who We Are poukazuje na tému duševného zdravia súvisiaceho s konkrétnymi globálnymi trendmi alebo problémami, ktoré môžu vyvolať stres. Hlavnými aktérmi sú dizajnéri, ktorí dôležité témy otvárajú a prostredníctvom svojej tvorby nehľadajú len odpovede, ale aj riešenia,“ predstavila myšlienku filmu Zuzana Bobiková, riaditeľka organizácie Slovak Fashion Council

Tento film si môžeš pozrieť aj ty, premiéru bude mať v apríli a budú ho premietať na výstave Best Fashion Graduate, súťaži mladých dizajnérov, ktorú pravidelne organizuje Slovak Fashion Council. 

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Domov
Zdieľať
Diskusia