Mladé talenty inšpirovala aj téma genderovej príslušnosti či svet outsiderov.
Spôsob, akým sa móda prezentuje, sa pomaly mení a svoj vplyv ukazujú aj mladé talenty. To, že móda sa dá ukázať aj mimo predvádzacieho móla, ukázal aj Londýnsky týždeň módy. Mladí dizajnéri sa okrem toho, čo je „in“, zaoberajú aj životnými otázkami, patria medzi ne generácia Z a hľadanie vlastnej identity či vplyv sociálnych sietí a virtuálneho sveta. Nad podobnými vecami uvažujú aj slovenskí dizajnéri, ktorí sa snažia ukázať kreatívne riešenie týchto problémov. Slovak Fashion Council ich prezentoval počas Londýnskeho týždňa módy v spolupráci s platformou Fashion Scout. Tohtoročná londýnska prezentácia mala názov Who Am I?
Tvorba ako hľadanie odpovedí
V priestoroch concept storu Lone Design Club priamo v Covent Garden, populárnej londýnskej nákupnej štvrti, predstavila svoju kolekciu (p)Laced Sofia Tureková, absolventka londýnskej akadémie módy Central Saint Martins. Pri tvorbe sa Sofia zaoberá výskumom od kritickej teórie až po historické zdroje remeselnej zručnosti, rovnako ju zaujíma aj vplyv súčasného umenia. Skúma, čo znamená pojem „luxus“, a to tak, že v tvorbe premiešava experimentálne sochárstvo, inovatívny 3D záves a vytvára dizajn, ktorý ti povie vlastný príbeh.
Na jej dielach môžeš vidieť, že sú bohato modelované. Momentálne čerpá inšpiráciu v ľudovej tvorbe, využila techniku paličkovania, táto téma je jej blízka, pretože je bývalá folklórna tanečnica. O tom, čo pre ňu znamená účasť na podujatí LFW, hovorí: „Bola to vynikajúca skúsenosť a už sa teším na ďalší fashion week. Chcem, aby moje modely boli viac ako kúskom látky oblečeným na tele. Moje modely rozprávajú príbeh.“
Svoje modely predvádzala aj dizajnérka Petra Famlerová, ktorá svojou značkou Famale chce komunikovať o svetových problémoch – či už ide o sociálne, politické, alebo environmentálne otázky. Pre jej oblečenie je typická potlač, ktorá má silný odkaz. V najnovšej kolekcii s názvom Fashion Weak uvidíš tričká inšpirované ľuďmi, ktorí nie sú v „norme“, jednoducho by sme ich mohli nazvať outsidermi. „Kolekcia predstavuje moju osobnú skúsenosť vo svete módy ako zakladateľky značky. Oblečenie je mojou vizuálnou reinterpretáciou toho, čo vidím okolo seba v uliciach Bratislavy,“ opisuje Petra. Slovná hračka „fashion weak“ je výzvou, aby sme prehodnotili svoje vnímanie módy. Ak sa ti páči myšlienka, že oblečením môžeš niečo svetu povedať „nahlas“, tak možno táto značka bude práve pre teba.
Future Is Who We Are
Slovak Fashion Council spája veľké príbehy a zaujímavú prezentáciu. V Londýne okrem slovenskej módy predstavili aj fashion film režisérky Vladimíry Hradeckej s názvom The Future Is Who We Are, ktorý mal na podujatí svoju svetovú premiéru.
„Filmy a videá sú výborným digitálnym nástrojom na komunikovanie celospoločenských tém. Formou príbehov a silnou atmosférou dokážu v publiku zanechať silnú emóciu, otvárať dôležité spoločenské otázky, na ktoré hľadáme odpoveď. Film The Future Is Who We Are poukazuje na tému duševného zdravia súvisiaceho s konkrétnymi globálnymi trendmi alebo problémami, ktoré môžu vyvolať stres. Hlavnými aktérmi sú dizajnéri, ktorí dôležité témy otvárajú a prostredníctvom svojej tvorby nehľadajú len odpovede, ale aj riešenia,“ predstavila myšlienku filmu Zuzana Bobiková, riaditeľka organizácie Slovak Fashion Council.
Tento film si môžeš pozrieť aj ty, premiéru bude mať v apríli a budú ho premietať na výstave Best Fashion Graduate, súťaži mladých dizajnérov, ktorú pravidelne organizuje Slovak Fashion Council.