Niektoré kávy nemajú ani zďaleka hodnotu odpovedajúcu cene, odborníci našli v baleniach aj spálené zrná, niektorým káva smrdela.
Po kolagéne a CBD sa na Instagrame čoraz častejšie stretávame s novým fenoménom influencingu – „private label“ kávami. Známe osobnosti dajú svoje meno či tvár na kávu a využívajú státisícovú komunitu followerov na jej predaj. Vedia však, čo v skutočnosti predávajú? A má táto káva skutočne takú hodnotu?
Či je káva dobrá alebo zlá, je záležitosťou chuti a preferencie každého konzumenta. Jej kvalitu však vieme určiť pomerne jednoducho – a nie na základe ceny. Stačí sa pozrieť na jej obal. Z akej oblasti pochádza? Ide o 100-percentnú arabicu alebo zmes s robustou? Kde bola káva pražená a ako? Aký má chuťový profil? V pozadí sú, samozrejme, aj etické otázky – v akých podmienkach pracujú farmári a dostávajú riadne zaplatené?
Na samotnom konci môžeme, samozrejme, skúmať aj to, ako pripravená káva vo výsledku vyzerá a chutí. Keďže my nie sme odborníci na kávu, rozhodli sme sa obrátiť na expertov a pražiarov, ktorí sa káve (prakticky aj teoreticky) venujú dlhé roky. V tomto článku sa konkrétne pozrieme na kávu od influencerky Zuzany Plačkovej, futbalistu Mareka Hamšíka a rapera Majka Spirita.
Prečo je nekvalitné drahé?
Ladislav Király je novinár a zakladateľ úspešného blogu Blogu o káve. Spýtali sme sa ho, ako môžu bežní spotrebitelia rozoznať kvalitnú výberovú kávu od komoditnej, zvyčajne lacnejšej, ktorú bežne nájdeš v supermarketoch.
„Komoditná káva je súhrn rôznych káv z mnohých rôznych regiónov, prípadne štátov. V skutočnosti nikto nevie odkiaľ. Na obale kávy Lavazza je napísané „Pôvod: Taliansko“. V Taliansku pritom žiadna kávová plantáž nie je. Instantné kávy ako Nescafé neuvádzajú vôbec nič a to je prvý dôkaz toho, že ide o komoditnú kávu v najširšom zmysle slova,“ vysvetľuje.
„Pri komoditných kávach ide o zmes zŕn z celého sveta, ktoré sa potom štandardizujú – dostávajú na podobnú chuťovú úroveň – prepražením. A preto sú horké bez akéhokoľvek charakteru.“
Pravým opakom toho je výberová káva. Na obale takejto kávy nájdeš dokonca aj farmára, ktorý ju vypestoval, nadmorskú výšku pestovania, konkrétnu odrodu arabicy či spôsob spracovania kávových čerešní. „Vďaka tomuto všetkému viete, čo približne očakávať, pretože káva z Etiópie bude prirodzene kyslejšia a ovocnejšia ako káva z Kuby. Zákazník si tak vie vybrať a našiť si niečo na mieru svojich preferencií.“
Problémom je, že komoditná a výberová káva môžu v skutočnosti stáť rovnako. Ako je to možné? „Malé pražiarne vedia kávu vyprodukovať za rozumné peniaze. Veľké pražiarne ju síce napražia lacno, ale k tomu musia prirátať gigantický marketing, ktorým tu nekvalitu potrebujú prekryť,“ vraví Király.
Na káve od Plačkovej prerobíš
Plačkovej Queen Bio zrnková káva Brazil India je tvorená zo 70 % arabicou, z 30 % robustou. Na e-shope mozli.sk sa píše, že pochádza z najkvalitnejších odrôd na svete. V opise je uvedená „aróma“, spôsob spracovania a tri regióny, z ktorých káva pochádza – Luisburgo Brazília, Kerala a Kernataka v južnej Indii. 250-gramové balenie stojí 9,60 eura.
Spoločne zistili, že káva, ktorú Plačková predáva za takmer 10 eur, má v skutočnosti hodnotu niečo vyše 2 eur.
„Ak by káva mala hodnotu tých takmer 10 eur za 250 gramov, musela by byť presne zacielená na konkrétnu farmu, prípadne do veľmi malého regiónu. Musela by byť niečím unikátna. Máme tu pražiarne, kde aj takéto dobre zacielené kávy stoja okolo 6 až 8 eur,“ vysvetľuje Király.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo káva Zuzany Plačkovej stojí len za cenu 2 eur, nie 10, za ktorú ju predáva.
- Ako reagovala Zuzana Plačková na kritiku.
- V čom Marek Hamšík zavádzal ľudí pri opise kávy.
- Ktorá káva od Majka Spirita bola veľmi dobrá a v ktorej boli, naopak, „zuhoľnatené“ zrná.
- Kávu ktorého influencera si môžeš kúpiť s čistým svedomím.
- Aký môže mať tento trend vplyv na malých slovenských pražiarov kávy.