Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Gastronovinky na Refresheri ti prináša WoltObjednávaj si z množstva reštaurácií so skvelými zľavami na Wolte. S doručením.Objednaj si jedlo
15. januára 2022, 14:30
Čas čítania 10:23
Ema Stanovská

Podľa odborníkov má Plačkovej káva hodnotu 2 eurá, nie 10. Zisťovali sme, či káva slovenských influencerov stojí za to

GASTRO INFLUENCERI KÁVA
Uložiť Uložené
Gastronovinky na Refresheri ti prináša WoltObjednaj si jedlo

Niektoré kávy nemajú ani zďaleka hodnotu odpovedajúcu cene, odborníci našli v baleniach aj spálené zrná, niektorým káva smrdela.

Po kolagéne a CBD sa na Instagrame čoraz častejšie stretávame s novým fenoménom influencingu – „private label“ kávami. Známe osobnosti dajú svoje meno či tvár na kávu a využívajú státisícovú komunitu followerov na jej predaj. Vedia však, čo v skutočnosti predávajú? A má táto káva skutočne takú hodnotu? 

Či je káva dobrá alebo zlá, je záležitosťou chuti a preferencie každého konzumenta. Jej kvalitu však vieme určiť pomerne jednoducho – a nie na základe ceny. Stačí sa pozrieť na jej obal. Z akej oblasti pochádza? Ide o 100-percentnú arabicu alebo zmes s robustou? Kde bola káva pražená a ako? Aký má chuťový profil? V pozadí sú, samozrejme, aj etické otázky – v akých podmienkach pracujú farmári a dostávajú riadne zaplatené?

Na samotnom konci môžeme, samozrejme, skúmať aj to, ako pripravená káva vo výsledku vyzerá a chutí. Keďže my nie sme odborníci na kávu, rozhodli sme sa obrátiť na expertov a pražiarov, ktorí sa káve (prakticky aj teoreticky) venujú dlhé roky. V tomto článku sa konkrétne pozrieme na kávu od influencerky Zuzany Plačkovej, futbalistu Mareka Hamšíka a rapera Majka Spirita. 

Keďže kávy boli skúmané len na základe bežne dostupných informácií, nie objektívneho meradla, nejde o odborné stanovisko, ale názor viacerých odborníkov. Ak sa objavila konštruktívna kritika, influenceri s ňou boli konfrontovaní a mali priestor reagovať na ňu.

Prečo je nekvalitné drahé?

Ladislav Király je novinár a zakladateľ úspešného blogu Blogu o káve. Spýtali sme sa ho, ako môžu bežní spotrebitelia rozoznať kvalitnú výberovú kávu od komoditnej, zvyčajne lacnejšej, ktorú bežne nájdeš v supermarketoch.

Odporúčané
Fotografka Katarína Šlesárová: Pomohol mi aj Sajfa s Veronikou. Rytmusovi môj štýl fotenia sedí, v Dubaji sme sa stretli náhodou Fotografka Katarína Šlesárová: Pomohol mi aj Sajfa s Veronikou. Rytmusovi môj štýl fotenia sedí, v Dubaji sme sa stretli náhodou 21. februára 2024, 9:30

„Komoditná káva je súhrn rôznych káv z mnohých rôznych regiónov, prípadne štátov. V skutočnosti nikto nevie odkiaľ. Na obale kávy Lavazza je napísané „Pôvod: Taliansko“. V Taliansku pritom žiadna kávová plantáž nie je. Instantné kávy ako Nescafé neuvádzajú vôbec nič a to je prvý dôkaz toho, že ide o komoditnú kávu v najširšom zmysle slova,“ vysvetľuje.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Zdroj: Unsplash

„Pri komoditných kávach ide o zmes zŕn z celého sveta, ktoré sa potom štandardizujú – dostávajú na podobnú chuťovú úroveň – prepražením. A preto sú horké bez akéhokoľvek charakteru.“

Pravým opakom toho je výberová káva. Na obale takejto kávy nájdeš dokonca aj farmára, ktorý ju vypestoval, nadmorskú výšku pestovania, konkrétnu odrodu arabicy či spôsob spracovania kávových čerešní. „Vďaka tomuto všetkému viete, čo približne očakávať, pretože káva z Etiópie bude prirodzene kyslejšia a ovocnejšia ako káva z Kuby. Zákazník si tak vie vybrať a našiť si niečo na mieru svojich preferencií.“ 

Problémom je, že komoditná a výberová káva môžu v skutočnosti stáť rovnako. Ako je to možné? „Malé pražiarne vedia kávu vyprodukovať za rozumné peniaze. Veľké pražiarne ju síce napražia lacno, ale k tomu musia prirátať gigantický marketing, ktorým tu nekvalitu potrebujú prekryť,“ vraví Király.

Na káve od Plačkovej prerobíš

Plačkovej Queen Bio zrnková káva Brazil India je tvorená zo 70 % arabicou, z 30 % robustou. Na e-shope mozli.sk sa píše, že pochádza z najkvalitnejších odrôd na svete. V opise je uvedená „aróma“, spôsob spracovania a tri regióny, z ktorých káva pochádza – Luisburgo Brazília, Kerala a Kernataka v južnej Indii. 250-gramové balenie stojí 9,60 eura.

Na túto aj ďalšie kávy sa pozrel Király spolu s majiteľmi malých slovenských pražiarní Illimité Coffee Roasters, Barista Coffee Roasters a treťou, ktorá nechcela byť menovaná. Majiteľ Illimité Lukáš Kubíny pôsobí na trhu už od roku 2014, za to obdobie bol v kontakte s dvadsiatimi šiestimi rôznymi farmármi po celom svete, z ktorých sa za posledné roky stali aj úspešní exportéri. Na strednej zdravotníckej škole študoval analytickú chémiu v odbore farmaceutický laborant. Majiteľ Barista Coffee Roasters Miroslav Boltvan aj tretí nemenovaný pražiar majú s kávou 10-ročné skúsenosti.

Spoločne zistili, že káva, ktorú Plačková predáva za takmer 10 eur, má v skutočnosti hodnotu niečo vyše 2 eur.

„Ak by káva mala hodnotu tých takmer 10 eur za 250 gramov, musela by byť presne zacielená na konkrétnu farmu, prípadne do veľmi malého regiónu. Musela by byť niečím unikátna. Máme tu pražiarne, kde aj takéto dobre zacielené kávy stoja okolo 6 až 8 eur,“ vysvetľuje Király.

káva plačková
Zdroj: mozli.sk

„Plačková má síce uvedené približné regióny, ale indická Kerala má 35 miliónov obyvateľov a Karnataka 64 miliónov. Ide teda o kávu z veľmi širokého regiónu, ktorá je navyše zmiešaná s kávou z Brazílie. To akoby nedáva takmer žiadny zmysel – zmiešanie troch rôznych regiónov, v ktorých sa pestuje plno rôznych odrôd. Navyše je tam aj arabica a robusta. Keby kúpili dobrú kávu, nikdy by ju s ničím nezmiešali. Také kávy majú reálne hodnotu 2 eur za balenie.“

Odporúčané
Tomáš prenajíma luxusné autá a nehnuteľnosti v Dubaji: Modelky sa s autom len odfotia, niektoré nemajú ani vodičák (Rozhovor) Tomáš prenajíma luxusné autá a nehnuteľnosti v Dubaji: Modelky sa s autom len odfotia, niektoré nemajú ani vodičák (Rozhovor) 18. februára 2024, 14:30

Zuzana Plačková nám na názor pražiarov odpísala, že si máme doštudovať, kde sa momentálne pohybuje cena surovej kávy, a že je to – vrátane jej kávy – okolo 6 eur. Obrátili sme sa preto opäť na pražiarov. Dostali sme odpoveď, ktorá naznačuje, že jej káva má k tej komoditnej veľmi blízko.

„Cenu komoditnej kávy vieme nájsť na webe, lebo sa s ňou obchoduje na burze. Aktuálna cena v tejto chvíli je 2,317 dolára za 0,45 kg, teda okolo 5 eur za kilo. Plačková kupuje za 6 eur, je veľmi blízko komoditnej kvalite. Po prepočítaní to teda vychádza 1,50 eura za 250 gramov kávy. Ak k tomu prirátame upraženie kávy a balenie (0,40 eura), tak to vyjde na viac ako 2 eurá na balenie, ale ďaleko sme aj tak neboli.“

Pre porovnanie, nemenovaný výberový pražiar nám povedal, že kávu kupuje za 12,20 eura na kilo, pričom sa predáva za takmer rovnakú cenu ako tá od Plačkovej.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ladislav Király-kávový bloger (@ladislavkiraly)

 Pozitívum je, že káva sa praží v slovenskej pražiarni. Plačková vraví, že si ju vybrala z viacerých dôvodov: „Majú kávových expertov, ktorí sú známi aj v Rakúsku, denne upražia dve tony kávy, čo sa podpísalo na ich bohatých skúsenostiach. Hoci si stále uchovávajú tradičný bubnový spôsob praženia kávy, využívajú aj moderné technológie. Vedia vyhovieť nárokom aj náročnej klientely, keď v budúcnosti budem chcieť robiť ešte viac exkluzívnejšej kávy.“

Odporúčané
FOTO: Nestačí dobrá fotka na Instagram, dôležitá je praktickosť. Pozri si, ako štýlovo býva Zuzana Záhorová FOTO: Nestačí dobrá fotka na Instagram, dôležitá je praktickosť. Pozri si, ako štýlovo býva Zuzana Záhorová 5. februára 2024, 12:30

Táto pražiareň sa však podľa Ladislava Királyho venuje len káve komoditnej kvality a orientuje sa na určitú cieľovú skupinu. „Arabicu a robustu v pomere 70 : 30 predáva za 6,90 eura, čo je podľa mňa pomerne veľa. Ale stále výrazne menej ako cena u Plačkovej.“

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ladislav Király-kávový bloger (@ladislavkiraly)

Na záver nás, samozrejme, zaujímalo, čo hovoria slovenskí pražiari na chuť Queen Bio kávy. Miroslav Boltvan z lučeneckej pražiarne Barista Coffee Roasters, ktorý si kávu objednal cez mozli.sk, má na ňu jasný názor:

„Hneď po otvorení sa ukázalo to, čo som aj čakal. Na povrch zŕn prenikali oleje, čo znamená, že káva je prepražená. Má dosť nepríjemnú vôňu, ktorá je zapríčinená nekvalitnou prepraženou robustou. Pripravil som si z nej espresso a bolo to cítiť už na vôni. Chuť bola nepríjemne horká, zemitá. Táto káva rozhodne nikomu neprinesie žiadny chuťový zážitok.“

Plačková nám odpísala, že robustu z dvoch oblastí použila na „zvýraznenie chuti“ a duchaplne dodala, že „každému pravému kávičkárovi káva vonia a komu nevonia, mal by si umyť ruky“. Samozrejme, opäť je to vec názoru – ak máš radšej tmavšiu a horkejšiu taliansku kávu, nie je na tom nič zlé. Káva, z ktorej cítiť spáleninu, už však v poriadku nie je.

Etiópia zo Strednej Ameriky od Hamšíka

Ďalšou skúmanou kávou je Hamšík Coffee od futbalistu Mareka Hamšíka. Ten predáva na svojej stránke aj talianske vína, prosecco, čaje či šiltovky. 250 gramov zrnkovej kávy predáva za o čosi menej ako Plačková, za 8,40 eura. O káve si môžeme prečítať, že je to „zmes kávy plnej intenzívnej chuti horkého kakaa. Krémová a zamatová. Z kávovníka arabica (80 %) a kávovníka robusta (20 %) z vybraných plantáží v Strednej Amerike“.

Odporúčané
Robo mal mladé Slovenky predávať desiatkam mužov. Vzali ho do väzby, prípad odhalili influenceri Fiki Sulík a Lenočka Robo mal mladé Slovenky predávať desiatkam mužov. Vzali ho do väzby, prípad odhalili influenceri Fiki Sulík a Lenočka 1. februára 2024, 19:04

Jeden z mínusov je, že v opise produktu nie sú uvedené konkrétne oblasti, v ktorých sa káva pestuje, myslí si Király. „Vraj má kávy z vybraných plantáží v Strednej Amerike – nejaký copywriter mu to napísal takto pekne, aby to dobre vyznelo. Ak by to boli vybrané konkrétne plantáže, nemali by problém vymenovať ich.“

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Marek Hamšík (@marek_hamsik_17_official)

„S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou ide o komoditnú kávu. Dovolil by som si tvrdiť, že z celého sveta, ale zacielili si to akože takto, lebo je to de facto nedokázateľné. Tak napísali aspoň niečo nekonkrétne o Strednej Amerike,“ dodal.

Futbalistu sme sa preto priamo opýtali, z ktorých oblastí konkrétne pochádza jeho káva. Odpovedal, že „arabica zmes“ je tvorená zrnami z Brazílie, Etiópie a Kolumbie a robusta je z Guatemaly. Zo Strednej Ameriky je teda len robusta z Guatemaly, zvyšné kávy sú z Južnej Ameriky či dokonca z Afriky. Teda z celého sveta, ako predpokladal Király. „Brazília a Kolumbia by sa ešte mohli podobať, ale Etiópia je úplne iná, odtiaľ sú kávy kyslé. Im je to však jedno, lebo prepražením ju zoštandardizujú na nejakú klasickú chuť.“

Ak je káva naozaj kvalitná, prečo by ju niekto miešal s tromi ďalšími odrodami? Aj keby kvalitná bola, táto „drobnosť“ dokazuje, že Hamšík sa v skutočnosti o svoju kávu veľmi nezaujíma. 

„Keď pracujete so surovinou, nech už je akákoľvek, mali by ste o nej vedieť čo najviac. V ideálnom prípade všetko,“ hovorí Lukáš Kubíny z Illimité Coffee Roasters. „A, samozrejme, rovnako to je aj s jej producentom. Pretože v prípade komerčnej kávy to často nie je len o menej kvalitnej surovine, ale aj o spornej etike – teda ako zaobchádzali s farmárom a za akú cenu od neho napríklad vykúpili kávu.“

Tí najlepší pražiari majú kávu preštudovanú do detailov a farmárov často poznajú aj po mene. „A presne o tomto by to celé malo byť, o vzťahoch, vzájomnej podpore, dobrých a ľudských činoch. Viem, od koho kávu nakupujem, koľko za ňu dotyčný dostane a že jej producent môže žiť so svojou rodinou v ľudských podmienkach. Nie v drevenici bez elektriny a pitnej vody, po ktorú si musí chodiť do susednej dediny,“ dopĺňa Kubíny.

Výhodou kávy Zuzany Plačkovej bolo, že sa praží na Slovensku. Hamšíkova káva sa praží v Taliansku, konkrétne v mestečku Conegliano vo firme Manuel. Hamšík nám napísal, že táto pražiareň vlastní najmodernejšiu pražiarenskú linku – kávové zrná sa pražia vzduchom. Práve v Taliansku sa praží väčšina komoditných, dotmava pražených káv.

Odporúčané
Moon Boots kedysi stáli 15 dolárov, dnes za niektoré zaplatíš stovky eur. Odkopírovala ich talianska influencerka Chiara Ferragni Moon Boots kedysi stáli 15 dolárov, dnes za niektoré zaplatíš stovky eur. Odkopírovala ich talianska influencerka Chiara Ferragni 17. januára 2024, 9:30

„Keďže káva je pražená a balená v Taliansku, môžeme očakávať, že to bude káva podobná veľkým talianskym značkám. Po otvorení sa mi to potvrdilo,“ hovorí Boltvan, ktorý kávu kúpil v Tescu. „Je dosť dotmava pražená, no o niečo menej ako pri Plačkovej káve. Ku mne sa káva dostala štyri mesiace po pražení, predpokladám podľa dátumu spotreby, a už to bolo na nej aj dosť cítiť. Keď som si z nej pripravil espresso, horkosť bola jemnejšia, no stále dominovala. Nasledovala ju sladká dochuť, bolo však cítiť, že káva má tých pár mesiacov po pražení.“

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Ladislav Király-kávový bloger (@ladislavkiraly)

Futbalistu sme sa spýtali, či vie dokázať, že jeho káva má hodnotu uvedenej ceny. Odpísal nám toto: „Naša spoločnosť si zakladá na kvalite. Káva, ktorú ponúkame, má 70-ročnú tradíciu. Pri rozhodovaní, akú kávu budeme ponúkať, sme išli na istotu talianskej tradície, kvality a chuti. Pri našej káve sme zvolili kombináciu dvoch druhov, aby sme išli zlatou strednou cestou. Slovenský trh, ako aj slovenský zákazník je veľmi rozmanitý, náročný neustále sa mení a aj my vidíme posun v tom, ako si Slováci začínajú uvedomovať, na čo a za akú kvalitu minú svoje peniaze.“

Spiritova káva – najlepšia alebo zuhoľnatená? 

Na záver sme sa s odborníkmi pozreli na kávu rapera Majka Spirita. Vo svojom e-shope má až päť druhov a prvýkrát môžeme vidieť, že v názve nie je meno influencera, ale pôvod kávy – rovnako ako v prípade kvalitnejších predajcov. V opise má uvedený región aj konkrétnu farmu, z ktorej káva pochádza, chuťový profil, stupeň praženia aj spracovanie. Väčšina káv je 100 % arabica, jedna je zmes 70 % arabicy a 30 % robusty. 250-gramové balenia rôznych druhov káv stoja od 8,90 do 9,90 eura.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Majk Spirit (@majkspirit)

Aj podľa Boltvana a Királyho je práve táto káva zo všetkých troch skúmaných tá najlepšia. „Označiť mokrú metódu ako ,praná‘ vyznie zvláštne. No uvádzajú to, takže o zrnách aspoň niečo vedia. Pri Etiópii Sidamo píšu, že je to ,grade 2‘, teda nižší stupeň kvality, ale aj to je fajn, lebo aspoň to o tej káve vedia. Plačková a Hamšík išli do komoditnejšej kvality. Spiritovu kávu navyše praží slovenská pražiareň Samay, kde to podľa mňa robia celkom dobre,“ myslí si Király. 

Odporúčané
Youtuber Exploited prenajíma dizajnový byt na Airbnb: Z finančného hľadiska sa mi to oplatí, no bavia ma zážitky s hosťami (FOTO) Youtuber Exploited prenajíma dizajnový byt na Airbnb: Z finančného hľadiska sa mi to oplatí, no bavia ma zážitky s hosťami (FOTO) 16. januára 2024, 9:30

Dodáva však, že vzhľadom na stupeň kvality 2 nie je možné pýtať si za malé balenie 9,90 eura. „V tomto je akoby jeden z problémov. Ľudia dostanú priemernú kávu za veľa peňazí. U Plačkovej dostanú za rovnaké peniaze podpriemernú, pretože ju vôbec nevieme zacieliť a nepoznáme ani ten ,grade‘.“

Čo sa týka chuti, pražiari sa prvýkrát úplne nezhodli. Boltvan vyskúšal Etiópiu a bol spokojný. „Praženie a aj chuť kávy boli v poriadku. Vôňa espressa bola florálna, ako to pri Etiópiách býva, a chuť výrazne ovocná.“

Spirit na Instagrame píše, že pražiareň Samay je jedna z najstarších slovenských pražiarní a zároveň jediná, ktorá má certifikáty Bio aj Fair Trade. 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Majk Spirit (@majkspirit)

Kubíny z Illimité, ktorý testoval Spiritovu Brazíliu, si však myslí, že všetky tri kávy sú „na jedno kopyto“. „Môžeme rozlišovať len to, či to bolo viac alebo menej spálené. Či tam bolo viac defektov alebo menej. Z môjho pohľadu sú tieto kávy niečo, čo by sa nikdy nemalo dostať na trh, lebo s kávou to nemá nič spoločné. Komerčné kávy zo supermarketu za zlomok ceny sú rovnako dobré alebo lepšie ako tieto. Zákazník je v tomto prípade rukojemníkom.“

Kubíny konštatuje, že bol „úprimne zhrozený“, čo v balíčkoch od influencerov našiel. „Spálené, na viacerých miestach až zuhoľnatené zrno (typické chyby praženia nazývané aj ,tipping‘ či ,scorching‘). Káva, ktorá bola očividne stará a určite nie aktuálneho zberu, zrno bolo polámané a obsahovalo mnoho defektov.“

Na názor sme sa opýtali aj Petra Szabóa z pražiarne Coffeein, ktorá existuje od roku 2011. Spýtali sme sa ho, čo si o „influencer kávach“ myslí a čo by poradil kávičkárom, aby neplatili viac, ako je nutné.

„Influenceri na tom chcú zarobiť, pretože to teraz letí. Bežnému spotrebiteľovi viem odkázať len to, nech sa zaujíma hlavne o čerstvosť praženia kávy a následne, či bola pražená na Slovensku. Ak je káva čerstvá (max. mesiac od praženia) a bola pražená na Slovensku (influencer podporuje slovenských výrobcov pražiarov), tak smelo do nich. Ak vám káva bude chutiť, odporúčam kupovať ju priamo od pražiarov, pretože ušetríte veľa peňazí za prirážku na cene, ktorú si influencer pridá vďaka svojmu menu.“

Keďže názory na tieto kávy môžu byť rôzne, na základe objektívnych ukazovateľov môžeme povedať, že fanúšikovia Majka Spirita z toho vychádzajú najlepšie. Majú informácie o tom, čo pijú, a Spirit je voči spotrebiteľom férový. Samozrejme, kupovať môžeš aj kávy Plačkovej a Hamšíka, ak ich chceš podporiť a ich káva ti chutí. Stále však platí, že za rovnakú cenu nájdeš na Slovensku oveľa kvalitnejšiu kávu. 

Influenceri vs. poctiví pražiari

„Nerozumiem, prečo si konzumenti myslia, že je ,úplne top‘ vypiť si kávu od známej osobnosti, aj keď to, čo je v balíku, má bližšie k súprave na skicovanie ako ku káve,“ hovorí Kubíny. „Mnoho pražiarov sa k tejto téme nevyjadrí, pretože tvrdia, že takéto produkty cielia na úplne inú klientelu. Čo si ja nemyslím, pretože nikdy nevieme, či raz o výberovku neprejaví záujem aj spotrebiteľ komerčnej kávy.“

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa ILLIMITÉ ROASTERS (@illimiteroasters)

Otázkou je: môže nový „kávový biznis“ influencerov ohroziť malých slovenských pražiarov? Na ich príjem, ako aj samotný kávový trh bude mať pravdepodobne veľmi malý vplyv. Ladislav Király si myslí, že síce podchytia časť trhu, ale vezmú kávičkárov len od silných značiek, ako Tchibo, Lavazza, Illy, Segafredo, Nescafé, Popradská a spol. Aj to len absolútne minimum, zlomok percenta. Problém však môže byť niekde inde.

Odporúčané
6 najluxusnejších lyžiarskych stredísk. Stretneš tu slovenské aj svetové celebrity 6 najluxusnejších lyžiarskych stredísk. Stretneš tu slovenské aj svetové celebrity 11. januára 2024, 16:30

„Keď si bežný zákazník kúpi kávu za 10 eur a bude rovnaká ako káva v supermarketoch, tak na hľadanie kvalitnej kávy definitívne zanevrie. Ako ho potom pražiar presvedčí o tom, že on mu za 8 eur ponúkne vyššiu kvalitu, z ktorej niečo bude mať?“ tlmočí Király názor slovenského pražiara, ktorý nechcel byť menovaný.

„Na druhej strane si však myslím, že dobrí a poctiví slovenskí pražiari – tí najlepší – prežijú tak či tak. A tí, ktorí neprežijú, si budú musieť nájsť iné pole pôsobnosti. Takto to v trhovej ekonomike chodí a tak je to fajn,“ uzatvára Király.

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa barista roasters (@barista_roasters)

Domov
Zdieľať
Diskusia