5. januára 2022 o 8:17
Eduard Starkbauer

Ďalekohľad Jamesa Webba úspešne rozprestrel slnečný štít

Zdroj: Flickr/NASA’s James Webb Space Telescope/na voľné použitie
NEWS VESMÍR

Informáciu potvrdila NASA. Riskantný kľúčový manéver bol bez komplikácií.

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba úspešne rozprestrel všetkých päť vrstiev slnečného štítu. Ten má chrániť citlivé prístroje teleskopu pred teplom zo slnečného žiarenia.

Magazín The Science označil manéver za najriskantnejší v celej vesmírnej misii. Štít má veľkosť tenisového ihriska a jeho správne fungovanie je pre úspech misie absolútne nevyhnutné. Ďalekohľad začal svoju vesmírnu púť 25. decembra po viac ako tridsaťročnom vývoji.

Manažér operácií vesmírneho ďalekohľadu Keith Parrish v živom vysielaní NASA priznal, že najskôr nečakal otvorenie viac ako prvých troch vrstiev. „Tím postupoval mimoriadne hladko. Pôvodne sme chceli rozprestrieť len jednu. Spýtali sa ma však, či môžu pokračovať, a ja som ich musel takpovediac držať na uzde.“

Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť Ak si milovník vesmíru, v Brne je miesto pre teba. Pozri si, ako vyzerá štúdium kozmických technológií a kde sa môžeš uplatniť 11. januára 2024 o 9:00

Výsledný tvar diamantu začal získavať kontúry už v pondelok 3. januára. Pôvodne sa mala systémom motorčekov a káblov rozprestrieť jedna vrstva denne. Po otvorení poslednej vrstvy sa v kontrolnom stredisku ozval nadšený potlesk.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa NASA James Webb Telescope (@jameswebb_nasa)

Vesmírny ďalekohľad uskutočnil manéver vo vzdialenosti 879 000 kilometrov od planéty Zem. The Science upozorňuje, že napriek tomu, že celý manéver dôkladne otestovali, ani tie najlepšie technológie na Zemi nemôžu úplne nasimulovať vesmírne podmienky beztiaže.