Nadácia Orange, IPčko a iniciatíva #Kto pomôže Slovensku ti pomôžu zlepšiť tvoju psychickú pohodu.
Myslia na tých, ktorí s vypätím síl dennodenne zachraňujú životy. Nadácia Orange spolu s občianskym združením IPčko predstavili Krízovú linku pomoci. Tento rok sa spojili aj s iniciatívou #Kto pomôže Slovensku. Ich cieľom je poskytnúť našim zdravotníkom a zdravotníčkam úľavu na duši a prispieť k lepšej psychike.
Krízová linka pomoci je momentálne jednou z najvyužívanejších na Slovensku. Technické riešenie linky zabezpečil Orange v rekordnom čase 12 dní. IPčku vytvoril bezplatné číslo 0800 500 333 a poskytol ďalších 8 mobilných čísel. Enormný nápor kontaktov umožňuje, aby sa na linku dovolal až každý šiesty človek. Nadácia Orange sa rozhodla linku v predvianočnom exponovanom čase opäť finančne posilniť a ponúknuť adresnú pomoc zdravotníkom.
„Z dlhotrvajúcej pandemickej situácie sme vyčerpaní všetci. Keď sme sa dozvedeli, čomu čelia zdravotníci a zdravotníčky v nemocniciach s limitovanými kapacitami a pribúdajúcimi prípadmi nakazených či dokonca so stratami ľudských životov, uvítali sme prístup iniciatívy #Kto pomôže Slovensku. Chceme hľadať efektívne formy pomoci a aspoň malým krokmi podporiť našich zdravotníkov a zdravotníčky, ukázať im, že nám na nich záleží a že bez nich by sme to nezvládli,“ povedala Andrea Ungvölgyi, správkyňa Nadácie Orange.
Odborníci pozostávajúci zo psychológov sa dennodenne snažia pomôcť ľudom, ktorí mnohokrát nevidia zmysel vo svojich životoch. S príchodom Vianoc ich počet narastá. Tento fakt potvrdzuje aj psychológ a jeden zo zakladateľov IPčka Marek Madro: „Od januára do novembra tohto roka naši psychológovia a psychologičky z IPčka uskutočnili 64 217 krízových komunikácií s ľuďmi, ktorí na linkách pomoci hľadali pomoc a podporu v náročných životných situáciách. A hoci Krízová linka pomoci je tu pre všetkých, až 74 % zo všetkých pomáhajúcich a krízových komunikácií sme uskutočnili s mladými ľuďmi do 30 rokov. Stále častejšie sa nám mladí ľudia otvárajú s tými najnáročnejšími a najcitlivejšími témami, v ktorých boli dlho sami a bez pomoci. Veľmi intenzívne sú aj kontakty od zdravotníkov.“
Vyčerpaní zdravotníci si zaslúžia pozornosť
Marek Madro z IPčka zároveň uviedol, že v posledných týždňoch sú v intenzívnom kontakte so zdravotníkmi v prvej línii: „Sú unavení, vyčerpaní, prežívajú akútny stres. Pociťujú tiež hnev na to, keď sa spochybňuje existencia vírusu. V našom tíme sme premýšľali, ako byť zdravotníkom ešte viac užitoční, okrem toho, že im poskytujeme anonymnú prvú psychologickú pomoc na našich linkách pomoci.“
IPčko sa preto spojilo s Nadáciou Orange a iniciatívou #Kto pomôže Slovensku. Pre zdravotníkov pripravili plagáty a letáky, v ktorých nájdu techniky prvej pomoci zamerané na posilnenie duševnej imunity počas tretej vlny pandémie COVID-19, ktoré budú mať na oddeleniach v nemocnici.
IPčko zároveň poskytne zdravotníkom možnosť prednostne získať termín a objednať sa na konzultáciu so psychológom. Stačí, ak napíšu svoju prosbu na [email protected].
Sviatky bez stresu. Dá sa to?
Ak pociťuješ počas vianočných a novoročných sviatkov úzkosť, Marek ti ponúka niekoľko tipov, ako zvládnuť sviatky a ostať pritom úplne v pohode: „Nebojte sa svojim blízkym odhaliť to, čo aktuálne cítite. Porozprávajte sa o tom, čo prežívajú jednotliví členovia rodiny, a buďte si navzájom oporou. Limitujte sledovanie médií v spojitosti s pandémiou. Sústreďte sa len na informácie potrebné na vaše fungovanie. Zistite, čo všetko sa dá robiť a na čo bežne nemáte čas – napr. spoločenské hry, kreatívne činnosti, športové a oddychové aktivity.“
Viac informácií nájdeš na www.krizovalinkapomoci.sk a www.nadaciaorange.sk.