Max Verstappen je opäť lídrom šampionátu.
Pôvodne sa dnes malo pretekať na legendárnej Suzuke v Japonsku. Pri tejto príležitosti, ktorá súvisí aj s odchodom Hondy z formuly 1, si Red Bull pre svojho dodávateľa motorov pripravil pekné prekvapenie ako poďakovanie. Svoje monoposty a kombinézy pilotov zafarbil do bielo-červenej kombinácie ako odkaz na japonskú vlajku. Dokonca mená pilotov boli napísané japonskými znakmi.
Bohužiaľ, pandemické opatrenia v Japonsku nedovolili usporiadať Veľkú cenu, ktorá sa tak presunula do Turecka, a to na trať, kde bolo ťažké predpovedať, aké tempo budú mať jednotlivé tímy. Trať Istanbul Park sa jazdila minulý rok na novom asfalte, ktorý bol príliš klzký. Tento rok bola priľnavosť úplne iná a piloti jej mali dostatok.
Hamilton v piatok ukázal, kto je tu šéf
Už počas piatkových tréningov bolo jasné, kto má navrch. Prvý vyhral Lewis Hamilton v Mercedese nad Maxom Verstappenom v Red Bulle a Charlesom Leclercom vo Ferrari o vyše 4 desatiny sekundy. V tom druhom zvíťazil opäť. Tentoraz na druhej priečke skončil Leclerc, pričom Verstappen zaostal až o 6 desatín. Hoci od nasadenia noviniek Mercedesu v Silverstone majú strieborné šípy, s výnimkou VC Holandska, lepšie tempo ako konkurencia, a to ako v kvalifikácii, tak v pretekoch, ani samotní inžineri v Red Bulle nečakali až takéto problémy s nedotáčavosťou svojich monopostov a veľkú stratu na Mercedes.
Kvalifikácia suverénnym spôsobom pre Mercedes, Hamilton mení motor
V sobotu bol tradične na programe najskôr tretí tréning, v ktorom Red Bull ukázal mierny progres, ale nie dostatočný. Najrýchlejší čas sa prekvapivo podarilo zajazdiť Pierrovi Gaslymu v monoposte AlphaTauri, ktorý nasledovali oba Red Bully. Piloti Mercedesu si boli svojím tempom a nastavením monopostu pravdepodobne istí a vo vlažnom tempe odjazdili málo kôl bez pokusov o najrýchlejšie časy.
Mercedes sa navyše rozhodol, vzhľadom na dobré tempo, Hamiltonovi vymeniť pohonnú jednotku, čo znamenalo +10 miest na štarte v nedeľu v nádeji, že s využitím tímovej réžie by mohol dokonca aj vyhrať. Bolo však kľúčové zajazdiť kvalifikáciu čo najlepšie.
To sa nakoniec podarilo presne podľa predstáv jeho inžinierov. Hamilton vyhral kvalifikáciu o 130 tisícin pred tímovým kolegom Bottasom. Verstappen bol až tretí o vyše 3 desatiny a Pérez v druhom Red Bulle dokonca siedmy, čo znamenalo ideálny scenár pre Mercedes a najmä Bottasa, ktorý si vzhľadom na Hamiltonov trest pripísal druhú pole position v sezóne a osemnástu v kariére a na víťazstvo čakal od Ruska 2020 už dlhých 22 pretekov.
QUALIFYING CLASSIFICATION ⏱️@LewisHamilton quickest in qualifying 🚀
— Formula 1 (@F1) October 9, 2021
But @ValtteriBottas will start from pole in Istanbul due to his teammate's grid penalty 🚦#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/YaMFkU9Lhs
Veľká cena stratégie a intermediálok
Hoci predpoveď na nedeľu hovorila, že v Istanbule bude zamračené, dážď sa počas pretekov neočakával. Po dlhom čakaní na „mokrú“ Veľkú cenu sme sa dažďa aspoň čiastočne dočkali v závere minulých pretekov v Rusku a bola to poriadna divočina. A aby sme sa nesťažovali na nedostatok využitia monzúnok a intermediálok (pneumatiky do hustého dažďa a do prechodných podmienok, poz. red.) v tejto sezóne, zapršalo aj dnes pred pretekmi a na trati ostalo pomerne dosť vody. Štartovalo sa tak na intermediálkach, čo je obvykle predpoveďou zaujímavej Veľkej ceny, strategických súbojov a príležitosťou na prekvapivý výsledok.
Vzhľadom na podmienky na trati štart prebehol opatrne a bez problémov. Bottas si udržal prvé miesto pred Verstappenom a Leclercom. Najviac zarobil Sergio Pérez, ktorý predbehol Gaslyho s Alonsom a poskočil zo šiesteho miesta na štvrté. Pri tomto predbiehacom manévri Gasly smolne trafil Alonsa, ktorý sa roztočil a spadol takmer až na koniec, za čo Gasly dostal 5-sekundový trest.
Lewis Hamilton s novým motorom si podľa očakávaní pomerne ľahko poradil s Vettelom a ocitol sa za Tsunodom. Japonský mladík v službách AlphaTauri, sesterskej stajne Red Bullu, ho za sebou výbornou obranou držal až do ôsmeho kola. Vtom ho však Lewis pekným manévrom po vonkajšku v zákrute číslo 3 zdolal.
LAP 8/9 of 58
— Formula 1 (@F1) October 10, 2021
After stalking Tsunoda for several laps Hamilton finally gets past.
He then quickly reels in Stroll and moves up to P7#TurkishGP 🇹🇷 #F1 pic.twitter.com/sInnxTTF9S
Lepšie sa predieral dopredu Carlos Sainz vo svojom Ferrari, ktorý pre výmenu motora štartoval predposledný, no už po 10 kolách bol jedenásty. Druhý Španiel Alonso zažíval presne opačné pocity. Po ťukanci s Gaslym, ktorý ho poslal dozadu, roztočil Schumachera, za čo dostal, rovnako ako Gasly, 5-sekundový trest.