Limitované vína zdobia výnimočné etikety.
Si fanúšikom dobrého vína a rád podporuješ výnimočné slovenské značky? Zbystri pozornosť. Vinárstvo Matyšák totiž pre všetkých estétov a milovníkov dobrého vína vymyslelo niečo mimoriadne. Nemajú síce vlastný vinohrad, no aj tak majú špičkové hrozno a odvahu robiť veci inak. Vášeň a zanietenie majú aj bez storočnej tradície.
Originálna oslava
Toto netradičné slovenské vinárstvo, o ktorom si už určite počul, má tento rok 30. výročie a oslávi ho naozaj elegantne a originálne. Ako dôkaz svojho 30-ročného vinárskeho majstrovstva si v spolupráci so slovenskými umelcami pripravili limitovanú ponuku vín. Je to výnimočná zberateľská edícia, ktorá ťa svojím dizajnom určite zaujme. Všetky fľaše majú unikátne etikety, na ktorých sú diela od vybraných slovenských umelcov.
Každý z týchto umelcov je niečím výnimočný. Tvoria totiž, podobne ako samotné vinárstvo, netradičné umenie. Do tejto limitovanej edície vybrali vinári vína, ktoré mali už dlhší čas odložené v archíve bez etikiet a plánovali ich vytiahnuť pri nejakej špeciálnej príležitosti. Sú to najlepšie vína z daných ročníkov s archívnym potenciálom v drahých ťažkých fľašiach Burgunder.
Bez štetca, bez plátna, bez farieb
Vinárstvo Matyšák sa rozhodlo ukázať svoju netradičnosť na troch príkladoch výtvarného umenia, preto si vybralo umelcov, ktorí vytvorili tri výnimočné diela. Pri prvom z nich použili umelci namiesto plátna drevo, pri druhom sa originálny umelec rozhodol zahodiť štetec a pri tvorbe tretieho diela nepoužil umelec žiadnu farbu okrem čiernej. Tieto tri druhy netradične vytvoreného umenia sa stali akýmsi dokonalým odrazom troch hlavných odkazov vinárstva a premenili sa na limitované etikety. Premyslené, však?
1. téma: Vlastný vinohrad nerobí vinára
Práve vďaka tomu, že vinárstvo Matyšák nemá vlastné vinohrady, môže dlhodobo spolupracovať s tými najlepšími vinohradníkmi a mať prístup k špičkovému hroznu z rôznych oblastí. K tomuto posolstvu vymysleli vo vinárstve tému: Plátno nerobí umelca, tak ako vlastný vinohrad nerobí vinára. A takto zadanou témou sa inšpirovali umelci, ktorí plátno skutočne nepoužívajú.
Demjanovič a Mitríková použili namiesto plátna drevo a vďaka technikám vypaľovania do dreva a kolorovania vytvorili dielo s názvom Ručný zber. To sa potom prenieslo na etiketu Rizlingu rýnskeho z roku 2017, ktorý bol v roku 2018 zaradený medzi top 10 vín na prestížnej súťaži Alliances du Monde Wine & Barrel vo Francúzsku.
2. téma: Rodokmeň nerobí vinára
Možno si už počul o tom, že zakladateľ vinárstva Peter Matyšák nepochádza z vinárskej rodiny. A tak ďalším posolstvom značky je, že vinársky rodokmeň nie je predpokladom úspechu. K druhej zadanej téme – Štetec nerobí umelca, tak ako rodokmeň nerobí vinára – vytvoril umelec Marek Cina dielo s názvom Z vinohradu do pohára. A, samozrejme, nevytvoril ho pomocou štetca, ale z papierových výstrižkov.
Netradičné dielo sa následne prenieslo na etiketu vína Cabernet Sauvignon rosé z roku 2015. „Téma sa mi páčila, takže sa mi na nej pracovalo dobre. Spojenie farebných výrezov z papiera bolo pre mňa prirodzenou cestou. Z obsahovej stránky téma ponúkala veľa možností na stvárnenie. Som rád, že som mohol byť súčasťou takého pekného a milého projektu,“ uviedol umelec Cina.
3. téma: História nerobí vinára
Pre niekoho je 30 rokov dlhý čas, pre iného nie. Vinárstvu Matyšák sa však za toto obdobie podarilo vybudovať jedno z najúspešnejších vinárstiev a získať mnohé ocenenia. Matyšák je teda dôkazom toho, že na to, aby si vás ľudia vážili, nepotrebujete storočnú tradíciu. Tretím odkazom je teda téma Paleta nerobí umelca, tak ako história nerobí vinára.
V rámci tejto témy vzniklo zaujímavé čierno-biele komiksové dielo s názvom Záchrana hrozna. Vytvoril ho Martin Schwarz, ktorý používa len jednu farbu – čiernu. Tento komiks zdobí etiketu na fľaši Frankovky modrej z roku 2012.
Svoje vízie premenili na úspešný slovenský príbeh
Peter Matyšák vinárstvo oficiálne založil v roku 1991, no skúsenosti zbieral už dávno predtým. Víno začal robiť už v 80. rokoch, keď mu jeho svokra zverila malú výmeru vinohradu za domom. Jeho podnikavý duch a chuť priniesť na Slovensko niečo výnimočné a kvalitné ho poháňali stále vpred.
A tak rok čo rok investoval celú tržbu do ďalšieho rozvíjania podniku, a to napríklad do nákupu nových sudov, rozvoja nových technológií a zamestnávania kvalitných ľudí. Triumf prišiel neskôr v podobe úspešného predaja na celom Slovensku, ako aj množstva ocenení z medzinárodných vinárskych súťaží v Paríži, Madride či Japonsku.
Bez vinohradov
Aj napriek tomu, že vinárstvo Matyšák nemá vlastné vinohrady, už trikrát bolo vyhlásené za vinárstvo roka. „Nemáme vlastné vinohrady, ale práve preto si môžeme vyberať z tých najlepších. Dlhodobo spolupracujeme s našimi dvornými vinohradmi, kde nám majstri vinohradníci garantujú špičkové hrozno. Spracovávame asi najviac odrôd spomedzi všetkých slovenských vinárstiev,“ vysvetlil Peter Matyšák. Víno majú v archívnej vínnej pivnici z roku 1904, ktorá je jednou z najväčších v strednej Európe. Svoje produkty už vyviezli do USA, Japonska, Číny či Ruska a ich šťavu dokonca pijú aj v Iraku. Okrem stopercentnej hroznovej šťavy vyrábajú aj zdravé hroznové nanuky a s originálnymi nápadmi ešte rozhodne nekončia.