Facebook sa však bráni, že príspevkov s dezinformáciami je oveľa menej ako tých overených.
Sociálne siete ponúkajú svojim používateľom zábavu, prístup k dianiu vo svete a spájajú ich aj v ťažkých časoch. Na ich používanie však môžu doplatiť tí naivní a neopatrní, pretože sa na nich okrem legitímnych informácií šíri aj množstvo nepravdivých a zavádzajúcich.
Nová štúdia, ktorú spracovali výskumníci z New York University a Université Grenoble Alpes, študovala správanie ľudí pri čítaní príspevkov. Na účel výskumu použili až 2 500 rôznych príspevkov zverejnených na Facebooku medzi augustom 2020 a januárom 2021.
Ako priblížil portál Business Insider, príspevky obsahujúce nepravdivé informácie, hoaxy a konšpirácie mali na Facebooku šesťnásobne viac interakcií – teda lajkov, komentárov a zdieľaní. Z opačnej perspektívy to teda znamená, že na príspevky z overených a legitímnych zdrojov kliklo menej ako 20 % z počtu používateľov, ktorí klikli na dezinformujúce príspevky.
Rovnaká štúdia zistila aj to, že najviac interakcií dostávajú dezinformácie od silno pravicových alebo silno ľavicových politických strán, oba druhy približne rovnako. Treba však pripomenúť, že silní pravičiari všeobecne dezinformujú viac než ľavičiari.
Na výsledky štúdie reagoval aj hovorca Facebooku. Ten pre portál Business Insider povedal, že je dôležité nemýliť si počet interakcií a počet videní príspevku. „Keď sa pozriete na obsah, ktorý na Facebooku vidí najviac ľudí, nezhoduje sa s obsahom, ktorý skúmala štúdia. Dokazuje to verejne známy prehľad obsahu aj štúdia Social Science One.“
Facebook následne zablokoval výskumníkom z New York University prístup k ich dátam, tvrdiac, že spôsob, akým ich zbierali, bol v rozpore s dohodou s Federálnou obchodnou komisiou.
Vo výsledku teda štúdia poukazuje na to, že na príspevky obsahujúce dezinformácie alebo zavádzajúce skutočnosti klikne približne šesťkrát viac užívateľov z celkového počtu tých, ktorí daný príspevok videli. Všeobecne však vieme hovoriť o tom, že príspevky s dezinformáciami nemajú v absolútnom meradle šesťkrát viac interakcií ako príspevky s overenými informáciami, pretože ich je, aspoň na Facebooku, oveľa menej.