Kryptomeny, blockchain a NFT. Tieto tri slová momentálne rezonujú vo svete zberateľov, kde sa momenty z NBA predávajú za 200-tisíc alebo 10-sekundové videá s Donaldom Trumpom rovno za 6,6 milióna.
Časy, keď mohol človek vložiť do najväčších kryptomien zopár stoviek eur a stále existovala šanca, že sa raz stane milionárom, sú už dávno preč. V súčasnosti môžeš takéto riskantné pokusy skúšať na nových a neoverených kryptomenách, ale ak vložíš 100 eur do bitcoinu, tak môžeš na svoj prvý milión zabudnúť.
Trendy pokročili a zrejme najväčším hitom súčasnosti sa vo svete kryptomien stali nenahraditeľné tokeny alias NFT. Pre človeka, ktorý sa nikdy o kryptomeny nezaujímal, rozhodne nejde o familiárnu problematiku, ale fungovanie týchto NFT tokenov je v skutočnosti celkom jednoduché.
- Ako zberateľské momenty z NBA pobláznili milióny ľudí.
- Či ľudia kupujú 10-sekundové videá z basketbalu za 200-tisíc dolárov.
- Ako sa kedysi míňali stovky tisíc dolárov na animované mačičky na blockchaine.
- Prečo je NFT budúcnosťou zberateľstva umenia aj športových kartičiek.
- Ako niekto spálil Banksyho obraz, aby ho mohol premeniť na digitálne NFT.
- Ako technológia blockchain pomáha obchodovaniu s unikátnymi predmetmi.
- Ako zberateľ premenil 66-tisíc na 6,6 milióna dolárov vďaka videu.
- Kde si dnes môžeš unikátne NFT diela kúpiť priamo od umelcov.
- Či môže NFT jedného dňa konkurovať gigantom ako Amazon.
Unikátne, nenahraditeľné a originálneBežné kryptomeny ako bitcoin pôvodne vznikli s myšlienkou postupne nahradiť eurá a doláre ako platidlá budúcnosti. Fungujú na princípe technológie blockchain, čo je, ľudovo povedané, decentralizovaná databáza, ktorá je plne verejná a nespravuje ju žiadna tretia strana, takže ju nekontroluje štát ani banka. Každý bitcoin je pritom nahraditeľný a vymeniteľný za iný bitcoin, uvádza The Verge.
Ak si investoval a máš bitcoin vo virtuálnej peňaženke, tak má rovnakú hodnotu ako bitcoin, ktorý by mal v peňaženke tvoj kamarát. V tomto bode do hry vstupujú nenahraditeľné tokeny alias NFT. V praxi ide o akékoľvek unikátne výtvory, umelecké diela, obrázky, gify či zberateľské kartičky, ktoré sú unikátne a existujú len v jednom vyhotovení.
Day 65: a 365 day photo tribute to collecting.
— ENSportsCards (@ENSportsCards1) March 7, 2021
Today, wave 4 of @blakejamieson 1951 Topps set arrived. Its a nice "little" set with a mix of current stars, HOFers & rookies. #cardart has become a fun part of #WhyICollect, and I was happy to add this. Here are all 52 cards. pic.twitter.com/OUN2MeFyRW
Športové kartičky ako z balíčkov v detstve
Vďaka blockchainu sú v tejto decentralizovanej databáze zapísané nadobro, takže keby ich chcel niekto sfalšovať a predať ako originál, potenciálny kupec vie po skontrolovaní blockchainu rýchlo zistiť, či ide skutočne o originálny výtvor alebo len o napodobeninu.
Spomínaš si, ako si v detstve zbieral kartičky hokejistov, futbalistov či rozširoval svoju kolekciu pokémonov? Takto to funguje, avšak tentoraz už kartičky nemáš fyzicky v rukách, ale zbieraš ich vo virtuálnom svete.
Možno sa divíš, že takéto zbieranie predsa odstraňuje radosť z fyzického zberateľského kúska v tvojej izbe, lenže veľkí zberatelia majú radosť. Vďaka blockchainu im nikto nemôže spochybniť vlastníctvo, originalitu a hlavne nehrozí, že by svoje umelecké diela alebo kartičky dostali poškodené.
Not bad for my first ever @nba_topshot pack! #seeingstars pic.twitter.com/CSbKolkPpv
— Tony Perez (@pereztony) March 6, 2021
10-sekundové videá z NBA za 200-tisíc dolárov
Azda najhorúcejším zberateľským trendom NFT výtvorov, ktorý je dostupný širokej verejnosti, sa stala platforma TopShot od americkej NBA. Svetoznáma basketbalová liga sa rozhodla umožniť fanúšikom zbierať legendárne momenty zo zápasov – či už historických, alebo súčasných – a vďaka blockchainu vytvorila jednoduchý spôsob, ako tieto momenty ľudia dokážu predávať, informuje Dapper Apps.
Moment získaš rovnako, ako by si kedysi získal futbalovú kartičku. Kedysi sme nakupovali balíčky s kartičkami v obchodoch, dnes stačí vložiť peniaze do virtuálnej peňaženky a môžeš sa pustiť do obchodovania. Najskôr sa treba postaviť do radu, pretože dostupných balíčkov je momentálne zakaždým len obmedzené množstvo a dopyt je príliš veľký.
Ceny balíčkov sa líšia – od zopár dolárov cez balíčky za 15 dolárov až po raritné kúsky za 200 dolárov. Nikdy nevieš, aké momenty, a teda krátke digitalizované videá legendárnych situácií z basketbalovej NBA, si vytiahneš. Ak sa ti pošťastí, na digitálnej tržnici potom môžeš svoje momenty slušne predať, uvádza CNBC.
Keďže dopyt je v tejto chvíli oveľa väčší ako ponuka, ceny za jednotlivé momenty sa pri tých najvzácnejších šplhajú do výšin. Unikátne momenty LeBrona Jamesa či Ziona Williamsona sa predali za približne 200-tisíc dolárov. Hodnotu týchto novodobých zberateľských kartičiek pritom určuje trh, dopyt a ponuka.
Breed your very own Meowthulhu Kitty by @Hackatao before the window closes on Oct 31!
— CryptoKitties (@CryptoKitties) October 25, 2020
👉 Use KittyHelper to find Purrstige genes https://t.co/GdXfgb6AR8
👉 Buy a daemonwings Kitty from the market https://t.co/xNt3DhBhkz
Get busy while breeding fees are still 0.008 ETH! pic.twitter.com/RDyf18hIt4
Všetko sa to začalo animovanými mačičkami
Zbieranie momentov z NBA zabezpečuje po technologickej stránke kanadská spoločnosť Dapper Labs. Jej zakladatelia sa špecializujú na vytváranie zberateľských kúskov na blockchaine už roky, pretože v roku 2017 stáli za populárnou hrou CryptoKitties.
Majitelia kryptomeny ethereum bláznivo túžili zozbierať čo najviac animovaných mačiek, o ktoré sa mohli starať, a chváliť sa priateľom aj neznámym ľuďom na internete svojou kolekciou. Zrejme vtedy Dapper Labs pochopili, ako môžu svoj koncept preniesť zo sveta animovaných mačiek do sveta profesionálneho športu.
Spoluprácu s NBA nadviazali Dapper Labs už v roku 2019, ale trvalo mesiace, kým technológiu optimalizovali natoľko, aby mohli platformu Top Shot sprístupniť verejnosti. Zatiaľ oznámili viac ako 230 miliónov dolárov na tržbách, čo však do veľkej miery spôsobilo obchodovanie na tržnici medzi používateľmi namiesto nákupu balíčkov kariet, uvádza Sporttechie.
Ako však Dapper Labs a NBA na obchodovaní s kartičkami zarábajú? To je jednoduché. Svoju maržu získavajú pomocou poplatkov pri vkladaní peňazí na účet, vydávaní nových balíkov aj obchodovaní medzi používateľmi. Celé zbieranie kartičiek funguje na blockchaine zvanom flow, ktorý Dapper Labs vytvorili, aby mohli zabezpečiť miesto, kde zostávajú všetky zberateľské momenty zaznamenané unikátnymi kódmi. Tie nikto nedokáže sfalšovať.
.@nba_topshot changed the game with provable scarcity.
— Beanie (@beaniemaxi) March 5, 2021
There is only 32 Lebron Holo moments. Less than what exists of the T-206 Honus Wagner.
Legacy sports card companies rekt everybody with infinite supply.@Topps Cal Ripken Jr. rookie is worth less today than 30 years ago. pic.twitter.com/Zm5dVAdpIK
Transparentný NFT zabijak Amazonu?
Projekty ako Splyt však chcú pomocou technológie blockchain a zapisovania produktov ako NFT vytvoriť konkurenciu gigantom ako Amazon. Kryptomeny inšpirovali množstvo spoločností a vývojárov k prechodu na decentralizovanú ekonomiku, v ktorej sa z transakcií postupne vyparia tretie strany a namiesto zasahovania do obchodovania budú mať firmy a jednotlivci možnosť predávať si produkty medzi sebou bez strachu, že by mohlo ísť o falzifikáty.
Šéf projektu Cyrus Taghehchian vysvetľuje, že Splyt je založený na dôvere a transparentnosti. „Splyt je NFT infraštruktúra, ktorá decentralizuje e-commerce vytvorením p2p [sieť peer to peer – pozn. red.] e-comm zásobovacieho reťazca. Predajcom umožňujeme premeniť svoje inventáre na eNFT (e-commerce NFT), ktoré potom môžu rozoslať do všetkých obchodov v našej sieti, čím vytvárame sieť super affiliate predaja,“ konštatuje.
Vďaka tomu neexistuje spôsob, ako by mohli predajcovia svoje produkty predávať na dvoch miestach naraz, keďže každý produkt bude mať unikátny eNFT kód.
Splyt plánuje premeniť e-commerce na svet, v ktorom bude môcť predávajúca spoločnosť priradiť každému svojmu produktu eNFT, takzvaný e-commerce non fungible token, čo by malo zvýšiť dôveru a transparentnosť medzi predajcom a zákazníkom.
Keď si potom produkt od danej firmy kúpiš, tak na základe eNFT budeš vedieť, že kupuješ skutočne to, čo si chcel. Firmy by dokonca mali mať možnosť svoje portfólio ponúkať na viacerých platformách, ako napríklad Shopify, bez nadbytočných krokov.
Z jedného miesta teda zvládnu spravovať všetky svoje ponuky, na ktoré nebude musieť dohliadať žiadny „veľký brat“ ako Amazon. „Veríme, že s naším prístupom sa môžeme stať prvým rozsiahlo prijatým blockchainovým protokolom pre masy,“ vysvetľuje svoje zámer Cyrus Taghehchian.
Ten chce Splyt dotiahnuť do centra transformácie z webu 2.0 na web 3.0. Vývoj internetu prešiel od webu 1.0, ktorý spájal informácie, cez web 2.0, ktorý spájal najmä ľudí, a dnes sa web 3.0 snaží pomocou umelej inteligencie či decentralizácie zamerať pozornosť používania internetu na dáta a spôsob, ako s dátami pracujeme.
Zefektívniť by to malo aj affiliate marketing. Spoločnosť obsah svojho portfólia produktov jednoducho nahrá do katalógu Splyt, ten produktom priradí unikátne označenie pomocou eNFT a firma napokon môže konkrétne produkty doplniť o odmenu, ktorú potenciálne získa affiliate predajca, ak sa mu podarí produkt sprostredkovane predať svojmu vlastnému klientovi.
Ako 66-tisíc premeniť na 6,6 milióna dolárov vďaka NFT?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako zbieranie basketbalových videí spustilo masovú adopciu kryptomien
- Ako zberateľ premenil 66-tisíc na 6,6 milióna dolárov vďaka videu
- Prečo je NFT budúcnosť zberateľstva umenia aj športových kartičiek
- Ako niekto spálil Banksyho obraz, aby ho mohol premeniť na digitálne NFT
- Ako technológia blockchain pomáha obchodovaniu s unikátnymi predmetmi
- Kde si môžeš unikátne NFT diela kúpiť priamo dnes od umelcov