Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 23. 1. 2021 meniny má Miloš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Filmy a Seriály - Seriály
0
Timea Krauszová
12. december 2020, 16:38
Čas čítania: 2:23

Ako vyzerá život na iných planétach? Dokumentárne sci-fi na Netflixe ukazuje divoké predstavy založené na vedeckých poznatkoch

Zabudni na ufónov z Men in Black, takto vyzerajú mimozemšťania podľa pozemskej vedy.

Timea Krauszová
12. december 2020, 16:38
Čas čítania: 2:23
Zdielať Zdielať článok

Štvordielny miniseriál Alien Worlds sa už v priebehu niekoľkých dní prepracoval do top desiatky na Netflixe. Dokumentárne sci-fi spája vedecké poznatky zo Zeme so zvedavosťou a počítačovými efektami a ukáže ti, ako (teoreticky) vyzerá život na štyroch planétach mimo našej slnečnej sústavy.

Režiséri Daniel M. Smith a Nigel Paterson vytvorili celkom pekný dokument, ktorý sa do veľkej miery spolieha na počítačové efekty. CGI scény z tzv. exoplanét (planéty v iných slnečných sústavách) striedajú zábery zo Zeme a rozhovory s pozemskými vedcami. Rôzne zákony prírody, ktoré platia na Zemi, sa pokúšajú v teórii aplikovať na štyri vymyslené, no potenciálne skutočné planéty. Majú iné gravitačné pole, iné slnko, iné podnebie a, samozrejme, iných obyvateľov.

Rozprávačom je herečka Sophie Okonedo. Už v prvej scéne (úchvatný záber na našu planétu) sa divákov pýta, čo by mohlo žiť za hranicami sveta, ktorý poznáme. Jej vsuvky sú pútavé a plné fantastických predstáv rôznych vedcov.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1625 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity

Rozpráva tak presvedčivo, že si počas prvého dielu zrejme niekoľkokrát budeš musieť pripomenúť, že planéta Atlas nie je skutočná. Všetky počítačom generované zábery sprevádza komentár typický pre dokumentárne filmy a teórie prezentuje takmer ako fakty. Uvidíš neexistujúce tvory a ich život: narodenie, lovenie, párenie aj smrť. Hoci to každý sci-fi fanúšik zrejme ocení, ak ťa Alien Worlds zaujali pre svoj dokumentárny charakter, takéto rozprávanie môže byť rušivé.

Zdroj: Netflix / Alien Worlds

Napriek nádherným scenériám, divným tvorom a v podstate nekonečnému moru možností sa však môže stať, že pri prvom diele budeš zaspávať. Trailer trochu zavádza a neprezradí ti, že ide skôr o dokument než o dramatický sci-fi príbeh. Mierne monotónne rozprávanie, pomalé a detailné zábery na prírodu a živočíchov a veľa informácií naraz ťa možno odradí, no seriálu by si mal dať šancu.

Zábery z našej planéty sú aspoň také pútavé, ako tie mimozemské. Miestami nás dokonca bavili aj viac. Práve rozhovory s vedcami, ktorí vysvetľujú, ako objavujú život na Zemi a ako tieto poznatky môžeme aplikovať vo vesmíre, sú tou zaujímavou časťou seriálu.

Spoznáš človeka, ktorý objavil prvú exoplanétu vôbec (Didier Queloz, v 90-tych rokoch za tento objav získal Nobelovu cenu), naučíš sa viac o rozličných formách života, ktoré otvorili vedcom oči a v praxi zmenili spôsob, akým hľadáme život za hranicami našej sústavy. Uvidíš tiež observatórium, z ktorého sme kedysi my, pozemšťania, vyslali odkaz o ľudstve do vesmíru. Žiaľ, zatiaľ nám nik neodpovedal.

Každý tvor, každá informácia o exoplanétach, ich atmosfére či živote na nich, sú prepracované do detailov, no napriek tomu nás tieto pozemské veci zaujali viac. Dôvodom môže byť práve spomínaná rozprávačka: keby nechali nadšených vedcov opísať svoje teórie, zrejme by nás to bavilo viac.

Oplatí sa však vydržať, pretože v poslednej časti ti astrofyzik Adam Frank vysvetlí, prečo je vlastne také ťažké nájsť akýkoľvek mimozemský život a v čom sú naše predstavy, akokoľvek podložené vedeckými faktami, obmedzené.

Zdroj: Netflix / Alien Worlds

Miestami ti Alien Worlds pripomenú niektoré scény zo Star Treku či z Matrixu. Kybernetické prepojenie myslí, mimozemské bytosti a planéty s natoľkou inou atmosférou, že v nich tvory môžu stráviť celý život vo vzduchu či v tme, to všetko ti miniseriál ponúka v štyroch krátkych, sotva hodinových epizódach.

Je to príjemná oddychovka na víkend, s úchvatnými vizuálmi a s riadnou dávkou odvahy. Konečne sa vďaka technológiám, vedeckým výskumom a nebojácnym vedcom môžeme rozprávať o mimozemšťanoch nielen teoreticky (či s pomocou obrázkov z Men in Black). Konečne vidíme, na čom vlastne vedci pracujú a ako by teoreticky mohlo prvé stretnutie s takýmito tvormi prebehnúť.

Alien Worlds ti naznačia, že vo vesmíre možno nie sme sami. Vďaka obrazom zo Zeme ti však koncom tohto otrasného roka pripomenú, že tá naša planéta je tiež celkom super. Precestuješ si tak svet aj priľahlé slnečné sústavy z pohodlia tvojho gauča.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Netflix / Alien Worlds Tagy: netflix, tip na seriál, Alien Worlds
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email