Ukrýva kosti mŕtvych, tajomstvo morskej panny aj podozrivý biznis s vypúšťaním vody. Na magickej Domaši začína sezóna aj plavby loďou. Porozprávali sme sa s novým kapitánom lode Bohemia aj starostom, ktorý priehradu vyčistil od čiernych stavieb.
Začali ju stavať vo februári 1962. O päť rokov zmizlo pod vodnou hladinou šesť dedín. Dobrá nad Ondavou, Kelča, Petejovce, Trepec, Veľká Domaša a Valkov. Úrady bývalej Československej socialistickej republiky (ČSSR) už dva roky predtým vybavovali presídlenie ich obyvateľov.
900 ľudí z Dobrej nad Ondavou s mali presťahovať na svah južne od pôvodnej obce. Obyvatelia nesúhlasili a nová obec na svahu nikdy nevznikla. Domy zbúrali a ľudia sa úplne vysťahovali.
„Najtragickejšie obdobie počas výstavby priehrady nastalo v čase dokončovacích prác. Vtedy bolo treba z hrobov exhumovať mŕtvych, ktorí zomreli za posledných päťdesiat rokov. Už niekoľko rokov predtým sa na dobranskom cintoríne nesmelo pochovávať,“ opisuje situáciu Aladár Šalata, rodák z Dobrej vo svojej knihe Príbehy spod Ondavskej vrchoviny.
Sťahovanie mŕtvych
„Bolo to na jeseň 1964. Bol som na cintoríne, keď exhumovali i mojich najbližších príbuzných. Otca, sestru, babičku. Bolo vlhko a v mnohých hroboch bolo plno vody. Neviem, či boli ľudia z tej biedy natoľko otupení, ale nič nenasvedčovalo tomu, že by boli zdesení. Všade to smrdelo chlórovým vápnom a pálenkou, ktorú dostávali na guráž tí, ktorí pozostatky mŕtvych vyberali,“ píše Šalata.
„Nad jedným otvoreným hrobom neďaleko kaplnky stála žena a dívala sa, ako chlap stojaci vo vode, vyberá z hrobu kosti jej nebohého manžela a ukladá ich do novej pripravenej rakvy. Tak aby ležali podobne, ako ich mal nebohý, keď ho kedysi kládli do truhly.“
„Chlap vytiahol z vody nejaké kosti, poukladal ich a povedal: Hotovo! A žena mu na to: Ta dze hotovo! Šak tu nema ani polovicu svojich kosci. Šak ma ľem tak malo ľeber.“
„Chlap rukami v dlhých gumených rukaviciach znova zahrabal v kalnej vode, vylovil pár kostí a prehlásil: To je šicko pani, vecej tu nit. Videl som, že ich chýba najmenej jedna tretina, ale čo sa dalo robiť,“ dodáva autor.
Zdesenie zavládlo v Dobrej aj vtedy, keď sa do priehradného násypu Domaše vyvážala ílovitá hlina z miest, kde sa nachádzal starý cholerový cintorín.
„Keď sa sypala hlina na cestu, z nákladných áut sem-tam vypadli ľudské kosti. Ľudia mali strach čo sa stane, keď sa nakazia cholerou. Oficiálne sa vtedy vyhlásilo, že to nie je možné, lebo bacily údajne v zemi a vo vo vode veľmi rýchlo hynú. Neskôr, keď vypukla cholera v Michalovskom okrese a zistilo sa, že bacily pochádzali z potoka Jovsa pod Domašou, bolo jasné, že ľudia z Dobrej mali pravdu,“ píše v knihe Aladár Šalata.
- Priehrada Veľká Domaša sa rozprestiera v okrese Vranov nad Topľou.
- Je to štvrtá najväčšia vodná nádrž na Slovensku.
- Má dĺžku 14 kilometrov, vodná hladina zaberá 1422 hektárov
- Maximálna šírka je 4 kilometre, maximálna hĺbka 35 metrov.
- Jej objem je 188 miliónov metrov kubických vody.
- Začali ju stavať vo februári 1962, dokončili ju v decembri 1967.
- Jej výstavbou zaniklo šesť pôvodných obcí
- vysťahovať sa muselo viac ako 700 domácností.
Loď Bohemia: Z Vltavy na Bodrog a Domašu
O 57 rokov neskôr, vo štvrtok 16. mája 2019 vyráža na Domašu po rieke Vltave z Prahy loď Bohemia. Vo svojom cieľovom prístave Viničky na rieke Bodrog neďaleko zemplínskej obce Ladmovce na juhovýchode Slovenska, zakotví 9. júna popoludní. Pred štartom požehná plavbu pražský arcibiskup Dominik Duka.
Za 25 dní prepláva po európskych riekach a kanáloch 2800 kilometrov a uvidí stovky miest a obcí v siedmych krajinách. Česku, Nemecku, Rakúsku, Maďarsku, Chorvátsku, Srbsku a Slovensku.
Videl som už aj bláznov, ktorý ťahali deti na lyžiach a prefrčali nám desať metrov pred loďou. Neviem si predstaviť, čo by sa stalo, ak by chytili zlú vlnu a spadli. Na ľudí si musíte dávať neuveriteľne veľký pozor.
Denne splaví priemerne 150 kilometrov, prekoná desiatky plavebných komôr a priehrad. Na nemeckom Rýne ju zastihne povodeň. Na siedmych riekach – Vltave, Labe, Mohane, Dunaji, Tise a Bodrogu sa vystrieda osem kapitánov a dvaja lodníci.
Posledný 90-kilometrový úsek ju z obce Ladmovce v Trebišovskom okrese až do cieľa na Domašu za dva dni prevezie špeciálna technika po ceste.
- Ako zo zaniknutých dedín kvôli stavbe Domaše sťahovali živých aj mŕtvych
- Aká bola dobrodružná plavba aj cesta lode Bohemia z Prahy až na Domašu
- Čo sa píše v lodnom denníku
- Ako sa z kamionistu stane lodný kapitán
Guľový blesk
Juhomoravský ťažkotonážny tím z firmy NOSPED spolu s posledným kapitánom a prepravcom Milošom Lukáčom a starostom obce Kvakovce pri Domaši, Radovanom Kapraľom, nazvali túto akciu po známom českom filme: Guľový blesk.
Špeciálny konvoj odštartuje za policajného doprovodu v stredu 24. júla. 80-tonovú loď v prístave Viničky pri obci Ladmovce naloží najväčší žeriav v Česku a na Slovensku s nosnosťou 750 ton.
Celá súprava so špeciálnym ťahačom na 250 ton, ktorá loď vezie, je dlhá 42 metrov. Náves – podvalník s nosnosťou 90 ton má osem samostatne ovládaných náprav.
Počas cesty za ním pešo kráča druhý navigátor s diaľkovým ovládačom v ruke. Rýchlosť konvoja je 5 až 10 kilometrov za hodinu. Obsluhuje ho 12 ľudí.
25. júla dorazí Bohemia na Domašu. Na vodu ju pomocou žeriavu spustia v stredisku Nová Kelča ešte v ten istý deň. Premávať a voziť rekreantov začína v auguste 2019.
- Štvrtok, 16. mája: Loď posledný krát zatrúbila na území Prahy. Rovnakým trúbením sa s ňou rozlúčili ostatné lode.
- Pondelok, 20.mája: Posádka si trochu prispala. Budíček bol o 4:50 hodine. Trávime čas počítaním času a kilometrov, kedy budeme v cieli.
- Streda, 22.mája: Na obed mala posádka párky, každý 3 kusy. V poradí už 7 deň.
- Štvrtok, 23. mája: Hladina vody v Rýne stále stúpa. Je vyhlásený prvý povodňový stupeň. Pri druhom stupni sa už nepovoľuje plavba. Sú momenty, keď doslova stojíme na mieste pre silný prúd rieky.
- Piatok, 24. mája: Rieka Mohan je náročná v tom, že loď musí preplávať cez 35 plavebných komôr. Plus ďalších 16 po rieke Dunaj. Posádke sa podarilo zdolať 8 komôr, niektoré komory išli rýchlo, preplávali sme ich doslova za 10 minút.
- Sobota, 25.mája: Na palubu zavítal nový lodník - veterán motorkárskeho gangu, ktorý vie variť. Zhostil sa teda aj funkcie kuchára. Na obed bola po desiatich dňoch prvý krát ozajstná kuracia polievka. A pripravil asi vedro rizota. Všetci sú radi, že nemusia jesť párky, alebo klobásu. S novým lodníkom a kuchárom sú spokojní
- Streda, 29. mája: Celá posádka je v strehu. Po rozbúrenom Dunaji plávajú konáre a kmene, čo môže veľmi ľahko poškodiť vrtuľu, alebo zablokovať kormidlo, mohlo by to byť nebezpečné. Na loď nastupuje vo Viedni nový kuchár Vladislav. Pripravuje sáčkovú francúzsku polievku.
- Piatok, 31. mája: Po kontrole dokumentov a papierov vstúpili na maďarsko-srbskej hranici na palubu srbskí colníci. Skontrolovali pasažierov a ich šéf si vypýtal pivo. Potom popriali posádke šťastnú cestu.
- Utorok, 4. júna: Musí sa čakať, kým klesne hladina vody v Bodrogu. Na loď sa dostal malý potkan, pravdepodobne preskočil z móla. Všetci sa ho snažia chytiť, je však prefíkaný a uteká. Nakoniec sa ho podarilo zahnať na koniec lode, kde ho zhodili do vody. Všetci si vydýchli.
- Nedeľa, 9. júla: Na brehu Bodrogu signalizovala malá značka prekročenie hranice Slovenska. Celá posádka si zaspievala hymnu, na lodi bola vztýčená slovenská vlajka a symbolicky otvorené šampanské. Loď pristála v cieli o 15:25 hodine.
Z kamióna na kapitánsky mostík
Bývalý kamionisti Matúš Ondovčák (33) svoju novú prácu - loď Bohemia pozná dobre. Od augusta minulého roku ho do kapitánskeho remesla zaúčal skúsený lodný kapitán Juraj Ištokovič z Nitry. Matúš na Domaši vyrastal a po rokoch v zahraničí sa minulý rok kvôli Bohemii vrátil do rodných Kvakoviec pri Domaši.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Kde si môžete urobiť kapitánske skúšky a koľko vás to vyjde
- Prečo sa kapitán Bohemie najviac bojí plavcov a selfíčiek
- Ako brzdí 80-tonová loď
- Ako sa starostom podarilo vyčistiť priehradu od čiernych stavieb
- Kedy skončí biznis s vypúšťaním vody z Domaše a čo na to prezidentka
- Čo sa vám stane keď sa dotknete morskej panny v prístave na Dobrej