Do rúk sa nám dostala verzia GT PureTech 225.
Asi si už postrehol, že tradičných zástupcov strednej triedy posledné roky čoraz viac striedajú všakovaké SUV alternatívy, ostatne, i odveký bestseller Volkswagen Passat sa už nepredáva tak ako kedysi. Peugeot sa preto rozhodol tento relatívne nudný a čoraz viac upadajúci D-čkový segment postaviť na nohy a novou generáciou 508-čky nielen že zamútil jeho vody, ale hlavne predviedol vskutku veľkolepú revolúciu.
Nám sa k vlajkovej lodi značky Peugeot podarilo dostať, a preto ti prinášame nielen odpoveď na to, prečo je novinka tak revolučná, ale aj naše dojmy a poznatky z testu vrcholnej verzie. Tú zastupuje 508 GT PureTech 225, teda vôbec to najlepšie, čo je momentálne od francúzskej automobilky k dispozícii.
Exteriér
Zásadnou zmenou prešla samotná karoséria – z niekdajšieho elegantného biznis sedanu sa totiž razom stal štýlovo strihnutý liftback. Rázvor 508-čky je medzigeneračne menši o 24 a celková dĺžka je kratšia až o 80 milimetrov. To sa už v dnešnej dobe nekonečného zväčšovania fakt nevidí. Peugeot tak s hrou skôr na srdce než rozum zariskoval, výsledok ale stoji za to!
Iste sa zhodneme, že nová 508-čka patrí k ozdobám segmentu a myslíme si, že za to môže najmä fakt, že jej dizajn je ešte extravagantnejší ako sme na pomery Francúzov zvyknutí. Má pomerne netypicky členený nárazník, z úzkych full-LED svetiel vystupujú mohutné kly, zatiaľ čo kapota doslova prekrýva masku. Tým vzniká ešte prísnejší postoj. 508-čka je zároveň medzigeneračne až o 5 cm nižšia a spolu s bezrámovými dverami dodáva väčší šmrnc a prémiový punc.
Z leva sa tak vykľul doslova šabľozubý tiger, ktorého jedinečný svetelný podpis podčiarkuje agresivitu čelnej časti a jasne napovedá, čo sa za tebou blíži v spätnom zrkadle. A to si povedzme, že tento kúsok nemá zrovna najvýraznejší lak, no spolu s čiernymi lištami vrcholnej verzie GT a nádhernými 19” diskami vyzerá úžasne. Škoda len, že automatické diaľkove svetlá nedisponujú funkciou vyrezávania protiidúcich vozidiel.
Spleť pôvabných línií a nevšedných prelisov vrcholí v zadnej časti, kde zaujmú navzájom prepojene LED-kové svetlá v netypickom, úplne čiernom podklade. Fantázia. Nehovoriac o tej peknej grafike a animáciách. Ako sme ale v úvode poznamenali, nová 508-ka cieli viac na srdce než rozum. Kufor síce má perfektne dostupne liftbackove riešenie, ale 487 litrov je skôr podpriemerná hodnota.
Interiér
S radikálne zmeneným tvarom karosérie a zníženou celkovou dĺžkou, výškou i rázvorom nesúvisí len veľkosť batožinového priestoru, ale aj vnútorná priestrannosť ako taká. Už asi tušíš, na čo narážame – Peugeot vysokým osobám skrz štýlovo strihnutú karosériu veľa priestoru vzadu nedopraje. Nuž, nudných sedanov s veľkolepým priestorom je plné vrece, lenže 508-čka už medzi nich nechce patriť, preto tá „daň za život s frajerinou.“ Diametrálne odlišne na tom nie je ani predná časť kokpitu.
Môže za to palubná doska, ktorá je síce na jednú stranu kratšia/užšia, ale jej stredový tunel je pomerne masívny a vysoký, takže keď si dopredu sadneš, tak sa doslova v kokpite utopíš. S tým nemáme problém, lebo tým pádom máš pocit, akoby si si to auto obliekol, a teda že ho máš pevne v rukách. Problém však máme s malým volantom, respektíve budíkmi, na ktoré sa musíš pozerať ponad veniec.
Ide o tzv. i-Cockpit, ktorým sa Peugeot očividne snaží vymyslieť koleso nanovo, no zároveň si myslíme, že sa ukracuje o nemalú skupinu zákazníkov – skrz umiestnenie budíkov nad veniec je samotný volant menší a nižšie orientovaný, čím ho drvivá väčšina šoférov nemá v ideálnej polohe. Navyše, niektorým osobám takéto umiestnenie vyslovene prekáža – buď máš málo miesta medzi volantom a stehnami, alebo si jednoducho cez veniec nevidíš na budíky.
Je nám teda jasné, že špecifická poloha za volantom či relatívne svojský dizajn palubovky nemusí sadnúť každému, faktom ale je, že od 508-čky sme veruže nečakali také parádne sedačky, masážne funkcie, vynikajúcu audio sústavu či dokonca trysky ostrekovačov čelného okna integrovane do stieračov. O tej až prémiovo spracovanej palubovke či nočnom videní ani nehovoríme, a to sa stále bavíme o aute, ktorého cena nepresahuje 45-tisíc €.
Ako exteriér ani interiér si totiž s inou značkou určite nepomýlite. Vyzdvihnúť pritom musím použité materiály a celkovo vypracovanie, z ktorého máš neraz pocit, ako by si sedel v niečom oveľa špeciálnejšom než je nejaká 508-čka. Čo sa infotainmentu týka, tak minimálne po stránke intuitívnosti má stále za Nemcami čo doháňať. Niekedy sme v ňom dosť blúdili i keď vyzeral pekne. Naopak, pochvalu si zaslúži grafika digitálnych budíkov. 508-čka ponúka viacero rozličných vizualizácii, ktoré sprevádzajú efektné animácie.
Za akúsi výhodu v nevýhode pritom považujeme, že skrz špecificky umiestnené budíky nad vencom, samotná obrazovka do istej miery vlastne supluje head-up displej – údaje vidíš periférne a nemusíš klopiť zrak. Okrem toho, perfektne funguje aj nočné videnie. Aj napriek tomu, že v budíkoch nemáš práve aktivovaný režim nočného videnia, akonáhle systém zaregistruje osobu/zver v nebezpečnej blízkosti, v akomkoľvek režime sa zobrazí upozornenie s vyznačeným objektom.
Motor & Jazda
Ak si v tom, že za volantom 508-čky zažijete tradične francúzsku komótnu jazdu sprevádzanú plavným pohumpávajúcim podvozkom, tak si na veľkom omyle. V zmysle úvodných slov sme totiž mali tú česť sedieť v tom najvýkonnejšom variante, aký momentálne Peugeot pri modely 508 ponúka. Za označením PureTech 225 sa schováva preplňovaná benzínová 1,6-ka s výkonom 165 kW / 225 koni a 300 Nm.
Motor je veľmi príjemne živý a pružný, parádne tiahne prakticky v celom spektre otáčok, dokonca nad 5000 ot./min akoby ešte dostal druhy dych. Tým pádom nie je problém sa neraz ocitnúť až v červenom poli. S tým úzko súvisí práca 8-stupňovej automatickej prevodovky, ktorá radí veľmi hladko a prekvapivo rýchlo. Hlavné však je, a to musíme pochváliť, že ani v klasickom režime prevodovka motor nedusí, práve naopak, snaží sa využiť prednosť menšieho agregátu a často ho drží vo vyšších otáčkach.
Napríklad 8-čku ti zaradí fakt až na diaľnici, kde pri 130-ke motor točí približne 2 100 otáčok. Škoda len, že 508-čka má veľké a dokonca statické pádla pod volantom, avšak za normálnych okolností si síce vieš s nimi preraďovať, no stále ostávaš v D-čku. Inými slovami, behom pár sekúnd prevodovka za teba prevezme radenie. Ak chceš manuálny režim, tak musíš cez volič režimov nastaviť režím Manual – vtedy síce nevieme, v akom nastavení je zvyšok auta, prevodovka však preradí za teba jedine tesne pred obmedzovačom.
V rámci číselného okienka spomeňme, že náš dlhodobý priemer spotreby bol na úrovni 8 litrov. Na okreskách nie je problém jazdiť pod 7 litrov, naopak, ak začneš 1,6-ku tlačiť, tak pochopiteľne ideš hravo cez 10. Nemožno ale vyslovene povedať, že by bola spotreba kolísavá. Maximálna rýchlosť je veľmi slušných 250 km/h, pričom vyzdvihnúť treba, že i v takýchto rýchlostiach je interiér perfektne odhlučnený, najmä na aute s bezrámovým riešením dverí. No a akcelerácia na stovku? Tá trvá 7,3 sekundy.
Nevieme, či je to tým malým volantom, športovou kolískou či strmým a presným riadením, ale spoza volantu je to auto pocitovo menšie. A to ešte nehovoríme o výbornom podvozku. Nečakajte žiadnu prehnanú francúzsku mäkkosť, i keď pohodlný ten podvozok je, ale keď prídu na rad zákruty, tak aktívne riadený podvozok zaručí úžasnú istotu, tuhosť.
Iste, do nemalej miery za to môžu aj veľké 19" kolesá, avšak zďaleka sme nečakali, že práve s 508-čkou je možné tak vykrajovať zákruty, a to navyše v značne vyšších rýchlostiach ako vodič predpokladá. Pravdou je, že výhradne predný pohon má neraz pri ostrom rozjazde problém s trakciou a naopak vo vyšších rýchlostiach sa vie prejaviť nedotáčavosť. Rovnako je pravdou aj to, že s 19" diskami na veľkých priečnych nerovnostiach občas cítiť tupé údery, avšak za nás podvozok predstavuje ideálny kompromis medzi komfortom a športovosťou.
Jednoducho, ak odhliadneme od dizajnu, ktorý je subjektívna záležitosť, od nie priam intuitívneho infotainmentu a od tej divnej pozície voči volantu/budíkom, tak z 508-čky sme ostali veľmi pozitívne prekvapení. Ak by Francúzi do 508-čky dali nejaký 280-koňový dvojliter a pohon všetkých štyroch kolies, teda obdobnú techniku ako môže mať Passat či Superb, tak 508-čka by im vytrela zrak. Minimálne po šoférskej stránke!