1. decembra 2019, 19:32
Vl Mi

Čierna diera v našej galaxii je taká obrovská, že by nemala podľa vedcov existovať

ZAUJÍMAVOSTI VESMÍR

Čierna diera je od nás vzdialená 15 000 svetelných rokov.

Vesmír stále ukrýva mnoho tajomstiev. Neustále sa dozvedáme niečo nové, čo nám rozširuje obzory. Sme však ešte len na začiatku, detailne preskúmavame zatiaľ len planéty našej slnečnej sústavy. Technológie nám však dovoľujú sledovať, čo sa deje aj mimo nej.

Vedci zistili, že v našej galaxii sa nachádza gigantická čierna diera, je od Zeme 15 000 svetelných rokov. Podľa novej štúdie, ktorá bola zverejnená v časopise Nature, je oveľa väčšia, než si vedci doteraz mysleli, píše web livesience.

V roku 2022 by mohol Zem zasiahnuť asteroid, tvrdí NASA. Aké sú šance? V roku 2022 by mohol Zem zasiahnuť asteroid, tvrdí NASA. Aké sú šance? 19. novembra 2019, 6:55

Ak by sme ju porovnali napríklad so Slnkom, je až 70-krát hmotnejšia. Doteraz sme sa domnievali, že čierne diery formované z gravitačného kolapsu masívnych hviezd nemôžu prekročiť 30-násobok hmotnosti Slnka. Vedúcim štúdie bol Jifeng Liu, zástupca generálneho riaditeľa Čínskej akadémie vied National Astronomical Observatories.

Čierna diera v naše galaxii je taká obrovská, že by nemala podľa vedcov existovať Zdroj: Pixabay

Podľa odhadov má Mliečna dráha približne 100 miliónov čiernych dier, vedci zatiaľ objavili len dve desiatky. Doteraz sa „hľadali“ pomocou röntgenových lúčov, no tentokrát vesmírni pozorovatelia využili inú metódu. Skenovali oblohu pomocou špeciálneho spektroskopického ďalekohľadu (Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope).

Hľadali hviezdy, ktoré obiehali zdanlivo neviditeľne objekty. Nakoniec objavili 8-krát väčšiu hviezdu, ako je Slnko, ktorá obieha masívnu čiernu dieru. Trvá jej to 79 dní. „Je dvakrát taká veľká ako to, čo sme považovali za možné,“ povedal Liu. „Tento objav nás núti prehodnotiť naše modely toho, ako sa tvoria čierne diery,“ povedal riaditeľ LIGO a profesor na Floridskej univerzite David Reitze.