Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Piatok 5. 6. 2020 meniny má Laura

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Strava
6
Simon K.
17. apríl 2016, 8:32
Čas čítania: 2:43
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Pijeme proteín po tréningu úplne zbytočne?

Isté informácie hovoria, že áno. Ako výsledky nasledujúcej štúdie môžeme chápať a aký to má pre nás prínos v praxi? Veď proteín po tréningu je klasika!

Simon K.
17. apríl 2016, 8:32
Čas čítania: 2:43
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
6
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Proteín (berme tento výraz ako proteínový prášok) je len doplnok výživy. Doplnok, ktorý obsahuje bielkoviny na doplnenie ich celkového príjmu počas dňa. Ak dokážeme prijať dostatočné množstvo bielkovín zo stravy, suplement v podobe proteínového prášku je nám zbytočný. Možno túto vetu berieš ako samozrejmosť, ale garantujeme, že stále si mnohí myslia, že proteín je nejaký magický suplement umožňujúci väčší nárast svalovej hmoty (i keď technicky je, u tých, ktorí vďaka proteínu svoj neadekvátny príjem bielkovín privedú na optimálnu úroveň). Jeho pitie po tréningu je už akýmsi štandardom u väčšiny cvičencov a dnes sa pozrieme, či je tento štandard absolútne zbytočný a preceňovaný, ako hovorí jedna zo štúdií.

 

Pijeme proteín po tréningu úplne zbytočne?

 

Suplementácia proteínom nemení intramuskulárne anabolické signálne a endokrinné odozvy po cvičení u trénovaných mužov. Táto krkolomná veta, ktorú môžeme v skratke preformulovať na „proteín po tréningu je zbytočný“, pochádza zo štúdie z konca uplynulého roku. Štúdie sa zúčastnilo 10 mužov, ktorí cvičia už zhruba 7 rokov, majú vek 25 rokov a okolo 14 % telesného tuku, pričom drepnú 170 kg. Slušné, že? Na základe týchto vecí, ktoré si všimneme na prvý pohľad, by sme mali označiť pitie proteínu po tréningu ako maximálnu zbytočnosť. Ale! Nejdeme vás kompletne zaťažovať všetkými metódami, praktikami výskumu, takže len veľmi v skratke. Hlavným zistením bolo, že proteín po tréningu nemá žiadny vplyv na anabolické signály.

 

Brad Dieter (ďalšie meno, ktoré odporúčame zapísať) je relevantný človek, ktorý si tento šokujúci výskum (alebo nie?) zobral na paškál. Zistilo sa, že aby sme si metódami a výsledkami mohli byť istí, potrebovali by sme v tejto konkrétnej štúdii až 9800 subjektov, aby boli údaje presné a jednoznačné. V štúdii sa taktiež bijú metódy zbierania dát -  Multiplex ELISA vs. Western Blots, pričom tu konkrétne išlo o kvantifikáciu mTOR aktivity a rozdiely v odchýlkach, ktoré boli v tomto, verzus v iných výskumoch. V diskusii sa objavili ďalšie nejasnosti. Subjektom bol totiž podávaný suplement obsahujúci nízke množstvo bielkovín + nízke množstvo leucínu, čo sa v konečnom dôsledku nemusí javiť ako dostatočný impulz na opisované anabolické procesy. Duplom nie u takto trénovaných mužov. Autori taktiež neuvádzajú komplexné dáta ohľadne stravovania týchto chlapov, takže opäť ďalšia limitácia.

 

Pijeme proteín po tréningu úplne zbytočne?

 

Síce závery tejto štúdie sú jasné a sú proti proteínu po tréningu, chceli sme poukázať, že záleží viac než len na krátkom abstrakte. Záleží na komplexnosti výskumu a metódach, ktoré v tomto prípade nehovoria celú pravdu a tak vetičku: „proteín po tréningu je zbytočný“, ktorú uvádza tento výskum, musíme považovať za nevhodnú. Vďaka tejto štúdii môžeme len povedať, že síce malé množsto bielkovín (0,22g/kg) v podobe proteínu po tréningu nevyvolá u trénovaných ľudí dostatočnú reakciu na procesy vplývajúce na intramuskulárne anabolické signály pri tréningu miernej intenzity, vyššia (respektíve bežná) dávka proteínu je otázna a rozhodne neuškodí, skôr pomôže, rovnako ako vyšší celkový príjem bielkovín, resp. kalórií.

 

Aktuálna situácia a dáta sú také, že proteín bezprostredne po tréningu sa nejaví ako dôležitý prvok pre zvýšenie sily a zlepšenie rastu svalovej hmoty, ale musíme dbať na dostatočný počet bielkovín v strave v rámci dňa. Pretože aj keď sa objavia pozitívne výsledky pri niektorých výskumoch, nie je to konkrétne vďaka proteínu po tréningu, ale vďaka celkovo vyššiemu príjmu bielkovín. Potešíme vás ale, pretože stále visí pár otáznikov pri tejto téme, a tak opäť platí to, čo sme písali vyššie. Proteín po tréningu rozhodne neuškodí, no a keď si bol bez jedla v okolí tréningu dlhšie ako pár hodín, nieže neuškodí, ale určite pomôže! A keď už sme pri tom, povedzme si úprimne, čo je lepšie ako chutný studený proteín po vyčerpávajúcom tréningu?

 

Toto je aktuálna situácia a aktuálne fakty. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť, ale myšlienku, že nemusíme do niekoľkých minút vypiť proteín (keď sme pred tréningom jedli), aby mal náš tréning zmysel, si treba jednoznačne zapamätať. Určite treba podčiarknuť, že celkový príjem bielkovín je oveľa dôležitejší ako ich časovanie. Tieto veci sa už ale spájajú s naším komplexným článkom o povestnom anabolickom okne, ktorý by sme mohli označiť za povinné čítanie. Takže ešte raz, ak v šatni zistíš, že si si zabudol proteín, pričom si nebol veľmi dlhú dobu bez jedla (približne 4-5 a viac hodín) nič sa nedeje a škody ti skôr narobí ten stres, ktorý budeš mať.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.