Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 15. 12. 2019 meniny má Ivica

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Sponzorovaný obsah

Tento obsah je sponzorovaný obsah spoločnosti Freshlabels.

Čo je sponzorovaný obsah?

Inzerent dodal podklady ku článku, definoval, čo má článok obsahovať a komunikovať, text písal na základe zadania niekto z Refresheru.

Móda - Módny seriál
1
Inzercia
13. november 2019, 14:55

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétu

Nie každá eko značka je naozaj zelená a s našou príručkou sa tak dokážeš zorientovať medzi tisíckami výrobcov.

Inzercia
13. november 2019, 14:55
Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétu
Zdroj: @katerinazahradnickova
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Móda sa delí na desiatky úrovní, no pre tých, ktorí si nemôžu dovoliť luxusné kúsky za tisíce eur sú dôležité najmä dve - slow a fast fashion. Jedna sa orientuje na hype a trendy bez ohľadu na to, aký dopad má ich výroba na naše životné prostredie a pre tú druhú je zase primárnym cieľom obliekať ľudí čo najekologickejšie. 

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ako rozoznať kvalitnú slow-fashion značku
  • Čím sa odlišuje slow-fashion od bežnej módy
  • Aké materiály a zmesy sú ekologické
  • Koľko by mal stáť kvalitný slow-fashion kúsok

 

Každý z nás, kto už v živote čítal aspoň jeden článok o tom, ako výroba oblečenia vplýva na znečisťovanie ovzdušia alebo drancovanie prírodných zdrojov musel pri nakupovaní v podvedomí prekusnúť pocit viny. Aktuálny stav módneho priemyslu si totiž jednoznačne žiada zmeny ale v boji za ekologickejšiu budúcnosť sa nedá spoliehať len na samotných predajcov. 

 

 

Nosiť kvalitné a eticky vyrobené oblečenie, ktoré vydrží viac než jednu sezónu by určite neprekážalo nikomu, no nájsť podobné kúsky býva pomerne zložité. My sme si tak pre teba pripravili príručku slow-fashion, ktorá ti v piatich bodoch zhrnie všetky najdôležitejšie faktory, podľa ktorých sa dokážeš zorientovať medzi kvalitnou a najmä ekologickou módou. S odporúčaniami nám pomohla Barbora Geršlová, ktorá pracuje pre obchod Freshlabels a na starosť má práve udržateľnú módu. 

 

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuArmedangels | Patagonia | Knowledge Cotton

1. Greenwashing

Značiek a kolekcií s prívlastkom eko-conscious stále pribúda, ale vedci z amerických univerzít ešte nestihli publikovať svoje štúdie o tom, aké percento podobných brandov v skutočnosti dodržuje pravidlá etickej a najmä ekologickej výroby oblečenia. 

 

Odevné firmy sa totiž s radosťou chvália tvrdeniami, že berú ohľad na svojich zamestnancov a v továrňach recyklujú odpad. Odkiaľ ale čerpajú materiály? Cestujú ich produkty v lodných kontajneroch k zákazníkom cez polovicu sveta? Čo robia s oblečením, ktoré sa nepredá? 

 

Značky praktikujúce greenwashing sa často chvália “udržateľnými” materiálmi, ako je organická bavlna alebo recyklovaný polyester.  Ak ide o jedinú pridanú hodnotu daného kúsku oblečenia a pritom iba z určitej časti (napr. 20% recyklovaný polyester, 80% polyester), ide čisto o marketingový ťah.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuGood News | Fjällräven | Armedangels | Mud Jeans

Ako teda zistiť či značka, ktorú kupuješ, nehrá na sociálnych sieťach len divadielko a v skutočnosti sa zaujíma o to, akým spôsobom sú vyrobené jej produkty? Odpoveďou je transparentnosť. Kvalitné slow-fashion značky sa totiž nehanbia ukázať továrne a ľudí, ktorí šijú ich oblečenie, a na svojich stránkach tak okrem fotiek zverejňujú aj priame odkazy na firmy alebo dodávateľov, s ktorými spolupracujú. V prípade greenwashingu totiž nie je dôležité len to, čo o sebe značka hovorí, ale aj to, čo sa o nej nedokážeš dozvedieť. 

 

Ak značky neberú udržateľnosť vážne, nehovoria o celom výrobnom reťazci, ale len o jednom aspekte udržateľnosti (najčastejšie práve materiál). Greenwashingové značky vám rovnako s najväčšou pravdepodobnosťou nezodpovedajú pálčivé otázky, kde prebieha výroba alebo čím sa oblečenie farbí. Základné pravidlá rozoznávania sú: 1. nízka cena, 2. netransparentný prístup k otázkam zákazníkov, 3. výrazná kampaň sústredená iba na materiál (často navyše zmesový-blend).

2. Kvalita spracovania 

Pomalá móda  má dve hlavné výhody. Znižuje ekologický dopad módneho priemyslu na naše životné prostredie a tým, že pri jej výrobe sa nepoužívajú lacné materiály, by mala byť najmä kvalitná. Ak sa totiž šetrí na materiáloch, určite sa šetrí aj na zamestnancoch a ak sa šetrí na zamestnancoch, pravdepodobne sa znižujú náklady všade, kde sa len dá. 

 

Firmy, ktoré pracujú s tými najkvalitnejšími materiálmi si totiž nemôžu dovoliť, aby ich výrobky šili amatéri alebo v tom horšom prípade rovno bangladéšske deti, a tým pádom sa kladie veľký dôraz aj na výstupnú kontrolu

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuGood News | Veja

Trčiace nitky, nerovnomerné švy alebo nakrivo našité štítky ti už na prvý pohľad hovoria, že zamestnanci továrne, ktorá ušila tento kus odevu, si mohli pri výrobe doslova prsty zodrať len kvôli tomu, aby ho ušili čo najviac za čo najkratší čas. 

3. 100% Dotyk

Štítky s materiálovým zložením a inštrukciami k údržbe patria medzi módnu literatúru, ktorú číta len veľmi málo ľudí. Ako prvé si totiž prečítame skôr cenovku a až keď sa odev po niekoľkých praniach kompletne deformuje zistíme, že bol vyrobený zo zmesi 20-tich druhov plastu so štipkou bavlny. 

 

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuDedicated | Armedangels | Patagonia | Mud Jeans

Základné pravidlo, vďaka ktorému sa dokážeš zorientovať medzi miliónmi materiálov je, že čím menej prímesí, tým lepšie. Umelé vlákno pritom dokážeš rozoznať už na prvý dotyk a keď sa uistíš o tom, že daný kus oblečenia nebol vyrobený v chemickom laboratóriu, ďalším krokom by malo byť hľadanie štítku s označením GOTS

 

Každý materiál má svoje pre a proti. Polyester síce vylučuje pri praní mikro-plasty, ale je odolnejší než bavlna a ma pozitívnu vlastnosť - nekrčí sa. Organická bavlna je zase super prírodný materiál, ktorý nespôsobuje alergické reakcie, ale na jej výrobu sa spotrebuje veľa vody. Najlepšie je mať čo najjednoduchšie zloženie (100% bavlna, 100% polyester, 100% vlna), pretože to zaisťuje možnú recykláciu.

 

Global Organic Textile Standard ( GOTS ) je uznávaný ako popredná svetová norma pre spracovanie textílií vyrobených z organických vlákien, vrátane ekologických a sociálnych kritérií. GOTS nie je žiadnou novinkou a rovnako treba podotknúť, že ide o štandard, teda minimum, bez ktorého sa žiadna slow-fashion značka neobíde

 

Ak bavlnené tričko obsahuje napr. elastan, nikdy sa nebude dať recyklovať, a tak či onak skončí na skládke. Ďalším dôležitým aspektom je samozrejme kvalita materiálu - čím viac môžeš daný kus odevu nosiť a nemusíš si tým pádom kupovať nový, tým viac udržateľné to bude.

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuPatagonia | Good News | Mud Jeans

Ak sa pýši určitý produkt štítkom GOTS, musel byť vyrobený z minimálne 70% certifikovaných organických prírodných vlákien a samotná norma zároveň reguluje aj to, či bol eticky resp. ekologicky spracovaný, vyrobený, balený, označený alebo distribuovaný. 

 

Istotou udržateľnosti môžu byť certifikáty ako GOTS, Better Cotton Initiative, Fair Wear Foundation a pod., avšak nie je dôležité sa nimi riadiť. Veľa malých značiek, ktoré to s udržateľnosťou myslia vážne, si ich totiž nemôže dovoliť.

4. Cena

Prečo nenosia všetci ľudia kvalitnú módu šetrnú k životnému prostrediu? Lebo je v ich ponímaní drahá. V skutočnosti sa ale táto verejná mienka odvíja len od nereálnych kritérií, ktoré nás naučila fast-fashion. Tričko za 2€, sveter za 5€ a nohavice za 10€ sú niečo ako hamburgery v McDonalds. Ak by sa nevyrábali v miliónových počtoch, ich cena by nemohla byť taká nízka, no popritom vzniknú tisíce nepodarkov, množstvo kusov sa zničí pri preprave a ešte viac sa ,,nedoje". 

 

Aj v udržateľnej móde môžeme nájsť niekoľko cenových úrovní produktov (záleží na veľkosti značky a jej možnosti úspory z rozsahu). Napr. dánska značka By Garment Makers neinvestuje žiadne peniaze do marketingu a veľtrhov, a tak si môže dovoliť predávať basic pánske tričko za 19 €. V priemere sa udržateľné pánske tričká pohybujú okolo 39 €. Za 10 € udržateľné nikdy nebude.

 

Pomalá móda by tak mala byť, rovnako ako zdravá strava, neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Každý, kto už niekedy skúsil zlepšiť svoje stravovacie návyky vie, že sa potom cítil lepšie a to isté platí aj pri slow-fashion. Stačí si raz obliecť odev, ktorý bol vyrobený z kvalitných materiálov s dôrazom na spracovanie a už navždy zmeníš svoj pohľad na to, čo je drahé a čo nie.  

 
Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuWax London | Mud JeansGood News

Je dôležité uvedomiť si súčasti výrobného reťazca a ich cenu (nákup materiálu, výroba, doprava, distribúcia, marketing, prenájom obchodu, práca ľudí vo firme...) Ak je cena nízka, je jasné, že sa niekde muselo šetriť. Bohužiaľ bývajú najčastejšie extrémne nízke mzdy na produkciu v rozvojových krajinách, kde prebieha nízkonákladová výroba.

5. Variabilita

Ozajstný slow-fashion kúsok by sa mal dať nosiť ku všetkému. Inak by išlo len o ďalší zbytočný kus odevu, ktorého potenciál nedokážeš využiť naplno a tým pádom opäť prispievaš k znečisťovaniu planéty. Trendy totiž môžu byť rovnako nebezpečné ako chemické farbivá alebo farmári z amazonských pralesov. Ich krátka trvácnosť ženie výrobcov k nadmernej spotrebe prírodných zdrojov a skôr, než dokážu splniť svoj primárny účel už ich nechceš nosiť, pretože sú out. 

 

Príručka slow-fashion: Ako nakupovať kvalitné oblečenie, ktoré neničí našu planétuEmbassy of Bricks and Logs | Kowtow | Dedicated | Patagonia

Pri pomalej móde tak platí pravidlo "nos ju až kým sa nezoderie", a aj keď má tvoj odev postupom času nejakú chybičku krásy, mal by sa dať opraviť. Na rozdiel od elastanom pretkaných textílií, ktoré sa vplyvom prania a sušenia jednoducho rozpadnú, sa dá väčšina organických materiálov nejakým spôsobom recyklovať alebo aspoň renovovať. 

Foto: @katerinazahradnickovaNáhľadový obrázok: @katerinazahradnickova Tagy: slow fashion
Ohodnoť článok
21
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.