12. septembra 2019, 10:37

Gears 5 oživilo legendárnu sériu open worldovými levelmi. Nie všetky zmeny sa však podarili (Recenzia)

Zdroj: Microsoft Game Studios/The Coalition

JD-ho vystriedala Kait, príbeh a kampaň sa však veľmi nezlepšili.

Pred tromi rokmi sa séria Gears of War vrátila s veľkým štvrtým dielom od štúdia The Coalition (bývalé Black Tusk Studios). Šéfovať im začal Rod Fergusson, ktorý v Epic Games pracoval na celej sérii od jej začiatku, a tak bola aj naďalej v dobrých rukách. 3 roky po spin-offe Judgement sme sa vrátili k hlavnej sérii, dej pokročil o 20 rokov a Marcusa Fenixa vystriedal jeho rebelský syn James Dominic Fenix.

Bohužiaľ, po tatkovi veľa nezdelil. Nedokázal hláškovať, sarkazmus mu tiež veľa nehovoril, a celková úroveň charizmy jednoducho nestačila na to, aby sme ho mohli vnímať ako regulérneho nástupcu Marcusa a tvár série. A tak prichádza po troch rokoch pokračovanie s inou hrdinkou. Tentokrát bojujeme ako Kait, jednou z členiek JD-ovho tímu zo štvorky.

A zmena je to citeľná. Kait je lepšie napísanou postavou než JD v štvrtom diele. Avšak, JD zase dostal zaujímavý dejový oblúk, ktorý bol však vo finále nešťastne uponáhľaný a jeho vykúpenie vôbec nepôsobí uveriteľne. Aj napriek najdlhšej kampani v histórii totiž tvorcovia nedokázali vyrozprávať ucelený príbeh. Nehovoriac o tom, že je nesmierne klišé a „obrovský“ zvrat vlastne prezradili už v minulom diele.

Gears 5 oživilo legendárnu sériu na Xboxe open worldovými levelmi. Nie všetky zmeny sa však podarili (Recenzia)
Gears 5 oživilo legendárnu sériu na Xboxe open worldovými levelmi. Nie všetky zmeny sa však podarili (Recenzia) Zdroj: Microsoft Game Studios/The Coalition

Singleplayer sa skladá zo 4 veľkých arcov, z ktorých každý sa odohráva na diametrálne odlišnom mieste. Núdza o rôznorodé prírodné a mestské scenérie v tomto prípade teda rozhodne nehrozí. Zatiaľ čo prvý a štvrtý arc sa odohrávajú v klasických koridorových leveloch, druhý a tretí sú zasadené do semi open-world levelov, ktoré svojou rozlohou hravo prekonávajú všetko, čo doteraz séria ponúkla.

Nečakajte však revolúciu v sérii ako v prípade iného GoW (God of War). Gears pridalo v 5. diele dva obrovské levely, jedno zaujímavé dejové prekvapenie a len minimum nových zbraní. Celkový feeling sa vôbec nezmenil. Základ hrateľnosti stále stojí na cover systéme. Aj v päťke môžeš hrať rambo štýlom, ani na najnižšej obtiažnosti však dlho nevydržíš. Kľúčové je krytie a spolupráca (hra je v co-ope oveľa, oveľa lepšia ako v hre pre jedného hráča).

Avšak, aj v tomto prípade nastala zmena. Namiesto lokálneho coopu pre 4 hráčov sa musíš uspokojiť s tým, že si kampaň v novej časti zahráš maximálne vo dvojici. Má to svoje plusy a mínusy, no automaticky to znamená, že nebudeš stále sprevádzaný viacerými postavami. Nech sa nikto neurazí, ale Kait a Del nie sú Joel s Ellie ani Kratos s Autresom. Rozhodne by im prospela Marcusova prítomnosť.

Deň po prejdení kampane si nepamätám na žiadny ich dialóg, vtipy či doťahovanie. Ich repliky sú klišé alebo rovno nezaujímavé. A párkrát som mal dojem, že scenáristi vykrádajú aj staršie časti. Novo rozbehnutá trilógia citeľne trpí absenciou sympatických postáv.

Nebyť Marcusa a starej gardy, mladí by neboli schopní potiahnuť jedinú hru. Bohužiaľ, práve Marcus a spol. dostávajú oveľa menej priestoru. Kto čakal, že sa po konci Gears of War 4 dočkáme návratu Delta Squad, bude sklamaný.

Marcus nás sprevádza len polovicu hry, Cole dostal niekoľko sekundový moment a niekoľko hlášok (jeho charakter tak výrazne obmedzili na obyčajnú horu nahláškovaných svalov) a Baird je väčšinou času tiež odtlačený do úzadia. Na pár sekúnd sa aspoň ukáže Clayton Carmine, je toho však žalostne málo. Tvorcovia by mali prehltnúť hrdosť a priznať si, že to s novými postavami na čele jednoducho škrípe.

Problémom je aj fakt, že príbeh sa zase raz utne v najlepšom. Neviem, či sa na tom dámy a páni z Coalition zabávajú, ale ja som z toho už seriózne otrávený. Minulý diel taktiež konečne začal pumpovať adrenalín do žíl hráčov a hrať sa s akčnými sekvenciami na úrovni série, hneď na to však skončil. Podobne je na tom aj päťka. Vynorí sa (bohužiaľ, už pre sériu stereotypný) bossfight, ktorý je vlastne len repete toho z 3. arcu. Fakt, že je bez akéhokoľvek originálneho nápadu zakrýva šok z toho, že hra je vlastne na konci. A rovnako ako naposledy, aj tu mám dojem, akoby sa odrezal presne celý nový act.

Ani jedna z dvoch posledných hier tak nepôsobí celistvo, práve naopak. To a necharizmatické postavy sú však jedinou výraznou chybou kampane. Spomenúť by sa však mohla aj absencia nových. Väčšinou sa stále motáme okolo tých istých, čo nie je žiadna sláva, keďže za veľa nestoja.

Je len na tebe, ako veľmi ťa kampaň sklame alebo poteší. Semi open-world levely mne osobne na zážitku vôbec nepridali. Jediným pamätným momentom bola jazda na skiffe v treťom arcu počas búrky. V prvom rade treba pochváliť ako jeho dizajn, tak skvelý pocit z jazdenia. Vyhýbanie sa bleskom bolo úchvatné, čomu napomáhala vizuálna stránka hry (k tej sa ešte dostaneme).

Celkový dizajn open-worldových levelov mi však vôbec nesadol. Doba hrania sa tak umelo navýšila, čo uškodilo intenzite gameplayu. Hráčov má k preskúmaniu motivovať možnosť upgradovať si Jacka. Ten v tomto diele dostal oveľa významnejšiu rolu, kedy sa aktívne zapája do bojov a môže ti na pár sekúnd sprostredkovať luxusné výhody na bojisku. Avšak, ja osobne som ich využíval len vtedy, keď si to vyžadoval dizajn misie.

Inokedy som si na Jacka ani len nespomenul a ostal absolútne nevyužitý. Combat si jednoducho jeho pomoc nevyžaduje a nestojí na ňom. Motivácia v hľadaní jeho súčiastok je teda naozaj nízka. A nepomáha ani príbehová časť týchto vedľajších misií. Sú generické, bez akéhokoľvek prekvapenia a wow efektu. Gearsom jednoducho sedí lineárny priebeh celou kampaňou s poriadnou dávkou nascriptovaných akčných pasáži (tzv. setpieces). Piatemu dielu však chýbajú pamätné momenty, cutscény či nascriptované akčné scény. Nestane sa jednoducho nič epické (akurát Cole má jeden cool moment).

Kampaň je teda približne na rovnakej úrovni ako naposledy. Tam sme sa aspoň dočkali súboja s veľkými robotmi. To však neznamená, že si ju v tomto prípade neužiješ. Marcus prednesie najcoolovejšiu vetu z celej hry, z ktorej priam kričí Gears of War a hrateľnosť je nesmierne zábavná. Gunplay dokázali tvorcovia posunúť na ešte vyššiu úroveň a na bojisku je to hotových 10/10. Pravdepodobne neexistuje žiadna iná séria, ktorá dokáže svoj akčný gameplay vylepšovať každým dielom a robiť ho nesmierne zábavným na takej úrovni ako Gears.

Gameplay je presne takým, aký si ho pamätáš z predošlých častí. Cover, nábeh a rozpílenie s Lancerkou, odskakovanie k najbližšiemu krytu, pár bômb, desiatky prebití a adrenalín v krvi. Žiadny súboj nie je rovnaký, čomu dopomáha aj kvalitne spracovaná AI. Nepriatelia sa ťa snažia obkľúčiť, využívajú svoje čísla a silu svojich zbraní. Vôbec to však nepôsobí repetitívne či pocitom nekonečných návalov nepriateľov.

Obtiažnosť je vyvážená množstvom ich zdravia a presnou streľbou. Namiesto prostých pešiakov tak upgradovaní Locusti pripomínajú skôr nebezpečných nepriateľov. Celé to oživujú ich stále pribúdajúce typy, ktoré ti dajú zabrať aj na stredných obtiažnostiach. Potešia aj nové typy Swarm a zbraní, ako aj rôznorodé druhy prostredia. Navyše sa na ne krásne pozerá,

Gears 5 je jednou z najkrajších hier súčasnosti. Od nasvietenia, farebnej palety, detailov textúr až po vykreslenosť prostredia a celkového art dizajnu. Coalition si dalo záležať, aby z Xbox One X vytiahli aj posledný kus šťavy. Hra vyzerá úžasne aj na obyčajnom Xboxe či Sku, no práve X-ko vytiahlo hru do grafických výšin dokonalosti.

60fps v 4K vyzerá nesmierne detailne, hra je plynulá, bez akýchkoľvek bugov či problémov. Úroveň detailov je odzbrojujúca, čo je vidieť na každom kroku. Samostatnou úrovňou sú potom cutscény, počas ktorých môžeš Marcusovi zrátať počet chlpov na brade.

Skús sa pri hraní pozastaviť a poobzerať po okolí. Niektoré scenérie ti vyrazia dych, vôbec nepreháňam. Najmä nasvietenie a úroveň textúr dokážu očariť ako v interiéri, tak v exteriéri. Obzvlášť v tmavých koridoroch osvetlených menšími svetlami. Najlepšie ti to však ukážu videá od Digital Foundry a screenshoty hráčov na tejto stránke

Gears 5 teda exceluje v technickej a vizuálnej stránke. Coalition vytvorilo nádhernú, plynulo bežiacu hru, ktorá ťa zabaví na tých 15 hodín len v singleplayeri. Ponúka dlhú kampaň so zaujímavými novinkami pre sériu, a aj keď nie všetky sa podarili, tvorcom sa nemôže uprieť snaha sériu nejako oživiť.

A potom tu máme multiplayer. Versus je už klasicky vrcholom multiplayerového PvP s obľúbenými módmi, arcade a ranked štýlmi. Pokiaľ si hral predošlé multiplayery, dobre vieš, čo ťa čaká. Rýchly, nekompromisný multiplayer, ktorý neodpúšťa žiadne chyby. Ja som mal ale smolu s hráčmi s brokovnicami praktizujúcimi takzvaný wall jumping. Najlepšie ti to vysvetlí toto gifko.

Veľmi rýchlo som teda bol z multiplayeru otrávený. Ten je skutočne len pre istú skupinu hráčov. Ak však hráš medzi známymi a viete si určit pár pravidiel, môže to vyústiť v náramnú taktickú strieľačku. Ja som si obľúbil najmä Arcade a väčšie mapy, ktoré mi k multiplayeru Gears vždy sedeli viac.

Ak ti však nesadne multiplayer, môžeš sa presunúť na nový režim Escape. V ňom sa v trojici pokúsiš ujsť z hniezda Swarm, čo však nie je náročná úloha. Spredu ťa čakajú nepriatelia, zozadu smrteľný plyn. Ja osobne som ho však ani nevidel, a to som sa premával po mapke, skúmal izby a zabíjal každého nepriateľa. Po chvíli sa mód stane repetitívnym, ako novinka zadarmo však rozhodne neurazí a poteší, že tvorcovia hľadajú spôsoby, ako obšťastniť hráčov.

No a potom je to milovaný režim Horde. 50 nekonečných vĺn nepriateľov každého typu ťa zabaví na viac ako hodinu, hodinu a pol. Závisiac od obtiažnosti vieš na jednej hre zabiť pokojne dve a viac hodiny. Podľa mňa ide o najzábavnejší mód, ktorý maximálne využíva kooperáciu medzi 5 hráčmi na rôznych mapách.

Doteraz som nehral žiadny iný mód, ktorý by dokázal z kooperácie vyťažiť takú úroveň spolupráce a spoľahnutia sa na spoluhráčov. Treba však hrať na vyšších obtiažnostiach. V inom prípade budeš prvých 40 vĺn prežívať bez akýchkoľvek problémov. Na ľahších obtiažnostiach sa budeš dlhú chvíľu nudiť, stavať obranu a zbierať náboje, zatiaľ čo v posledných 10 vlnách zažiješ peklo.

Gears 5 nijako extrémne nevychádza zo zaužívaných koľají série. Ponúka viac-menej rovnaký príbeh, rovnaké postavy a gameplay. Prináša však otvorenejšie oblasti vo veľkých open-world leveloch. V podstate si udržiava kvalitu predošlého dielu, hoci sa nechytá na pôvodnú trilógiu. Rozhodne sa však nebudeš nudiť a celkom určite si na Xboxe budeš užívať pravdepodobnejšie najkrajšiu hru na konzole.

Po najdlhšej kampani v histórii značky stráviš ďalšie desiatky hodín v multiplayerových módoch, takže za tú cenu dostaneš viac než dosť. Zatiaľ čo kampani by som udelil o čosi menej, skvelý prístup vývojárov (teš sa na množstvo obsahu zadarmo post launch), technická stránka a množstvo obsahu (ako v single, tak multiplayeri), vyniesli Gearsov na 8/10.

PS: V singleplayeri mi chýbali prepadnutia zo štvorky, kedy si sa musel oplotiť a obrniť všetkými možnými spôsobmi (ako na štýl Hordy). Je to však subjektívna záležitosť. Milujem tower-defense žáner, a tak som absenciu tejto novinky značne pocítil.

0/10