
Vyskúšali sme sovietsky simulátor od slovenského vývojára. Predalo sa dosť kusov, aby som pokračoval dva roky vo vývoji, hovorí
V hre časom pribudne armáda, boje či letecká doprava.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.

Nedávno sme ti priniesli krátku správu o zaujímavej slovenskej stratigeckej hre profilovanej do socialistického prostredia. Dnes si ju už môžeš zakúpiť na Steame v predbežnom prístupe, autor hry Peter Adamčík má v plane mnoho vychytávok. „Vývoj bude trvať ešte aspoň 2 roky. Najskôr pribudnú osobné autá, neskôr polícia, lodná doprava, letecká, lanovky a dúfam že aj armáda a nejaký ten boj,“ priblížil s tým, že vývoj hry mu trval dva roky.

Hru si môžeš zahrať od 15. marca tohto roka a na internetovom obchode má už takmer 1 400 recenzií, veľká väčšina z nich sú veľmi kladné. Niektorí hráči stihli odohrať už desiatky až stovky hodín. „Komunita je dosť veľká. Bežne hru hrá v jeden okamih 1 až 2-tisíc hráčov. Najväčší nával hráčov bol tesne po vydaní, odvtedy počet hráčov, ktorí hru hrajú v jeden okamih, mierne klesá. To je ale bežný jav, deje sa to v prípade každej hry. To, čo ma teší, je, že to klesá pomaly, oveľa pomalšie ako v prípade iných hier,“ hovorí Adamčík s tým, že sa hre darí a zisky z nej určite postačia na ďalšie dva roky vývoja.
Adamčík má za sebou už niekoľko hier, no Soviet Republic je jeho prvá tycoonovka. Predtým sa sústreďoval predovšetkým na simulátory. „Videl som silný záujem o tému socializmus a nevidel som žiadnu podobnú hru. Navyše, socializmus a plánované hospodárstvo parádne pasuje do game designu, hráč ovláda všetko,“ vysvetľuje slovenský indie vývojár svoje rozhodnutie spraviť hru a dodáva, že programovanie stratégie ho bavilo oveľa viac ako letecké hry. „Videl som aj väčší potenciál, čo sa predajov týka.“
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1645 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOM
O tom, že našiel dieru na trhu, svedčí aj fakt, že ho oslovilo zopár známych vydavateľov hier. Zatiaľ spoluprácu odmieta. „Chcem ostať 100 % indie vývojárom, v budúcnosti však nevylučujem spoluprácu napríklad na konzolových verziách hier alebo na paralelnom projekte. Momentálne sa sústreďujem len na vývoj PC verzie a nechcem sa s nikým dohadovať, čo je správne a čo nie.“
Na hre pracoval sám ako full-time programátor, zvyšok tímu boli externí grafici. Podľa potreby spolupracoval s hudobníkmi či testermi. „Teraz sa budem snažiť rozšíriť tím, hlavne o programátorov. Zatiaľ mám len jedného externého, ktorý pracuje na editore vozidiel, snáď sa mi podarí do konca roka nájsť šikovných mladých ľudí aj do interného tímu.“
Hra je prepletená a zaujímavá
Hráč, ktorý miluje budovateľské stratégie, si určite príde na svoje. V hre nájdeš viac ako 30 surovín a tovarov. Ťažíš, vyrábaš, transportuješ, buduješ a plánuješ. Treba si však dávať pozor na to, čo a kedy postavíš, inak sa nálada v tvojom meste zhoršuje.
Je to jednoduché. Ak chceš vyrábať oblečenie, musíš najskôr vyrobiť látku, potom ju previesť do továrne, kde sa oblečenie vyrobí. Následne ho musíš previezť do obchodu, kde si ho tvoji obyvatelia môžu kúpiť. Takto to funguje so všetkými potravinami. Slovákov a Čechov môže navyše potešiť plno známych vozidiel a budov, autor sa inšpiroval Košicami.
„O budovy sa v rámci grafiky stará predovšetkým Vlado Baloga z Prešova, 2D artwork, ktorý je na Steame, robil Lukáš Lancko, vozidlá dodáva outsourcingové TGR studio. Zvyšok je zrecyklovaný zo starších hier alebo kúpený z Turbosquid,“ opisuje vznik hry po grafickej stránke vývojár.
Treba myslieť na detaily
Každý tovar či surovina má špecifické vlastnosti. Ak je napríklad potrebné ropu naložiť do cisterny, potrebuješ špeciálnu prečerpávaciu stanicu, ak potrebuješ naložiť štrk do vyklápača, je potrebná špeciálna nakladacia stanica, kde sa štrk priváža dopravníkmi.Tekuté suroviny, ako napríklad ropa alebo palivo, môžu byť uskladnené iba v nádržiach. Suroviny ako drevo, železo či dosky môžu byť uložené vo vonkajších skladovacích priestoroch, prítomnosť žeriavu značne znižuje čas potrebný na naloženie a vyloženie. Suroviny a tovary, ako oblečenie či plodiny, môžu byť uložené iba pod strechou v skladoch.
Čo je však možno škoda, Adamčík zatiaľ neplánuje zakomponovať históriu socializmu.
„Reálne osoby v hre nebudú vystupovať. Nejaké udalosti do hry budú pridané, ale nepôjde o presnú históriu, skôr len o inšpiráciu – epidémiu, pád alebo nárast cien ropy, možno vpád vojsk, ak sa nám podarí pridať armádu.“
Hra tiež simuluje náladu obyvateľstva, zdravie, hlad či závislosť na alkohole. Spočiatku občanom stačí len jedlo, no nároky sa časom stupňujú. Dôležitá je preto doprava a chodníky, aby život v meste nestagnoval. „Čerpám len zo všeobecného prehľadu, zatiaľ som nemusel dejepis zvlášť detailne študovať, skôr som „študoval“ rôzne veci z priemyslu, čo sa z čoho vyrába a podobne,“ približuje Adamčík vývoj mechaniky hry.

Zaujímavé je aj narábanie s peniazmi. Máš dve meny – dolár a rubeľ – ktoré simulujú globálnu ekonomiku. Zo začiatku sa bez zahraničných surovín nezaobídeš, no postupne budú mať peniaze čoraz menšiu a menšiu úlohu. Keď však už nakupuješ, musíš byť opatrný, cena surovín sa mení v závislosti od toho, koľko surovín si v minulosti nakúpil.
„Cena železa na svetových trhoch je vypočítaná z ceny železnej rudy, ceny práce potrebnej na jej získanie a spracovanie a čiastočne aj z ceny výstavby železiarní. Treba tiež myslieť na to, že ak hráč bude kupovať alebo predávať vo veľmi veľkých množstvách, ovplyvní cenu suroviny nahor alebo nadol.“
Skvelý začiatok, no stále „len“ predbežný prístup
Prostredie hry je príjemné, neruší, hra má našliapnuté na skvelý výsledok. Prepracovaný socialistický svet je ukážkou kvalitnej práce talentovaného vývojára. Treba však počítať s bugmi, nefunkčnými mechanikami či padaním hry.

Zo začiatku je Workers & Resources: Soviet Republic jeden veľký chaos. Tým, že chýba tutoriál či kampaň, ktorá by ťa naučila základy hry, je to skôr pokus-omyl. Na začiatku hry sa nachádzaš na planine, žiadna „hlavná budova“ neexistuje. Prvých pár minút jednoducho nevieš, čo máš robiť.
Nápomocný môže byť manuál v hornej lište. Ten vysvetľuje základné mechaniky hry. To, že niečo nefunguje, však reálne zistíš až vtedy, keď ti klesá spokojnosť obyvateľstva. Upozornenie, že ti nefunguje továreň či farma, ti nevyskočí. Plusom však je, že keď klikneš na budovu, jasne máš vysvetlené, v čom je problém.

Soviet Republic vyžaduje veľa času a trpezlivosti. Hru dokážeš pokaziť už na samom začiatku a neraz sa stane, že miesto toho, aby si sa trápil, radšej zahájiš novú hru.
Aj napriek tomu je hra Workers & Resources: Soviet Republic chytľavá zábava na dlhé hodiny. Keď sa podarí vychytať všetky muchy, doladiť užívateľské prostredie a vymyslieť hrateľnú a pútavú kampaň, hra bude bezpochyby patriť medzi to lepšie v rámci budovateľských stratégií.
Peter Adamčík
Má 33 rokov, programovaniu hier sa venuje od pätnástich rokov. Po strednej škole začal vyvíjať hry profesionálne, prvá hra bola Air Conflicts v roku 2006. So spolužiakom, ktorý mu pomáhal s grafikou, oslovili herné štúdio Games Farm, to im pomohlo s predajom a vývojom hry. Spolupráca trvala do roku 2013, vtedy sa rozhodol ísť vlastnou cestou a z jeho štúdia 3Division sa stal nezávislý vývojár a vydavateľ hier.
Aktívny hráč nie je, inšpiráciu čerpá z mladosti, keď hrával letecké simulátory a budovateľské stratégie. V budúcnosti sa chce naďalej venovať vývoju hier, jeho hlavným cieľom je rozšíriť vývojársky tím a dokončiť hru Workers & Resources: Soviet Republic.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.