Čas čítania: 7:02

Originálny seriál Love, Death & Robots od Netflixu je plný vynikajúcich animovaných kraťasov s presahom (Recenzia)

Love, Death & Robots je špičkovým projektom, aký v dnešnej dobe môžeme čakať už asi len od Netflixu.

23. marec 2019, 15:23
Čas čítania: 7:02

5

Keď streamovací gigant Netflix predstavil prvé ukážky z chystanej animovanej antológie s názvom Love Death + Robots, okamžite som sa do projektu zamiloval. A to nielen kvôli neuveriteľne našlapaným a lákavým záberom, ale hlavne skvelému nápadu, ktorý vzišiel z iniciatívy režisérov Tima Millera (Deadpool) a Davida Finchera (Fight Club).

Love Death + Robots je totiž zbierkou 18 krátkych filmov, za ktorými stoja talentované tímy filmárov a animátorov z odlišných kútov sveta, pričom vďaka vyššie spomínaným pánom aj Netflixu sa teraz môže ich práca veľmi ľahko dostať do oveľa širšieho diváckeho povedomia. Jedným z hlavných cieľov Love Death + Robots však bola aj snaha skĺbiť špičkové umenie s niečím originálnym, kultúrne relevantným a vyspelým, čo sa v tomto prípade podarilo na jednotku. Ako som si teda užil prvých 9 kraťasov (zvyšných 9 ti zhodnotí Dominik)?

Sonnie's Edge: Hneď prvý kraťas (ty môžeš mať prvý úplne iný, keďže Netflix skúša 4 rôzne poradia epizód) nastavil latku poriadne vysoko a v mojich očiach sa okamžite zaradil medzi tie vôbec najlepšie. Futuristický svet podzemných beštiálnych zápasov má skvelú atmosféru, krásny vizuál zaliaty neónmi aj super animáciu. Monštrá bojujúce v aréne zaujmú nápaditým dizajnom, no na svoje si prídu aj fanúšikovia brutality, krvi, šteklivých scén a prekvapivých zvratov. Sonnie's Edge je jednoducho parádnou jednohubkou, ktorú by som si určite pozrel aj v dlhšom formáte.

Three Robots: V poradí druhý filmík sa už niesol vo výrazne komediálnom duchu, za čo môžeme vďačiť aj trojici robotov, ktorá sa vydala na turistiku po post-apokalyptickom meste, aby spoznala ľudské zvyky, obydlia a vlastne všetko, čo kedysi robili. Postavy robotov sú milé, vtipné a výborne napísané, takže v kraťase nie je núdza ani o viacero úsmevných a zábavných momentov. Animácia je tentokrát trochu iná, no opäť skvelá, pričom aj tentokrát sa divák dočká prekvapivého a originálneho zakončenia.

The Witness: V tomto prípade ako prvá zaujme najmä fantastická a pomerne neobvyklá animácia, ktorú ešte viac umocňuje skvelé technické spracovanie. Celkový vizuálny zážitok ťaží tiež z výbornej kamery, strihu, dynamiky, dôrazu na detaily aj odvahy ukázať viac. Kraťas však nezaostáva ani po príbehovej stránke, hoci záverečný mindfuckový zvrat sa dá odhaliť už o čosi skôr. To ale nič nemení na skutočnosti, že The Witness je naozaj sexy kúskom, ktorý ma spoločne s prvými dvoma krátkymi snímkami bavil asi najviac.

Suits: Ako čo najštýlovejšie a divácky najpríťažlivejšie bojovať proti hordám nenásytných mimozemšťanov? No predsa pomocou podomácky vyrobených a po zuby ozbrojených robotických brnení. Teda aspoň tak to má vymyslené spoločenstvo farmárov, ktoré je ochotné urobiť všetko preto, aby ochránilo svoje rodiny a priateľov. Kraťas Suits je síce príbehovo priamočiarejším príspevkom do antológie, no o to viac si aspoň užiješ nefalšovanú akciu plnú hrdinstva a skvelých momentov. A ako v predošlých troch filmíkoch, opäť so zaujímavou bodkou na koniec.

Sucker of Souls: Poriadnu zvedavosť ohľadom tohto kraťasu vo mne vyvolala už samotná synopsa, ktorá okrem krvilačného démona v srdci archeologických vykopávok sľubovala aj tím žoldnierov vyzbrojený mačkami. Na papieri možno bizarná kombinácia však v skutočnosti perfektne funguje a vďaka spojeniu žánrov komédie a hororu vzniklo veľmi solídne dielko plné krvavých aj humorných situácií. Okrem ukecaných postáv tak potešila aj akcia a klasická 2D animácia, ktorá tomu celému dodáva ten správny šmrnc.

When The Yogurt Took Over: A máme tu ďalší bizár. Tento sa ale sústredí na superinteligentný jogurt, ktorý to z laboratórnej miestnosti dotiahne až k svetovej nadvláde. S jednoduchým a originálnym nápadom sa tu tvorcovia naozaj pohrali a dokázali ho veľmi dobre vyťažiť. Popri predošlých filmíkoch mi ale tento prišiel už slabší. Ťažko povedať, či to bolo práve krátkou stopážou, no mal som pocit, ako by bol kraťas bez konca, čo sa, žiaľ, zopakovalo aj pri niekoľkých ďalších príbehoch, ktoré nasledovali.

Beyond the Aquila Rift: Po miernom sklamaní prišlo ďalšie nadšenie! Vesmírne sci-fi Beyond the Aquila Rift totiž disponuje skvelým príbeh a vie ho aj veľmi funkčne vyrozprávať. Posádka lode sa po precestovaní niekoľkých svetelných rokov prebudí a snaží sa zistiť, ako ďaleko sa vlastne dostala. Na skutočnosť však ani zďaleka nie je pripravená. Má to krásnu animáciu, super atmosféru, opäť tu nechýba erotika a na konci príde odhalenie, ktoré otrasie snáď každým.

Good Hunting: Milujem japonskú animovanú tvorbu a tento kraťas mi ju pripomenul asi najviac zo všetkých. A čo ma potešilo ešte viac, Good Hunting stojí naozaj za to. Výborne totiž kombinuje prvky akejsi mystickosti a rozprávkovosti so sub-žánrom steampunku. Príbeh o synovi lovca magických bytostí, ktorý si s jednou z nich vytvorí puto, ma zaujal ako po tej príbehovej, tak aj vizuálnej stránke. Vôbec by som sa pritom nečudoval, ak by na jeho základe vzniklo nejaké to anime.

The Dump: Prvú polovicu antológie uzatvára kraťas s názvom The Dump, ktorý zároveň považujem aj za ten najslabší z tejto deviatky. A hoci po vizuálnej stránke ide znova o niečo trochu odlišné a nápadité, v rámci príbehu sa mi už filmík zdal o čosi chudobnejší. Akoby išlo iba o krátky segment z niečoho dlhšieho, čo bolo rozdelené na niekoľko rôznych scén. The Dump dokáže občas pobaviť a neurazí. No ani nijako extra nenadchne.

Keďže jednotlivé kraťasy ponúkajú poriadne pestrú paletu rôznych druhov animácií, tém aj žánrov, je pomerne ťažké hodnotiť túto antológiu ako celok. Každému divákovi sa páči niečo iné a každý segment je svojím spôsobom unikátny. Je teda jasné, že sa hodnotenie ľudí nebude odlišovať iba v rámci filmíkov samotných, ale aj z hľadiska kompletnej prvej série.

Za seba však môžem povedať, že som bol pri väčšine kraťasov veľmi spokojný až nadšený. Ak aj ty patríš k fanúšikom sci-fi, fantasy, hororov či komédií a zaujíma ťa, ako by mohol fungovať ich vzájomný mix, určite si prídeš na svoje. Je tiež skvelé, že sa tvorcovia vďaka R-kovému ratingu nemuseli obmedzovať a mohli svoje diela predstaviť tak, ako chceli. Teda s využitím explicitnej nahoty, sexu, neslušného slovníka, brutality aj krvi. Udeľujem osem a pol boda z desiatich.

V podstate súhlasím s Oskym pri väčšine zhodnotení epizód. O čosi kritickejší by som bol k jogurtu a Dump, no okrem nich a Sucker of Souls išlo o vynikajúce animované kraťasy, z ktorých hneď niekoľko by som rád videl v celovečernom formáte (alebo v akomkoľvek inom a dlhšom).

To platí aj v prípade Shape Shifters. Zoznámiš sa v ňom s dvojicou bratov v zbrani kdesi na východe. Svoju jednotku obohacujú o svoje nadľudské schopnosti. Sú totiž vlkolakmi, a preto ich armáda nadmieru využíva, hoci s nimi vôbec nevychádza. Opäť sa môžeš tešiť na super koniec, fotorealistickú CGI animáciu (asi takto nejako by mohla vyzerať herná generácia od PS6 a ďalej), výborne napísané postavy a krvavú akciu.

Helping Hand: Občas je nepríjemné pozerať sa na obrazovku, no stojí to za to. Naozaj krátky animák ti predstaví osamotenú astronautku, ktorú pri oprave satelitu trafí súčiastka a oddelí ju od jej modulu. Kyslíku je málo a jej jedinou možnosťou je zmieriť sa so smrťou. V tom jej však napadne, že môže prežiť. Bez obety to ale nepôjde. Vynikajúci nápad a ešte lepšie prevedenie zdobia túto epizódu asi najviac.

Fish Night a Zima Blue: Oba kraťasy pracujú na filozofickej a psychologickej úrovni oveľa viac než ich zvyšní spoluhráči z prvej série. A zatiaľ čo u Zima Blue sa to aj viac-menej podarilo, pri Fish Night oceníš akurát tak peknú animáciu. Dalo by sa povedať, že išlo o nudnejšie kraťasy, ale vyložene neurazili. Nebyť animácie pri Fish Night ale poviem, že v takomto talentovanom a geniálnom projekte by podobné kúsky mohli chýbať.

Lucky 13: Je jedným z tých jednoduchších animákov. Neoplýva príliš rezonujúcou hĺbkou a zameriava sa skôr na akciu a animáciu. Epizóda, ktorá poteší, ale viac z nej vidieť nepotrebuješ, hovorí o „prekliatom lietadle“. To prišlo o posádku už dvakrát, no jej nová pilotka z nej urobí šťastný stroj, do ktorého sa nebudú báť nastúpiť ani tí najväčší pesimisti.

Blind Spot: Závery kraťasov z prvej série vychádzajú. A platí to aj v prípade Blind Spot, príbehu zasadeného do futuristického obdobia, kedy sa po planéte prechádzajú vražedné roboty, autonómne stroje a augmentačne vylepšení ľudia. Takýmito upgradmi disponujú aj zlodeji, ktorých si rýchlo zamiluješ. Vyniká opäť animácia, no inak sa dá hovoriť o priemernej epizóde, ktorá neponúka nič navyše.

Ice Age: V hlavných rolách Mary Elizabeth Winstead a Topher Grace. Po nasťahovaní sa do nového bytu objavujú mrazničku, v ktorej žije malá civilizácia napredujúca extrémne rýchlym tempom. Spoločne sledujú, ako sa z praveku stáva ďaleká futuristická budúcnosť s istým koncom. Nápad skvelý, ale nie úplne originálny. Ušlo aj prevedenie, no nesedeli mi charaktery postáv. Tie tento nadprirodzený úkaz brali asi tak vzácne, ako posledný jogurt v chladničke, hoci si mysleli, že už ho zjedli. Dalo sa z toho vyťažiť viac.

Alternate Histories: Ti ukážu 6 alternatívnych situácií, ktoré by vyústili z rôznych úmrtí Adolfa Hitlera skôr, než za ním stáli milióny. Nápad by sa dal pretaviť v skutočne zaujímavú prehliadku alternatívnych budúcnosti a vlastne aj súčasností, no tvorcovia len kĺžu po povrchu a nedokážu nadchnúť. V druhej sérii by sme ale privítali pokračovanie s niekým iným. Bodlo by ale, keby sa bralo trochu vážnejšie a pokúsilo sa diváka strhnúť.

The Secret War: 1. sériu uzatvára jeden z najlepších animákov. Hlavnými hrdinami sú elitné ruské jednotky počas druhej svetovej vojny. Tie sa musia vysporiadať s démonmi z iného sveta, ktorí drancujú krajinu. Epizódu zdobí nádherná animácia, skvelý voice acting a sympaticky napísané postavy.

Dočkáš sa aj množstva akcie a síce klišé, no vôbec nie nudného príbehu. Ide o jeden z animákov, ktoré by si zaslúžili celovečernú podobu. Tak dúfajme, že to našim južným susedom z Maďarska vyjde, keďže práve oni stoja za touto vydarenou epizódou.

1. séria Love, Death & Robots ma nadchla. Po oznámení som sa tešil na slušnú antologickú sériu, na ktorú dohliadali Fincher s Millerom. Lenže ono ma to pozitívne prekvapilo a dokázalo z tohto formátu častokrát dostať oveľa viac, než by som si predstavoval. Niektoré kraťasy sú jednoduchšie, priamočiarejšie či nudnejšie, než by sa patrilo, ale väčšina z nich je vynikajúca.

Či už ide o kvalitu animácie, príbeh, skvele napísané postavy alebo originálne poňaté futuristické prostredia, seriál dokáže strhnúť a prekvapiť v každej druhej epizóde. Celý ho pritom zhltnete behom dňa-dvoch, keďže všetky časti dokopy majú len niečo cez 200-210 minút. Dúfam, že sa čoskoro dočkáme potvrdenia druhej série. Pokojne s menším počtom epizód, ak to bude znamenať, že prídeme o niektoré slabšie kúsky.

Ako projektu udeľujem Love, Death & Robots plné hodnotenie, a teda desať bodov z desiatich. Nesmierne tomu fandím a som rád, že sa Netflix stal miestom, kde sa môžu vyhrať kreatívni a talentovaní tvorcovia. Niektoré epizódy ma však sklamali, nudili alebo mi nepovedali nič dôležité, hoci sa tak tvárili. Prvú sériu teda hodnotím rovnako ako Osky. Odnáša si odo mňa osem a pol boda z desiatich s tým, že niektoré kraťasy majú blízko k dokonalosti.

0/10
1