Poďme sa spoločne pozrieť do zákulisia výroby filmových masiek, ktoré získali Oscara.
91. ročník odovzdávania filmových cien Oscar sa nezadržateľne blíži. Už dnes v noci budeme sledovať, kto si prevezme zlatú sošku za najlepší film, najlepšieho režiséra či najlepší scenár. Ešte predtým, ako sa dozvieme mená víťazov, sme ti chceli priblížiť jednu z najnáročnejších kategórií, bez ktorej sa žiaden film nezaobíde.
Oscarová kategória Makeup and Hairstyling (najlepšie masky) sa do zoznamu prebojovala až v roku 1982. Dovtedy jej na ceremoniáloch neprikladali význam, iba v rokoch 1965 (7 Faces of Dr. Lao) a 1969 (Planet of the Apes) udelili dvom filmom špeciálnu cenu.
Prvým ocenením filmom za mejkap sa stala hororová komédia An American Werewolf in London a tvorcovi masiek Rickovi Bakerovi vyniesla prvého zo siedmich Oscarov, ktoré zatiaľ vo svojej kariére získal. Poďme si však priblížiť zákulisie vybraných filmov, ktoré nás uchvátili prepracovanými maskami a nezabudnuteľnými postavami.
The Fly (1986)
Režisér David Cronenberg si do hlavnej úlohy (ambiciózny vedec, ktorý sa zaoberá teleportáciou) presadzoval herca Jeffa Goldbluma. Napriek tomu, že hľadali niekoho s malým nosom a ušami, tak o svojej voľbe presvedčil aj vedúceho masiek Chrisa Walasa. Cronenberg prišiel za tímom maskérov s vlastnými predstavami o extrémnej premene z človeka na hmyz.
Premena sa skladala z piatich rôznych štádií, pričom Goldbluma upravovali tak, aby sme mali pocit, že ho čím ďalej pohlcuje smrteľná choroba. Maskéri mu postupne vytvárali plešinu a pridávali škvrny. Pri poslednom štádiu pred tým, ako Jeffa nahradila bábka, sa potrápili s výrastkami a vypuklinami na tvári a na hlave.
Goldblum bol nútený nosiť špeciálne kontaktné šošovky, vďaka ktorým mal jedno oko výrazne väčšie ako to druhé. Keď s ním boli hotoví, mohli sa naplno venovať bábke, predstavujúcej zlúčenie človeka a muchy. V maskérni si posedel 3 až 5 hodín, zatiaľ čo ho vtedajšia priateľka a herecká kolegyňa Geena Davis zabávala čítaním alebo hraním hier.
Bábku uviedli do pohybu pomocou mechanizmov tak, že sa oči, ruky, ramená a časti hlavy ovládali lankami. Za oceľovou nosnou konštrukciou stál Jon Berg (špeciálne efekty), ktorý sa hýbal a bábka napodobňovala jeho pohyby. Príprava na The Fly spočívala v zdĺhavom a náročnom procese, a preto nie je prekvapením, že Walas v roku 1987 získal Oscara za najlepší mejkap.
Beetlejuice (1988)
Maskérka Ve Neill sa učila remeslu od profesionálov, ktorí sa podieľali na Planéte opíc či na seriáli Star Trek. S režisérom Timom Burtonom spolupracovala na filmoch, ako Ed Wood, Batman Returns a Edward Scissorhands. Prvého Oscara získala za spoluprácu s Burtonom, a to za fantasy komédiu Beetlejuice.
Najskôr jej Burton ukázal vlastné skice Beetlejuicea, avšak v prvom pláne pôsobil až príliš ako strašidelný a reálny vyvrheľ. Neill sa pohrala s jeho kresbami a dodala mu zábavnú formu. Beetlejuice mal vyzerať ako komiksová postavička, ktorá žila pod skalou a prebrala sa k životu. Nakoniec sa divákom tak vryl do pamäti, že funguje aj ako halloweenska maska.
Herec Michael Keaton, ktorý natáčal len dva a pol týždňa, mal vlastnú požiadavku. Jeho postava Beetlejuice musela mať zlomený nos a hnilé zuby. Maskéri mu nalepili umelé napuchnuté pery a vytvorili rozpadajúce sa zuby. Ve doplnila a vylepšila mejkap rozdrvenou zelenou penou, ktorá sa využíva pri stavaní modelov malých vlakových dráh či dediniek.
Po úspechu na Oscaroch v roku 1989 ešte netušila, že v roku 1994 si prevezme ďalšiu zlatú sošku za rodinnú drámu Mrs. Doubtfire a v roku 1995 za čiernobiely film Ed Wood. Jej prácu si môžeš všimnúť aj pri sledovaní Hier o život či hudobnej drámy Zrodila sa hviezda.
Terminator 2: Judgement Day (1991)
Na Terminátorovi pracovali dvaja experti – Stan Winston, ktorý tvoril aj špeciálne efekty a Jeff Dawn (Batman a Robin, Total Recall). Stan získal za celú svoju kariéru 4 oscarové sošky, pričom dve ceny si odniesol v jeden večer za Terminator 2: Judgement Day.
Ak by sme porovnávali jednotku s dvojkou, tak natrafíme na technicky prepracovanejšieho endoskeletona. Tvorcovia zo Stan Winston Studio vytvárali duplikácie Terminátorovej hlavy a pomocou mechanického systému ich priviedli do pohybu. Každý deň si Arnold posedel v kresle päť hodín a po skončení nakrúcania ho ďalšiu hodinu zbavovali mejkapu. Kvôli maske nevidel na jedno oko.
V jednotke predstavovali endoskeletony veľkú výzvu, zatiaľ čo v dvojke boli najmenším problémom. Medzi najnáročnejšie veci patrili fyzikálne efekty s robotom T-1000. Môžeš si všimnúť, že v scéne, kde prebieha záchrana Sarah z nemocnice, sa po streľbe na robota T-1000 rozdelí hlava akoby šplechla voda.
Za týmto trikom nie sú len špeciálne efekty, ale aj rafinovaná práca maskérov, ktorí vytvorili niekoľko hlinených búst herca Roberta Claya. Rozdelili ich a v strede vytvorili vlnu. Jedna z hláv mala sklápacie jadro zo skla a obsahovala mechanizmy, ktoré z oboch strán ťahali boky hlavy smerom do stredu. Efekt liečenia dokončili pomocou počítačovej grafiky.
How the Grinch Stole Christmas (2000)
Zelená namosúrená kreatúra, ktorá nenávidí Vianoce, bola náročnou maskou nielen pre kreatívny tím, ale aj pre herca Jima Carreyho. Každý deň sa musel navliecť do zeleného chlpatého obleku a stráviť niekoľko hodín v maskérni, kde sa oňho po dobu 92 dní starali – Rick Baker, Gail Rowell-Ryan a Kazuhiro Tsuji.
Najskôr museli prebehnúť skúšky mejkapu, aby si ujasnili, ako bude Grinch vlastne vyzerať. Baker skúšal testovať líčenie najprv na sebe tak, že sa vžil do kože Grincha a nosil kostým celý deň. Výsledok ukázal režisérovi Ronovi Howardovi a producentovi, ktorým sa zdal prehnaný. Po šiestich testoch sa vrátili späť k pôvodnému a prvýkrát masku nanášali na Carreyho 8 a pol hodiny.
Zelený kostým, ušitý z chlpov yaka a z elastického vlákna bol však pre Carreyho nepohodlný. Taktiež mu robili problémy obrovské kontaktné šošovky, do ktorých sa zachytával umelý sneh. Jimove neprimerané správanie sa podpísalo na umelcovi Kazuhirovi Tsujimu, ktorého práca s komikom duševne vyčerpávala.
Komandoval ho za detaily a kritizoval ho za odtiene zelenej, ktoré mu každý deň nanášal na tvár. Tsuji bol pripravený skončiť a na týždeň opustil natáčanie. Napriek tomu, že sa vrátil a svoju prácu dokončil, tak ho incident s Carreym poznačil natoľko, že musel chodiť na terapiu. V roku 2001 si cenu za najlepší mejkap a vlasy prevzali Rick Baker a Gail Rowell-Ryan.
The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring (2001)
Fanúšikovia Tolkienovej trilógie Pán prsteňov netrpezlivo čakali na filmové spracovanie ich obľúbeného sveta Stredozeme. Celý štáb sa presunul na Nový Zéland, aby sa pustili do natáčania Spoločenstva prsteňa. Na výrobu masiek sa podujali Richard Taylor a Peter Owen, ktorí spolupracovali s režisérom a s kostýmovou dizajnérkou Ngilou Dickinson.
Výzvou pre celý mejkap tím boli vlasy a parochne pre rôzne charaktery od orkov, cez Gandalfa až po Galadriel. Spoločnosť WETA Workshop sa postarala o výrobu 300 kusov parochní, ktoré naondulovali v obrovskom tlakovom hrnci.
Herec Lawrence Makoare si prešiel vyčerpávajúcim procesom, keď ho v maskérni pripravovali na rolu Lurtza, lídra skupiny orkov. Premena trvala 11 hodín a ďalšie 3 hodiny sa trápili s odstraňovaním mejkapu. Hlava pozostávala z piatich samostatných častí, vyrobených z hrubého silikónu, avšak v maske mu bolo tak horúco, že ho po natáčaní chodili ľudia zo štábu ochladzovať vreckami s ľadom.
John Rhys-Davies si kvôli postave trpaslíka Gimliho vytrpel veľa bolesti, pretože bol alergický na mejkap. Každý deň sa musel porátať s vyrážkou, ktorá sa mu vytvorila na tvári. Ak ťa zaujíma zákulisie Pána prsteňov, tak klikaj sem. Prvej časti z trilógie sa podarilo získať 4 sošky Oscara a Návrat kráľa exceloval v roku 2004 vo všetkých 11-tich kategóriách.
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)
Richard Taylor, zodpovedný za špeciálne efekty, mal už rok práce za sebou, takže Howard Berger a jeho tím mohol ďalej nadviazať na počiatočné koncepty, ktoré boli primárne určené na CGI. Redizajnovali a modifikovali ich na ľudskú formu tak, že vytvárali 3D sochárske makety a skúmali ich zo všetkých uhlov.
Postava pána Tumnusa, malého fauna v strednom veku, bola najťažšou maskou a Berger mal obavy, že herec James Mcavoy bude na túto rolu príliš mladý. Nakoniec ho Mcavoy presvedčil svojím talentom a mohol sa presunúť do maskérni, kde každý deň strávil 3 a pol hodiny.
Keď chceli dosiahnuť, aby jeho nosné dierky vyzerali ako kozie, museli mu nasadiť nos zo želatíny. Aby jeho vlasy pôsobili realistickejšie, využívali rozpálené žehličky na vlasy a fény. Pri pohľade na pána Tumnusa sme si mohli všimnúť falošné vlasy, ktoré sa tiahnú od pása k bokom. Chlpy nanášali aj na chrbát, na hruď a po obvode ramien.
Na oddelení mejkapu pracovalo 42 ľudí a presúvali sa všade tam, kde sa momentálne natáčalo. Pre Narniu vzniklo 23 rôznych bytostí, od kyklopa až po fauna či Aslana. Precízny prístup k práci celého tímu sa vyplatil a v roku 2006 si zaslúžil Oscara za najlepší mejkap.
Pan's Labyrinth (2006)
Dvojica David Martí a Montse Ribé v minulosti spolupracovala s režisérom Guillermom del Torom na hororovej dráme The Devils Backbone (2001) a na Hellboyovi (2004). Niet sa teda čomu čudovať, že si ich Toro najal na vytvorenie fantazijných masiek do Faunovho labyrintu a spoločne vytvorili postavy, pripomínajúce umelecké dielo.
Martí a Toro vymysleli dizajn Fauna a rozhodli sa pre bytosť, ktorá môže zmiznúť v zalesnenom prostredí a vyzerať ako niečo, čo v prírode existovalo už stovky rokov. Jeho hlava bola zostrojená kombináciou rôznych techník.
Od nosa nahor bolo všetko ovládané mechanicky - nos, viečka, obočie a uši. V rohoch, ktoré vážili 4,5 kg, boli skryté malé motory. Guillermo vytvoril špeciálny systém, vďaka ktorému herec Doug Jones ovládal Faunove nohy ako chodúle.
Za konceptom hrôzostrašného Pale Mana stojí Toro s jeho myšlienkou na veľmi starého muža, ktorý kedysi trpel nadváhou, ale teraz nie je nič viac ako len kosť a ovisnutá koža. Martí a jeho tím odstránili všetky tvárové črty a ponechali mu iba nosné dierky.
Podľa pôvodného Torovho návrhu mu mala zo širokých pier vyliezať pod kožou lebka a postupne sa transformovať. Martí režiséra zrušil s tým, že táto vízia nespadá do rozpočtu, a tak konečný Pale Manov vzhľad odložili. O pár týždňov neskôr mu maskér vnukol nápad vložiť tejto kreatúre oči do rúk.
Počas oscarovej noci v roku 2007 sa Faunovmu labyrintu podarilo premeniť až tri zo šiestich nominácií, vrátane najlepšieho mejkapu. Dvojica Martí a Ribé potom ešte spojila sily s del Torom na natáčaní hororovej drámy Crimson Peak, ale ďalšej nominácie na Oscara sa nedočkala.
Mad Max: Fury Road (2015)
Maskérka Lesley Vanderwalt prvýkrát diskutovala s režisérom Georgeom Millerom o Mad Maxovi už v roku 2003, avšak až v roku 2012 začali pracovať na filme. Pred tým, ako sa mal celý štáb presunúť na natáčanie do Namíbie, Vanderwalt zostavila 35-členný tím z celého sveta, prevažne z ľudí, ktorí mali skúsenosti s výrobou parochní, mejkapom a výrobou protéz.
Nielen, že sa museli držať rozpočtu, ale aj sa vysporiadať s poveternostnými podmienkami, akými sú chlad, horúčava a piesočné búrky. Každú postavu rozanalyzovala a zamýšľala sa nad ich pozíciou v post-apokalyptickom svete.
Herec Hugh Keays-Byrne stvárnil tyrana Immortana Joea a nosil priehľadný plastový pancier, pod ktorým si si mohol všimnúť rany a vredy. Maskérku napadlo, že je bojovník zmrzačený toxickými odpadmi a rokmi bojov, a preto sledovali následky hrozných chorôb ako syfilis.
Jednu z najdlhších príprav potrebovala herečka Jennifer Hagan, predstaviteľka Miss Giddy, učiteľka piatich manželiek Immortana Joea. Jej telo od hrude, cez ramená, krk až po tvár, pokryli tetovaním. Mejkap tím strávil 5 hodín aplikovaním tetovaní na jej telo. Napriek tomu, že s ním spala, tak vydržal ešte nasledujúce tri dni.
Na galavečere v roku 2016 excelovala práve akčná snímka Mad Max: Fury Road (6 Oscarov). Aj keď nezískala Oscara za najlepší film, tak sa môže pýšiť nielen skvelým mejkapom, ale aj kostýmami, strihom alebo zvukom.
Suicide Squad (2016)
Režisér David Ayer si na tvorbu mejkapu vybral Alessandra Bertolazziho, s ktorým pracoval na filme Fury a neskôr aj na Bright. Maskér najprv nemal potuchy, kto je Jednotka samovrahov a prácu začínal úplne od nuly. Napriek tomu, že mu poskytli všetky DC komiksy, nemal v úmysle vytvoriť presnú kópiu originálu.
Pôvodne chcel herečke Margot Robbie a predstaviteľke Harley Quinn nasadiť na hlavu drahú parochňu za 1000 dolárov, avšak nakoniec usúdil, že lacnejšia verzia jej dodá tú správnu drsnosť. Herec Adewale Akinnuoye-Agbaje kvôli maske Killer Croca nemohol jesť, iba piť pomocou slamky. Okrem toho mal alergickú reakciu na lepidlo. Tím preto musel vymyslieť iný spôsob aplikovania masky.
Joker predstavoval skutočnú výzvu, pretože Heath Leger bol skvelý Joker a Bertolazzi sa nechcel opakovať. Začal premýšľať o tejto postave ako o zvrátenom klaunovi a nebál sa pridávať mu viacej vrstiev mejkapu. Režisér mu navrhol, aby Letovi dodal jazvy na tvári, aké majú chlapi, ktorí sa režú. Pri tvorbe zelených vlasov sa inšpiroval obrázkom Davida Bowieho ako Jokera.
Bertolazzi sa vo filmovej brandži pohybuje už od konca 80. rokov, ale Oscara si zaslúžil až s príchodom komiksovky Suicide Squad a v roku 2017 premenil jedinú nomináciu na zlatú sošku.
Darkest Hour (2017)
Náročná premena herca Garyho Oldmana na zavalitého britského premiéra si vyžadovala zručnosti skutočného umelca. Maskér Kazuhiro Tsuji síce odišiel z filmového sveta a venoval sa sochárčeniu, ale Oldman neváhal a poslal mu email. Ak by túto prácu odmietol, tak pravdepodobne nikdy neuvidíme Garyho v úlohe Wistona Churchilla.
V prvom kroku porovnával fotografie Oldmana a Churchilla a zisťoval, aké má možnosti. Pred natáčaním spravil odliatok hercovej tváre a testoval na ňom mejkap. Chcel sa vyvarovať materiálom, akým je penový latex a radšej vsadil na modernejší silikón, na ktorý môže maľovať a docieliť, aby vyzeral ako koža.
Oldman strávil celkovo v maskérni 200 hodín a každý deň si v kresle posedel 4 hodiny. Tsuji prenechal maskovanie na Lucy Sibbick a Davida Malinowskeho, ktorí dodržiavali jeho pokyny a vytvárali Churchillovú ružovú a škvrnitú pleť so všetkými cievami. Dôležité bolo, aby Garymu ponechali dostatočnú slobodu na dramatickú mimiku a dialógy.
Gary bol nútený oholiť si hlavu kvôli parochniam, ktoré mu menili každých 10 dní. Na výrobu parochní využívali jemnú anglickú čipku a drahé detské vlasy. Trojica maskérov si minulý rok za svoju precíznu prácu odniesla zlatú sošku za najlepší mejkap a vlasy pre Darkest Hour. Spoločným úsilím docielili dokonalú premenu a Gary Oldman presvedčil Akadémiu natoľko, že si taktiež odniesol svojho prvého Oscara.
Tento rok o zlatú sošku za najlepší mejkap a vlasy zabojujú tri filmy – Mary Queen of Scots, Vice a Border. My si Oscary nenecháme ujsť a už zajtra ti prinesieme článok o víťazoch. Budeš aj ty sledovať priamy prenos?