Utorok 19. 2. 2019 meniny má Vlasta

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher - Rozhovory
1
Vladimír Mičuda
8. február 2019, 11:33

Kňaz youtuber: Wi-Fi do kostola nepatrí, väčšina kňazov si plní svoje úlohy. Žiaľ, sú aj takí, ktorí sa pošmyknú (Rozhovor)

Prispôsobuje sa cirkev dnešnej dobe? Vyspovedali sme biskupa Jozefa Haľka.

Vladimír Mičuda
8. február 2019, 11:33
 Kňaz youtuber: Wi-Fi do kostola nepatrí, väčšina kňazov si plní svoje úlohy. Žiaľ, sú aj takí, ktorí sa pošmyknú (Rozhovor)
Zdroj: TASR
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Žijeme v rýchlej dobe a musíme sa jej prispôsobiť. To platí aj pre cirkev a skvelým príkladom by mohol byť biskup Jozef Haľko. Najskôr tweetoval, dnes pridáva statusy na Facebooku a robí krátke videá na Youtube. „Keď poviem kázeň na omši,  vypočuje si ju 200 ľudí. Keď ju nahrám, spravím z nej mp3 a dám k nej obrázok, tak si ju vypočuje ďalších 500 až 1000 ľudí,“ vysvetľuje.

 

Prečo sa rozhodol využiť potenciál sociálnych sietí? Mení sa cirkev? Prečo sa ľudia tak často rozvádzajú? A ako vníma sexuálne škandály cirkvi? Všetko sa dozvieš v exkluzívnom rozhovore.

 

Čo sa v rozhovore s biskupom Jozefom Haľkom dozvieš:

  • Prečo sa rozhodol byť aktívny na sociálnych sieťach a či ho za to hejtujú
  • Čím sa snaží cirkev pritiahnuť mladých
  • Čo si myslí o zaužívanej fráze Verím v Boha, ale neverím v cirkev
  • Aký je jeho názor na eutanáziu, potraty, pápeža Františka či Matku Terezu 
  • Či podporuje, alebo ignoruje diskusiu okolo celibátu

 

Kňaz youtuber: Wi-Fi do kostola nepatrí, väčšina kňazov si plní svoje úlohy. Žiaľ, sú aj takí, ktorí sa pošmyknú (Rozhovor)

 

 

Kedy ste sa rozhodli, že sa stanete kňazom?

 

Počas štúdia na vysokej škole ekonomickej som sa rozhodol, že zanechám štúdium. Bolo to dosť neskoro, v siedmom semestri z ôsmich. Spoznal som skvelých kňazov a hľadal som zmysel života, ktorý som na univerzite nenašiel. Motivovalo ma aj to, že ako 18-ročný som prijal chlieb, ktorý sa dáva na svätej omši, eucharistiu. Ten chlieb je významný tým, že zosobňuje Ježiša Krista a prijať ho znamená dotyk s božím vyslancom Ježišom Kristom.

 

Ako sa zmenili ľudia a celkovo spoločnosť za tú dobu, čo ste kňazom?

 

Je to stále väčšia výzva – odovzdávať nezriedené posolstvo, ktoré je napísané v Biblii, spôsobom, aby bolo zrozumiteľné pre dnešného človeka. V čase, keď som začínal, sociálne siete neboli. Boli tak maximálne maily, niektorí mali internet. To bolo všetko. Facebook, Twitter a Instagram neexistovali. Spoločnosť a technologické trendy sa vyvíjajú a dávajú možnosť prístupu k množstvu informácií. Je ich dnes veľa, no máloktorá ide do hĺbky. Preto som sa rozhodol, že sa sociálnym sieťam budem venovať aktívnejšie.

 

 

Ako dlho už využívate sociálne siete?

 

Približne 5 rokov. Najskôr som začal tweetovať, neskôr som si založil stránku na Facebooku.

 

Prečo ste prešli na Youtube?

 

Keď poviem kázeň na omši, dajme tomu, že si ju vypočuje 200 ľudí. Keď ju nahrám, spravím z nej mp3 a dám k nej obrázok, tak si ju vypočuje azda ďalších 500, možno až 1000 ľudí. Tá možnosť raz niečo povedať a ponúknuť to širšiemu okruhu záujemcov sa mi zdá byť zmysluplná. Ďalším dôvodom je to, že dnešní mladí sú vizuálni. Radi vidia a zároveň počujú, preto som sa začal venovať aj videám s hutným posolstvom. Vo videách sa snažím vyjadrovať krátko, no výstižne.

 

Stretávate sa aj s ľuďmi, ktorí vás hejtujú? Alebo sa skôr stretávate s pozitívnymi ohlasmi?

 

S ľuďmi, ktorí moju prácu vnímajú pozitívne, sa stretávam častejšie. Nikto mi nikdy nepovedal, aby som natáčanie videí zavesil na klinec. Pár ľudí ma však upozornilo, aby moja práca na sociálnych sieťach nebola viac o mne ako o Bohu.

 

Spravujete si svoje profily na sociálnych sieťach sám?

 

Väčšinu grafiky si zatiaľ robím sám. Pokiaľ ide o Youtube, pri tvorbe videí mi radí pán Emil Vojtko, šéf firmy VIDADU. Facebook mi spravuje Arthurmedia, ktorá je na toto špecializovaná a pomohla mi so založením. Mal som predstavu, ako budem komunikovať na internete, ale potreboval som zo začiatku pomoc.

 

Od koho si sa dozvedel, že existuje Biblia, prikázania a samotný Boh? Od cirkvi. To, že cirkev robí chyby, ešte neznamená, že by nemala existovať. 

 

Plat kňaza nie je vysoký. Dá sa zvládať réžia sociálnych sietí?

 

Nemám špeciálnu kameru, všetko robím telefónom. Ten som dostal od jedného podnikateľa, ktorý mi chcel pomôcť. Ľudia vedia, o čo sa snažím a pomáhajú mi so všetkým, s čím môžu. Dobrovoľnícki, aj sami sa ponúkli.

 

Čím sa snaží cirkev pritiahnuť mladých?

 

Sú veľké mládežnícke festivaly piesní, je projekt Godzone, ktorý sa snaží moderným spôsobom osloviť človeka a potom sú veľké niekoľkodňové stretnutia na ktoré idú aj kňazi, biskupi, rehoľnice – veľká kultúrna slávnosť, kde sa krásne ukáže, ako sa kultúra a náboženstvo dokážu prepojiť. Čo si všímam, tak podobné akcie mladí obľubujú, dokážu tam vypnúť a v tichu meditovať. Ale mnohí mladí obľubujú aj úplnú klasiku, ticho, dni prežité dobrovoľne bez mobilu, adoráciu Krista.

 

Premýšľali ste niekedy nad technologickými inováciami v kostole? Trebárs o Wi-Fi? To by možno mladých pritiahlo.

 

Niektoré kostoly majú obrazovky, aby ľudia lepšie videli na priebeh omše, niekedy sa tam premietajú texty piesní. To nie je žiadna špecialita. Iná otázka by už bola Wi-Fi. Kostol je špeciálny priestor, kde ľudia prežívajú osobný vzťah s Bohom. Veci technického rázu sú v kostole prípustné  len do takej miery, aby napomáhali vzťahu s Bohom. Ak by človeka rozptyľovali, bolo by to na škodu. Napríklad dobré ozvučenie je veľmi dôležité, aby ľudia dobre počuli čítanie Biblie  a nič im neušlo. Wi-Fi potrebná nie je, to by ľudí mohlo rozptyľovať.

 

Je mladých ľudí v kostole menej?

 

Nemám ten pocit v Bratislave, neviem však, ako to je inde. Či je ich viac alebo menej neviem exaktne vyhodnotiť.

 

Kňaz youtuber: Wi-Fi do kostola nepatrí, väčšina kňazov si plní svoje úlohy. Žiaľ, sú aj takí, ktorí sa pošmyknú (Rozhovor) 

„Ja by som aj chodil do toho kostola, ale prieči sa mi to. Verím v Boha, ale neverím v cirkev.“ Počuli ste už podobnú vetu? Ste voči nej imúnny?

 

Nemôžem byť voči nej celkom imúnny. Je to názor, takéto postoje sú jednoducho realita. Ľudia si to myslia, a tak sa zamýšľam, prečo je to tak a prečo to niekto hovorí. Tých možností je viac. Jedna z nich je, že nechcem mať cirkev, stačí mi Boh, aby som si ho mohol stvoriť na svoj obraz a bez záväzkov  a teda nechcem, aby mi do toho cirkev hovorila. Ďalšia možnosť je, že dotyčná osoba stretla človeka z cirkvi, ktorý sa nesprával tak, ako by sa mal. Nadobudla presvedčenie, že ak toto predstavuje cirkev, tak jej neverí. Ja osobne musím povedať, že cirkev som vždy vnímal ako ľudí, ktorí o Bohu hovoria. Od koho si sa dozvedel, že existuje Biblia, prikázania a samotný Boh? Od cirkvi. To, že cirkev robí chyby ešte neznamená, že by nemala existovať. Cirkev je ľudská ustanovizeň. To, že je napríklad v škole zlá učiteľka, hneď neznamená, že škola ako taká je zavrhnutiahodná.

 

Máme volebný rok a otvárajú sa tradičné témy na oslovenie voliča. Medzi nimi je aj odluka od cirkvi. Ako by podľa vás vyzerala na Slovensku odluka cirkvi od štátu?

 

Sú krajiny, kde vzťah Cirkvi a štátu je nastavený a funguje veľmi dobre. Je dôležité povedať, že u nás nejde len o katolícku cirkev, ale o všetky cirkvi. Ten vzťah Cirkvi a štátu má byť nastavený čo najspravodlivejšie.

 

Veľmi veľa potratov je výsledkom nezodpovedného nakladania s vlastnou sexualitou a plodnosťou. 

  

Na internete sa realizujú viacerí kňazi. Zneužíva sa cirkev ako taká na politické účely?

 

Ak je politik človek, ktorý chodí do kostola a ja v ňom poviem kázeň, má to dosah aj na politika. Máme na Slovensku celospoločenské témy, ako sú napríklad potraty či eutanázia. K tomu sa cirkev vyjadruje, je to celkom legitímne,  a veriaci sú dostatočne múdri na to, aby si na základe týchto kritérií vedeli vyhodnotiť ľudí, ktorí sú na kandidátke.

 

Eutanázia a potraty sú veľmi ťažké témy, často bývajú nástrojom kultúrneho boja. Aký zastávate názor na túto tému?

 

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
PREDPLATIŤ
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Aký ma biskup Haľko názor na eutanáziu, potraty, pápeža Františka či Matku Terezu
  • Či podporuje, alebo ignoruje diskusiu okolo celibátu
  • Ako vníma sexuálne škandály cirkvi
  • Čo si myslí o tvrdení, že sú kňazi osamelí ľudia

Ohodnoť článok
2
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.