Režisér Steve McQueen a scenáristka Gillian Flynn (Gone Girl) dorazili so zaujímavým podrazovým thrillerom.
Kriminálnu heist drámu Vdovy sprevádzali nadšené reakcie amerických kritikov, osobne však snímka Stevea McQueena nepatrila k mojim tohtoročným favoritom. McQueen sa však už etabloval ako skúsený a svojský filmár, takže som bol predsa len zvedavý, či zahraničné ohlasy nezavádzali.
Nádej na kvalitný zážitok zvyšovalo aj výborné herecké obsadenie, ako aj fakt, že o scenár sa postarala Gillian Flynn, ktorá napísala knižnú predlohu a následne aj scenár pre výbornú kriminálku Gone Girl či skvelý seriál Sharp Objects z produkcie HBO.
Štyria zločinci Henry (Liam Neeson), Carlos (Manuel Garcia-Rulfo), Florek (Jon Bernthal) a Jimmy (Coburn Goss) sa pokúsia ukradnúť veľký balík peňazí, lenže plán sa stroskotá a polícii sa všetkých mužov podarí zastreliť. Ich manželky sa následne dozvedajú, že ich drahé polovičky majú nemalé dlhy u nebezpečných ľudí. A tí samozrejme chcú svoje prachy naspäť.
Veronica (Viola Davis), manželka Henryho, sa teda rozhodne, že dokončí to, čo jej manžel začal a začne na základe jeho poznámok plánovať veľkú lúpež. Do tohto plánu namočí aj ďalšie vdovy: Lindu (Michelle Rodriguez) a Alice (Elizabeth Debicki). Tieto ženy však nie sú žiadne rodené kriminálničky a ich plán sa môže každú chvíľu zosypať ako domček z kariet.
Toto je asi najzákladnejšia príbehová kostra, ktorú ti stačí vedieť pred návštevou kina. Odporúčam vyhnúť sa nejakým podrobnejším opisom, keďže film samotný je bohatý na viaceré dejové twisty. Aby som nechodil okolo horúcej kaše: áno, Vdovy sa podarili a Steve McQueen doručil snímku, ktorú by si v kine rozhodne nemal zmeškať.
Je síce pravdou, že základná dejová linka nie je nijako objavná a na poli heist filmov sme ju (alebo jej variant) už viackrát videli. McQueen a Flynn si toho sú vedomí a spomenutú príbehovú kostru skôr využívajú ako pôdu pre psychologickú drámu, kde skúmajú otázky zármutku, rasizmu, sexizmu či politických intríg. Výrazný je aj celkový feministický podtext.
Dohromady to celé tvorí veľmi dynamickú zmes, ktorá vás bude zaujímať už od skvelej úvodnej scény nevydarenej lúpeže. Film je navyše absolútne perfektne natočený a po technickej stránke mu možno vytknúť len veľmi málo.
Za pozornosť stojí najmä originálna kamera, strih a hudba od Hansa Zimmera. Celý príbeh, vrátane postáv, je výborne napísaný a Gillian Flynn opätovne potvrdzuje svoj talent aj na poli scenáristiky.
Viola Davis si do veľkej miery kradne film pre seba, Rodriguez a Debicki však tiež nezaostávajú. Poteší aj vždy skvelý Liam Neeson (hoci v menšej roličke), vynikajúci Colin Farrell ako ambiciózny politik, veterán Robert Duvall ako jeho rasistický otec a Daniel Kaluuya vo vďačnej úlohe sadistického gangstera.
Musím povedať, že viac sa mi zrejme páčili prvé dve tretiny, kde sa ústredné ženské hrdinky zoznamujú a plánujú lúpež, a my do toho sledujeme politikárčenie Farrellovej postavy. Hoci tu nemáme žiadne akčné scény, vďaka skvelým hercom, inteligentnému scenáru a dialógom sú tieto momenty skvelé a naozaj som si ich užíval.
V poslednej tretine mi ale príbeh prišiel miestami až príliš urýchlený. Samotný heist je dobre a napínavo natočený, ale mal som pocit, že sa z neho dalo vytrieskať ešte viac. Potešil ma tiež občasný humor (často vyplývajúci z toho, že hlavné hrdinky nevedia v prostredí zločinu „chodiť“, takže sa musia rýchlo zdokonaliť v streľbe či v šoférovaní).
Skrátka a dobre, všetko je tu na svojom mieste a všetko funguje presne tak, ako má a ako tvorcovia chceli. McQueenova snímka je inteligentná, dynamická, nechýbajú jej kvalitné dialógy a výborní herci. Prečo teda nedávam viac než osem bodov z desiatich?
Aby som pravdu povedal, tak celkom neviem. Snáď preto, lebo mi niektoré príbehové zvraty prišli tak trochu na efekt či preto, alebo preto, že napriek všetkým kladom som nemal pocit, že by ma McQueen skutočne odpálil. Tiež mi miestami prišlo, že si odhryzol z viacerých zaujímavých tém, ale vzhľadom na stopáž sa nedokázal všetkým venovať na sto percent.
Napriek tomu však ide o poctivú prácu a kvalitnú kriminálku, ktorá umne mieša prvky heist thrilleru a psychologickej drámy. Tipujem, že práve to by niektorým divákom mohlo vadiť (ako môžeš vidieť na hodnotení kolegov). McQueen totiž nedoručil žiadnu nahláškovanú Dannyho jedenástku, ale v podstate veľmi smutný film s tragickým jadrom.
Osobne som si však Vdovy veľmi užil a rozhodne ich radím k filmom, ktorým by si mal venovať pozornosť. Veľmi rád si snímku ešte niekedy zopakujem.