Kde sa stala chyba?
American Horror Story nie je so svojou 8. sériou žiadnou neznámou novinkou. Práve naopak sa môže radiť medzi stálice, ktoré do sveta vysielajú stále ďalšie a ďalšie epizódy. Nebol by už ale čas nechať tento seriál odpočívať a dať šancu niečomu inému? Popravde by išlo o dobrý nápad, no tvorcovia majú zdá sa odlišný názor.
Pokiaľ si spomínaš na prvé dve série s podnázvami Murder House a Asylum, určite dobre vieš, že ich kvalitu sa seriálu nepodarilo nikdy dobehnúť. Tretia séria Coven so svojou čarodejníckou školou u divákov príliš neuspela a s ďalšími sériami a ich epizódami bola kvalita na vážkach.
8. séria Apocalypse mohla do seriálu priniesť závan nostalgie a pozoruhodného žánrového mixu, pretože ako sľubovali tvorcovia, do svojho post-apokalyptického sveta taktiež nezabudli zabudovať aj strašidelný hotel (5. séria), pekelný dom s hrozivou históriou (1. séria) a taktiež skupinu čarodejníc (3. séria). A po prvých epizódách sa zdalo, že snaha nebola vôbec márna.
Svet pohltili výbuchy atómových hlavíc a preživšia elita sa ukryla do bunkrov, v ktorých platia špecifické a veľmi prísne pravidlá. Nevieme, kto bunkre vybudoval, netušíme ani, ako sa tam jednotliví členovia dostali a celá situácia je zahalená rúškom tajomstva.
Do prapodivnej situácie prichádza vznešene pôsobiaci Michael Langdon, ktorý je mimochodom azda najvýraznejšou postavou celej série. Ani o ňom spočiatku nevieme prakticky nič a jednotliví členovia podzemného spoločenstva sú z neho rovnako zmätení ako diváci. Tí si však jeho prítomnosť narozdiel od postáv v Apocalypse náramne užívajú.
Postupom času sa dostávame aj k spomínanému návratu čarodejníc, ktoré výrazným spôsobom narúšajú status quo. Aké sú ich ciele a čo všetko si museli zažiť pred odpálením atómového šialenstva sa dozvedáme prostredníctvom flashbackov.
V tejto rovine už bohužiaľ odpadá akýkoľvek náznak tajomstva a tvorcovia hádžu karty na stôl. Ukážu vám, čo všetko za apokalypsou stálo a kto bol jej hlavným tvorcom. Objasnenie celej situácie je však omnoho jednoduchšie, ako by sa spočiatku mohlo zdať, a to vyvoláva pomerne veľké sklamanie.
Napriek tomu ale fanúšikov pôvodných sérií poteší, že sa stretávame s množstvom postáv, z ktorých niektoré už v minulých sériách zomreli. Navštívime tiež lokality z predošlých sérií vrátané obávaného domu z prvej série a zistíme, že zlo ukrývajúce sa v stenách domu má svoj pôvod.
I keď nejde o žiadnu premyslenú hru si divákom, v ktorej by bol z diania na obrazovke priam uchvátený, vývoj postáv a ich osudy jednoducho tiahnu k tomu, aby seriál pozeral aj naďalej. V druhej polovici série príde ale badateľný úpadok v podobe mimoriadne zbytočných scén a riešenia dejových liniek, ktoré pre vývoj Apocalypse nie sú podstatné.
Miesto toho, aby sa tvorcovia sústredili na postupné odhaľovanie plánovania konca sveta si jednoducho „idú svoje“ a prezentujú nám zábery a dialógy postáv, ktoré dej 8. série skutočne nikam neposúvajú. To samozrejme vedie k zamysleniu. Ako sa im podarí ukončiť dejové línie všetkých postáv a prísť k veľkolepému finále, pokiaľ sme sa posledné časti prakticky nikam neposunuli?
Bohužiaľ, ako sa dalo čakať, aj z toho dôvodu je ukončenie 10. epizódou vyslovene urýchlené a neuspokojivé, pričom záverečný cliffhanger možno označiť za predvídateľný, nepotrebný a nasilu šokujúci.
American Horror Story: Apocalypse malo slušný námet so šancou zatlačiť u fanúšikov série na nostalgiu, no jednoducho to nevyužil tak, ako by sa dalo. Miesto dobre premysleného odhaľovania tajomného pozadia diania na divákov vybehne s príliš jednoduchou prezentáciou o konci sveta.
V nej sa navyše neskôr vôbec nevenuje hlavnej dejovej línii, ale odbieha do nepotrebných zákutí. Bola 8. séria sklamaním? Veru áno. V konečnom dôsledku preto dávam päť a pol boda z desiatich.
Po predchádzajúcich sériách a ich klesajúcej i mierne stúpajúcej kvalite sa však niečo podobného dalo čakať, ale prvé epizódy nanešťastie vytvorili v divákovi dojem, že konečne môže prísť milé prekvapenie. Išlo však o planú nádej.