Napívaný thriller šikovne využíva moderné technológie a zvedavosť svojho publika.
Počas rokov sme mohli sledovať rôzne trendy v rámci štýlu kamery a natáčania, ktoré autori využili na prerozprávanie svojich príbehov.
Veľmi populárny bol (a pretrval až dodnes) druh takzvaných found footage filmov využívajúci rôzne druhy snímajúcich zariadení, od bežných kamier až po objektívy na smartfónoch. Tento element dodáva snímkam pocit reálnosti a diváka dokáže vtiahnuť priamo do deja.
Typickým a najznámejším príkladom je The Blair Witch Project, no ďalšími vydarenými exemplármi sú aj Cloverfield alebo Paranormal activity.
Tieto špecifické štýly využité vo svetovej kinematografii si časom dokážu vytvoriť svoju vlastnú kategóriu. Dôvod, prečo som sa pri nich chcel zastaviť, je, že aj naša recenzovaná snímka patrí do jednej z rozmáhajúcich sa filmových podskupín.
Pátranie využíva na prerozprávanie svojho príbehu obrazovky smartfónov, počítačov a ďalších elektronických zariadení a jednotlivé aplikácie na nich. V posledných rokoch sme mohli podobný princíp vidieť v horore Unfriended a tohtoročnom pokračovaní Unfriended: Dark Web.
Ak si pri týchto riadkoch hovoríte, že takéto srandy nie sú pre vás a preferujete klasické vyobrazenie deja cez viacero uhlov a záberov kamier, nenechajte sa odradiť.
Pravdepodobne každý z nás už v dnešnej dobe aktívne využíva elektronické zariadenia v osobnom či pracovnom živote. Spôsob, akým sa tvorcovia rozhodli previesť diváka napínavým thrillerom, by tak nemal byť nikomu cudzí.
Dlhoroční užívatelia počítačov si v prvých minútach nostalgicky pripomenú staršie verzie obľúbených softvérov a cez ich aktualizované verzie sa prepracujú až do dnešnej doby, kedy sa dej snímky odohráva.
Ten sleduje postavu Davida Kima, stvárneného sympatickým Johnom Cho, bezradne pátrajúceho po nezvestnej dcére Margot. Na scénu prichádza detektívka Rosemary Vick v podaní Debry Messing, aby pomohla zúfalému otcovi.
Margot sa nečakane vytratí a zanechá po sebe iba počítač a dve hlasové správy na telefóne svojho otca. David sa tak púšťa do boja s časom a tajomstvami svojej dcéry.
Samozrejme, príbeh je omnoho kvetnatejší, no pre potreby tejto recenzie a na prvotné navnadenie vám tento krátky opis maximálne postačuje.
Naša redakcia mala to šťastie a Pátranie sme mali možnosť zhliadnuť už mesiac pred slovenskou premiérou. Už takýto krok vo väčšine prípadov napovedá tomu, že produkčné štúdio a distribučné spoločnosti filmu veria a neboja sa ho ukázať.
V tomto prípade bola dôvera v potenciál snímky ozaj oprávnená a tvorcovia nám priniesli výnimočný a napínavý thriller naplno využívajúci prostriedky, ktorými sa ohraničil.
Produkčný tím filmu si dal tú námahu, aby získal práva na použitie mien a značiek jednotlivých softvérov a zariadení, a tak dodal divákovi pocit autentickosti. Je to síce iba detail, no aj ten spríjemní sledovanie.
Množstvo snímok tento komplikovanejší variant obchádza a potom na obrazovkách stretávame iba vymyslené napodobeniny často využívaných komunikačných prostriedkov.
Zatrpknuto sa však môžu cítiť oddaní užívatelia Android zariadení, keďže snímka primárne využíva produkty od jabĺčkového giganta. Novopečení priaznivci Apple výrobkov si zase môžu priblížiť užívateľské rozhranie odlišného operačného systému.
A minimálne toľko, čo vysolíš za najnovší iPhone, je aj snímok o nezvestných či unesených jednotlivcoch. Pátranie však v tomto smere vyniká kombináciou prepracovaného scenára a netradičného filmového formátu.
Do deja je zakomponovaný minimálny počet ústredných postáv a scenáristi ich efektívne využili na vyrozprávanie nielen dramatického, ale aj intímneho príbehu medzi otcom a dcérou.
Divák s Davidom postupne odhaľuje tajomstvá o jeho dcére a thriller nám v presne zmeraných dávkach podsúva nevyhnutné informácie. Ich obsah však neprekypuje zbytočnými detailami, a práve vďaka tomu je príbeh nepredvídateľný a udrží si pozornosť publika.
Herecké výkony skromného ansámblu sú kvalitné a presvedčivé. John Cho patrí podľa môjho názoru k nedoceneným talentom Hollywoodu a so svojím výkonom v Pátraní iba podčiarkol svoje schopnosti.
Debra Messing však nijakým spôsobom nezaostávala a schopne sa oprela do úlohy ostrieľanej a kvalifikovanej detektívky. Prípad stratenej Margot ju však zasiahol viac, ako by ste možno očakávali.
Snímka v istých momentoch nastavila zrkadlo dnešnej spoločnosti a ukázala, ako sa mení správanie jednotlivcov a komunity ľudí po medializácii podobných tragédií.
Tak isto dobre využíva prirodzenú zvedavosť ľudí a ich záujem o tajomstvá druhých. S Davidom tak s nevyslovenou spokojnosťou rozklikávate súbory a účty jeho dcéry a pomaly sa vnárate do jej neprebádaného súkromia.
Ak sa mám priznať, dokážem nájsť iba minimum negatív. Istý aspekt vyvrcholenia celého príbehu môže časť publika vnímať ako príliš pohodlné riešenie. Nechcem však zachádzať do prílišných detailov a zhodnotenie nechávam na vašom subjektívnom názore.
Snímka aj napriek svojmu netradičnému spracovaniu (netypickému pre klasický thriller) a vďaka nepredvídateľnému scenáru dokáže diváka udržať prikovaného k sedadlu.
Šikovne využíva formát, do ktorého je zaškatuľkovaná a jednotlivé postavy nie sú iba pešiakmi na šachovnici, ale ľuďmi z mäsa a kostí hodní nášho súcitu.
Osobne som odchádzal z kina nadšený a nehanbím sa udeliť Pátraniu hodnotenie 9/10.