28. apríla 2018, 23:36
Sona O.

Vedci objavili planétu, ktorá je taká tmavá, že ani nevedia, ako vyzerá

ZAUJÍMAVOSTI VEDA A VÝSKUM VESMÍR

Planéta WASP-104b je tak tmavá, že nie sme schopní určiť jej presnú podobu.

WASP-104b má približne veľkosť Jupitera, predpokladá sa, že sa taktiež jedná o plynového obra a patrí medzi najtemnejšie planéty, aké boli kedy objavené. Pohlcuje až 99 % svetla svojej lokálnej hviezdy.

Vedci museli doslova hádať, ako by asi planéta mohla vyzerať. Použili na to takzvanú tranzitnú metódu, ktorá meria ako veľmi a na akú doba dôjde k zatmeniu hviezdy, ktorú planéta obieha. Tom Mocknik je jedným z výskumníkov, ktorí planétu pozorujú. "Zo všetkých temných planét, čo som za svoj život pozoroval, táto je určite v top 5, možno dokonca top 3," povedal.

Vedci objavili planétu, ktorá je taká tmavá, že ani nevedia, ako vyzerá
Zdroj: wikimedia

WASP-104b má tiež ďalší zvláštny fenomén. Hoci obieha okolo hviezdy, vôbec nerotuje okolo svojej osi. Vďaka takejto rotácii máme napríklad na Zemi deň a noc. Táto planéta má však jednu svoju časť neustále upriamenú k hviezde, zatiaľ čo druhá je skrytá vo večnej tme.

Nejedná sa však o úplne najtmavšiu planétu, tou je TrES-2b a objavená bola v roku 2011. Jej objaviteľ David Kipping povedal: "Reflektuje ešte menej svetla než čierna akrylová farba."

Takéto objavy iba potvrdzujú, ako veľmi málo toho zatiaľ o našom vesmíre vieme a aká malá Zem je v porovnaní s priestorom, v ktorom sa nachádza.