Atraktívny obsah, frekvencia postov a práca s hashtagmi. To sú základné pravidlá, ako na Instagrame získať čo najväčší počet followerov.
Slovenskí hiphpopoví umelci už dávno pochopili, že sociálne siete sú dôležitou súčasťou propagácie svojej tvorby a životného štýlu. Pozreli sme sa na to, ktorí z najpopulárnejších slovenských raperov sú najaktívnejší na svojich profiloch a aký je najčastejšie obsah ich postov.
Kvalita vs. kvantita
Hiphopový kráľ Rytmus je aj kráľom Instagramu, od začiatku roka zverejnil už viac než 100 príspevkov. Najčastejšími témami sú dovolenky, jedlo, autá, bazén, sem-tam nejaký product placement. V posledných mesiacoch ani krásnej Dare nedával toľko priestoru ako drahým hotelom a boxerskej vášni. Na základe minulotýždňového oznamu už vieme prečo.
Fotku s Rytmusom tento rok postol aj Majk Spirit, sociálne siete ktorého majú podobný obsah, no v menšom objeme. Fotky sú často s inými umelcami, priateľmi, občas zverejní aj throwbackovský kúsok. Zaujímavé je, že takmer na tretine svojich fotografií je Spirit bez trička.
50kou postov nás tento rok na Instagrame potešil Pil C, ktorý dobre vie, že práve táto sociálna sieť je už dlhodobo na vzostupe. Jeho posty sú followermi obľúbenou kombináciou dovolenkových fotografií (na ktorých sa kúpe v bazéne, cvičí jógu či hrá golf), tenisiek a oblečenia, videí z koncertov, odvolávok na rozhovory alebo na program aktuálneho turné V rádiu hral Elán, keď umrel Tour.
Príkladní
Kali na svojich sociálnych sieťach ukazuje, ako má vyzerať ich ukážkové napĺňanie. Posty sú pravidelné a majú zmysel. Tie instagramové však uvidíte len v prípade, ak vás správca akceptne – ako jediný interpret na Slovensku a v Česku má totiž Kali súkromný profil. Najčastejšie promuje svoje vystúpenia, nové videoklipy, linky na rozhovory na webe, v televízii, v rádiu a sem-tam niečo zo súkromia. Vyzdvihujeme fotky fanúšikov počas koncertov a tiež fotky Kaliho s fanúšikmi, každý sa predsa rád vidí so svojím idolom.
Jediný neraper v našom rebríčku, DJ, producent a podnikateľ Yaksha chodí už roky načerpať inšpiráciu do USA a vidno to aj na jeho Instagrame. Čo sa týka obsahu postov, Yaksha nezaprie svoju vášeň pre módu a najmä tenisky, no na rad sa dostanú aj pekné autá a spolupráce poprednými slovenskými a svetovými rapermi. Často tiež promuje videá z labelu F*CK THEM.
Vtipní
Dame patrí kvantitatívne k priemerným zverejňovačom, no viac než polovica jeho tohtoročných postov sú videá. Prostredníctvom nich pozýva svojich fanúšikov na koncerty, zverejňuje upútavky na nové videoklipy a nebojí sa odvolať aj na aktuálnu politickú situáciu. Dame sa vo videách prihovára spoza volantu, často sú prestrihané aj s legendami z Youtubeu. Súčasťou každého jedného postu sú vtipné hashtagy a za zmienku stoja fiktívne miesta, na ktorých sa tagne, napríklad Samozapošljavanje - Bespovratna Sredstva či Žravá Mrška SK-krmivo pre zvieratká.
Vtipný je aj názov facebookového profilu člena H16ky Otis - Múzické umenia. Statusy pridáva aj dvakrát do týždňa. Promuje nové skladby z albumu Špina, videoklipy, koncerty, na niekoľkých fotkách sa Otecko ukazuje ako otecko. Bonusom sociálnej siete je obchod, kde si jeho fanúšikovia môžu kúpiť tričká, mikiny a čiapky s jeho vlastným alebo H16-kovým merchom.
Trendsetteri
Verili by ste, že od vydania skladby Rap & Móda prešlo už päť rokov? Chalani z HAHA CREW sa rýchlo stali vzorom nielen v hudbe, ale aj obliekaní. Tričká, tenisky a bucket hats neskôr doplnili o svoj vlastný merch. Zayo, Samey a najmä Dalyb patria aj na sociálnych sieťach medzi umelcov, pre ktorých je móda veľmi dôležitá súčasť prezentácie.
Rovnakú pestrosť, akú ponúkajú chalani v oblečení, vyjadruje Delik v účesoch. Ako kontrast k osobnostiam, ktoré sa fotia s vlastným barberom a dokonalo zastrihnutou bradou, ukazuje Delik tie najrôznejšie farby a strihy. Tento rok už mal na hlave okrem červenej, žltej a zelenej farby dokonca aj parohy.
Oblečenie a tenisky, detská narodeninová oslava, braids, graffiti, návšteva v barber shope a nálada na koncerte - to všetko príjemne spája Separ. Tento rok nás potešil aj zvieracou sériou z dovolenky na Bali.
Skúpi na foto
Na našej scéne sú aj raperi, ktorí svojich fanúšikov nezásobujú veľkým množstvom fotiek a videí, no napriek tomu im to na popularite neuberá. Jedna tretina legendárneho Kontrafaktu Ego nezverejňuje súkromie v takej miere, v akej to robí Rytmus, no jeho fotky a videá majú svoj koncept. V tomto roku okrem rodiny a albumu propagoval najmä aktuálne turné, ktoré je považované za jednu z najväčších multimediálnych show v histórii slovenského hiphopu.
Momo, ktorý aktuálne teasuje nový abum Wlk, najčastejšie pridáva selfies a štylizované fotky samého seba. Občas ich však doplní o auto, fitko či rodinu.
Jeden z najaktívnejších súčasných raperov Fobia Kid ohlásil na tento rok svoj debutový album, na ktorý sme zvedaví aj my v redakcii. Fanúšikovia by sa určite potešili, keby tak, ako prichádza pravidelne s novými skladbami a spoluprácami, bol rovnako činný aj na Instagrame. Príspevky, ktoré pridal tento rok, totiž môžeme spočítať na prstoch jednej ruky.
A čo sme zistili pri porovnaní profilov trinástich osobností zo slovenskej hiphopovej scény? Na followerov najviac zaberajú fotky zo súkromia, najmä s partnerkami a deťmi. Efekt prinesú aj dovolenky, bazén, výhľady z okna, fotky s inými umelcami a domáce zvieratá. Populárne príspevky však nemusia byť len pozitívne, nie vždy odkazujú na príjemné veci. Najviac reakcií, takmer 68-tisíc, mal v tomto roku Rytmusov rozchodový post.