Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
7. januára 2018, 12:53
Čas čítania 0:00
Radka T.

Módna revolucionárka Kamila bojuje proti vykorisťovaniu a za zmysluplný módny priemysel

MÓDA MÓDA
Uložiť Uložené

Češka Kamila Boudová je zástankyňou udržateľnej módy a módnou revolucionárkou.

Obchody plné oblečenia za často výhodné ceny akosi automaticky privádzajú ľudí k nakupovaniu ďalších a ďalších vecí. A to aj vtedy, keď sú ich šatníky preplnené. Nik však nemusí byť otrokom trendov či mať najnovšie a najštýlovejšie veci za každú cenu, pretože takzvaná rýchla móda ničí naše životné prostredie a prispieva k zlému zaobchádzaniu s tými, ktorí lacné veci vyrábajú. Deje sa to však ďaleko, ďaleko od nás, a preto len postupne pribúda ľudí, ktorí by nad tým rozmýšľali v hlbšej rovine. Medzi nich sa však už dávno zaraďuje napríklad módna aktivistka Kamila Boudová. Sama však tvrdí, že je lepšie, keď ju označujú za módnu revolucionárku.

Češka Kamila Boudová je zástankyňa udržateľnej módy a ako je spomenuté vyššie - módna revolucionárka. Svoj postoj si však nenecháva len pre seba, ale hovorí o ňom nahlas, napríklad prostredníctvom rôznych workshopov, podujatí alebo konferencií. V rámci našich končín je jednou z najvýraznejších tvári, keď sa hovorí o udržateľnosti i zodpovednosti v módnom priemysle. Jej cieľom je vytvoriť zmysluplný módny priemysel.

Ako uvádza na svojom webe, je dokonca ikonou udržateľnej módy a že to nie je prehnané tvrdenie, dokazuje i fakt, že český Forbes ju zaradil medzi 30 najtalentovanejších Čechov pod 30 rokov. Pri jej profile uvádza, že kedysi sama tlačila na robotníkov, aby pridali, dnes však bojuje za lepšie podmienky a je proti vykorisťovaniu.

Odporúčané
Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? Chiara Ferragni: jedna z najvplyvnejších influenceriek na svete prichádza o reputáciu. Koľko si pýta za jeden príspevok? 14. apríla 2024, 9:30

Ako prezradila v rozhovore pre SME, zmena prišla, keď pracovala v Paríži ako vývojárka produktov. Mimochodom, teraz tam chodí prednášať na módnu školu. No ešte počas svojej predošlej práce tam mala zodpovednosť za to, aby sa zákazky realizovali a oblečenie vyrábalo. Komunikovala s dodávateľmi v ázijských krajinách, keď sa raz odčítala o požiari fabriky v Bangladéši. „A vlastne ja som bola tá, kto zadával tým fabrikám prácu a zrazu som si nebola istá, či nejde práve o tie fabriky, v ktorých sa to deje. Nikto to vlastne netušil, lebo sa tam nikto nebol osobne pozrieť. To bol začiatok konca mojej korporátnej kariéry a koniec nakupovania v reťazcoch,“ vysvetlila pre SME. 

Toto vyústenie jej kariéry však nie je nezvyčajné a dá sa vlastne označiť za logické. Začína sa totiž stávať, že ľudia, ktorí sami majú skúsenosti z oblasti módy, otočili a rozhodli sa vyznávať udržateľný a hlavne ľudský princíp. Preto je aj jej cieľom zmeniť princíp rýchlej módy, pretože na našu planétu, ale i ľudí, ktorí musia otročiť v tvrdých podmienkach, to nemá dobrý vplyv. Tento problém je ale oveľa masívnejší.

„V ázijských krajinách sa skutočne s toxickými látkami pracuje, tie sa vylievajú do riek a ich kontrola je veľmi obmedzená, pretože čističky nefungujú. Potom túto vodu pijú zvieratá, dostáva sa do pôdy a následne aj potravín, ktoré konzumujeme,“ odpovedala v dávnejšom rozhovore pre magazín Trend na otázku, či kritizovaním ázijskej produkcie o nespĺňaní štandardov nehádže všetkých do jedného vreca. A hoci tento rozhovor vznikol ešte pred dvomi rokmi, konzumu a naháňaní sa za novými vecami sme sa výraznejšie nezbavili. 

Odporúčané
Podpätky, legíny či tangáče. Toto sú ikony ženského šatníka, ktoré pôvodne vznikli pre mužov Podpätky, legíny či tangáče. Toto sú ikony ženského šatníka, ktoré pôvodne vznikli pre mužov 9. apríla 2024, 14:30

Vráťme sa však späť k revolucionárke Kamile. Známa je aj z medzinárodnej kampane Fashion Revolution, hnutia bojujúcom za zodpovedný a udžateľný módny priemysel. Fashion Revolution upozorňuje na to, aký je módny priemysel v skutočnosti špinavý. Zneužívanie lacnej pracovnej sily, prečerpávanie prírodných zdrojov, o odpade ani nehovoriac. To všetko má negatívny vplyv na samotných robotníkov i prírodu. Problémom je i detská práca, samotná Kamila sa v spomínanom rozhovore pre SME vyjadrila, že nechce žiť vo svete, kde jej topánky vyrobia deti v ťažkých podmienkach.

Možno to vieme, možno len tušíme a možno nechceme vedieť, no detská práca tu stále je, existuje a hoci sa na ňu upozorňuje, zbaviť sa jej bude ťažký oriešok. Krôčik po krôčiku môžu ale neférové podmienky a devastovanie prírody zmeniť nielen aktivisti či módni revolucionári, ale hlavne samotní nakupujúci. Začať totiž musí každý sám od seba. Kamila sa tiež vyjadrila, že nikomu nebude kázať, ako má k nakupovaniu oblečenia pristupovať. Minimálne zamyslieť sa nad tým by však mohol každý. Navyše, v súčasnosti existuje viacero spôsobov, ako mať pekné kúsky bez výčitiek svedomia. Je to aj vďaka trendu slow fashion, čiže opozitu voči spomínanej rýchlej móde.

A čo by to bolo za revolucionárku, keby sa neangažovala aj v tejto oblasti? Kamila je preto zakladateľkou počinu SLOU či skôr SLOU Fashion Days. Ide o sezónne podujatie, ktorého cieľom je upozorniť na atraktívne, ale zároveň udržateľné alternatívy. Pretože čím viac sa o tom bude hovoriť, tým väčší zásah na bežných ľudí to bude mať. A čím viac ľudí, ktorí zistia, že nie je všetko len o fast fashion, tým väčšia šanca zastaviť nebezpečné plytvanie prírodnými zdrojmi, zaťažovanie planéty textilnými odpadmi a využívanie chudobných pracovníkov. 

Domov
Zdieľať
Diskusia