Fyzikárka zo Slovenska sa vďaka Microsoftu dostala do NASA, mnohí stredoškoláci i vysokoškoláci si zasa zabezpečili úžasnú pracovnú pozíciu.
Ak sa pýtate, ako sa učiteľka z Malaciek dostane do NASA či stredoškolák do Microsoftu, tak čítajte ďalej. Prinášame vám pár inšpiratívnych príbehov mladých ľudí, ktorí robia to, o čom by sa nám ani neprisnilo. Všetkých spája jedno – talent, energia a vášeň pre moderné technológie.
Ján Haláček – Stredoškolák z Microsoftu
Jano je absolventom Študentského trénerského centra, prestížneho programu pre talentovaných stredoškolákov, ktorí rozumejú technológiám. Ešte ako študent začal školiť učiteľov, jeho snom je ale vyvíjať nové hry.
„Vždy som sa chcel zapájať do aktivít, ktoré majú niečo spoločné s IT. Môj tajný sen je stať sa vývojárom hier, či už v indie alebo vo väčšom štúdiu. Vždy som chcel vedieť viac, preto som sa prihlásil do do programu ŠTC. Začiatky boli krušné, ale dosť som sa naučil. Napríklad, ako to funguje v IT firme alebo som si vyskúšal rolu IT administrátora v škole, kde som nasadzoval cloudový Office 365. Škoda, že sa veľa ľudí programovania bojí. Je to veľké dobrodružstvo a navyše je za vami reálny výsledok. Začať sa dá vždy, jednoduchú hru si dokážete naprogramovať aj na Hodine kódu – code.org/minecraft; a nebude vám to trvať možno ani hodinu.“
Samuel Baran
Dvadsaťdeväťročný Samuel je produktový manažér Xbox pre Českú republiku a Slovensko. Jeho rukami prejdú všetky novinky a herné vychytávky a ako bonus drví hry v pracovnej dobe s najpopulárnejšími youtubermi. Takéto povolanie proste chceš.
"Doma mám zo 40 hier, primárne pre Xbox či klasiky na PC, ale cez Xbox Game Pass mám prístup k ďalšej stovke hier, ktoré si môžem zahrať kedykoľvek. Aj keď je Microsoft IT firma, nerobia v nej len „ajťáci“. Ani ja nie som „ITčkár“. Baví má, že robím veľa rôznorodých vecí, od gaming eventov, spolupráce s médiami či youtubermi, marketingové kampane na nové hry alebo teraz uvádzanie na trh najvýkonnejšej hernej konzoly Xbox One X. Každú chvíľu je niečo nové, stereotyp u mňa v práci určite nehrozí. „Chalani sú super, zažili sme spolu kopec eventov a aj nejaké tie výlety. Spolupráca je skôr na kamarátskej báze a som rád, že ich môžeme podporiť v tom, čo robia a čo ich baví. No nie je to len o nich, myslíme aj na ich followerov, takže sem tam spolu pripravíme nejakú gaming akciu alebo súťaže."
Júlia Jánošiková – Učiteľka z NASA
Učiteľka zo základnej školy v Malackách sa prepracovala až do NASA. Znie to ako ako sci-fi, ale kto by nechcel mať za učiteľku astronautku.
"Byť v NASA a vidieť naživo astronauta alebo aspoň raketu, v ktorej letel nejaký astronaut, bol môj sen. Po týždni som z Alabamy odchádzala, akoby som tam bola rok. Nabitá emóciami, informáciami, skúsenosťami a osobnými priateľstvami na celý život. Je to hlavne zásluha mojich žiakov, že som sa mohla do NASA pozrieť.
Jednou z otázok na prihláške bolo totiž aj to, aké aktivity robíte so žiakmi. Keby oni odignorovali moje aktivity, ktoré pripravujem na hodinách, nemohla by som sa prihlásiť do programu. Som stále v kontakte s ľuďmi, s ktorými som sa tam stretla a veľmi to ovplyvnilo moju výučbu. Som aj v programe Microsoft Inovative Educators – ďalšia inšpirácia pre školu. Tou najväčšou sú pre mňa však moji žiaci a najväčšou oporou moja rodina, ktorá je tu vždy, keď ju potrebujem."
Tina Nekudová – Žena v IT
Pohľadná brunetka popiera mýtus, že dievčat je v IT ako šafránu. Pracuje na jednej z najtechnickejších pozícií v Microsofte, kam sa dostala cez program MACH pre absolventov VŠ.
MACH je skratka pre Microsoft Academy for College Hires. Ako to funguje? Hlavným kritériom je byť maximálne rok od skončenia výšky a dobre ovládať angličtinu. "Musím sa priznať, že niekoľkotýždňové výberové konanie ma vyšťavilo, ale ten pocit zadosťučinenia na konci stál za pár oslavných kokteilov. V rámci MACH som bola v priebehu dvoch rokov na niekoľkých tréningoch v USA, Dubline, Mníchove a Varšave, pod vedením svetovo uznávaných školiteľov, ku ktorým by som sa inak nikdy nemala šancu dostať.
Kým som nezačala pracovať v Microsofte, nikdy som si tak jasne neuvedomovala, do akej miery sme schopní ovplyvňovať svet pomocou technológií. Naraz som mohla byť v epicentre a vidieť za roh.
Na IT je fajn aj prostredie a kultúra vo firme. Viem, že ma nikto nebude kontrolovať, či sedím v kancelárii, alebo pracujem z kaviarne, či z postele. Rozhodujú spoľahlivosť a výsledky"
Marek Láni – Technologický evanjelista
Štúdium FIIT na STU v Bratislave tak trochu predurčilo Marekovu kariéru, ktorú „poistila“ účasť vo finále celosvetovej vývojárskej súťaže (Imagine Cup) Aké je to byť „technologický evanjelista“?
"Mojou úlohou v práci je pomáhať developerom softvéru a šíriť osvetu o technológiách Microsoftu vo vývojárskej komunite. Sám programujem a najlepšie mi to ide v noci. Vďaka Azure (cloudové riešenie od Microsoftu) mám aj doma k dispozícii obrovský výpočtový výkon a rôzne služby, ktoré využívam ako stavebné bloky pre svoje riešenia. Aktuálne napríklad pracujem na skladačke robota, ktorému pridávam umelú inteligenciu, aby vedel interagovať s okolím, rozpoznávať predmety, ľudí a porozumieť pokynom.
Za technológiu budúcnosti považujem quantum computing, ktoré nám novým, takpovediac absolútne paralelným prístupom k riešeniu výpočtových problémov, poskytne odpovede na zložité otázky a môže pomôcť napríklad vo výskume liečby závažných chorôb, minimalizovať dopady globálneho otepľovania a pod. Už dnes existujú prvé prototypy kvantových počítačov a Microsoft dokonca vytvoril simulátor, pomocou ktorého si môžu programátori vyskúšať programovanie založené na princípoch kvantového počítania.
Ja sám som investoval do nákupu knižiek týkajúcich sa tejto technológie, no bohužiaľ, už na ne stihol sadnúť prach, pretože letné čitateľské plány nevyšli, no počul som, že má byť dlhá a tuhá zima :) Mojou víziou alebo dá sa povedať prianím, je, aby technológie pomáhali človeku takým spôsobom, ktorý zároveň zveľadí okolie v ktorom žijeme, čiže našu zem. Verím, že quantum computing prinesie novú revolúciu, ktorá práve toto umožní.“