ARKit a Face ID sa môžu stať finančne zaujímavou kombináciou.
Keď Apple v roku 2008 spustil novučičký internetový obchod s aplikáciami, App Store, odštartoval "zlatú" horúčku neuveriteľných rozmerov, ktorá trvá až dodnes. Akokoľvek môžete argumentovať proti tomuto tvrdeniu, nedokážete poprieť číselný fakt vyjadrujúci tržby vygenerovanú mobilnými vývojármi - 100 miliárd dolárov. Z tejto čiastky si Apple ponechal 30% a zvyšok sa prerozdelil medzi celosvetovú komunitu iOS developerov, ktorí mimochodom momentálne spravujú až 2,2 milióna aktívnych aplikácií. Samozrejme, je pochopiteľné, že veľké percento projektov skončí s takpovediac nulovým úspechom a preraziť v dnešnej dobe už nie len o kvalitne vyhotovenom produkte. Tak či onak, ľudí zaoberajúcich sa mobilným biznisom pribúda ako húb po daždi a odhady naznačujú, že tento trh narastie do minimálne dvojnásobných rozmerov.
Rozšírená realita
Počas tradičnej letnej konferencie WWDC 2017 bola vývojárom a tiež celému svetu predstavená v poradí 11. verzia iOS a spolu s ňou i ďalšie API (rozhrania), z ktorých snáď najväčší rozruch spôsobil takzvaný ARKit. AR, teda rozšírená realita, spôsobila obrovský ošiaľ už minulý rok pri známej appke Pokémon Go. Možnosti aktuálneho ARKitu sú o čosi rozsiahlejšie, o čom svedčia aj prvé pokusy zo strany developerov. Významným plus je kvalitnejšie uchytenie objektov v priestore, čím sa čiastočne minimalizuje neprirodzené trasenie hernej scény a užívateľ skutočne nadobúda pocit, že isté teleso sa nachádza napríklad v jeho obývačke.
Face ID
Novopečený iPhone X je až na pár výnimiek celkom pohľadný telefón. Odhliadnuc od závratnej cenovky sa po prvýkrát v histórií stretáme s rozpoznávaním tváre a po krátkom porovnaní zisťujeme, že technológie použité pri vývoji Face ID senzorov sú rovnaké ako v prípade starého známeho Kinectu od Microsoftu. Aj ten využíval pre správnu činnosť projekciu desaťtisícov neviditeľných bodiek a na základe nich dokázal zdetekovať momentálnu polohu a tvar tela v trojdimenzionálnom priestore. Problém je, že naňho potrebujete obyváčku nemalých rozmerov a v prípade iPhonu vám stači iba oddialiť telefón od tváre.
Pokiaľ navštívime oficiálne stránky Applu dozvedáme sa, že inžinieri s možnosťou použitia tváre ako ovládacieho prvku v hrách naozaj počítali a práve vďaka TrueDepth kamere bude aplikácia presne vedieť o polohe, natočení či výrazu vo vašej tvári. Nakoľko sa bude dať uplatniť v praxi záleží od šikovnosti jednotlivých herných štúdií.
Prečo hráme tie najlepšie hry na iPhone?
Existuje hneď niekoľko dôvodov, ktoré vedú vývojárov k programovaniu hier a aplikácií práve na iOS zariadeniach. Čo sa pohodlnosti týka, nemusíme ozrejmovať, že optimalizovať appku pre stovky zariadení súčasne je oveľa zložitejšie ako vyvíjať pre niekoľko generácií iPhonov, prípade iPadov. Ďalej je tu na strane "jablka" neporovnateľne lukratívnejší trh. Keby sme mali porovnovať pirátstvo na Androide a na iOS, prvý z menovaných by bol jasným víťazom. Štatistiky hovoria, že priemerní iPhonista, a teraz nechceme nikoho uraziť, minie na online nákupy až 2,5x viac peňazí ako užívateľ Androidu.
Kde si budem môcť rozšírenú realitu vyskúšať?
Predtým ako začneme menovať a odkazovať na jednotlivé projekty, mali by sme zdôrazniť dve základné požiadavky: Musíte vlastniť zariadenie s procesorom A9 a vyššie a zároveň si musíte aktualizovať operačný systém na najnovšiu verziu - iOS 11. Aplikácií je momentálne poredšie, avšak už v najbližších týždňoch sa väčšina z nich sprístupní širokej verejnosti. Zoznam podporovaných zariadení:
- iPhone 6S/6S Plus
- iPhone 7/7 Plus
- iPhone 8/8 Plus
- iPhone X
- iPhone SE
- iPad (2017)
- iPad Pro 1. a 2. generácie
A tu je výber niekoľkých momentálne dostupných hier ponúkajúcich zážitok z rozšírenej reality:
The Machines (5,49€)
AR Runner (FREE)
YuME: Alice's Dream (FREE)
Stack AR (FREE)
Euclidean Lands (4,99€)
Drive Ahead! Minigolf (FREE)