Režisér Edgar Wright svoju víziu štylizovanej automobilovej naháňačky vystaval okolo hudby.
Jeden z najočakávanejších amerických filmov tohto roka je nesporne Baby Driver, a tak si diváci, ktorí stihli premietanie vo Varoch, rozhodne prišli na svoje. I keď sa najnovší počin Edgara Wrighta komerčným ladením nehodí na festivalové plátna, je určite príjemným osviežením. Na Slovensku ho diváci uvidia od 27. júla.
Do širšieho povedomia sa Wright dostal vďaka nevšednej koprodukčnej komédii Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) odohrávajúcej sa v policajnom prostredí. S myšlienkou namakanej, hudobnými rytmami pobláznenej filmárčiny sa pasoval už v roku 1995, pričom o osem rokov neskôr nakrútil hudobný videoklip náramne podobný dnešnému celovečernému filmu, scenár však dokončil až po ďalších ôsmich rokoch. V ňom je už všetko, čo komerčne úspešný film potrebuje – napätie, zábavu, sex appeal, rýchle tempo aj soundrack, ktorý si človek vydupkáva po odchode z kina.
Wright svoju víziu štylizovanej automobilovej naháňačky vystaval okolo hudby. Patrí ku generácii filmárov, ktorí útočia na mladšie publikum. Už upútavka, ktorá predstaví pekných mladých hercov, farebný coloring a salvy hitov predstavuje jasný cieľ, komu je film určený. Hlavný hrdina sa volá Baby, je mladý a nesmierne talentovaný vodič, ktorý pomáha zločincom uniknúť z miesta činu. Svoje zručnosti nadobúda aj vďaka rytmu hudby v slúchadlách. Hudbu však nepočúva len tak. Od automobilovej havárie, pri ktorej zahynuli obaja jeho rodičia, mu zvoní v ušiach a hlasnými tónmi chce nepríjemný zvuk prehlušiť. Keď mladý šofér spozná dievča svojich snov, chce opustiť zločinecký život a začať odznova, no šéf ho donúti odšoférovať poslednú fušku, v ktorej sa točia veľké peniaze. Baby má utopické predstavy o spanilej jazde s priateľkou Deborou naprieč krajinou. Vidí ju stáť popri luxusnom aute, chce s ňou odísť a opustiť terajší spôsob života.
Scenár je v zásade jednoduchý, aj zápletka predstavuje premisy v rámci zaužívaných konvencií. Už v úvodných sekvenciách dokážeme odhadnúť, kam sa príbeh bude uberať. Postavy sú plastické, povrchné a v kruhoch comedy-žánru. Predstavujú skôr archetypy vystupujúce na poli tradičných komédií. Príbeh prestane byť zaujímavý už v prvej tretine, keď sa o hlavnom hrdinovi dozvieme prakticky všetko. Pre nie práve audiovizuálne typy jednoducho nevhodná záležitosť.
Pri predstave, že máte spolu na pľaci Jamieho Foxxa a Kevina Spaceyho, dvoch oscarových víťazov, ktorí dostávajú veľa priestoru a zároveň predstavujú nezáživné a okukané postavy, smútite, pretože vôbec nedokážu využiť svoje herecké dispozície. Wright (prvý film, kde na scenári pracoval úplne sám) mohol pri písaní jednotlivých úloh viac zapracovať na ich hĺbke a nápaditosti. Námetom je podobný Refnovej snímke Drive (2011), kde taktiež hlavný hrdina, šofér pre zločinecké akcie, prežíva vnútorný konflikt - ktorým smerom sa v živote ďalej vydať. No artová, striktne posadená forma s noir-prvkami napätie buduje inteligentným a sofistikovaným spôsobom v značne pomalom tempe.
Naopak, Baby Driver je úderný a svižný, s výnimočným prístupom k hudobnej dramaturgii. Tóny nadobúdajú nový rozmer. S prepracovaným mixom zvuku Wright ideálnym spôsobom dopĺňa strih. Nehovoriac o nespočetnom množstve kultových hitov ozvláštňujúcich automobilové naháňačky. Tie pôsobia strhujúco a nesmierne zábavne. Zvukové efekty sú totiž zostrihané do rytmu hudby. Wright zároveň upozorňuje, že film nepoužil pri automobilových scénach žiadne CGI. Tvorcovia nekonečnej série „Rýchlo a zbesilo” tak môžu nechápavo krútiť hlavami, pretože ich vo viacerých aspektoch Baby Driver nekompromisným spôsobom prekonáva.
Vzniká tak akýsi automobilový muzikál. Svedčia o tom napríklad aj choreografie v úvode, keď si Baby objednáva kávu, hýbe sa v rytme piesne a kamerovej jazdy. Všetko je to nesmierne náročné, ale patrične zvládnuté. V rytme piesní postavy jazdia, kráčajú aj strieľajú, všetko je podmanené zvuku. Pre milovníkov jednoduchej komerčnej zábavy a dobre zvládnutého remesla bude Baby Driver jeden z najzábavnejších filmov leta a je pravdepodobné, že ovládne čísla návštevnosti. Náročnejší si z ponuky vyberú inteligentnejší titul, ktorý nebude iritovať prázdnymi postavami a príbehom. Jagavý na povrchu, prázdny vo vnútri. 6/10 s tým, že ak sa do kina vydáte na svižný akčný automobilový film s perfektnou hudobnou a zvukovou zložkou, nejakou tou hláškou a sympatickými hercami, pokojne si pripočítajte bodík a viac. Určite sa slušne zabavíte.