19. júla 2017, 16:01
Pavel B.

Baby Driver je úderná, svižná a audiovizuálne vyšperkovaná jazda s výnimočným prístupom k hudbe a zvukovému strihu (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY EDGAR WRIGHT JAMIE FOXX KEVIN SPACEY

Režisér Edgar Wright svoju víziu štylizovanej automobilovej naháňačky vystaval okolo hudby.

Jeden z najočakávanejších amerických filmov tohto roka je nesporne Baby Driver, a tak si diváci, ktorí stihli premietanie vo Varoch, rozhodne prišli na svoje. I keď sa najnovší počin Edgara Wrighta komerčným ladením nehodí na festivalové plátna, je určite príjemným osviežením. Na Slovensku ho diváci uvidia od 27. júla.

Zdroj: Zdroj: Wilson Webb/Sony Pictures Entertainment

Do širšieho povedomia sa Wright dostal vďaka nevšednej koprodukčnej komédii Jednotka príliš rýchleho nasadenia (2007) odohrávajúcej sa v policajnom prostredí. S myšlienkou namakanej, hudobnými rytmami pobláznenej filmárčiny sa pasoval už v roku 1995, pričom o osem rokov neskôr nakrútil hudobný videoklip náramne podobný dnešnému celovečernému filmu, scenár však dokončil až po ďalších ôsmich rokoch. V ňom je už všetko, čo komerčne úspešný film potrebuje – napätie, zábavu, sex appeal, rýchle tempo aj soundrack, ktorý si človek vydupkáva po odchode z kina.

Wright svoju víziu štylizovanej automobilovej naháňačky vystaval okolo hudby. Patrí ku generácii filmárov, ktorí útočia na mladšie publikum. Už upútavka, ktorá predstaví pekných mladých hercov, farebný coloring a salvy hitov predstavuje jasný cieľ, komu je film určený. Hlavný hrdina sa volá Baby, je mladý a nesmierne talentovaný vodič, ktorý pomáha zločincom uniknúť z miesta činu. Svoje zručnosti nadobúda aj vďaka rytmu hudby v slúchadlách. Hudbu však nepočúva len tak. Od automobilovej havárie, pri ktorej zahynuli obaja jeho rodičia, mu zvoní v ušiach a hlasnými tónmi chce nepríjemný zvuk prehlušiť. Keď mladý šofér spozná dievča svojich snov, chce opustiť zločinecký život a začať odznova, no šéf ho donúti odšoférovať poslednú fušku, v ktorej sa točia veľké peniaze. Baby má utopické predstavy o spanilej jazde s priateľkou Deborou naprieč krajinou. Vidí ju stáť popri luxusnom aute, chce s ňou odísť a opustiť terajší spôsob života.

Scenár je v zásade jednoduchý, aj zápletka predstavuje premisy v rámci zaužívaných konvencií. Už v úvodných sekvenciách dokážeme odhadnúť, kam sa príbeh bude uberať. Postavy sú plastické, povrchné a v kruhoch comedy-žánru. Predstavujú skôr archetypy vystupujúce na poli tradičných komédií. Príbeh prestane byť zaujímavý už v prvej tretine, keď sa o hlavnom hrdinovi dozvieme prakticky všetko. Pre nie práve audiovizuálne typy jednoducho nevhodná záležitosť.

RECENZIA: They Cloned Tyrone RECENZIA: They Cloned Tyrone 25. júla 2023, 17:00

Pri predstave, že máte spolu na pľaci Jamieho Foxxa a Kevina Spaceyho, dvoch oscarových víťazov, ktorí dostávajú veľa priestoru a zároveň predstavujú nezáživné a okukané postavy, smútite, pretože vôbec nedokážu využiť svoje herecké dispozície. Wright (prvý film, kde na scenári pracoval úplne sám) mohol pri písaní jednotlivých úloh viac zapracovať na ich hĺbke a nápaditosti. Námetom je podobný Refnovej snímke Drive (2011), kde taktiež hlavný hrdina, šofér pre zločinecké akcie, prežíva vnútorný konflikt - ktorým smerom sa v živote ďalej vydať. No artová, striktne posadená forma s noir-prvkami napätie buduje inteligentným a sofistikovaným spôsobom v značne pomalom tempe.

Zdroj: droj: Wilson Webb/Sony Pictures Entertainment

Naopak, Baby Driver je úderný a svižný, s výnimočným prístupom k hudobnej dramaturgii. Tóny nadobúdajú nový rozmer. S prepracovaným mixom zvuku Wright ideálnym spôsobom dopĺňa strih. Nehovoriac o nespočetnom množstve kultových hitov ozvláštňujúcich automobilové naháňačky. Tie pôsobia strhujúco a nesmierne zábavne. Zvukové efekty sú totiž zostrihané do rytmu hudby. Wright zároveň upozorňuje, že film nepoužil pri automobilových scénach žiadne CGI. Tvorcovia nekonečnej série „Rýchlo a zbesilo” tak môžu nechápavo krútiť hlavami, pretože ich vo viacerých aspektoch Baby Driver nekompromisným spôsobom prekonáva.

Vzniká tak akýsi automobilový muzikál. Svedčia o tom napríklad aj choreografie v úvode, keď si Baby objednáva kávu, hýbe sa v rytme piesne a kamerovej jazdy. Všetko je to nesmierne náročné, ale patrične zvládnuté. V rytme piesní postavy jazdia, kráčajú aj strieľajú, všetko je podmanené zvuku. Pre milovníkov jednoduchej komerčnej zábavy a dobre zvládnutého remesla bude Baby Driver jeden z najzábavnejších filmov leta a je pravdepodobné, že ovládne čísla návštevnosti. Náročnejší si z ponuky vyberú inteligentnejší titul, ktorý nebude iritovať prázdnymi postavami a príbehom. Jagavý na povrchu, prázdny vo vnútri. 6/10 s tým, že ak sa do kina vydáte na svižný akčný automobilový film s perfektnou hudobnou a zvukovou zložkou, nejakou tou hláškou a sympatickými hercami, pokojne si pripočítajte bodík a viac. Určite sa slušne zabavíte.

0/10