hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Tech - Autá
15
Martin M.
21. máj 2017, 10:19

Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita?

Skutočnosť je taká, že takýto scenár neprichádza nielen v najbližších rokoch absolútne do úvahy.

Martin M.
21. máj 2017, 10:19
Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita?
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
15
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Automobilový priemysel sa snaží čoraz viac produkovať ekologickejšie a úspornejšie modely, respektíve čoraz viac podliehať jednotlivým normám, reguláciám či smerniciam, nielen zo strany Európskej únie. Svedkami sme tak elektromobilov, hybridov, plug-in hybridov a iných alternatívnych pohonov, ktoré chcú "spasiť" svet. Ešte väčší trend predstavoval downsizing, ktorý za posledné roky zachvátil prakticky každú automobilku prioritne priahnúcou po podliezaní prísnych noriem a teda znižovaní emisií. Čuduj sa však svetu, ako sa ukazuje posledné mesiace, prítomnosť menších motorov zďaleka nepriniesla očakávané ovocie. Prekvapuje to vôbec niekoho? 

 

Dôkazom toho sú hlavne viaceré štúdie a testy poukazujúce na to, že downsizing sa neraz veruže neodzrkadľuje na nižšej spotrebe, čiže emisiách, práve naopak. Ako jasný príklad poslúži skutočnosť, že napríklad také štvorvalcové Porsche 718 Cayman S je pri meraniach v reálnych podmienkach smädnejšie (9,95 l/100 km) než jeho predfaceliftované vyhotovenie so šesťvalcom (8,88 l/100 km). Aby toho nebolo málo, americký úrad EPA poukazuje na skutočnosť, že nový Ford GT s preplňovaným šesťvalcom má v skutočnosti úplne rovnakú spotrebu (16,8 l/100 km) ako predošlá generácia s relatívne obstarožným osemvalcom. Navyše, 6-stupňový manuál vystriedal moderný 7-stupňový automat a medzigeneračne legenda zhodila až vyše 200 kilogramov. Úsporný efekt sa ale nedostavil, aj napriek tomu ale treba priznať, že sú prípady, kedy sa tak stalo. Podstatné však je, že krok vedľa si chvalabohu začínajú uvedomovať aj samotné automobilky. Veď napríklad taký Volkswagen Group prehlásil, že od downsizingu chcú upustiť a teda aj keď predstavili nový litrový trojvalec, osvedčenú 1,4-ku chcú skôr či neskôr nahradiť úplne novým, väčším agregátom 1.5 TSI Evo a obdobne reaguje i taká Toyota.

 

Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita? 

Témou číslo jedna sa ale medzičasom stávajú naftové motory a ich prítomnosť na trhu. Je tomu už nejaký ten rok, čo sa začína čoraz viac šepkať o ich konci, no a aféra Dieselgate túto tému v konečnom dôsledku ešte viac medializovala. Ono, ako sa nakoniec ukazuje, zďaleka nejde len o problém nemeckého Volkswagenu, i keď hlavne okolo neho sa vytvorila najväčšia bublina. Menšie či väčšie problémy s emisiami má prakticky väčšína automobiliek. Dieselgate však paradoxne poukázal na niečo iné - nejde ani tak o to, že automobilky klamú a podvádzajú (za čo bol hlavne VW patrične potrestaný), ako to, že Európska únia robí nezmyselné kroky a núti automobilky doslova podliezať jej normy (aj spomínaným downsizingom). Aby toho teda nebolo málo, najnovšie prichádzajú na scénu správy, že veľkomestá chystajú zákaz vstupu dieselových vozidiel do centier či širokého okolia.

 

Čerešničkou na torte sú napokon niektoré automobilky, ktoré veľkodušne hlásajú, že chystajú ukončenie vývoja či produkcie naftových jednotiek. Realita pritom jasne naznačuje, že takýto scenár neprichádza nielen v najbližších rokoch absolútne do úvahy. Veľké haló a hlavne neraz prestrelené ambície netaja hlavne severské štáty (prehypované elektromobilmi a celkovou ekológiou), kde by ste údajne už za pár rokov, teda doslova za dva roky, nemali možnosť kúpiť vozidlo s naftovým motorom. Medzi prvými sa k tejto zvesti hlási Volvo, ktorého šéf Hakan Samuelsson nedávno vyhlásil, že súčasná generácia naftových motorov z roku 2013 má byť aj tou poslednou. Ako tvrdí, podľa štúdie zaplatenej švédskou automobilkou by Volvo muselo vynaložiť nemalé náklady ná vývoj nových naftových motorov, najmä ak by mali spĺňať chystané, ešte prísnejšie emisné normy. Ako sa teda dozvedáme v týchto dňoch, Volvo malo zastaviť vývoj dieselových motorov a sústrediť sa na elektrický pohon. Turbodiesel už údajne nie je "in" a nevidia v ňom kompetentní budúcnosť. Ono je to síce všetko pekné a snaha o záchranu sveta sa cení, na veci sa ale treba pozerať reálne.

 
Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita?

Veď to poznáte. Naftové agregáty sú súdiac podľa internetových diskusií zlé, neekologické, na nič a zbytočné, pravda je ale niekde inde a aj tentokrát sme svedkami toho, že internet a najmä sociálne siete sú nevyčerpateľnou studňou fantázie a nezmyslov. Ostatne, kroky automobiliek nie sú postavené na krčmových debatách, ale reálnom dopyte. Predaje totiž hovoria jasnou rečou - dieselové jednotky sú v Európe podstatne žiadanejšie než tie benzínové. Paradoxne, svoje by o tom mohlo hovoriť aj spomínané Volvo. Švédska značka za minulý rok v Európe predala približne 274-tisíc nových osobných vozidiel, z toho však 80 % dieselových modelov. Naskytá sa preto otázka, čo chce teda Volvo nasledujúce roky predávať, najmä na starom kontinente, ktorý tvorí pre túto značku druhý najväčší trh? 

 

Inak na tom nie sú ani iné automobilky, na čele s tými prémiovými. Nebyť naftových motorov, značky ako Audi, BMW, Mercedes-Benz, ale aj Jaguar či Land Rover by skutočne veľa toho nepredali. Dokonca, sám veľký Mercedes, ktorý dlho vzdoroval silným naftovým motorom, s príchodom faceliftovaného S-ka predstavil nový dieselový 3-liter, a to hneď v dvoch výkonnostných rovinách, čím sa paleta vznetových jednotiek len a len rozšíri. Pravdou síce je, že v takom Nemecku padol dopyt po dieseloch na niekoľkoročné minimum, zvyšok (menej vyspelej) Európy je od nafťákov doslova závislý. Ostatne, čudovať sa tomu nemožno, vyradiť diesle z ponúk by bola samovražda pre automobilky v priamom prenose, nakoľko robiť haló a hovoriť o ekologickej budúcnosti a veľkom zvrate je super, dopyt a zákazníci ale hovoria niečo iné. Úplne iné. 

 Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita?

 

Kapitolou samou o sebe sú napokon samotné motory. Verejnosť na čele s politickou lobby sa ich chce zbaviť, respektíve kvôli údajne ekologickej náročnosti čo najviac obmedziť. Áno, na jednu stranu treba skutočne povedať a prízvukovať, že benzínový motor bol pre životné prostredie podstatne menšie zlo než ten naftový, a ostatne, hlavne staré, dymiacé nafťáky sú toho jasným dôkazom už na prvý pohľad. Lenže, pravda je taká, že vďaka stále prísnejším normám viaceré popredné automobilky v súčasnosti vyrábajú vznetové agregáty, ktoré sú neporovnateľne čistejšie ako tie benzínové! Za všetko hovoria mnohé testy posledných mesiacov. Obzvlášť v dobe aféry Dieselgate sa laická verejnosť pozerá na naftové motory krivým a vyčítavým pohľadom, najmä z hľadiska pevných častíc sú na tom až neporovnateľne lepšie ako aj tie najmenšie zážihové motory s malým objemom. Už pred niekoľkými rokmi nemecká skúšobňa TÜV Nord vyrukovala s informáciami o tom, že najmodernejšie benzínové agregáty s priamym vstrekovaním vyprodukujú mnohonásobne viac škodlivých častíc ako moderný diesel osadený filtrom. Ekologické spolky tak už nejaký ten piatok nabádajú na to, aby boli filtre pevných častíc zavádzané aj pre zážihové motory, pretože pri spaľovaní benzínu vzniká ešte viac škodlivín spôsobujúcich rakovinu.

 

Moderné benzíňaky majú totiž skrz snahy o presnejšie dávkovanie paliva a zníženie spotreby systém priameho vstrekovania paliva - problémom sú stále väčšie pracovné tlaky (jednak z dôvodu vyššieho  kompresného pomeru alebo používania turbodúchadla), čím teda dochádza k nedokonalému horeniu a nemalým vznikom pevných častíc. Realita? Najnovšie testy emisií pevných častíc ukazujú, že referenčný naftový model (1,6 HDi od Citroënu) s časticovým filtrom dosahuje 1753-krát menej častíc ako najčistejší benzínový motor (4,7 l od MB) a až o neuveriteľných 360 000-krát (!) menej častíc ako najhorší testovaný model (1,5 l EcoBoost od Fordu). A teraz prejdime povedzme k CO₂, keďže z globálneho hľadiska sa najviac hovorí práve o oxide uhličitom, ktorý je zároveň pre laikov odrazovým mostíkom ku kritizovaniu dieselových motorov. Tak napríklad, nový 2-litrový turbodiesel od Mercedesu s kódovým označením OM654, nielenže v súčasnosti v danej veľkostnej a výkonnostnej kategórii zastupuje vôbec najčistejší naftový motor, ale zároveň po stránke nízkej produkcie CO₂ s prehľadom zatiení benzínové motory - v E 220d s výkonom 194 koní produkuje len 102 g/km CO₂! Takže?

 

Diesel chcú skrz jeho škodlivosť zakázať a automobilky s ním prestávajú počítať. Aká je ale realita?

 

Približne v septembri spoznáme najnovší emisný predpis - Euro 6c. Významnou novinkou je teda nielen nové meranie škodlivých spalín počas reálnej premávky (RDE - Real Driving Emissions), ale aj prísnosť meraní voči zážihovým agregátom s priamym vstrekovaním paliva. Vo výsledku to znamená asi toľko, že filtre pevných častíc (DPF) síce motoristi v obľube nemajú, no po ich neodmysliteľnej súčasti v dieselov sa bez nich skôr či neskôr nezaobídu ani benzínové motory. Jedným z prvých, ktorý k takémuto riešeniu pristúpil je práve Mercedes-Benz, vďaka čomu spomínaná 4,7-litrová V8-čka v 455-koňovej S 500-ke s filtrom pevných častíc momentálne produkuje menej častíc na cm³ než tie najmenšie trojvalce. Nechajme sa teda prekvapiť, čo predvedú eurokomisári, grínpisáci a najmä európska politická lobby, nakoľko moderné diesle naozaj (prioritným) problémom nie sú. Zaujímavé bude preto sledovať, či také Volvo alebo Volkswagen (ale i napríklad Renault a iní s obdobnými plánmi) skutočne pristúpia k vypusteniu naftových motorov z ponúk. Pochopiteľne, snahou je vybudovať stále väčší a väčší priestor pre alternatívne a (bohužiaľ) hlavne elektrické vozidlá, to je ale už téma na iný, ďalší článok.

Ohodnoť článok
205
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.