V tomto článku nečakajte najnovšie kinohity s tržbami počítanými v stovkách miliónoch. Vlastne sa vydáme presne opačnou cestou. Pozrieme sa na staré české komédie.
Vyberať je rozhodne z čoho, veď Národní filmový archiv patrí medzi desať najväčších a najstarších archívov svojho druhu na svete. Poďme preto nahliadnuť do doby, kedy sa česká kinematografia kvalitou mohla porovnávať so samotným Hollywoodom a jej herecká scéna bola nemenej zaujímavá. Poďme zavítať do doby hlasného smiechu, živej hudby a nekonečného štrngotu koktejlových pohárov, ktoré sa ozývalo z tanečných sál, pričom za rohom už pomaly silneli bubny druhej svetovej vojny. Pre začiatok sme si na mušku zobrali komédie. Je až neuveriteľné, koľko kvalitných snímok sa v tomto období urodilo, preto bol výber pomerne zložitý. Okrem humoru nám ponúkajú mnohé nesmrteľné myšlienky, ukazujú špecifický charakter ľudí, ktorý môžeme aplikovať aj na dnešnú spoločnosť. Hlavne sa nenechajte odlákať názvami snímok. A možno budete prekvapení, koľko našich "súčasných" vtipov už v skutočnosti slávilo osemdesiat rokov.
Mravnost nade vše (1937)
Profesor Antonín Karas (Hugo Haas) je vzorom bezúhonného vysokováženého človeka s úspešnou kariérou, dokonalou rodinou a vysokými morálnymi zásadami. Problém nastáva, keď sa mu jedného dňa ozve jeho nemanželská dcéra a profesor sa rozhodne pre veľmi riskantný a tak trochu nepochopiteľný krok – utajiť jej existenciu. V jeho postavení to však jednoducho nie je možné. Tak ako k Oldřichovi Novému patrila Nataša Gollová, Hugo Haas tvoril nerozlučnú filmovú dvojicu s Věrou Ferbasovou. V tomto filme si však strihli nezvyčajne postavy otca a nemanželskej dcéry. Na svoju dobu sa jednalo o pomerne odvážny kúsok, zamýšľajúci sa nad tým, čo to tá mravnosť vlastne je. Keď bol film v 50. rokoch opätovne uvedený do kín vo vtedajšom Československu, návštevnosť dosiahla takmer 1,5 milióna divákov.
Adina Mandlová a Věra Ferbasová
Eva tropí hlouposti (1939)
Vaša milovaná teta oslavuje jubilejné narodeniny a vy jej pochopiteľne chcete pri tejto príležitosti dať ten najúžasnejší darček. Teda vlastne druhý najúžasnejší darček, tým prvým ste predsa vy sami. Boli by ste však ochotní kvôli tomu kradnúť? Prostoduchá Eva Norová (Nataša Gollová) si na túto otázku odpovedala kladne a vyberá sa k susedom pre „zapožičanie“ návodu na pestovanie špeciálnej odrody ruží, ktorú by chcela mať vo svojej záhradke aj jej teta Pa, veľká milovníčka ruží. Komédia vznikla na základe knihy Patsy tropí hlouposti, ktorú napísala mladá spisovateľka Fan Vavrincová. Tá sa podieľala aj na scenári filmu, pričom v čase jeho uvedenia do kín ešte nemala ani 22 rokov. Vo filme sa objavili mnohé hviezdy vtedajšej doby, ako napríklad Oldřich Nový alebo Zdeňka Baldová. Avšak najväčší zlom v kariére znamenala táto snímka pre Natašu Gollovú. Postava Evy naplno ukázala jej prirodzený talent pre vtip, čo ju s okamžitou platnosťou katapultovalo medzi špičku.
Milováni zakázano (1938)
...alebo o tom, ako sa traja starí kamaráti po dlhých rokoch opäť stretli. Továrnik Brejcha (Jaroslav Marvan) prišiel kvôli rozšafnosti svojej manželky a dcéry doslova o všetko. Keď mu teda na dvere zaklope starý priateľ Emil Netušil (Jindřich Plachta) so svojou rodinou, Brejcha je sám, navyše v úplne prázdnom dome, ktorý mu dali vysťahovať jeho veritelia. Emil v snahe pomôcť starému kamarátovi z tejto nezávideniahodnej situácie vymyslí bláznivý plán, pri ktorom sa každému normálne zmýšľajúcemu človeku musí zatočiť hlava. Z Ameriky sa totiž vracia ich tretí kamarát Marek (Václav Trégl), ktorý za oceánom zbohatol. Prečo by teda nemohol pomôcť svojmu dávnemu kamarátovi? Ide o vskutku bláznivú komédiu na americký štýl, napchanú zvučnými menami českého filmu. V jednej z hlavných úloh sa tu objavil aj Karel Lamač, ktorý sa do sveta československej filmografie zapísal predovšetkým ako režisér. V role nezabudnuteľnej matinky sa predstavila Anna Letenská, odvážna žena, ktorú neskôr popravilo gestapo. Jej meno nesie aj ulica na pražských Vinohradoch.
Dívka v modrém (1939)
Notár Jan Karas (Oldřich Nový) má za úlohu dočasne u seba doma uschovať obraz nádhernej šľachtičnej. Nie je tým veľmi nadšený, pretože o portréte kolujú reči, že je prekliaty. Dá ho teda uložiť v knižnici a niekoľko dní sa tomu miestu snaží vyhýbať. V okamihu, keď sa rozhodne, že obraz ho už viac nedesí, šľachtičná náhle ožije a vystúpi z obrazu. Tak ako v predchádzajúcej snímke dostala miesto Anna Letenská, tu pre zmenu zažiarila herečka opačného rangu. Lída Baarová, vyhlásená kráska, ktorá dokázala poblázniť aj samotného ministra propagandy nacistického Nemecka, Josepha Goebbelsa.
Antonie Nedošinská a Lída Baarová
U pokladny stál (1939)
Vlasta Burian je neobyčajný komik, ktorý sa svojím umením zapísal do českej kinematografie tak výrazným spôsobom, že jeho meno často pozná aj súčasná mladšia generácia. A ak ho chcete vidieť vo svojej životnej role, rozhodne si pozrite túto milú komédiu, kde si zahral Kryštofa Rozrucha, ošetrovateľa zo Sv. Jakuba, ktorého trápi ischias, a preto si podal žiadosť do poisťovne o liečivé bahno. Namiesto toho mu však prišla zubná protéza, preto ide do poisťovne narobiť poriadky. Úradníci ho však nedopatrením považujú za doktora Marka, primára nemocnice Sv. Jakuba, ktorý sa mal práve v ten deň v poisťovni ukázať. A tak sa začína kolotoč nedorozumení, ktorého dejisko sa presúva do kúpeľov. Ak chcete vedieť viac, šup si to pozrieť. Neoľutujete.
U pokladny stál bol posledný český film režiséra Karla Lamača. Hneď potom emigroval pred nacistami. Čo sa týka obsadenia, okrem Buriana tu hviezdia také mená, ako Jaroslav Marvan, Adina Mandlová alebo Čenek Šlégl. Aj Václav Trégl tu mal menšiu roličku pacienta, na ktorú však určite nezabudnete. Vo filme môžeme vidieť už tradične vynikajúcu súhru Marvana s Burianom, hoci ako sa neskôr ukázalo, na prvý pohľad netreba vždy dať. Už počas nakrúcania tohto filmu Marvan pravdepodobne donášal komunistom na svojho mentora.
Čo teda napísať na záver? Pevne veríme, že vás tento článok zaujal. Vďaka našej spoločnej histórii sa české filmy na Slovensku tešia jedinečnému postaveniu. Rozhodne by sme nemali zabúdať na tých, ktorí stáli pri zrode filmového priemyslu v našich krajinách. Preto už teraz plánujeme pokračovanie, kde si opäť pripomenieme niektoré vynikajúce komédie, tentoraz však zamierime oveľa hlbšie do temných časov vojny a protektorátu.