Psychológia vie byť nápomocná v každom ohľade.
Približne 40 percent zo všetkých aktivít, ktoré počas bežného dňa vykonávame, vykonávame bez toho, aby sme nad nimi premýšľali, pretože sú výsledkom vybudovaných návykov. Tie môžu byť dobré, ale aj zlé. Ak prevažujú tie dobré, sme šťastnejší a veselší, no ak tie druhé, nastane presný opak. Nielen logika preto hovorí, že ak chceme v živote niečo zmeniť, musíme začať pri našich návykoch a vytrvať.
"Znamená to, že 40 % času máte zapnutého autopilota, každý jeden deň. Návyky šetria mozgu prácu a jeho palivo. Keď vznikne návyk, podvedome vykonávame určitú činnosť. A aj keď to znie dobre, pokiaľ máte viac zlých, ste nevedome na ceste k neúspechu."
Thomas Corley patrí medzi odborníkov, ktorí sú zameraní na psychológiu ľudských návykov. V jeho knižnom diele s názvom "Change Your Habits, Change Your Life" skúmal dennodennú rutinu 177 takzvaných self-made milionárov a prišiel na jednu podstatnú vec - takmer všetci sa držia určitých zásad, vďaka ktorým si potykali s úspechom a pocítili sladkú chuť materiálneho zabezpečenia. O čom je reč? Týchto desať návykov prispelo k tomu, že dokázali ohnúť osud vo svoj prospech, čo ich po rokoch s pevnou vôľou a nekompromisnou disciplínou dostalo až na samotný vrchol kariéry.
Každý deň sa niečo naučia
Takmer 90 percent úspešných ľudí denne venuje čítaniu minimálne pol hodinu. A až 79 percent v rukách nedrží kriminálku a ani Harryho Pottera, ale náučnú literatúru, teda také knihy, vďaka ktorým môžu nasať nové informácie a rozšíriť tak svoje súčasné vedomosti o niečo, o čom dovtedy vôbec nevedeli. Prečo? Chcú sa jednoducho neustále posúvať dopredu, a v tom im pomôže najmä každodenné vzdelávanie.
Nestrácajú čas hlúposťami
Keď práve nepracujú, tak sa vyhýbajú ako pasivite pred televízorom, tak aj času strávenému na internete. Samozrejme, pokiaľ sa to netýka práce alebo takého vzdelávania. Voľný čas venujú veciam, ktoré im môžu v budúcnosti priniesť nejaké plody. Rozširujú svoje kontakty, blogujú alebo, ako bolo spomenuté vyššie, čítajú knihy, ktoré majú potenciál naučiť ich opäť niečo nové.
"77 percent ľudí s finančnými komplikáciami denne trávi hodinu alebo viac pozeraním TV a 74 percent zabíja zhruba to isté množstvo času rekreačným používaním internetu."
Nevzdajú sa ani keď zlyhajú
"Ak chcete v živote uspieť, musíte vytrvať, hoci sa vám momentálne vôbec nedarí. Úspešní ľudia sú úspešní, lebo sa nikdy nevzdávajú snov."
Thomas na základe nadobudnutých skúsenosti z praxe tvrdí, že ďalším podstatným návykom, ktorí pri písaní spomínanej knihy objavil, bolo, že títo ľudia nestrácajú ambície ani keď zažijú tvrdý pád na kolená. A všetko má aj svoje opodstatnenie, pretože čím viac skúšajú, tým rastie šanca, že nakoniec predsa len uspejú.
"Vytrvalosť vás robí nezastaviteľnými. Žiadna prekážka, chyba alebo chvíľkové zlyhanie vás nezastaví v pohybe dopredu. Títo milionári sa naučili meniť smer, rast v procese. Vytrvalosť im umožnila spoznať to, čo nefungovalo, a nepretržite experimentovať, až dokiaľ neobjavili to, čo funguje."
Strach u nich nemá miesto
Báť sa znamená neskúsiť a to logicky znižuje našu šancu, že v niečom niekedy uspejeme. Preto je nevyhnutné eliminovať akékoľvek pochybnosti, či danú úlohu zvládneme alebo nie. Ak sa naskytne príležitosť, netreba pridlho otáľať. Stačí, keď prekonáme strach zo zmeny, z robenia chýb aj strach z neúspechu a otvoria sa nám dvere k nevídaným možnostiam.
"Títo bohatí, úspešní jedinci z mojej štúdie praktizovali niečo, čo ja nazývam "The What If Game". The What if Game utíši hlas strachu a pochybností priamo v tvojej hlave."
O čo teda ide? V skratke by som tento spôsob ničenia, alebo lepšie povedané ignorovania negatívnych myšlienok opísal ako krátky proces pýtania sa presného opaku, teda miesto "čo keď to nevyjde?" povieme sami sebe "čo keď to vyjde?". Keď dokončíme pridelený projekt, čaká nás určitá odmena, takže si v takom prípade odpovieme, že nás povýšia alebo dostaneme sladké prémie. Motivácia je naozaj zázračné palivo.
V hlave si nebudujú múr
"Naše denné návyky sú priamo prepojené s našimi presvedčeniami. Ak máme zlé denné návyky, je to preto, lebo prechovávame obmedzujúce presvedčenia, ktoré im dávajú priestor."
Inými slovami povedané - veriť tomu, že to, čo chceme dosiahnuť, jedného dňa naozaj aj dosiahneme. Žiadne ale, žiadne možno. Keď máme pred sebou náš cieľ, nič iné nás nezaujíma.
Pre úspešného človeka znamená vznik problému príležitosť opäť sa v niečom zlepšiť, a nie dôvod so všetkým okamžite seknúť, lebo sa mu to na prvý pohľad zdá nereálne. Nevybudované múry im nekomplikujú cestu, takže sa im ide za svojim vytúženým snom podstatne ľahšie, ako keby dokola hovoria "to sa nedá".
Robia to, čo ich baví
Práca, ktorej venujeme značnú časť z takmer každého jedného dňa v týždni, môže mať značný vplyv ako na naše šťastie, tak aj náš majetok. Zo štúdie návykov bohatých a chudobných ľudí vieme, že ak robíte niečo, čo vás určitým spôsobom baví, tak budete úspešnejší ako tí, ktorých práca vôbec nebaví. Samozrejme, nie každý má hneď takú príležitosť, no ak obetujeme trošku voľného času nášmu rastu, časom sa nepochybne minimálne jedna naskytne.
Treba však tiež spomenúť, že ako záleží na tom, že či to, čo robíte, robíte s radosťou alebo odporom, tak záleží aj na tom, o ako veľkú radosť skutočne ide. Ak máte to, čo robíte, iba radi, zrejme nadobudnete podstatne menší majetok, než keby to, čo robíte, úprimne zbožňujete. A navyše za podstatne kratšiu dobu.
Nechajú si poradiť a nezabúdajú
Až 93 percent self-made milionárov vraj darovalo určitú časť majetku mentorom, vďaka ktorým mohli ochutnať úspech. Mnohí totiž tvrdia, že práve tento kontakt bol v otázke kariérneho rastu jeden z tých kľúčových, a preto sa im chcú určitým spôsobom zavďačiť, keď už majú čím. Dosiahnuť úspech prostredníctvom mentora podľa Thomasa predstavuje tú najmenej bolestivejšiu cestu. Radí nám predsa niekto, komu sa to už aspoň raz v živote podarilo.
"Úspešní mentori robia viac, než len jednoduché ovplyvňovanie vášho života nejakým pozitívnym spôsobom. Regulárne a aktívne prispievajú k vášmu úspechu učením toho, čo máte robiť a čo nemáte. Zdieľajú s vami ich chyby hodnotné životné lekcie, ktoré sa naučili od ich mentorov alebo v škole tvrdých pádov."
Budujú vzťahy s úspešnými
Vrana k vrane sadá, čo v tomto prípade dokonale sedí, pretože až 86 percent úspešných vyhľadáva prítomnosť iných, taktiež úspešných ľudí. Navzájom sa tak môžu od seba niečo naučiť, napríklad z chýb, aby ich ten druhý zbytočne neopakoval. Rovnako si môžu vzájomne pomôcť v dosiahnutí ešte väčšieho úspechu. Keď spoja sily, nadobudnú neporovnateľne širšiu paletu možností, ako keby sú sami.
"Musíte prehodnotiť každý jeden vzťah s iným človekom a identifikovať, ktoré sú hodnotné (pozitívni a cieľavedomí ľudia) a ktoré zase toxické (negatívne typy, ktoré sa zakaždým vidia v roli obeti). S tými toxickými by ste mali stráviť menej ako hodinu týždenne, s tými hodnotnými viac ako hodinu. Hodnotné vzťahy vedia zlepšiť vašu finančnú situáciu. Môžu vám pomôcť nájsť prácu, lepšie platené miesto."